قبر چگوارا

قبر چگوارا

قبر چه گوارا، اسطوره کوبایی، مبارزی که نامش در تاریخ جهان ثبت شده است، در سانتا کلارا و در میدانی به نام چگوارا قرار دارد. برای بازدید این بنا باید خود را به شهر سانتا کلارا، شهری در میانه کوبا و واقع در استان ویاکلارا برسانید تا بتوانید از مقبره چگوارا دیدن کنید. برای آشنایی بیشتر با مقررات بازدید، نحوه رسیدن به این شهر، بازدید از قبر چه گوارا و جاهای دیدنی کوبا با ما همراه باشید. در این سری از مطالب از مجله گردشگری سفریار با ما همراه باشید تا به بررسی آرامگاه یکی از شناخته شده‌ترین رهبران جهان بپردازیم.

قبر چه گوارا کجاست؟

شاید طبق آنچه که بر سر ارنستو چه گوارا آمده است، داستان‌های متفاوتی شنیده باشید باید گفت چگوارا پزشک، نویسنده، رهبر، دیپلمات، تئوریسین جنگی و انقلابی مارکسیست آرژانتینی بعد از کشته شدن در بولیوی و بعد از سال‌ها، با احترام و تشریفات نظامی به کوبا منتقل شد. آرامگاه این شخص کوبایی در خارج از استان ویاکلارا و در شهر سانتا کلارا و در محلی است که گفته می‌شود او و یارانش با مقاومتی که در این مکان از خود نشان دادند، موفق به پیروزی انقلاب کوبا شدند، واقع شده است. در آرامگاه او 6 تن از یارانش نیز به خاک سپرده شدند. مقبره چه گوارا روی تپه‌ای واقع شده است که از داخل شهر سانتا کلارا می‌توانید به راحتی آن را مشاهده کنید.

قبر چه گوارا کجاست

 

چطور خودمان را به آرامگاه چگوارا برسانیم؟

برای بازدید از قبر چه گوارا باید به کوبا سفر کرده و خود را به استان مرکزی ویاکلارا برسانید. سپس، از آنجا به سمت شهر سانتا کلارا حرکت کنید و در میدانی به نام چه گوارا، بنای یادبود او را مشاهده خواهید کرد.   
آدرس: کوبا، سانتا کلارا 20100

 

اطلاعات بازدید از قبر چه گوارا

برای بازدید از قبر ارنستو چگوارا باید در روزهای سه شنبه تا جمعه بین ساعت 9 صبح الی 9 شب مراجعه کنید؛ همچنین بازدید از قبر چه گوارا در روزهای دوشنبه ممکن نیست. چرا که مجموعه در این روز تعطیل است. برای بازدید از قبر چه گوارا به این نکته توجه کنید که باید وسایل خود را در محل مخصوصی قبل از ورود تحویل دهید؛ چرا که بردن هیچ وسیله‌ای به داخل مجاز نیست.
این نکته را فراموش نکنید که در آرامگاه چگوارا مجموعه‌ای از آثارش نیز وجود دارد که هنگام بازدید از آرامگاه حتما به این قسمت‌ها هم سری بزنید. به طور مثال، نامه خداحافظی چگوارا به فیدل کاسترو بر روی مجسمه‌ای حک شده و تصویر چگوارا و فیدل کاسترو به همراه هم نیز روی دیواری به تصویر کشیده شده است.

بازدید از قبر چه گوارا  

 

داستان نبش قبر چه گوارا در بولیوی

در اواخر سال 1995،  ژنرال بازنشسته بولیویایی، ماریو وارگاس Mario Vargas، به نویسنده «چگوارا: زندگی یک انقلابی» اقرار کرد که جسد چگوارا در نزدیکی باند هوایی شهر والگرند، Vallegrande قرار گرفته است. با شنیدن این خبر، جستجوهایی از طرف ملل مختلف انجام شد که به مدت یک سال به طول انجامید و در نهایت، منجر به پیدا شدن بقایای جسد این شخص شد.
در ماه جولای سال 1997، 30 سال بعد از مرگ چگوارا، تیمی از زمین شناسان کوبایی به همراه تیمی از پزشکی قانونی آرژانتینی بقایای هفت جسد را در دو قبر بزرگ پیدا کردند که شامل مردی بدون دست و باقی اعضا بود. مقامات دولتی بولیوی و وزارت این کشور جسد چه گوارا را بر اساس آرواره و دندان‌های او شناسایی کردند.
دندان‌ها با قالب گچی که چگوارا قبل از سفر به کنگو انجام داده بود مطابقت داشت. به علاوه، پزشکی قانونی آرژانتین نیز از جیب جسد بدون دست، کیسه کوچک تنباکو و پیپ پیدا کرد که متعلق به چگوارا بود که طبق بیان خود خلبان، توسط خلبان هلیکوپتر بولیوی به این شخص کوبایی داده شده بود. همین عوامل صحت جسد او را تایید می‌کرد.

 

شروع ساخت آرامگاه چگوارا

شروع ساخت آرامگاه چگوارا در سال 1982 شروع شد و در 28 دسامبر 1988 به پایان رسید. معماری آرامگاه توسط خورخه چائو کمپوس، بلانکا هرناندز و خوزه رامون لینارس با همکاری مجسمه ساز هایی انجام شد. بالغ بر 500.000 نفر از اهالی سانتا کلارا به طور داوطلب در ساخت مقبره چه گوارا کمک کردند. در طراحی آرامگاه چه گوارا سعی شده است، جنبه‌های مختلف زندگی او به نمایش گذاشته شود تا آیندگان بهتر بتوانند او را بشناسند.

ساخت آرامگاه چگوارا

 

نمادگرایی از مقبره چگوارا

معمار آرامگاه چگوارا، خوزه کلارا سعی کرده است، آرامگاه را به گونه‌ای طراحی کند که ابعاد مختلف شخصیت و زندگی او را در بر بگیرد. او با استفاده از اشکال هندسی مربع و مستطیل سعی کرده، شخصیت قوی و باثبات او را بیشتر به نمایش بگذارد. از دیگر نمادها، زاویه 190 درجه‌ای آرامگاه به سمت آمریکای جنوبی است که نشان دهنده تمرکز چگوارا بر آمریکای لاتین بوده است. مجسمه‌ای 6.5 متری برنزی به همراه اسلحه، آمادگی همیشگی او را برای حرکت به جلو نشان می‌دهد. او طوری مجسمه را طراحی کرده که حتی دست شکسته‌اش نیز در مجسمه بدون اینکه آویزان شده باشد، نشان داده شده است؛ همچنین این دسته نمادی از قدرت و استحکام او را نشان می‌دهد.

نمایی آرامگاه چگوارا

 

چطور به کوبا برویم؟

برای سفر به کوبا، بهترین کار این است که با تور سفر کنید تا تمامی نقاط این کشور را با توضیحات مفصل و فراهم بودن هتل و رفت و آمد به جاهای دیدنی تجربه کنید. تور کوبا با توجه به بودجه شما در حالت‌های مختلفی در سفریار ارائه می‌شود که می‌توانید تور مربوطه را انتخاب کنید و در نهایت، از سفر لذت ببرید.

درباره کوبا

 

در کوبا کجا اقامت کنیم؟

برای استراحت در این کشور می‌توانید در یکی از هتل‌های کوبا اقامت کنید. اگر با تور سفر می‌کنید، رزرو هتل کوبا از قبل انجام شده است و شما فقط قرار است از سفر لذت ببرید.

 

جمع بندی مطالب

چگوارا بزرگ مردی است که از زندگی خود گذشت تا بتواند طعم زندگی را در آمریکای لاتین به مردم بچشاند. آرامگاه او طی ماجراهای بسیاری سرانجام، به کوبا رسید و معمار او با توجه به شخصیت چه گوارا سعی کرد، آرامگاهی درخور و مملو از نماد را برای او بسازد تا یاد او همیشه زنده بماند.

سوالات متداول
  • چگوارا در سانتا کلارا در میدان چه گوارا بر فراز تپه‌ای به خاک سپرده شده است.

  • بازدید از مقبره چگوارا کاملا رایگان است.

  • مدت زمان لازم برای بازدید از قبر چگوارا حدود 1.5 ساعت زمان می‌برد.

نظرات کاربران

نظرتان را در مورد این تور با ما به اشتراک بگذارید

امتیاز از 5 از بین 0 نفر

دیدگاه ها