قلعه الزباره قطر

قلعه الزباره قطر

از قلعه‌های نظامی و تاریخی قطر، قلعه الزباره یا حصن الزبارة است که از جاذبه‌های تاریخی اصلی این کشور به شمار می‌رود. از زیبایی‌های این قلعه می‌توان به سواحل زیبا با چشم‌انداز فوق‌العاده، معماری جذاب و منحصربه‌فرد آن اشاره کرد. قلعه الزباره در سال 2013 به عنوان  میراث جهانی یونسکو ثبت شد و در معتبرترین نشریات و  مجله گردشگری جهان نیز از آن یاد شده‌است. طی دهه‌های اخیر، این بنای تاریخی بارها بازسازی شد و با کاربری جدید موزه، میزبان گردشگران بسیاری قرار گرفت. در ادامه، به طور کامل این قلعه تاریخی را با هم بررسی می‌کنیم. 

تاریخچه قلعه الزباره

قلعه الزباره (به انگلیسی Al zubara fort)، یکی از زیباترین و تاریخی‌ترین جاهای دیدنی قطر است که هر ساله هزاران گردشگر خارجی را به سمت خود جذب می‌کند. در سال 1938 میلادی به واسطه عبدالله بن جاسم آل ثانی بنا شد. ابتدا از این بنا به‌عنوان مقر گارد ساحلی از آن استفاده می‌کردند. شیخ عبدالله بن جاسم آل ثانی این قلعه را با هدف نظامی و افزایش استحکامات نظامی کشورش ساخت. نام دیگر قلعه الزباره، زوبارا (Zubara Fort) است. 
به طور تقریبی دو قرن قبل در شهر زوبارا، تجارت مروارید با بریتانیایی‌ها و چینی‌ها بسیار رونق داشته است. از آنجایی که شهر دریایی الزباره دریایی به دلیل نزدیک بودن به دریا، بارها مورد حمله قرار گرفته، به همین دلیل با ساخت قلعه از آن حفاظت می‌شد.

تاریخچه قلعه الزباره

 

معماری قلعه الزباره

Al zubara fort به شکل مربعی و دارای دیوارهای بلند با یک سقف محافظ است. به گونه‌ای که سربازان در زیر سقف قلعه به گشت زدن و مراقبت می‌پرداختند. چهار گوشه این قلعه، چهار بارو (برج) می‌بینید که ارتفاع بارو‌ها بیشتر از دیوار‌های قلعه است. معماران این قلعه برای آسودگی دیده‌بان‎‎‎‎‎‎‎‎ها، بر روی هر بارو سقف گذاشته‌اند که آفتاب سوزان قطر برای آن‌ها مشکلی ایجاد نکند. 

معماری قلعه الزباره

 

قلعه الزباره کجاست؟

قلعه الزباره، در شهر متروکه الزباره ساخته شده‌ است. شهر متروکه الزباره در ساحل شمال غربی شبه‌جزیره قطر و در فاصله 105 کیلومتری شهر دوحه قرار دارد. این شهر در قرن 18 و 19 از بزرگ‌ترین شهرهای قطر محسوب می‌شد، اما در حال حاضر خالی از سکنه است.

قلعه الزباره کجاست

چطور خودمان را به قلعه الزباره برسانیم؟ 

شما می‌توانید برای رفتن به قلعه الزباره از طریق تورهای گردشگری اقدام کنید؛ با این حال، می‌توانید خودتان به صورت شخصی از طریق مسیرهای هوایی به پایتخت قطر و سپس به این قلعه، در شمال غربی کشور بروید. برای رفتن به قلعه الزباره، باید ابتدا به شهر دوحه رفته و سپس از طریق خیابان Al Shamal به سمت الغویریه و سپس مسیکه حرکت کنید. این قلعه در ساحل خلیج فارس واقع شده است. 

چطور خودمان را به قلعه الزباره برسانیم

 

چرا این قلعه برای مردم قطر بسیار مهم است؟

این قلعه در سال 2013 به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شد. قدمت 1700 ساله قلعه الزباره ارزش این قلعه را تا حد زیادی بالا برده‌است. حصن الزبارة، یکی از بهترین جایگاه‎ها برای آشنا کردن مردم دنیا با فرهنگ قطر است و از این رو برای مردم قطر ارزش بسیاری دارد. 

چرا این قلعه برای مردم قطر بسیار

 

اطلاعات بازدید قلعه الزباره

از آنجایی که شهر الزباره متروکه و در فاصله زیادی از شهر قرار دارد، بهتر است در روز و قبل از غروب آفتاب از آن بازدید کنید.

  • قیمت بلیط: قیمت بلیط قلعه الزباره قطر، با توجه به فصل سال متغیر است، شما می‌توانید از طریق شرکت در تور گردشگری و با کمک آژانس مسافرتی، بدون پرداخت هزینه از این قلعه بازدید کنید.  
  • ساعت کاری: گردشگران و علاقه مندان می‌توانند از ساعت 8:00  تا ساعت 18:00 از این قلعه بازدید کنند. قابل ذکر است روزهای جمعه و شنبه ساعت 9 صبح تا 6 عصر می‌توانید به دیدن این قلعه بروید.

 

جاهای دیدنی نزدیک قلعه الزباره

اطراف قلعه الزباره مکان‌های دیدنی زیادی وجود دارد که شما می‌توانید ضمن بازدید از قلعه تاریخی، از آن ها هم دیدن کنید. برخی از جاهای دیدنی اطراف این قلعه عبارتند از:
متحف معماری اسلامی: این موزه در نزدیکی قلعه الزباره واقع شده و دارای مجموعه‌ای از آثار هنری و معماری اسلامی است.
صحرای قطر: اگر علاقه مند به صحرا هستید، می‌توانید در اطراف قلعه الزباره از بازدید صحرا لذت ببرید.
روستاهای سنتی: در اطراف قلعه الزباره، روستاهای قدیمی وجود دارد که با بازدید از آن‌ها می توانید از فرهنگ و تجربه مردم قطر تجربه کسب کنید.

 

چطور به قطر برویم؟

چون مرز مشترک میان کشور قطر و ایران از طریق دریا است، شما می‌توانید از راه‌های متفاوتی مانند تور قطر، سفر با هواپیما و کشتی برای سفر به قطر استفاده کنید. اکثر گردشگران ترجیح می‌دهند از راه هوایی سفر کنند و زمان آن نیز برای مسیر تهران، دوحه تنها دو ساعت طول می‌کشد. 
بعضی از گردشگران ترجیح می‌دهند با استفاده از کشتی‌های کروز که از شهر بوشهر حرکت می‌کنند، به دوحه سفر کنند. این کشتی‌ها باید چیزی حدود 20 ساعت حرکت کنند تا شما را به قطر برسانند. هرچند استفاده از این کشتی‌ها زمان بیشتری از شما می‌گیرد، اما می‌تواند سبب تجربه لذت‌بخشی را برای شما باشد.

چطور به قطر برویم

 

در قطر کجا اقامت کنیم؟

قطر یکی از محبوب‌ترین و لوکس‌ترین کشورهای جهان برای سفر و سرمایه‌گذاری است. از این رو هتل‌های متنوع با امکانات منحصر به فردی در این شهر وجود دارد. تقریباً اکثر هتل‌های این کشور لوکس، درجه یک، پنج‌ستاره، خاص و فوق‌العاده هستند و بازتابی از سنتی و مدرنیته‌ محسوب می‌شوند. بنابراین خیالتان از بابت رزرو هتل قطر و یک اقامت راحت و زیبا در آن راحت باشد. شما می‌توانید در انواع هتل‌های لوکس 4 و 5 ستاره این کشور مانند هتل رافلس دوحه و هتل بین المللی ساحل با قیمت مناسب اقامت کنید. 

 

جمع بندی

ما در این مقاله شما را با قلعه باستانی الزباره، به عنوان یکی از برترین جاذبه‌های تاریخی قطر آشنا کردیم. بسیاری از باستان شناسان اعتقاد دارند که این مجموعه در قرن‌های 17 و 18 ساخته شده‌است و از این رو مهم قلمداد می‌شود. در مورد قلعه الزباره، روایت‌های فراوانی وجود دارد.
طبق شواهد موجود و منتشر شده، این قلعه توسط شیخ عبدالله بن جاسم آل ثانی برای حفاظت از شهر ایجاد شد. امروزه گردشگرانی که توجه بسیاری به جاذبه‌های تاریخی دارند، علاقه زیادی به این قلعه بروز می‌دهند. جاذبه تاریخی قلعه الزباره می‌تواند نمونه کاملی از تکنیک‌های معماری سنتی قطر باشد.

سوالات متداول
  • بله؛ این قلعه در سال 2013، در فهرست آثار یونسکو ثبت شد.

  • خیر؛ ولی می توانید ماشین اجاره کنید و خودتان را به قلعه برسانید.

  • بله؛ جمعه هم برای بازدید می توان رفت.

  • این قلعه از سنگ ساخته شده است. 

  • بله؛ قلعه الزباره در روز ملی قطر باز است و حتی برنامه‌های فرهنگی ویژه‌ای هم برگزار می‌شود.

  • حدود یک ساعت و نیم

نظرات کاربران

نظرتان را در مورد این تور با ما به اشتراک بگذارید

امتیاز از 5 از بین 0 نفر

دیدگاه ها