برج خلیفه دبی

برج خلیفه دبی

آیا تابه‌حال تجربه بازدید از بلندترین برج جهان را داشته‌اید؟ برج خلیفه بلندترین ساختمان جهان و یک شاهکار مهندسی است که نمونه‌ای تکرار نشدنی از بهترین معماری دنیا محسوب می‌شود. برج دبی با ارتفاع 828 متر در کنار دبی مال واقع شده است و از زمان افتتاح در سال 2010 بازدیدکنندگان را از سراسر جهان به خود جذب کرده است. 
این برج، یک آسمان‌خراش بزرگ در امارات متحده عربی است و به‌عنوان بلندترین آسمان‌خراش کنونی در جهان شناخته شده است. در این مقاله از سفریار با ما همراه باشید تا معرفی کاملی از این برج دبی داشته باشیم. در سفرتان به دبی پیشنهاد می‌کنیم حتماً از این برج زیبا و دیدنی بازدید داشته باشید.

معرفی برج خلیفه دبی

این برج آسمان‌خراش دبی، محبوب‌ترین جاذبه توریستی دبی است. برج خلیفه دبی دارای چندین عرشه رصدی است و بازدیدکنندگان می‌توانند سوار شوند و از منظره آسمان شهر لذت ببرند. 

برج خلیفه پیش از تکمیل ساخت با نام برج دبی شناخته می‌شد؛ اما با افتتاح رسمی برج در 4 ژانویه 2010 (دی ماه 1389) این نام به برج خلیفه تغییر نام پیدا کرد. واژه «خلیفه» برگرفته از نام شیخ خلیفه بن زاید آل مکتوم است که رئیس جمهور ابوظبی و همچنین یونایتد است. زمانی برج خلیفه و دیگر پروژه‌های ساختمانی در دبی به دلیل بحران مالی در آستانه توقف بودند، این ابوظبی بود که در شرایط سخت بودجه‌ای را برای شهر دبی در نظر گرفت و باعث شد که این برج همچنان پابرجا بماند. کلمه خلیفه در اسلام اهمیت مهمی دارد و به معنای رهبر عالی جهان اسلام است.

برج خلیفه در شب های دبی

 

برج خلیفه در کجا واقع شده است؟

برج خلیفه در بلوار شیخ محمد بن راشد دبی قرار دارد که از جمله مناطق مشهور دبی محسوب می‌شود که ساختمان‌های بلند زیادی را در خود جای‌داده است. از دیگر مناطقی که آسمان‌خراش‌های زیادی را شامل می‌شود، می‌توان به دبی مارینا اشاره کرد. این دو منطقه تقریباً 11 مایل از هم فاصله دارند.

در مقایسه با دبی مارینا که درست در کنار دریا قرار دارد، برج خلیفه در فاصله 2.1 مایل دریا است؛ بنابراین منظره طبیعی اطراف برج به اندازه دبی مارینا وسوسه‌انگیز نیست، اما دریاچه‌ها و رودخانه‌های دست ساز زیادی در اطراف برج وجود دارند که منظره خیره‌کننده را ایجاد می‌کنند.

ارتفاع معماری برج خلیفه 828 متر یا 2717 فوت است، این ارتفاع تا بالای منار مخروطی حساب می‌شود؛ زیرا این منار از عناصر معماری برج محسوب می‌شود.

تا قبل از سال 2010 (1389 شمسی)، ارتفاع دقیق برج خلیفه یک راز بود و آن را از رقبا مخفی نگه می‌داشتند. سرانجام مالک عمار ادعا کرد که ارتفاع استاندارد برج 828 متر است و ارتفاع برج خلیفه تا نوک آن 829.8 متر می‌رسد.

از سال 2023 (1402 شمسی)، برج خلیفه به‌عنوان بلندترین برج جهان شناخته می‌شود، اما این لقب در سال 2027 به برج نهر دبی یا برج جده، داده خواهد شد. همچنین مساحت زمین این برج 309,473 کیلومتر مربع هست.

بالاترین طبقه اشغال شده برج خلیفه، طبقه 154 است که از سطح زمین 584 متر فاصله دارد. عرشه این برج در طبقه 148، در حال حاضر با ارتفاع 555 متر، به‌عنوان مرتفع‌ترین سکوی رصد جهان شناخته می‌شود.

ارتفاع برج خلیفه دبی در میان دیگر ساختمان های این شهر

 

ساختار و امکانات برج خلیفه دبی

این برج بخش‌های مختلفی مانند اداری، مسکونی، هتل‌ها، رستوران‌ها، مشاهده و ارتباطات را شامل می‌شود.  از طبقات زیر تا طبقه 39 به‌عنوان هتل توسط آرمانی، از طبقه 39 تا 108 برای اقامت و از طبقه 108 تا طبقه 154 به‌عنوان فضاهای اداری شناخته می‌شوند. البته در طبقه 122 یک رستوران به نام At.mosphere وجود دارد که انواع غذاها در آن سرو می‌شود. در مجموع 2909 پله از طبقه همکف تا طبقه 160 وجود دارد.

هر سال، در شب سال نو، مراسم آتش‌بازی در برخ خلیفه برگزار ی‌شود که هزاران نفر را برای تماشای صحنه جذب می‌کند و میلیون‌ها نفر به‌صورت آنلاین این آتش‌بازی را تماشا می‌کنند.

 

قیمت بازدید از برج خلیفه دبی چقدر است؟

قیمت بلیت ورودی برج خلیفه بسیار بالاتر از آسمان‌خراش‌های دیگر در سراسر جهان است. از سال 2022، بلیط استاندارد برای دسترسی به عرشه‌های رصد در طبقات 124 و 125، 165 ، تقریباً 45 دلار آمریکا هزینه دارد. 

بلیت استاندارد برای بازدید از هر سه عرشه دیدبانی 370 درهم، تقریباً 100 دلار آمریکا است. اگر بخواهید غروب سری به این برج بزنید، هزینه ورودی شما تقریبا 525 درهم (141 دلار) خواهد شد.

هزینه ورود به برج خلیفه دبی

 

بهترین زمان بازدید از برج خلیفه دبی

اوج شلوغی بازدید از ساعت 17:30 شروع می‌شود و در ساعت 19:00 به پایان می‌رسد، این زمان ایده‌آلی برای گشت‌و‌گذار در برج خلیفه است؛ زیرا مناظر در این زمان معمولا زیباتر هستند و بازدیدکنندگان می‌توانند از تماشای آنها لذت ببرند. 

در تمام روزهای هفته امکان بازدید از برج خلیفه وجود دارد. تماشای «At The Top» در طبقات ۱۲۴ و ۱۲۵ از روزهای یکشنبه تا چهارشنبه بین ساعت ۱۰ تا ۲۲ و از پنجشنبه تا شنبه، بین ساعت ۱۰ تا ۲۴ برای بازدیدکنندگان امکان‌پذیر است. 

برای بازدید از برج نوعی بلیت به نام لانژ وجود دارد و شما می‌توانید با خرید این بلیت در طبقات ۱۵۲ تا ۱۵۴ روی مبلمان لوکس بنشینید و قهوه و چای یا حتی شیرینی میل کنید.

 

خلوت‌ترین زمان بازدید از برج خلیفه امارات دبی

بهترین زمان بازدید از این برج صبح زود بین ساعت ۱۰ صبح تا ۱۲ ظهر است. در این زمان، جمعیت کمتری در این برج دیده می‌شود و راحت‌تر می‌توانید از مناطق مختلف برج خلیفه بازدید داشته باشید. همچنین از ماه‌های فروردین تا مهر تعداد گردشگران کمتری سفر به دبی را انتخاب می‌کنند و در این زمان قیمت‌ها هم کمتر است. 

خلوت ترین زمان بازدید از برج خلیفه دبی

 

حقایقی در مورد برج خلیفه دبی

  • بد نیست حالا که اطلاعات کاملی در مورد برج خلیفه دبی داریم، حقایقی هم در مورد این برج بدانیم:
  • برج خلیفه بلندترین ساختمان جهان است. ارتفاع برج خلیفه به 828 متر (2716.5 فوت) می‌رسد که از برج ایفیل سه برابر بلندتر واز ساختمان امپایر استیت دو برابر بلندتر است.
  • این برج علاوه بر اینکه به‌عنوان بلندترین برج در جهان شناخته می‌شود، القاب دیگری نیز دارد که در ادامه به آنها آشاره می‌کنیم:
  1. بلندترین سازه مستقل در جهان
  2. بیشترین تعداد طبقه در جهان
  3. دارای بالاترین طبقه اشغال شده در جهان
  4. دارای بالاترین سکوی دید در فضای باز در جهان
  5. دارای آسانسور با طولانی‌ترین مسافت طی شده در جهان 
  6. و همچنین بلندترین آسانسور خدماتی 
  • از دیگر شگفتی‌های برج خلیفه، وزن موادی است که برای ساخت برج مورد استفاده قرار گرفت. بر طبق اطلاعات منتشر شده، وزن بتن این برج معادل 100000 فیل و وزن آلومینیوم مصرف شده برابر وزن پنج هواپیمای A380 است.
  • حقیقت دیگری که درباره این برج وجود دارد، حجم آب مصرفی است. بر طبق گزارش‌های منتشر شده در این برج هر ساله 15 میلیون گالن آب جمع‌آوری می‌‌شود که برای مواردی مانند آبیاری محوطه‌سازی و گیاهان، سیستم خنک‌کننده و تامین آبنمای دبی استفاده خواهد شد.
  • زمانی که این سازه در حال ساخت بود، 12000 کارگر در روز روی ساختمان کار می‌کردند.
  • برج خلیفه همچنین دارای مرتفع‌ترین رستوران جهان به نام At.mosphere در طبقه 122 است که می‌توانید در آن از ارتفاع 441 متری  کل شهر را تماشا کنید.
  • این برج توسط فواره بزرگ دبی احاطه شده است که تقریباً به اندازه دو زمین فوتبال است.
  • قرار بود ابتدا این بنا برج دبی نامیده شود، اما برای بزرگداشت شیخ خلیفه، حاکم دبی، نام آن به برج خلیفه تغییر یافت.
  • شکل برج خلیفه از معماری سنتی اسلامی و از گل زنبق عنکبوتی، گل صحرایی که در سرتاسر امارات کشت می‌شود، الهام گرفته شده است. اگر از بالا به آسمان خراش نگاه کنید، این شباهت را خواهید دید!
  • نمای بیرونی برج خلیفه با 26000 پانل شیشه‌ای پوشیده شده است که همگی به صورت جداگانه با دست برش داده شده‌اند.
  • در طول ساخت و ساز به قدری از میلگرد (میله‌های فولادی تقویت شده) استفاده شده است که اگر بخواهید همه آنها را در کنار هم قرار دهید، یک چهارم مسیر در سراسر سیاره را اندازه می‌گیرند.
  • تعداد مرگ و میر کمی از این برج تابه‌حال اعلام شده است. طبق برخی گزارش‌ها فقط یک مورد فوت (در زمان ساخت برج خلیفه) وجود داشت، در حالی که برخی دیگر چهار مورد را ذکر می‌کنند.
  • برج خلیفه احتمالاً به زودی عنوان بلندترین ساختمان جهان خود را از دست خواهد داد. برج پادشاهی در جده قرار است در سال 2027 افتتاح شود و ارتفاع آن به بیش از 1000 متر خواهد رسید!
  • جالب است بدانید که برای تمیز کردن برج خلیفه سه ماه طول می‌کشد تا پنجره‌ها از بالا به پایین تمیز شوند.
  • در بالاترین نقطه برج خلیفه، دما تقریباً 15 درجه سانتی‌گراد کمتر از سطح زمین است.

 

تجربه سفر به برج خلیفه دبی با سفریار

از بلندترین و زیباترین برج‌های جهان، برج خلیفه دبی است. برج دبی به دلیل امکانات گسترده و وجود مناظر زیبا، از بهترین جاذبه‌های گردشگری دبی به شمار می‌رود که در هنگام سفر، نباید بازدید آن را از دست دهید.

در حال حاضر روش‌های مختلفی برای سفر به دبی وجود دارد که یکی از راحت‌ترین روش‌ها، آژانس‌های مسافرتی است. آژانس مسافرتی سفریار، هر سال تور دبی را در بازه‌های زمانی مختلفی برگزار می‌کند و شما می‌توانید با توجه با شرایط خود، انواع تور دبی را با قیمت بسیار مناسبی خریداری کنید.

شما می‌توانید به وب‌سایت آژانس سفریار مراجعه کنید یا با شمار (02191006828) تماس حاصل فرمایید و سوالات خود را درباره سفر به دبی با مشاوران سفریار به اشتراک بگذارید و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید.

منبع :

 

سوالات متداول
  • متروی دبی بهترین و سریع‌ترین راه برای رسیدن به این برج است؛ درحالی که می‌توانید حتی از اتوبوس هم استفاده کنید. برای استفاده از مترو باید سوار «خط قرمز» (Red Line) دبی شوید و در ایستگاه برج خلیفه پیاده شوید. از آنجایی که برج خلیفه با دبی مال 15 دقیقه فاصله دارد، شما می‌توانید با اتوبوس F13 به دبی مال بروید و سپس 15 دقیقه پیاده‌روی کنید تا به برج خلیفه برسید. 

  • برج خلیفه باورنکردنی توسط Emaar Properties تاسیس شد. عنوان بلندترین ساختمان جهان را در سال 2010 افتتاح کرد و ساخت آن در سال 2004 آغاز شد. معماری و مهندسی بر عهده Skidmore، Owings و Merrill از شیکاگو بود. سبک نئوفوتوریسم یا آینده‌گرایی نو  است و از یک گل صحرایی الهام گرفته شده است. 

  • برج خلیفه یکی از مرتفع‌ترین هتل‌های جهان را در خود جای داده است. هتل آرمانی دبی در طبقه هشتم قرار دارد با سوئیت‌های لوکس و مجهز که خدمات خوبی به مسافران می‌دهد.

  • ساخت و ساز این برج سال 2004 آغاز شد و در سال 2010 به پایان رسید. این برج همچنان بلندترین ساختمان جهان است و تقریبا از هر نقطه شهر قابل مشاهده است.

  • این برج با ارتفاع 2717 فوت (828 متر) دارای 900 اقامتگاه شامل: استودیو، آپارتمان‌های یک، دو، سه و چهار خوابه از طبقه 19 تا 108 است. همچنین می‌توانید هتل آرمانی و چند رستوران عالی را در آنجا مشاهده کنید. 

  • این برج در امارات متحده عربی، شهر دبی و بلوار شیخ محمد بن راشد واقع شده است که دسترسی به آنجا با مترو، اتوبوس، تاکسی و حتی ماشین شخصی به سادگی امکان‌پذیر است.

نظرات کاربران

نظرتان را در مورد این تور با ما به اشتراک بگذارید

امتیاز از 5 از بین 0 نفر

دیدگاه ها