قلعه دختر باکو

قلعه دختر باکو

قلعه دختر باکو (Qız Qalası) - کاوش در قلعه تاریخی باکو آذربایجان، همراه با نحوه دسترسی و معماری + علت نامگذاری این قلعه + هزینه و ساعت کاری با سفریار.
قلعه دختر باکو بی‌شک یکی از ارزشمندترین میراث‌های فرهنگی و تاریخی آذربایجان است که با شکوه و عظمت خود، هر ساله گردشگران بی‌شماری را به سوی خود جذب می‌کند. این بنای سترگ که در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده، حکایات ناگفته‌ای از فراز و نشیب تاریخ این سرزمین را در دل خود جای داده است. معماری منحصر به فرد، افسانه‌های جذاب و چشم‌اندازهای بی‌نظیر قلعه دختر، آن را به یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی باکو تبدیل کرده است. 
قدمت این قلعه سنگی به دوران ساسانیان باز می‌گردد و در طول قرون متمادی، کاربری‌های مختلفی از جمله برج مراقبت، معبد آتش‌پرستی، محل سکونت و انبار مهمات را تجربه کرده است. نام قلعه دختر با افسانه‌های عاشقانه و غم‌انگیزی پیوند خورده است که بر جذابیت آن می‌افزاید. در ادامه این مطلب با توجه به‌ تحقیقات  مجله گردشگری جهان اطلاعات کامل و جامعی درباره این مکان تاریخی ارائه کردیم تا درسفر به باکو، بتوانید با خیال راحت از این جاذبه توریستی، بازدید کنید.

تاریخچه قلعه دختر باکو

قلعه دختر باکو به آذری قیز قالاسی (Qiz Qalasi)، نگینی درخشان در میان آثار تاریخی آذربایجان، با معماری حیرت‌انگیز و داستانی کهن، همواره مورد توجه گردشگران و مورخان بوده است. گردشگران انگلیسی به این قلعه، Maiden Tower (قلعه دختر باکو به انگلیسی) می‌گویند. قدمت این قلعه سنگی استوانه‌ای شکل، که در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده، به طور دقیق مشخص نیست. برخی کاوشگران قدمت آن را به دوران ساسانیان (قرن سوم تا هفتم میلادی) نسبت می‌دهند، در حالی که عده‌ای دیگر معتقدند که در دوره پیش از اسلام بنا شده است.
با وجود اختلاف نظرها در مورد تاریخ دقیق ساخت، شواهد نشان می‌دهد که قلعه دختر در طول قرون متمادی مورد استفاده‌های مختلفی قرار گرفته است. این قلعه در ابتدا به عنوان یک دژ نظامی برای حفاظت از شهر باکو در برابر مهاجمان کاربرد داشته و سپس به عنوان معبدی برای پرستش الهه آتش، آناهیتا، مورد استفاده قرار گرفته است. در حال حاضر، این قلعه به عنوان موزه‌ای که در آن اشیاء و آثار باستانی مربوط به تاریخ باکو به نمایش گذاشته می‌شود، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

درباره قلعه دختر باکو

 

قلعه دختر باکو کجاست؟

Qiz Qalasi در قلب شهر قدیمی باکو، در کنار ساحل دریای خزر واقع شده است. این قلعه به عنوان نمادی از شهر باکو، از هر نقطه ای از شهر نمایان هست.
برای بازدید از قلعه دختر می‌توانید با اتوبوس، تاکسی یا مترو به ایچری شهر (شهر قدیم باکو) بروید. پس از ورود به ایچری به راحتی می‌توانید با دنبال کردن تابلوهای راهنما، مسیر خود را به سمت قلعه پیدا کنید.

چطور خودمان را به قلعه دختر باکو برسانیم؟

شما می‌توانید از روش‌های زیر، به قلعه دختر باکو بروید:

  • مترو: نزدیکترین ایستگاه مترو به قلعه دختر، ایستگاه ایچری شهر است. از این ایستگاه با یک پیاده‌روی کوتاه می‌توانید به قلعه برسید.
  • اتوبوس: اتوبوس‌های خطوط 18، 18A، 22، 31 از نزدیکی قلعه دختر عبور می‌کنند.
  • تاکسی: تاکسی‌های زیادی در شهر باکو وجود دارند که می‌توانند شما را به قلعه دختر برسانند.
  • وسیله نقلیه شخصی: اگر با وسیله نقلیه شخصی به باکو سفر می‌کنید، می‌توانید از طریق خیابان‌های جمهوری و شهدا به قلعه دختر برسید. در اطراف قلعه پارکینگ‌های عمومی وجود دارد.

 

چرا قلعه دختر باکو را به این اسم می شناسند؟

همانطور که گفته شد در بین اماکن توریستی باکو، Qiz Qalasi بسیار محبوب و دوست داشتنی است؛ حتی بسیاری از افراد از نام قلعه دختر باکو به انگلیسی در سراسر جهان صحبت می‌کنند. اما چرا نام این مکان تاریخی قلعه باکو است؟ 
نام قلعه دختر باکو به افسانه‌ای باستانی برمی‌گردد. طبق این افسانه، یک پادشاه ثروتمند دختری بسیار زیبا داشت. شاهزاده خانم خواستگاران متعددی داشت، اما هیچ‌کدام را دوست نداشت. شاه برای اینکه دخترش را از شر خواستگاران خلاص کند، دستور داد تا در بالای صخره‌ای مشرف به دریای خزر قلعه‌ای بسازند و دخترش را در آن محبوس کند.
شاهزاده خانم سال‌ها در Maiden Tower زندانی بود و هر روز با حسرت به دریا نگاه می‌کرد و آرزوی آزادی را داشت. سرانجام روزی شاهزاده خانم از قلعه فرار کرد و خود را به داخل دریا انداخت. از آن زمان به بعد، این قلعه به قلعه دختر معروف شد.

 

چاه آب در قلعه دختر شهر باکو

در حیاط Maiden Tower، چاهی با عمق حدود 50 متر و قطر 2 متر وجود دارد که منبع آب آشامیدنی ساکنین قلعه در زمان محاصره بوده است. در مورد این چاه افسانه‌های بسیاری نقل شده است. برخی معتقدند که این چاه به اعماق زمین و گنجینه‌های پنهان آن راه دارد. برخی دیگر نیز آن را به چشمه‌ای جادویی مرتبط می‌دانند که قدرت جوانی و زیبایی را به ارمغان می‌آورد. 

چاه آب در شهر باکو

 

معماری قلعه دختر باکو

قلعه دختر باکو، در میان تاریخ و معماری آذربایجان، با معماری منحصربه‌فرد همواره مورد توجه گردشگران و مورخان بوده است. این بنای تاریخی که در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده، حکایات و افسانه‌های بسیاری را در دل خود جای داده است. این قلعه با تلفیقی از سبک‌های معماری ساسانی، شیروانی و آبشوران، اثری منحصر به فرد و چشم‌نواز خلق کرده است. همچنین هشت طبقه با کاربری‌های مختلف، طاق‌های قوسی، راه پله‌های مارپیچی، حفره‌های توپخانه و تزئینات سنگی ظریف از جمله جذابیت‌های معماری این قلعه هستند.

معماری قلعه دختر باکو

اطلاعات بازدید از قلعه دختر در باکو

برای بازدید از قلعه دختر باکو، بهتر است به موارد زیر توجه کنید:

هزینه بلیط:

  • بلیط کامل: 10 منات آذربایجان (حدود 6 دلار آمریکا)
  • بلیط دانش‌آموزی و دانشجویی: 5 منات آذربایجان (حدود 3 دلار آمریکا)
  • کودکان زیر 6 سال: رایگان


ساعت بازدید:

  • همه روزه: 09:00 تا 18:00 (آخرین فروش بلیط 17:30)


بهترین زمان بازدید از قلعه دختر شهر باکو

قلعه دختر، در هر فصل و زمانی زیبایی خاص خود را دارد. اما اگر به دنبال بهترین زمان بازدید از قلعه دختر باکو هستید، این قلعه در زمان بهار (مارچ تا می) با هوای دل‌انگیز و مطبوع، با بارش کم، ازدحام متوسط و مزایایی همچون طبیعت سرسبز، تماشای گل‌های بهاری، جشنواره‌های نوروزی روبرو است. 

 

چطور به باکو برویم؟

سفریار یکی از معتبرترین آژانس‌های مسافرتی است که نمونه‌های متنوعی از تور باکو ارائه می‌دهد. با شرکت در تورهای سفریار می‌توانید از خدماتی همچون پرواز رفت و برگشت به باکو با ایرلاین‌های معتبر، اقامت در هتل‌های باکیفیت در مرکز شهر باکو، گشت و گذار در مکان‌های دیدنی باکو و... بهره‌مند شوید. 

 

جاهای دیدنی نزدیک قلعه دختر باکو

قلعه‌ تاریخی دختر باکو، علاوه بر زیبایی منحصر به فرد خود، از جاذبه‌های متعددی در اطرافش نیز بهره می‌برد که بازدید از آنها را به گردشگران در سفر به شهر زیبای باکو آذربایجان توصیه می‌کنیم. از جاهای دیدنی نزدیک این قلعه می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • ایچری شهر
  • موزه فرش آذربایجان
  • پارک هایلند
  • پارک آپلند
  • موزه کتاب‌های مینیاتوری
  • مینی ونیز
  • باغ فیلارمونیا
  • موزه باستان شناسی و مردم شناسی آذربایجان
  • موزه ادبیات نظامی گنجوی
  • شهر قدیم باکو
  • کاخ شیروان‌شاهان
  • موزه ملی تاریخ آذربایجان
  • مسجد محمد
  • برج‌های شعله

جاهای دیدنی قلعه دختر باکو

 

هتل‌های نزدیک قلعه دختر 

با توجه به موقعیت مرکزی قلعه دختر در شهر باکو، هتل‌های متعددی در نزدیکی آن وجود دارند که در رده‌های قیمتی مختلف، امکانات و خدمات متنوعی را به مسافران ارائه می‌دهند. از هتل‌های نزدیک به قلعه دختر باکو می‌توانیم به موارد زیر اشاره کرد:

  • هتل Baku Palace Hotel
  • هتل Hilton Baku
  • هتل Le Meridien Baku
  • بوتیک هتل Passage

 

جمع بندی مطالب

قلعه دختر باکو، بدون شک یکی از نمادهای اصلی شهر باکو و جاذبه‌ای بی‌نظیر برای گردشگران در سفر به شهر باکو است. علاوه بر جاذبه‌های خود قلعه، مکان‌های دیدنی متعددی نیز در اطراف آن وجود دارند که بازدید از آنها را به شما گردشگران عزیز توصیه می‌کنیم. با انتخاب آژانس مسافرتی سفریار به عنوان یار و همراه خود در سفر، می‌توانید از سفری بی‌دغدغه و خاطره‌انگیز به این شهر زیبا لذت ببرید. همین حالا با کارشناسان سفریار تماس بگیرید و سفری رویایی به باکو و قلعه دختر را برای خود رقم بزنید. 

سوالات متداول
  • یکی از مشهورترین افسانه‌ها حاکی از آن است که پادشاه مهراب برای نجات دخترش از دست اعراب، دستور ساخت این قلعه را صادر کرد. اما دختر شاهزاده پیش از اتمام ساخت قلعه جان خود را از دست داد و از آن زمان به بعد، این قلعه به نام او شناخته می‌شود.

  • بله، قلعه دختر باکو در سال 2001 به عنوان یکی از میراث جهانی یونسکو در فهرست این سازمان به ثبت رسید.

  • کاربرد اصلی قلعه دختر باکو در طول تاریخ، به عنوان یک دژ نظامی بوده است. از این قلعه در زمان‌های مختلف برای دفاع از شهر باکو در برابر حملات دشمنان استفاده می‌شده است.

نظرات کاربران

نظرتان را در مورد این تور با ما به اشتراک بگذارید

امتیاز از 5 از بین 0 نفر

دیدگاه ها