دیوار چین

دیوار چین

دیوار چین (چینی: 中国的长城 - انگلیسی: China Wall) بزرگترین سازه مهندسی جهان و طولانی‌ترین دیوار در دنیا محسوب می‌شود. این دیوار تاریخی یکی از جاهای دیدنی چین است و ۲۴۰۰ کیلومتر مربع طول و حدود ۲۱٬۱۹۶ کیلومتر در نقشه جغرافیایی چین امداد دارد. همچنین مختصات جغرافیایی دیوار بزرگ چین ۴۰٫۶۸°شمالی ۱۱۷٫۲۳°شرقی است. ناگفته نماند که نام دیگر دیوار بزرگ چین دیوار لیادونگ بوده و در چین آن را به این نام می‌خوانند.
این دیوار معروف توریستی در زمان سلطنت چین سی هوانگ Qin Xi Huang ساخته شد و تکمیل آن 20 سال طول کشید. البته بخشی از این دیوار توسط فرمانروایان قبل از او به منظور جلوگیری از یورش اقوام صحراگرد ساخته شده بود و در زمان چین سی هوانگ بخش‌های مختلف آن به هم متصل شد.

تاریخچه دیوار بزرگ چین

چینی‌ها فنون دیوار سازی را مابین قرن‌های ۵ الی ۸ قبل از میلاد فرا گرفتند و برای دفاع از مرزهای خود دیوارهای مختلفی را ساختند که در برابر اسلحه‌های کوچک نظیر نیزه و شمشیر مقاوم بودند.
دیوار چین در نزدیکی یومنگوان قرار دارد و طولانی‌ترین دیوار دنیا محسوب می‌شود که از مامیتو تا لیائودونگ ادامه دارد. در بخش‌هایی از دیوار چین توسط ژنگ پادشاه شین (اولین پادشاه سلسله کین شی هوانگ) در سال ۲۲۱ قبل میلاد به منظور جلوگیری از ظهور مجدد اربابان فئودال و ایجاد یک حکومت متمرکز خراب شد.
البته به منظور اتصال استحکامات باقی مانده در مرز شمالی و قرار دادن حکومت در مقابل مردم شیونگنو، امپراتوری دستور داد که دیوارهای جدید ساخته شود.
در ساخت دیوار چین اغلب از مصالح محلی استفاده شده است و مصالح دیوار بزرگ چین شامل سنگ و خاک کوبیده با شن بوده است. زیر در آن زمان حمل و نقل مصالح بسیار دشوار بود و معماران برای ساخت دیوار اغلب از سنگ‌هایی که بر فراز رشته‌کو‌های محلی قرار داشتند و خاک‌های کوبیده دشت‌ها استفاده کرده‌اند.
البته بیشتر دیوارها به مرور زمان تخریب و فرسایش شده‌اند و سند دقیقی از اینکه مسیر دقیق و طول دیوارهای چین را نشان دهد وجود ندارد. همچنین اطلاعات دقیقی از هزینه انسانی صرف شده برای ساخت دیوار بزرگ چین وجود ندارد و برخی از نویسندگان تخمین می‌زنند که در ساخت آن صدها هزار کارگر جان خود را از دست داده‌اند.
سلسله‌های شمالی نظیر سوئی‌ها به منظور دفاع از خود در برابر مهاجمان شمالی بخش‌هایی از دیوار را بازسازی کرده و همچنین گسترش دادند؛ این بنا در سال 1987 به ثبت جهانی رسید.

تاریخچه دیوار بزرگ چین

 

دیوار بزرگ چین به چه علت ساخته شد؟

برای محافظت از چین در برابر مهاجمان مغول، سلسله مینگ دیوار بزرگ چین را ساخت و با ساختن این دیوار در سال 246 قبل از میلاد، ایالت کوچکی را ساخت. سپس حکومت شی هوانگ تی پس از متحد کردن بخش‌های مختلف چین با هم از ترس آنکه مغول‌ها از طرف شمال به کشور حمله نکنند دستور ساخت دیوار بزرگ چین را صادر کرد.
به این ترتیب دیوار از شای کوان در خلیج پوای شروع شده و تا چایکومان در گانسو ادامه پیدا کرد. البته ناگفته نماند که هدف هیچ کدام از پادشاهان آن زمان با ساخت دیوار محقق نشد. زیرا با شکست دیوار از قسمت‌های مختلف فرصت مناسبی برای یورش مغول‌ها فراهم شد. بطور کلی هدف اصلی پادشاهان چینی از ساخت دیوار محافظت از کشور خود در برابر حمله مغول‌ها و  کوچ نشینان شمالی بوده است.

علت ساخته شدن دیوار بزرگ چین

 

ساخت دیوار چین چند سال طول کشید؟

در پاسخ به این سوال که دیوار چین در چه سالی ساخته شده است، باید گفت که این دیوار بزرگ حدود 2000 سال پیش از خاک رس غنی شده ساخته شده است.
دیوار بزرگ چین طی سلسله‌های مختلف در طول سالیان متمادی به عنوان یک دژ دفاعی ساخته شده و زمان بسیار زیادی صرف ساخت آن شده است. مطابق با آن چیزی که در کتب و تاریخ روایت شده ساخت آن بیش از ۲۰۰۰ سال زمان برده است. همچنین در دوران پادشاهی سلسله مینگ در چین نیز بیش از ۲۰۰ سال طول کشیده تا این دیوار به شکل کنونی درآمده و کامل شود. باید متذکر شد که این بنا یک دیوار یکدست نیست و ساخت آن بیش از چند قرن طول کشیده است.

زمان ساخت دیوار چین

 

مساحت دیوار چین

ارتفاع دیوار بزرگ چین ۸ متر‌مربع است. البته در برخی از جاها ارتفاع آن به ۵ متر مربع می‌رسد و مساحت آن حدود نصف خط استوا یعنی ۲۱.۱۹۶ کیلومتر مربع است. همچنین طول دیوار چین در ۱۵ منطقه، ۹۷ استان و ۴۰۴ شهر ادامه دارد و ضخامت دیوار چین برابر قامت ۳ انسان متوسط به صورت خوابیده و یا ۴ الی ۵ متر  است. به همین دلیل به راحتی می‌توان روی آن قدم زد و از جاهای دیدنی و مناظر اطراف آن بازدید کرد. ناگفته نماند که مساحت دیوار چین ۴ برابر کل مرزهای ایران و ۵ برابر مساحت کشور آمریکا است. 

مساحت دیوار چین

 

دیوار بزرگ چین کجاست؟

در پاسخ به این سوال که دیوار چین به کجا می‌رسد باید گفت که دیوار عظیم چین از دریای بوها و نزدیکی مرکز کره شروع شده و در بسیاری از استان‌های شمالی و تا یانگ کوان امتداد دارد؛ اما معروف‌ترین بخش آن در شمال پکن واقع شده است. بطور کلی دیوار بزرگ چین از ۹ منطقه خودمختار و ۴۰۴ شهر در شمال آن عبور کرده است. 

  • فاصله دیوار چین تا پکن: حدود 77 کیلومتر 
  • فاصله دیوار چین تا شانگهای: حدود 1282 کیلومتر

 

چطور خودمان را به دیوار چین برسانیم؟

با توجه به نقشه دیوار چین برای دسترسی به آن راه‌های متفاوتی وجود دارد و از نواحی مختلف چین می‌توان به این دیوار تاریخی دسترسی پیدا کرد. در ادامه به برخی از رایج‌ترین آنها اشاره خواهد شد.

دسترسی از قسمت موتیانو

مسیر موتیانو همه روزه از ساعت ۶ صبح الی ۱۷:۳۰ عصر در دسترس  قرار دارد و در این ساعات می‌توان از طریق آن برای بازدید دیوار تاریخی چین رفت. البته این مسیر کوهستانی بوده و برای عبور از آن باید کفش مناسب کوهنوردی و پیاده‌روی به پا کرد و همچنین بر اساس فصل بازدید و شرایط آب و هوایی لباس مناسب پوشید.
مسیر دسترسی موتیانو در ۷۳ کیلومتر پکن قرار دارد و در صورت پیاده‌روی برای رسیدن به دیوار چین باید حدود ۴۰۰۰ پله را طی کرد. همچنین می‌توان با استفاده از ویلچر نیز از این مسیر به سمت دیوار حرکت کرد. در طول مسیر امکانات رفاهی مختلفی نظیر رستوران و سرویس بهداشتی نیز در دسترس همه گردشگران و بازدیدکنندگان قرار دارد.

دسترسی از قسمت موتیانو

دسترسی از قسمت جینشان لینگ

مسیر دسترسی جینشان لینگ در فاصله ۱۶۰ کیلومتر شهر پکن مرکز چین قرار دارد و برای بازدید از دیوار چین به واسطه این مسیر نیز باید لباس فصل مناسب و همچنین کفش مناسب کوهنوردی و پیاده‌روی پوشید. مسیر جینشان لینگ هر روز راس ساعت ۶ صبح الی ۱۷:۳۰ عصر پذیرای  بازدیدکنندگان این دیوار بزرگ تاریخی بوده و در آن امکانات رفاهی مختلفی نظیر رستوران و سرویس بهداشتی در دسترس همه قرار دارد. 

دسترسی از قسمت جینشان لینگ

دسترسی از قسمت بادالینگ

مسیر بادالینگ در فاصله ۷۲ کیلومتری شهر پکن یا مرکز چین واقع شده است و همه روزه از ساعت ۵:۳۰ الی ۱۶:۳۰ می‌توان برای بازدید دیوار بزرگ چین از آن عبور کرد. منتهی برای عبور راحت و طی کردن بی‌دغدغه مسیر باید علاوه بر پوشیدن لباس فصل مناسب، به کفش هم نیز اهمیت دهید. در این مسیر علاوه‌بر رستوران و سرویس بهداشتی گریل نیز وجود دارد.

دسترسی از قسمت بادالینگ

دسترسی از قسمت سیماتای

مسیر سیماتای از دیگر مسیرهای دسترسی به دیوار چین است. این مسیر هر روزه از ساعت ۷ صبح الی ۱۷ بعدازظهر در دسترس بوده و برای عبور از آن باید لباس فصل مناسب، کفش و لوازم کوهنوردی نیز باید به همراه داشت. در این مسیر نیز همانند دیگر مسیرها رستوران و سرویس بهداشتی وجود دارد و در صورت نیاز می‌توان از آنها استفاده کرد.

دسترسی از قسمت سیماتای

دسترسی از قسمت جیانکو

دیگر مسیر دسترسی به دیوار تاریخی چین جیانکو است. گردشگران برای بازدید دیوار توریستی چین از این مسیر می‌توانند هر روز در حالی که لباس و کفش مناسب کوهنوردی به تن دارند از ساعت ۷ صبح الی ساعت ۱۷ بعدازظهر اقدام کنند. همچنین در این مسیر دسترسی به امکانات رفاهی مناسب نظیر رستوران و سرویس بهداشتی نیز برای همه مقدور است. ناگفته نماند که به همراه داشتن وسایل کوهنوردی برای بازدید دیوار چین از این مسیر نیز لازم است. 

دسترسی از قسمت جیانکو

دسترسی از قسمت هوانگ هواچنگ

مسیر هوانگ هواچنگ در فاصله ۷۵ کیلومتری شهر پکن قرار دارد و هر روز از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ساعت ۱۷ بعدازظهر، ورود از آن برای همه بازدیدکنندگان امکان‌پذیر است. برای عبور از این مسیر باید لباس فصل و کفش مناسب پوشید.
همچنین برای رفع گرسنگی و خستگی می‌توان به رستوران موجود در این مسیر مراجعه کرده و غذای مورد علاقه خود را سفارش داد. علاوه‌بر رستوران، گریل و سرویس بهداشتی نیز از دیگر امکانات قابل دسترسی در این مسیر هستند.

دسترسی از قسمت هوانگ هواچنگ

مسیر دسترسی از قسمت گوبیکو

مسیر گوبیکو در فاصله ۱۴۵ کیلومتری شهر پکن قرار دارد و هر روز از صبح تا عصر پذیرای مسافران و گردشگران علاقمند به بازدید از  دیوار چین است. این مسیر برخلاف دیگر مسیرها فاقد امکانات رفاهی مورد نیاز نظیر رستوران و سرویس بهداشتی بوده و برای عبور از آن باید لباس و کفش مناسب پوشید. 

مسیر دسترسی از قسمت گوبیکو

دسترسی از قسمت جو یونگ گوان

مسیر جو یونگ گوان در فاصله ۶۰ کیلومتری مرکز چین یا پکن قرار دارد و علاقمندان به بازدید از دیوار چین به واسطه این مسیر می‌توانند هر روز از ساعت ۸ صبح الی ساعت ۱۷ بعد از ظهر از آن عبور کنند. همچنین همانند دیگر مسیرها برای عبور از این مسیر نیز باید لباس ‌کفش مناسب پوشید. منتهی همانند مسیر گوبیکو فاقد رستوران و سرویس بهداشتی بوده و امکانات رفاهی خاصی برای گردشگران ارائه نمی‌دهد.

دسترسی از قسمت جو یونگ گوان

 

بهترین موقع سال برای بازدید از دیوار چین

بهترین زمان برای بازدید از دیوار بزرگ چین فصل‌‌ بهار و ماه‌های آوریل تا می است. زیرا در این ماه‌ها هوا نسبتا گرم بوده و بخش شمالی چین آب و هوای خوبی دارد. همچنین در بهار هوای قسمت شمالی چین آنقدر زیبا و دلچسب می‌شود که برخی از آن به عنوان بهشتی گم شده یاد می‌کنند. البته برخی از گردشگران نیز از سپتامبر تا نوامبر و در فصل پاییز به چین سفر می‌کنند. زیرا در این ایام نیز مناطق و جاذبه‌های گردشگری و تاریخی موجود در اطراف دیوار بزرگ چین کاملا واضح و قابل دید هستند.
در فصل تابستان نیز گردشگران زیادی برای بازدید از دیوار چین به این کشور سفر می‌کنند و در ابن ایام تجمع و ازدحام جمعیت در آن زیاد است‌. اما در زمستان به دلیل بارش برف سنگین و کاهش شدید دمای هوا، کمتر کسی به بازدید دیوار بزرگ چین می‌رود.

بهترین موقع سال برای بازدید از دیوار چین

 

جاهای دیدنی دیوار بزرگ چین

به طور کلی دیوار چین از بخش‌های مختلفی تشکیل شده و معروفترین مناطق آن شامل موارد زیر هستند.

منطقه بادالینگ (Badaling)

محبوب‌ترین و شلوغ‌ترین قسمت‌های دیوار چین در منطقه بادالینگ قرار دارد. همچنین بادالینگ به دلیل قرار گرفتن در ارتفاعات کوهستانی از چشم انداز بسیار زیبایی برخوردار است. این بخش از دیوار با دقت بسیار زیادی توسط چینی‌ها بازسازی شده و در حال‌حاضر تجاری‌ترین بخش دیوار بزرگ چین نیز بخش بادالینگ است و هر ساله گردشگران زیادی از این بخش آن بازدید می‌کنند. 
بادالینگ در زمان سلسله مینگ در شمال پکن به عنوان یک گذرگاه استراتژیک ساخته شد و اولین بخش دیوار چین است که در سال ۱۹۵۷ مورد توجه گردشگران قرار گرفته و بازدید شد. برای بازدید از دیوار تاریخی  چین در بادالینگ می‌توان در ۲ جهت مخالف دیوار حرکت کرد.

منطقه بادالینگ

منطقه جویونگ گوان (Juyongguan)

منطقه جو یونگ گوان متعلق به سلسله مینگ بوده و در نزدیکی دیوار و ۵۰ کیلومتری شمال غرب پکن واقع شده است. از این‌رو نزدیک‌ترین بخش پکن محسوب می‌شود و تا حدود زیادی مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.
منتهی گردشگران کمی این منطقه را برای دسترسی به دیوار چین انتخاب می‌کنند؛ اما باید گفت که بخشی  از مناطق بکر دیوار توریستی چین در این قسمت‌‌ها قرار گرفته و در بین برج‌های بلند منطقه قلعه بزرگی ساخته شده است که تا چندین قرن چینی‌ها برای دسترسی به کشور، از آن استفاده می‌کردند. همچنین سکوی ابری و یون تای که یک سازه نادر محسوب می‌شود و از سنگ‌های مرمر و گرانیت ساخته شده در این منطقه واقع شده است. 

منطقه جویونگ گوان

منطقه موتیانو (Mutianyu)

طولانی‌ترین بخش دیوار چین قسمت موتیانو بوده و بیشترین مرمت‌ها و بازسازی‌ها روی این قسمت انجام شده است. همچنین بخش موتیانو در مقایسه با دیگر بخش‌ها راحت‌تر در دسترس قرار دارد و برای علاقمندان به پیاده‌روی یک مکان ایده‌آل محسوب می‌شود. موتیانو از دور مانند شاخ گاو بوده و تا هزاران متر بالای کوه کشیده شده است. به همین دلیل آن را به عنوان دیوار شاخ گاوی نیز می‌خوانند. برای بازدید دیوار بزرگ چین از این قسمت باید به ۵۰ کیلومتری شرق بادالینگ و ۹۰ کیلومتری شمال شرق پکن رفت. در این محدوده دیوار چین چشم‌انداز بسیار زیبایی دارد. علاوه بر پیاده روی دیوار می‌توان مسیر بالای دیوار را با تله‌کابین نیز طی کرده و از مشاهده مناظر اطراف لذت برد.

منطقه موتیانو

منطقه سیماتای (Simatai)

منطقه سیماتای از دیگر قسمت‌های دیوار بزرگ چین بوده و چشم‌اندازهای بسیار زیبایی و فضای خلوتی دارد. سیماتای دارای شیب بسیار تندی بوده و دارای ۵۵ کیلومتر طول است. به عبارت دیگر منطقه سیماتای ۷۰ درجه شیب دارد و برای صعود و رفتن به بالای دیوار باید به صورت چهار دست و پا حرکت کرد. پله‌های منتهی به برج پری و پا روگذر سنگی، به‌عنوان زیباترین مکان سیماتای ​​می‌دانند و بعد از جاده اصلی مسیر کوهستانی کوچکی به نام پلکان بهشت ​​وجود دارد.

منطقه سیماتای

منطقه جینشانلینگ (Jinshanling)

منطقه جینشانلینگ در غرب سیماتای و ۱۵۰ کیلومتری پکن قرار دارد و شامل قسمت‌های قدیمی و مناطق توسعه نیافته دیوار بزرگ چین است. بخش جینشانلینگ ۱۰ کیلومتر طول دارد و همچنین در آن حداقل ۶۷ برج قدیمی مربع، زاویه‌دار، گرد و غیره ۲ طبقه مشاهده می‌شود. بخش زیادی از سازه‌های قدیمی و کهن چین نظیر باروهای ساخته شده به سبک معماری مینگ، برج‌های دیدبانی، برج بزرگ و غیر عادی انبار در این قسمت هستند. 

منطقه جیانکو (Jiankou)

منطقه جیانکو در نزدیکی موتیانو واقع شده است و در آن می‌توان دیوار چین را از منظره متفاوتی مشاهده کرد. بسیاری از گردشگران در سفر به چین نمی‌توانند موفق به دیدن این منطقه شوند. زیرا بسیار ناهموار بوده و به همین دلیل رفتن به آن با خطرات زیادی به همراه است. از این‌رو منطقه جیانکو خطرناک‌ترین بخش دیوار چین و همچنین جاذبه گردشگری چین محسوب می‌شود. برج ۹ چشم یا جیویان‌لو با ارتفاع ۱۳۰۰ متری از سطح دریا معروف‌ترین بخش دیدنی این منطقه است و به عنوان بلندترین برج تاریخی کشور چین شناخته می‌شود‌. 

منطقه جیانکو

منطقه هوانگ هواچنگ (Huanghuancheng)

منطقه هوانگ هواچنگ به شکل هلال ماه بوده و در حد فاصل موتیانو و بادالینگ واقع شده است. منطقه هوانگ هواچنگ به واسطه دریاچه هائومینگ به ۳ قسمت تقسیم می‌شود و بخش‌های اصلی این قسمت از دیوار چین در داخل آب قرار دارند. قدمت این منطقه به سلسله مینگ برمی‌گردد و به دلیل ازدحام کمتر گردشگران جزو مناطق خلوت بوده و در فصل بهار شکوفه‌ها زرد حس و حال خاصی را به آن می‌بخشد. همچنین در آن دریانوردی با قایق‌ و کوهنوردی را نیز می‌توان تجربه کرد.

منطقه گذرگاه شانهای (Pass Shanhai)

گذرگاه شانهای این دیوار در ۳۰۰ کیلومتری شرق پکن به شکل مربعی واقع شده است. این گذرگاه اکنون شامل محوطه فرهنگی ملی چین بوده و در استان هبئی واقع شده است و ۷ متر ضخامت و ۱۴ متر ارتفاع دارد. همچنین برج بلند ناقوس نیز در وسط آن بوده و در قدیم به عنوان خط مقدم بر علیه مهاجمان استفاده می‌شده است. 

منطقه گذرگاه یانمن (Pass Yanmen)

دیگر جاذبه دیدنی دیوار چین گذرگاه یانمن است و ۳ دروازه محکم دارد. در قدیم از گذرگاه یانمن به عنوان ایستگاه ایست بازرسی استفاده می‌شده و در طول تاریخ در آن جنگ‌های بسیار زیادی رخ داده است. همچنین جنگ‌های بزرگی که منتهی به جنگ جهانی دوم شده‌اند نیز در این منطقه رخ داده‌اند.

منطقه گوبیکو (Gubeikou)

گوبیکو یکی دیگر از بخش‌های دیدنی و توریستی دیوار بزرگ چین محسوب می‌شود و در آن ۱۳۰ نبرد تاریخی به وقوع پیوسته است. گوبیکو جزو بخش‌های بازسازی نشده دیوار معروف چین به شمار می‌رود و در آن چندین برج تاریخی زیبا با معماری منحصر به فرد وجود دارد. این بخش دارای مناطق کوهستانی با چشم‌انداز زیبایی بوده و برای پیاده روی بسیار مناسب است.

 

نقشه دیوار چین

نقشه دیوار چین

 

جاهای تفریحی دیوار بزرگ چین

یکی از بهترین تفریحات در بازدید از دیوار چین پیاده‌روی است. البته علاوه بر پیاده‌روی تفریحات دیگری هم وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد.

جاهای تفریحی دیوار بزرگ چین

پیاده روی شبانه

برای تجربه پیاده‌روی شبانه باید به بخش سیماتای رفت. زیرا تنها بخشی است که شب‌ها روشن بوده و در شب‌ها حد فاصل برج‌های دیدبانی پنجم و ششم در منطقه سیماتای روشن است. همچنین این مسیر کاملا سنگ‌فرش بوده و برای پیاده‌روی شرایط بسیار خوبی دارد.

ماراتن

ماراتن دیوار چین برای اولین بار در سال ۱۹۹۹ و در ماه می برگزار شد. دو ماراتن آن یکی از ۱۰ مسیر برتر دنیا محسوب می‌شود و مناظری بسیار خیره‌کننده‌ و چالش برانگیزی دارد. به همین دلیل دوندگان زیادی از همه جای دنیا در آن شرکت می‌کنند.

کمپینگ

دیگر تفریح خاص و مهیج دیوار بزرگ چین کمپینگ بوده و معمولا بهترین فصل برای برقراری آن فصل پاییز است. بسیاری از گردشگران و علاقمندان به فضای باز در این کمپینگ شرکت می‌کنند. با شرکت در کمپینگ این دیوار تاریخی می‌توان از صداهای محیط پیرامون، تماشای خط‌الرأس دیوار و مشاهده راه شیری در شب نهایت لذت را برد و یک تجربه خاص و بی‌نظیر را در ذهن خود برای همیشه ماندگار کرد.

تله کابین

برای صعود به دیوار چین، باید در مسیر کوهستانی حداقل یک ساعت پیاده‌روی کرد. از این‌رو در بخش‌هایی از دیوار نظیر بادالینگ و جینشانلینگ تله‌کابین تعبیه شده تا علاقمند بتوانند بدون نیاز به پیاده‌روی به روی دیوار صعود کرده و دوباره با تله‌کابین از روی دیوار به سمت پایین حرکت کنند. در قسمت موتیانو برای پایین آمدن از روی دیوار می‌توان از  ترن‌های هوای استفاده کرد. 

پاراگلایدر

پاراگلایدر سواری یک تفریح مهیج بوده و در همه بخش‌های دیوار برای عموم امکان‌پذیر است. در این تفریح می‌توان پریدن از لبه دیوار به سمت پایین دره را تجربه کرد.

 

هزینه بلیط بازدید از دیوار چین

هزینه بازدید از دیوار بزرگ چین بر حسب شرایط، متفاوت است. به عبارت دیگر هزینه بازدید در مسیرهای مختلف یکسان نیست و حتی در برخی از مسیرها از کودکان ۶ تا ۱۸ سال هزینه ورودی دریافت نمی‌شود. همچنین در برخی از مسیرها می‌بایست هزینه‌هایی بپردازند.

هزینه بلیط بازدید از دیوار چین

قیمت بلیط بادالینگ

قیمت بلیط بادالینگ برای بازدید دیوار از اول آوریل تا آخر اکتبر ۴۰ یوان یا ۶.۱۷ دلار و از اول نوامبر تا آخر مارس ۳۵ یوان یا ۵.۴۰ دلار است.

قیمت بلیط موتیانو

قیمت بلیط موتیانو حدود ۴۰ یوان یا ۶.۱۷ دلار است.

قیمت بلیط سیماتای

قیمت بلیط سیماتای حدود ۴۰ یوان یا ۶.۱۷ دلار است.

قیمت بلیط جیانکو

بازدید دیوار چین از طریق مسیر جیانکو رایگان بوده و گردشگران می‌توانند بدون پرداخت هزینه از این مسیر به دیوار بزرگ چین بروند.

قیمت بلیط جویونگ گوان

قیمت بلیط جویونگ گوان از اول آوریل تا آخر اکتبر ۴۵ یوان یا ۶٫۹۴ دلار و از اول نوامبر تا آخر مارس ۴۰ یوان یا ۶٫۱۷ دلار است.

قیمت بلیط جینشان لینگ

قیمت بلیط جینشان لینگ از اول آوریل تا آخر اکتبر ۶۵ یوان یا ۱۰٫۰۳ دلار و از اول نوامبر تا آخر مارس ۵۵ یوان یا ۸٫۴۹ دلار است.

قیمت بلیط گوبیکو

قیمت بلیط گوبیکو  ۲۵ یوان یا ۳٫۸۶ دلار است.

قیمت بلیط هوانگ هواچنگ

قیمت بلیط هوانگ هواچنگ ۴۵ یوان یا ۶٫۹۴ دلار است

 

معماری دیوار چین 

امپراتورهای قدیم چین به منظور حفظ امپراتوری خود قصد داشتند که کل مرز شمالی آن را دیوار بکشند. به همین دلیل دیوار بزرگ چین در برخی از نقاط روی کوه‌ها و تپه‌ها قرار دارد و در برخی نقاط روی زمین هموار و دشت‌ها واقع شده است. این اثر تاریخی بی‌نظیر فراز و نشیب زیادی را پشت‌سر گذاشته و بسیاری از گردشگران در بازدید از آن کوهنوردی را نیز تجربه می‌کنند.
از آنجایی که ساخت دیوار تاریخی چین چندین قرن طول کشیده است، بخش‌های مختلف آن طراحی و معماری متفاوتی دارند؛ اما در اکثر بخش‌ها دیوار بزرگ چین به سبک معماری کهن چینی ساخته شده است.
همچنین در قسمت ورودی یا دروازه دیوار چین که در شهر پکن قرار دارد، دیوار به هنرمندانه‌ترین شکل ممکن طراحی شده و در مناطق کوهستانی پلکان‌هایی دیده می‌شود که از آن پلکان‌ها می‌توان برای تردد به روی دیوار استفاده کرد. در برخی مناطق تعداد پله‌ها به ۱۰۰ عدد می‌رسد و در برخی مناطق تعداد پله‌ها کمتر می‌شود. همچنین در برخی قسمت‌ها بخش‌هایی به نام قلعه آتش وجود دارد که در قدیم به عنوان پناهگاه برای سربازان مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

 

کارگران دیوار چین

برای ساخت دیوار چین کارگران زیادی جان خود را از دست داده‌اند؛ اما بطور کلی در دوران امپراتوری شی‌هوانگ هزینه زیادی برای ساخت آن صرف شده است و جهت ادامه ساخت دیوار افراد بسیار زیادی کار کرده‌اند.
به نحوی که در این دوران حدود ۷۰۰ هزار کارگر در ساخت دیوار مشارکت داشتند. همچنین تعداد کارگران به قدری زیاد بوده است که مطابق با اسناد موجود در کتب، فقط حدود ۴۰۰ هزار کارگر در طول ساخت این دیوار جان خود را از دست داده و جسد آنها در بین آجرهای دیوار دفن شده است.

 

نقش دفاعی دیوار بزرگ چین

دیوار چین در جنگ‌های مختلف به عنوان یک سازه محکم مورد استفاده قرار گرفته و سربازان در هر مرحله از جنگ به روش‌های مختلفی نظیر ایجاد دود در برج‌های مراقبت، پرتاب تیر، پرتاب سنگ و اسب سواری روی دیوار، از آن استفاده کرده‌اند.
به عنوان مثال سربازان در هنگام گشت‌زنی از روی برج‌های مراقبت، حرکت دشمن را زیر نظر می‌گرفتند و هنگام نزدیک شدن دشمن اقدام به سوزاندن مدفوع گرگ می‌کردند تا دیگر سربازان از نزدیک شدن دشمن مطلع شوند. روی دیوار در مجموع ۲۵ هزار برج وجود دارد و سربازان از طریق آن برج‌ها می‌توانستند منطقه را به خوبی تحت کنترل بگیرند. در نتیجه با نزدیک شدن دشمن از طریق سوراخ‌های روی آن به سمتش تیراندازی می‌گردند.

 

بازسازی و مرمت دیوار بزرگ چین

دیوار چین نیز همانند هر سازه دیگری بر اثر عواملی مختلفی نظیر زمان، عوامل طبیعی، بازدید‌های پی‌در‌پی گردشگران از نقاط مختلف دنیا و غیره در معرض تخریب قرار دارد. از این‌رو حکومت چین برای حفظ این اثر تاریخی ارزشمند مرمت و بازسازی آن را در دستور کار قرار داده است. 
مرمت این سازه فرایندی چالش برانگیز و همچنین دشوار محسوب می‌شود. زیرا فرایند بازسازی باید به نحوی انجام شود که دیوار آن حالت و ماهیت اولیه خود را حفظ کنید. همچنین به جای استفاده از بتن، بازسازی باید با سنگ، ملات و طرح‌های سنتی انجام شود.
بطور کلی برخی از قسمت‌های دیوار بسیار آسیب پذیر شده بودند و عبور از آنها خطرناک بود به همین دلیل معماران برای مرمت دیوار با حفظ حالت اولیه، از طریق پهپاد اطلاعاتی را جمع‌آوری کرده و سپس با استفاده از آن اطلاعات، عملیات بازسازی را انجام دادند.

 

حقایق و رازهای دیوار بزرگ چین

دیوار چین فراز و نشیب‌های زیادی را پشت‌سر گذاشته و درباره آن حقایق زیادی وجود دارد که در ادامه به مهمترین آنها اشاره خواهد شد.

  • بر اساس ادعای دانشمندان و محققان این دیوار قبل از تخریب بیش از ۲۱ هزار کیلومتر طول داشته است
  • دیوار چین نزدیک به ۲۳۰۰ سال قدمت دارد و ۲۳۰۰ سال از زمان ساخت آن می‌گذرد
  • اکثر بخش‌های برجای مانده از دیوار بزرگ چین، شامل بخش‌هایی هستند که در زمان سلسله مینگ ساخته شده‌اند
  • بیش از ۸ هزار کیلومتر از این دیوار توسط پادشاهی مینگ ساخته شده است
  • بر خلاف آمار اعلام شده اندازه دقیق دیوار ۶۲۷۲ نبوده و اندازه این دیوار بیش از ۸۸۵۱ کیلومتر است که ۶۲۷۲ کیلومتر آن با آجر و ۲۲۳۰ کیلومتر آن با خاک ساخته شده است
  • ۶۰ کیلومتر از دیوار به شکل شکاف‌های پر از آب بوده و شکل دیوار ندارد
  • ۵۰۰ هزار سرباز و ۳۰۰ هزار کارگر در جریان ساخت دیوار نقش داشته‌اند و تعداد زیادی از آنها جان خود را از دست داده‌اند
  • مرتفع‌ترین بخش این دیوار در کوه هیتا واقع شده است
  • بر روی این دیوار تاکنون چندین بار مسابقات دو میدانی برگزار شده است
  • محبوب‌ترین بخش دیوار حدود ۷ الی ۱۴ متر ارتفاع دارد و شامل دیوار بادالینگ است
  • باستان شناسان معتقد هستند که یک سوم دیوار از بین رفته و هیچ اثری از آن بر جای نمانده است.
  • روی دیوار چین چراغ‌هایی تعبیه شده‌اند و این چراغ‌ها چشم انداز بسیار خیره‌کننده‌ای را به کشور چین می‌بخشند.
  • پس از پایان سلسله مینگ دیوار دیگر کاربری نظامی خود را بطور کامل از دست داده و برای مقاصد نظامی مورد استفاده قرار نگرفته است.
  • در حال حاضر دو سازمان بزرگ برای حفاظت و نگهداری از دیوار با هم همکاری دارند و به دلیل وسعت زیاد آن، یک سازمان قدرت سازماندهی آن را ندارد.
  • در پی آخرین جنگی که در بخش گوبیگو رخ داده یک سوراخ‌ گلوله روی دیوار ایجاد شده و این سوراخ هنوز هم قابل مشاهده است.
  • کارگران دیوار چین شامل روستاییان، زندانیان و سربازان بوده‌اند.
  • بهترین و معروفترین عکس‌های دیوار بزرگ چین از منطقه جیانکو به ثبت رسیده است.
  • دیوار تاریخی چین در سال ۱۹۸۷ در لیست میراث فرهنگی جهانی به ثبت رسیده و یکی از عجایب هفتگانه جهان محسوب می‌شود.
  • دیوار از بین ۹ منطقه خودمختار چین عبور کرده است.
  • بلندترین ارتفاع دیوار ۱۴ متر و متوسط ارتفاع آن ۷.۸۸ متر است.
  • بخش‌هایی از دیوار به صورت موازی و بخش‌هایی دیگر دایره‌ای هستند و همچنین در بین قسمت‌هایی از آن شکاف وجود دارد و این دیوار طویل یک دیوار یکدست نیست.
  • دستور ساخت دیوار به واسطه اولین امپراتوری حکومت شین صادر نشده است و این فرد پس از فتح چین دستور داد که دیوارهای شمالی به هم متصل شوند.
  • افسانه مون جیان نو معروف‌ترین و محبوب‌ترین افسانه دیوار چین محسوب می‌شود. همسر مون جیان نو جزو کارگرانی بوده که در جریان ساخت دیوار جان خود را از دست داده و جنازه‌اش در بین دیوار دفن می‌شود. سپس به دلیل بی قراری و گریه زاری های مون جیان دیوار شکافته شده و جنازه همسر او پیدا می‌شود.
  • تاکنون بیش از ۳۰۰ نفر از سران دولت‌های مختلف دنیا از این دیوار بازدید کرده‌اند.

 

تصاویر دیوار چین

تصاویر دیوار چین

 

دیوار چین از بالا

دیوار چین از بالا

 

دیوار چین از روی ماه

دیوار چین از روی ماه

 

چطور به چین برویم؟

بهترین راهکار  برای سفر به چین رزرو تور چین است. چین کشور بسیار پهناوری بوده و آثار تاریخی و اماکن توریستی زیادی را در خود جای داده است. به همین دلیل برای بازدید از جاهای توریستی و دیدنی آن نظیر دیوار چین باید یک برنامه سفر مناسب آماده کرد.
تورهای مسافرتی به دلیل داشتن تجربه بالا و آشنایی کامل با جاهای دیدنی چین، برنامه سفر کاملی را نظر می‌گیرند و از این‌رو بسیاری از گردشگران ترجیح می‌دهند که به همراه تور چین به این کشور سفر کنند. همچنین به همراه همه تورها یک راهنما یا لیدر وجود دارد که همه نکات مهم مرتبط با شرایط بازدید از جاذبه‌های مختلف را به گردشگران گوشزد می‌کند. 

 

در چین کجا اقامت کنیم؟

برای اقامت در چین باید هتل رزرو کرد. برای رزرو هتل پکن به قیمت مقرون‌به‌صرفه باید ابتدا یک سایت مناسب را در نظر گرفته و سپس به آن مراجعه کرد. آنگاه بر اساس میزان بودجه و سطح توقعات خود، از بین هتل‌های موجود در سایت مورد نظر گزینه مناسب را انتخاب و رزرو کرد.
خوشبختانه در پکن هتل‌های بسیار متنوعی وجود و هر کسی می‌تواند برای تاریخ مورد نظر جهت سفر به چین گزینه مناسبی را پیدا کند. البته دریافت مشاوره و راهنمایی، مخصوصا برای کسانی که برای اولین بار می‌خواهند به چین سفر کنند برای انتخاب هتل مناسب، بسیار کمک‌کننده است. 

 

جمع بندی

دیوار چین یکی از جاذبه‌های تاریخی و توریستی بوده و بلندترین سازه دنیا محسوب می‌شود. همچنین این جاذبه توریستی و تاریخی قدمت بسیار زیادی دارد و جزو عجایب هفتگانه جهان به شمار می‌رود. از این‌رو هر ساله گردشگران زیادی برای کسب اطلاعات بیشتر درباره جزئیات دیوار بزرگ چین از جاهای مختلف دنیا به این کشور سفر می‌کنند.

سوالات متداول
  • ارتفاع دیوار چین در بخش‌های مختلف آن متفاوت است، بطور کلی ارتفاع آن حدود ۷ الی ۱۴ متر است.

  • طول این دیوار بیش از ۸۸۵۱ کیلومتر است و ۶۲۷۲ کیلومتر آن با آجر و ۲۲۳۰ کیلومتر آن با خاک ساخته شده است

  • حاکمان چین به منظور جلوگیری از نفوذ قبیله‌های مهاجم مخصوصا مغول و دفاع از حاکمیت خود اقدام به ساخت دیوار کردند.

  • این دیوار حدود ۲۰۰۰ سال پیش ساخته شده است

  • دیوار چین در قاره آسیا و کشور چین قرار دارد.

  • دیوار عظیم چین از دریای بوها و نزدیکی مرکز کره شروع شده و تا یانگ کوان ادامه دارد.

  • مختصات دیوار بزرگ چین ۴۰٫۶۸°شمالی ۱۱۷٫۲۳°شرقی

  • دیوار چین نماد رنج و زحمت میلیون‌ها چینی در دوره باستان است.

  • دیوار بزرگ چین ۲۱٬۱۹۶ کیلومتر است.

  • دیوار بزرگ چین ۲۱٬۱۹۶ هزار است.

  • دیوار چین ۲۰۰۰ سال قدمت دارد.

  • دیوارچین با استفاده از سنگ، خاک کوبیده با شن و خاک رس غنی شده ساخته شده است.

  • این دیوار در ۱۵ منطقه، ۹۷ استان و ۴۰۴ شهر چین و از مامیتو تا لیائودونگ ادامه دارد.

  • این دیوار در ۴۰۴ شهر چین قابل دسترسی است.

  • دیوار بزرگ چین در دوران فرمانروایی چین سی هوانگ کامل شده و ساخت آن ۲۰ سال طول کشیده است. 

  • ضخامت دیوار چین ۴ الی ۵ متر یا برابر با قامت ۳ انسان متوسط به صورت خوابیده است.

  • خیر این دیوار فقط در دور بخش شمالی کشور چین ساخته شده است.

  • دیوار چین به منطقه لیائودونگ می‌رسد.

نظرات کاربران

نظرتان را در مورد این تور با ما به اشتراک بگذارید

امتیاز از 5 از بین 0 نفر

دیدگاه ها