پل بسفر استانبول

پل بسفر استانبول

یکی از منحصربه‌فردترین و معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری ترکیه، پل بسفر استانبول (انگلیسی: Bosphorus Bridge - ترکیه: Boğaziçi Köprüsü) محسوب می‌شود. پس هنگام سفر به استانبول، بازدید از پل بسفر استانبول که یکی از طولانی‌ترین پل‌های این شهر است، را فراموش نکنید. جالب است بدانید پل نخست بسفر راه ارتباطی مؤثری میان دو قاره اروپا و آسیا محسوب می‌شود. قطعاً تماشای این پل معلق می‌تواند برای تمام مسافرین و گردشگران جذاب باشد. برای اینکه اطلاعات بیشتری در مورد بزرگ‌ترین پل ترکیه به دست بیاورید، بهتر است تا پایان این قسمت با ما همراه باشید.

معرفی پل استانبول

در مورد این پل معروف ترکیه، باید بیان کرد که به دلیل ساز و کار ویژه و طول زیاد خود، توانسته است قسمت اروپایی را به قسمت آسیایی متصل کند. این پل با نام‌های دیگری مانند پل بغاز و پل ۱۵ جولای نیز شناخته می‌شود و دریای سیاه را به دریای مرمر متصل می‌کند. پل بسفر از جنس فولاد است و ۱۵۶۰ متر طول، ۱۶۵ متر ارتفاع و ۳۳.۴ متر عرض دارد. همچنین فاصله سطح آب تا قسمت زیرین این پل نزدیک به ۶۴ متر است.
برای نخستین بار ساخت و احداث این پل در سال ۱۹۷۰ آغاز و در نهایت در ۳۰ اکتبر ۱۹۷۳ به پایان رسید. پل بسفر استانبول میان اورتاکوی در سمت اروپایی و بیلربیی در سمت آسیایی این شهر قرار دارد. پل توانسته است قاره آسیا و اروپا را به یکدیگر متصل کند.

معرفی پل استانبول

 

پل بسفر در کجا قرار دارد؟

این پل در شهر استانبول قرار دارد و برای دسترسی به آن شما می‌توانید به‌سادگی از اتومبیل شخصی یا وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنید. اطراف این پل ایستگاه‌های فراوانی از انواع وسایل حمل‌ونقل از جمله اتوبوس و مترو وجود دارد که شما به کمک آن‌ها می‌توانید خود را به پل بسفر برساند. البته توجه داشته باشید برای استفاده از این وسایل نیاز است تا یک استانبول کارت تهیه کنید، زیرا وسایل حمل‌ونقل عمومی از شما پول نقد دریافت نمی‌کنند.

 

پل بسفر یا بغاز چگونه ساخته شد؟

احتمالاً برای شما نیز اطلاع از ساخت این پل بزرگ و زیبا جالب است. مهندسان ماهر و حرفه‌ای ساخت و احداث این پل را به‌صورت زیر انجام داده‌اند: 

  1. ابتدا مهندسان ترکیه‌ای و آلمانی طراحی این پل را بر اساس آخرین فناوری‌های مهندسی انجام داده‌اند و طرح نهایی آن را تهیه کردند.
  2. سپس پایه‌های پل بسفر را دو طرف تنگه ساختند. جنس این پایه‌ها از بتن مسلح است و آن‌ها را تا عمق زیادی داخل بستر دریا فرو بردند. دلیل انجام این کار این بود که پل استحکام و پایداری زیادی داشته باشد.
  3. پس از ساخت پایه‌ها اقدام به نصب کابل‌های قطور فولادی شد؛ وظیفه اصلی این کابل‌ها تحمل وزن پل است.
  4. در نهایت نیز عرشه پل که از بتن‌های مسلح تولید شده بود، روی کابل‌ها نصب شدند.

 

چه کسی پل بسفر را ساخت؟

برای نخستین بار فکر ساخت پل استانبول توسط نخست وزیر 1950 تا 1960 ترکیه یعنی عدنان مندرس مطرح شد. سپس تیمی از مهندسان به رهبری دکتر نجات اکدر تاشکین ساخت آن را آغاز کردند. طراحان این پل Sir Gilbert Roberts و William Brown بودند، اما به طور کلی شرکت‌ها و مؤسسات بین‌المللی و مهندسان زیادی در ساخت این پل شرکت کردند.

 

مراحل ساخت پل بسفر

ساخت این سازه عظیم، در مراحل مختلفی انجام شده است که در ادامه دو مرحله مهم آن را به شما معرفی می‌کنیم: 

مراحل ساخت پل بسفر

مرحله حفاری

مرحله حفاری جزو چالش‌برانگیزترین قسمت‌های ساخت این پل بود. حفاری پایه‌های آن در عمق زیاد و زیر آب انجام شد و به دلیل شرایط سخت کادر مهندسی باتجربه و در تعداد بالا عملیات را انجام دادند. برای این کار مهندسان از پیشرفته‌ترین تجهیزات و وسایل و دستگاه‌های حفاری استفاده کردند تا موفق شدند پایه‌های پل را در کف دریا بگذارند.

مرحله نصب ستون

این مرحله از جمله سخت‌ترین قسمت‌های ساخت پروژه بود. برای نصب ستون‌های این پل، مهندسان ابتدا آن‌ها را در کارخانه ساختند و سپس با کمک جرثقیل‌های بزرگ آن‌ها را به محل نصب منتقل کردند و روی ستون‌های و روی پایه‌های آماده قرار دادند. نصب ستون‌ها نیاز به مهارت و دقت بالایی داشت؛ طبق نظر بسیاری از مهندسان ترکیه نصب ستون‌ها جزو مهم‌ترین دستاوردهای ساخت این پروژه بزرگ بود.

 

اتصال دو طرف آسیایی و اروپایی

یکی از دلایلی که موجب محبوبیت و معروفیت بزرگ‌ترین پل استانبول شده است، اتصال دو طرف آسیایی و اروپایی آن محسوب می‌شود. طرف آسیایی در شهر کادیکوی و طرف اروپایی در شهر بیوک چکمجه قرار دارد. این پل طول بسیار زیادی دارد و یک راه ارتباطی عالی میان قاره‌های آسیا و اروپا در شهر استانبول محسوب می‌شود. به دلیل همین موضوع در حال حاضر این پل بسیار شناخته شده است و می‌توانیم آن را یک پروژه منحصربه‌فرد در کشور ترکیه معرفی کنیم.

اتصال دو طرف آسیایی و اروپایی

 

طول پل بسفر چقدر است؟

در مورد طول این پل باید بدانید که طول دهانه اصلی آن نزدیک به ۱۰۷۴ متر است و طول کل پل به ۱۵۶۰ متر می‌رسد. این پل جزو طولانی‌ترین پل‌های جهان به‌حساب می‌آید و به دلیل ایجاد ارتباطات عظیم توانسته است شهرت زیادی را به دست آورد.

 

رتبه‌بندی پل بسفر در سطح جهانی سایر پل‌های استانبول

در مورد رتبه‌بندی پل نخست بسفر استانبول باید بیان کنیم که در سطح جهانی این پل رتبه چهارم را از نظر طول به دست آورده است. علاوه بر این در شهر استانبول یا در کشور ترکیه علاوه بر پل بسفر دو پل دیگر از جمله پل فاتح سلطان محمد و پل مارمارای نیز وجود دارند که آن‌ها نیز از اهمیت زیادی برخوردار هستند. 

 

پل بسفر استانبول ترکیه در شب

پل استانبول یکی از چشم‌اندازهای زیبا و چشم‌نواز ترکیه محسوب می‌شود و در شب منظره‌ای بسیار زیباتر دارد. بسیاری از افراد مخصوصاً توریست‌ها ترجیح می‌دهند شب را برای مشاهده این پل انتخاب کنند. مانند بیشتر مکان‌های دیدنی و جاذبه‌های گردشگری این پل نیز در شب جذابیت‌های خاص خود را دارد و می‌تواند خاطره بسیار خوب و به‌یادماندنی را برای شما ایجاد کند. کافه و رستوران‌های فراوانی در اطراف این پل وجود دارند که بیشتر شب‌ها فعالیت می‌کنند. شما می‌توانید غذا یا نوشیدنی مورد نظر خود را در آن جا سفارش دهید.
بسیاری از افرادی که از پل دیدن کردند، معتقد هستند منظره این پل در روز و شب اصلاً قابل‌مقایسه نیست و پل استانبول در شب منظره‌ای بسیار عالی و متفاوت دارد. پس توصیه می‌کنیم اگر می‌خواهید برای دیدن این پل به شهر استانبول بروید، حتماً به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی خود را انجام دهید که بتوانید شب را نیز در آن جا سپری کنید و از دیدن منظره لذت ببرید.

 

 رستوران‌های پل بسفر

اطراف این پل رستوران‌های فراوانی وجود دارند و شما می‌توانید یک رستوران مناسب را برای گذراندن یک شب عالی و صرف غذای مورد علاقه خود انتخاب کنید. از جمله معروف‌ترین و بهترین رستوران‌هایی که می‌توان در اطراف این پل انتخاب کرد، موارد زیر هستند: 

  • رستوران چیلای ببک
  • رستوران ببک بالیکچی
  • رستوران سور بالیک آرناووت کوی
  • رستوران فارم دونر
  • رستوران ببک سرن
  • رستوران ببک پلکسی
  • رستوران لوکا
  • رستوران کرینتی
  • رستوران ماهی پوزیدون
  • رستوران نصرت برگر ببک

البته علاوه بر موارد ذکر شده یک سری رستوران‌های کوچک و سنتی نیز در اطراف این مجموعه وجود دارند.

 

کافه‌های پل بسفر

علاوه بر رستوران‌های زیبا و جذاب، نزدیک این پل می‌توان انواع کافی‌شاپ‌های دیدنی با سرو میان‌وعده‌ها و نوشیدنی‌های اصیل و خوش‌طعم را نیز پیدا کنید. اگر شما مایل رفتن به کافه‌های دنج یا سنتی هستید که در اطراف پل استانبول قرار دارند، می‌توانید بر اساس سلیقه خود یکی از این کافه‌ها را انتخاب کنید. در ادامه مهم‌ترین و شناخته شده‌ترین کافه‌ها را به شما معرفی می‌کنیم: 

  • کافه Eshq
  • کافه Oppa Park Café
  • کافه Beltash
  • کافه Harab’be Café

  • کافه پل بالتیک
  • کافه Bosphorus Cafe
  • کافه Emirgan Korusu Cafe
  • کافه Ortaköy Kahvesi
  • کافه Kız Kulesi Cafe


 شما با مراجعه به کافی‌شاپ‌های زیر پل مشهور استانبول می‌توانید انواع نوشیدنی‌های سرد و گرم و میان‌وعده‌های خوشمزه از جمله باقلوای استانبولی را امتحان کنید. توجه داشته باشید در صورتی که تمایل دارید به کافی‌شاپ‌های سنتی نیز بروید، در این محوطه انواع کافی‌شاپ‌های سنتی و مدرن نیز وجود دارند که از منوی متنوع و جذابی برخوردار هستند.

 

جاذبه‌های گردشگری نزدیک پل بغاز استانبول

اطراف بزرگ‌ترین پل استانبول جاذبه‌های دیدنی فراوانی نیز وجود دارند که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست و شما می‌توانید برای آگاهی بیشتر از تاریخ این کشور و یا حتی عکاسی، یک یا چند مورد از این جاذبه‌ها را انتخاب کنید و به آنجا بروید. در ادامه بخش مهم‌ترین جاذبه و مکان‌های دیدنی نزدیک به این پل را به شما معرفی می‌کنیم: 

کاخ دولماباغچه

این کاخ یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های معماری و تاریخی شهر استانبول به‌حساب می‌آید که نزدیک تنگه بسفر قرار دارد. کاخ دولماباغچه ساخت و معماری جذاب و متفاوتی دارد، پس بازدید از آن را پیشنهاد می‌دهیم.

کاخ دولماباغچه

مسجد اورتاکوی

مسجد ارتاکوی از جمله آثار تاریخی و بسیار قدیمی شهر به‌حساب می‌آید. این مسجد چشم‌اندازی خاص را در نزدیکی پل بسفر به وجود آورده است. همچنین شما می‌توانید از داخل کشتی‌های تفریحی نیز آن را مشاهده کنید.

مسجد اورتاکوی

برج دختر

برج دختر یکی از مکان‌های رمانتیک شهر استانبول محسوب می‌شود که در قرن ۱۲ ساخته شده است و می‌تواند یکی دیگر از بهترین جاذبه‌های دیدنی نزدیک این پل باشد. این برج در یک جزیره کوچک نزدیک تنگه بسفر قرار دارد و پیشنهاد می‌دهیم در صورت رفتن به استانبول از آن بازدید کنید.

برج دختر

پارک امیرگان

این پارک در بخش اروپایی شهر استانبول واقع شده است و امکانات بی‌نظیری مانند طبیعت جذاب، مسیر پیاده‌روی، زمین‌بازی، آلاچیق و آب‌وهوای بسیار خوب دارد. این پارک جزو قدیمی‌ترین پارک‌های استانبول به‌حساب می‌آید و شما در صورت تمایل هنگام رفتن به پل استانبول، می‌توانید از طبیعت و گل‌های رنگارنگ و جذاب این پارک نیز دیدن کنید.

پارک امیرگان

 

سخن پایانی

در سفر به استانبول بازدید از پل استانبول که یکی از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین جاذبه‌های این شهر محسوب می‌شود، تجربه جالبی برای شما خواهد بود. پس اگر تماشای بهترین جاذبه‌های شهر استانبول برایتان جذاب است، بازدید از بزرگ‌ترین پل استانبول را نیز در برنامه سفر خود قرار دهید. قطعاً مشاهده زیبایی‌های پل نخست بسفر استانبول در شب، می‌تواند شما را محو خود کند. به جرات می‌توانیم منظره شب ل را بسیار زیبا و حیرت‌انگیز بیان کنیم. پیشنهاد می‌دهیم بازدید از این سازه عظیم را در شب انجام دهید تا تماشای زیبایی شب آن را از دست ندهید. شما می‌توانید با خرید تور استانبول این پل زیبا را تماشا کنید. 

سوالات متداول
  • این پل در کشور ترکیه شهر استانبول و در تنگه بسفر واقع شده است.

  • زیرا این پل از جاذبه‌های گردشگری زیبا و جذاب شهر استانبول به‌حساب می‌آید که با رفتن به آن شما می‌توانید خاطره خوب برای خود رقم بزنید.

  • بازدید از این پل کاملاً رایگان است و نیاز به پرداخت هیچ‌گونه هزینه جهت مشاهده قسمت‌های مختلف آن نیست.

  • خیر؛ به‌طورکلی در اطراف پل مترو یا اتوبوس واحد قرار دارد که شما می‌توانید به‌راحتی و بدون صرف هزینه یا وقت زیاد، خود را به آن برسانید و از تماشای آن لذت ببرید.

  • این پل دو قاره را به یکدیگر متصل می‌کند و زیبایی ظاهری آن بسیار زیاد است. علاوه بر این در اطراف آن جاذبه‌های گردشگری فراوانی وجود دارد و در صورت تمایل شما می‌توانید از کافه و رستوران‌های اطراف آن استفاده کنید.

نظرات کاربران

نظرتان را در مورد این تور با ما به اشتراک بگذارید

امتیاز از 5 از بین 0 نفر

دیدگاه ها