راهنمای سفر به قطر

راهنمای سفر به قطر

پیشرفت‌های چشمگیر کشور قطر در حوزه‌های مختلف و ارائه مراکز تفریحی بسیار عالی در سطح کشور، باعث شده که گردشگرهای بسیار زیادی در طول سال به این کشور زیبا سفر کنند. سفر به قطر شما را با مکان‌های بسیار جذابی روبرو کرده و فرهنگ خاص و متفاوت مردمان این کشور را به نمایش خواهد گذاشت. 

با اینکه کشور قطر مکان‌های دیدنی بسیار زیادی داشته و مراکز تفریحی آن تاثیر زیادی در جذب گردشگرها دارد، اما انتخاب شدن این کشور برای میزبانی جام جهانی و برگزاری این رویداد در سال 2022، تاثیر زیادی در معرفی آن به مردم جهان داشته است. در حال حاضر قطر و شهر دوحه یکی از بهترین مکان‌ها برای گذراندن تعطیلات هستند، اما قبل از هرگونه اقدامی برای سفر، باید اطلاعات کاملی درباره این مکان دیدنی کسب کنید. 

در این مطلب راهنمای سفر به قطر را ارائه خواهیم کرد تا با اطلاعات بیشتری سفر خود را آغاز کرده و یکی از بهترین خاطرات خود را رقم بزنید. 

معرفی و تاریخچه کشور قطر

قطر، کشوری واقع در شبه‌جزیره عربی و خلیج‌فارس است که پایتخت آن شهر دوحه است. این کشور کوچک قدمت بسیار زیادی داشته و از آن دسته کشورهای مشهور و بسیار محبوب در منطقه خاورمیانه به‌حساب می‌آید. تاریخچه قطر به دوران باستانی بازمی‌گردد و از دوره‌های مختلفی ازجمله تاسیس خاندان آل ثانی، کشف نفت و تبدیل‌شدن به یک کشور توسعه‌یافته با ثروت‌های ملی تشکیل شده است. 

تا قبل از تاسیس دولت قطر، امپراتوری‌های مختلفی این ناحیه را تحت تسلط خود قرار دادند. از جمله آن‌ها امپراتوری عثمانی بود که به مدت زیادی قدرت اول این منطقه بود. اما در سال ۱۸۷۱، خاندان آل ثانی توانستند توافق‌هایی با امپراتوری بریتانیا انجام دهند. این توافقات به تاسیس دولت قطر با حاکمیت خاندان آل ثانی منجر شد. دولت آل ثانی در آغاز به‌عنوان دولت مستقل تشکیل شد؛ اما به طور نمادین به سلطنت بریتانیا وابسته بود.

در سال ۱۹۱۳، توافق‌هایی بین قطر و بریتانیا منعقد شد که براساس آن، قطر به طور رسمی یک کشور مستقل شناخته شد و حاکم آن را امیر قطر می‌نامند. بهتر است بدانید که تا دهه ۱۹۳۰، اقتصاد قطر بیشتر از کشاورزی و شیلات تشکیل شده بود.

در دهه ۱۹۴۰ تغییرات چشمگیری در تاریخ قطر رخ داد. در این تاریخ، ناصر المرزوقی به قدرت رسید و دامنه حاکمیت خاندان آل ثانی را به خود گرفت. در دهه‌های بعدی، توسعه نفت و گاز به‌عنوان منابع اصلی درآمد قطر انتخاب شده که این امر منجر به تحولات عمده‌ای در اقتصاد این کشور شد. این توسعه‌ها باعث شدند که  قطر به یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان تبدیل شود. 

باتوجه‌به تنوع درآمدی حاصل از منابع نفت و گاز، قطر به سمت توسعه تخصصی در زمینه‌هایی چون حمل‌ونقل، تجارت، مالیات، توسعه شهری و فرهنگی حرکت کرد. تمامی این تحولات باعث شد که قطر از یک جامعه بومی به یک جامعه بین‌المللی تبدیل شود. 

سفر به کشور قطر

 

موقعیت جغرافیایی قطر

افرادی که تاکنون به قطر و کشورهای عربی سفر نکرده‌اند، معمولاً با این سوال مواجه می‌شوند که قطر کجاست؟ اگر به نقشه قطر و بخش خاورمیانه نگاهی بیندازید، این کشور کوچک را در شبه‌جزیره عربی و جنوب خلیج‌فارس مشاهده خواهید کرد. 

نقشه قطر

کشور قطر از شمال به خلیج‌فارس، از جنوب و مشرق به عمان، و از غرب به شبه‌جزیره قطر (منطقه الهدیه) محدود می‌شود. این موقعیت جغرافیایی استراتژیک، قطر را به یک مرکز حیاتی برای تجارت و اقتصاد در منطقه خلیج‌فارس تبدیل کرده است.

وب‌سایت britannica درباره قطر اینگونه می‌نویسد:

قطر یکی از بزرگترین ذخایر نفت و گاز طبیعی جهان را در اختیار دارد و تعداد زیادی کارگر خارجی در فرآیند تولید خود به کار گرفته است. به دلیل ثروت نفتی، ساکنان این کشور از استاندارد زندگی بالا و یک سیستم تثبیت شده خدمات اجتماعی برخوردار هستند.

 

آب‌وهوا و بهترین فصل سفر

قطر دارای آب‌وهوای بیابانی گرم و خشک است که تحت‌تاثیر بادهای خشک و گرم جنوبی قرار می‌گیرد. در اکثر ایام سال، آب‌ و هوای قطر بسیار گرم و تمامی فصول دارای دماهای بالا هستند. از زمستان تا بهار دما معتدل‌تر است و از تابستان تا پاییز دما به بالاترین حد ممکن می‌رسد.

دما در تابستان (از ماه مه تا سپتامبر) می‌تواند به ۴۰ درجه سانتی‌گراد یا بیشتر نیز برسد؛ درحالی‌که دمای فصل زمستان معتدل‌تر بوده و حدود  20 الی 25 درجه سانتی‌گراد است. به دلیل دمای بالای قطر در تابستان، بسیاری از توریست‌ها به‌منظور دیدن جاذبه‌های تاریخی و مدرن قطر در فصول معتدل‌تر سال (بهار، پاییز و زمستان) به این کشور سفر می‌کنند.

بهترین فصل برای سفر به قطر اواسط آذر (دسامبر) تا اواسط فروردین (آپریل) است. در این ماه‌ها دمای هوا معتدل‌تر بوده و شرایط برای استراحت در کنار سواحل عالی به شمار می‌رود. از طرف دیگر، تجربه تابستانی سفر به قطر نیز می‌تواند جالب باشد. اگر شما به دمای بالای هوا عادت داشته باشید، قطعاً از تجربه فعالیت‌های ساحلی لذت خواهید برد.

بهترین زمان سفر به قطر براساس آب و هوا

 

جشنواره‌ها و مراسم آیینی و فرهنگی قطر

قطر با برگزاری انواع جشنواره‌ها و مراسم‌های آیینی و فرهنگی، فرصتی را برای ارتقا فرهنگ، هنر محلی و همچنین تبادل فرهنگی با کشورهای دیگر فراهم می‌کند. در زیر به معرفی و توضیح مختصری از جشنواره‌ها و مراسم آیینی و فرهنگی قطر می‌پردازیم:

  • جشنواره باغ الواسمی در ماه فوریه (بهمن‌ماه): این جشنواره در باغ الواسمی برگزار می‌شود و شامل انواع فعالیت‌های خانوادگی، موسیقی، نمایشگاه‌ها، فروشگاه‌های محلی و جشنواره‌های غذایی است. این جشنواره به‌عنوان جشنواره بهاره در قطر برگزار می‌شود.
  • جشنواره بین‌المللی غذای قطر در ماه فوریه (اواخر اسفند): در این جشنواره، غذاهای محلی و بین‌المللی به نمایش گذاشته می‌شوند. این جشنواره یک فرصت عالی برای تجربه غذاهای قطر است.
  • جشنواره فیلم و نمایشگاه هنری اجیال در اوایل آبان ماه (نوامبر): این جشنواره به ترویج هنر و فرهنگ محلی و بین‌المللی اختصاص دارد. در این جشنواره، فیلم‌های مستقل، انیمیشن‌ها، مستند‌ها و آثار هنری از سراسر جهان به نمایش گذاشته می‌شوند.
  • جشنواره هنر خیابانی دوحه در اواخر آبان ماه (نوامبر): این جشنواره آثار هنری را در فضای عمومی به نمایش می‌گذارد. هنرمندان خیابانی از سراسر جهان به دوحه می‌آیند تا کارهایشان را در این جشنواره نمایش دهند.
  • جشنواره کاتارا دوو در اواخر آبان تا اواسط آذر ماه (نوامبر): این جشنواره به ترویج هنر و فرهنگ محلی و بین‌المللی قطر اختصاص دارد. انواع هنرهای نمایشی و موسیقی در این جشنواره به نمایش گذاشته می‌شوند.
  • جشنواره بالون قطر در اوایل آذر (اواخر نوامبر): در این جشنواره، بالون‌های گرمایی در آسمان قطر به پرواز درمی‌آیند و یک تجربه منحصربه‌فرد را برای بازدیدکنندگان ایجاد می‌کنند.

جشنواره هنر  قطر

 

پوشش و غذاهای محلی و سوغاتی قطر

بهتر است قبل از سفر به قطر، اطلاعات کاملی درباره پوشش مردم، غذاهای سنتی و سوغاتی‌های آن کسب کنید تا با اطلاعات بیشتری در داخل شهرهای این کشور به گشت‌وگذار بپردازید. 

پوشش قطر

پوشش در قطر به‌شدت متنوع و تحت‌تاثیر فرهنگ‌ها و شرایط آب‌وهوایی قرار دارد. به‌عنوان کشوری که در منطقه‌ای گرم و خشک قرار دارد، مردم قطر عمدتاً براساس شرایط جوی لباس خود را انتخاب می‌کنند. در زیر به برخی جنبه‌های پوشش قطر اشاره می‌کنم:

  • پوشش محلی مردم قطر: مردم قطر به‌طور عمده لباس‌های محلی خود را می‌پوشند. مردان معمولاً پیراهن یا توپی و شلوار راه‌راه انتخاب می‌کنند، درحالی‌که زنان عمدتاً چادر یا لباس‌های بلندتر به نام آبایا و شیلا را می‌پوشند.
  • پوشش در محیط کار: در محیط کار و مکان‌های عمومی، لباس‌های رسمی‌تر و مدرن‌تر استفاده می‌شود. این پوشش‌ها به‌طورکلی متناسب با استانداردهای بین‌المللی از جمله لباس‌های اداری یا مدیریتی است.
  • تاثیرات فرهنگی: به دلیل جوامع چندفرهنگی در قطر، افراد با تنوعی از پوشش‌ها و لباس‌های مختلف دیده می‌شوند. 
  • پوشش در مکان‌های مذهبی: در مکان‌های مذهبی مانند مساجد، پوشش محترمانه و متعارف برای ورود به این مکان‌ها الزامی است. معمولاً زنان باید سر و بدن خود را با یک شال یا روسری پوشانده و مردان نیز لباس‌های محترمانه بپوشند.

غذاهای محلی

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های سفر به قطر، رفتن به رستوران‌های مختلف و تست غذاهای محلی است. کشور قطر غذاهای بسیار خوشمزه‌ای دارد که پیشنهاد می‌کنیم در سفر خود به قطر حتماً آنها را امتحان کنید. موارد زیر مهم‌ترین و محبوب‌ترین غذاهای محلی قطر هستند:

  • مدروبا (Madhruba): بدون شک مدروبا یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای محلی  قطر است که باید آن را امتحان کنید. این غذا  با گوشت و لوبیا سرو شده و از ترکیباتی مانند فرنی یا شیربرنج تهیه می‌شود. مواد اصلی مدروبا، برنج، گوشت، شیر، کره و هل هستند.
  • سالونا (Saloona): سالونا یکی از محبوب‌ترین غذاهای کشور قطر به‌شمار می‌رود که ادویه‌های زیاد به همراه گوشت فراوان نشان‌دهنده ذائقه غذایی مردم قطر است. این غذا از مخلفات متنوعی از جمله گوشت، سبزی‌، گوجه، بادمجان و سیب‌زمینی تهیه می‌شود. 
  • قوزی (Ghuzi): اگر در جشنواره‌های غذای قطر شرکت کنید، حتماً قوزی را خواهید دید. این غذا از گوشت بره‌کباب شده، برنج، ادویه‌‌های معطر و سبزی‌های مختلف تهیه می‌شود.
  • ثرید قطری (Thareed): ثرید قطری شباهت بسیار زیادی به آبگوشت دارد. این غذای خوشمزه همراه نان سرو می‌شود، اما سبزی‌های آن به نسبت آبگوشت بیشتر است. 
  • مرگوگ (Margoog): مرگوگ یک غذای پرطرف‌دار در قطر و خاورمیانه است. در این غذا از گوشت و سبزی مانند کدوسبز، هویج، گوجه، سیب‌زمینی و بادمجان استفاده می‌شود.
  • کدوی شکم‌پر (Kousa Mahshi): این غذا از کدو تهیه شده و مخلفات داخل آن پر از موادی مانند گوشت و سبزی است.

غذا محلی قوزی  قطر

سوغاتی‌های قطر

 سوغاتی‌های مختلف در قطر باتوجه‌به فرهنگ غنی و تنوع فرهنگی این کشور ارائه می‌شوند. هنگام گشت‌وگذار در بازارها و مراکز خرید قطر، وسایل بسیار زیبایی را خواهید دید که شما را برای خرید آنها ترغیب خواهد کرد. در ادامه مهم‌ترین سوغاتی‌های قطر را معرفی خواهیم کرد:

  • پارچه و منسوجات: در بازارها و فروشگاه‌های قطر می‌توانید منسوجات محلی، مانند فرش‌ها، پتوها، وسایل تزیینی و لوازم خانه را با طرح‌های محلی پیدا کنید. این منسوجات اغلب از طرح‌ها و نقش‌هایی که به فرهنگ قطر ارتباط دارند، الهام گرفته می‌شوند.
  • ادویه‌ها: ادویه‌های قطر ازجمله مهم‌ترین و پرطرف‌دارترین سوغاتی‌های این کشور هستند که در میان آنها ادویه تند محبوبیت بیشتری دارد. این ادویه‌ها ممکن است از ترکیبات محلی و ادویه‌های خاصی تهیه شده باشند که به غذاهای قطری افزوده می‌شوند.
  • لباس‌های سنتی: لباس‌های محلی قطر نیز به‌عنوان سوغاتی پرطرف‌دار کشور محسوب می‌شوند. شما می‌توانید در بازارهای مختلف قطر لباس‌های تاریخی مانند ثوب و غربه که از لباس‌های سنتی عربی هستند، را پیدا کنید.
  • شیرینی‌ها و تنقلات عربی: شیرینی‌های محلی و تنقلات عربی مانند حلوا، باقلوا، کنافه و سایر شیرینی‌ها نیز به‌عنوان سوغاتی مورد استقبال قرار می‌گیرند.
  • عود: عود یکی از اجناس مشهور خاورمیانه و عربی است که در قطر به‌عنوان سوغاتی خریداری می‌شود. عود عطر و بوی عجیبی دارد و به‌عنوان یک عطر ارزشمند در جوامع عربی بسیار محبوب است.
  • ظروف تزیینی عربی: در فروشگاه‌ها و بازارهای قطر می‌توانید انواع ظروف تزیینی مانند فیروزه‌ها و چرم کاری‌های عربی را پیدا کنید.
  • طلا، جواهرات و مروارید: قطر یک بازار جواهرات پویا دارد و می‌توانید طلا، نقره و جواهرات مختلف با طراحی‌های خاص را در این کشور پیدا کنید. همچنین، مروارید نیز از جمله جواهرات محبوب در قطر هستند.
  • قلیان عربی: قلیان یک جزء مهم در  فرهنگ عربی است که مردم قطر آن را یک وسیله ضروری می‌دانند. شما می‌توانید قلیان‌های متنوع با طرح‌ها و سبک‌های مختلف را در فروشگاه‌ها پیدا کنید.
  • چراغ و لامپ عربی: چراغ‌ها و لامپ‌های عربی با طرح‌های مشابه هنر و فرهنگ محلی این کشور محبوبیت خاصی میان گردشگرها دارند. 

 

جاهای دیدنی و گردشگری قطر

یکی از مهم‌ترین بخش‌های راهنمای سفر به قطر، معرفی جاهای دیدنی این کشور است. ازآنجایی‌که تعداد جاذبه‌های کشور قطر بسیار زیاد بوده و در فاصله چند روز نمی‌توانید از تمامی آنها دیدن کنید، باید بهترین و محبوب‌ترین مکان‌ها را شناخته و برای سفر خود اولویت‌بندی کنید. در ادامه محبوب‌ترین مکان‌های دیدنی قطر را معرفی خواهیم کرد:

  • موزه ملی قطر National Museum of Qatar
  • باکس پارک رنگارنگ the multicoloured Box Park
  • پارک ام ای آی (mia) و موزه هنرهای اسلامی MIA Park & the Museum of Islamic Art
  • تفرجگاه ساحلی الکرنیش Al-Corniche
  • قایق‌سواری با قایق‌های سنتی داو Take a Dhow Boat Cruise
  • بازار سوق واقف Souq Waqif
  • بازدید از پرنده‌های شاهین در بازار فالکون falconry
  • شهر مشایرب Msheireb Downtown
  • مسجد مارپیچ the Spiral Mosque
  • سافاری safari
  • گالری لافایت Galleries Lafayette
  • دهکده فرهنگی کاتارا Katara Cultural Village
  • تپه‌های کاتارا Katara Hills
  • سواحل دوحه و باشگاه‌های ساحلی آن
  • جزیره مصنوعی مروارید The Pearl
  • مسجد جامع قطر State Grand Mosque
  • موزه هنر مدرن عرب the Arab Museum of Modern Art
  • شهر زیبای لوسیل Lusail City
  • شمال قطر و سواحل آن Northern Qatar
  • قلعه الزوباره Al Zubara Fort
  • جزیره ارغوانی و برج‌های برزن در شمال قطر Purple Island and Barzan Towers

بازدید از تفرجگاه ساحلی الکرنیش در قطر

 

مراکز خرید و بازارهای قطر

در کنار بازدید از جاهای دیدنی قطر، مراکز خرید و بازارهای مختلف این کشور زیبا را فراموش نکنید. در شهرهای مختلف قطر مراکز خرید و بازارهای مختلفی وجود دارد که بهترین و محبوب‌ترین آنها شامل موارد زیر می‌شود:

  1. مرکز خرید ویلاجیو مال (Villaggio Mall): این مرکز خرید یکی از بزرگ‌ترین و معروف‌ترین مجتمع‌های خرید و تفریح در دوحه است. طراحی و معماری آن به شکل روستای ایتالیایی بازسازی شده و دارای فروشگاه‌های معروف، رستوران‌ها، کافی‌شاپ‌ها و سینماهای مختلف است. 
  2. مرکز خرید مال آو قطر (Mall of Qatar): این مرکز خرید با گستره بزرگی از فروشگاه‌ها، رستوران‌ها، سینماها و فضاهای تفریحی، یکی از جدیدترین و مدرن‌ترین مراکز خرید در قطر است.
  3. مرکز خرید سیتی‌سنتر دوحه (City Center Mall Doha): این مرکز خرید یکی از بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین مجتمع‌های خرید در دوحه است. سیتی سنتر فروشگاه‌های زیادی از معروف‌ترین برندها را در خود جای‌داده و امکانات تفریحی متنوعی دارد.
  4. مرکز خرید الخور مال (Al Khor Mall): این مرکز خرید در منطقه الخور واقع شده و از فروشگاه‌ها و مراکز تفریحی جذابی برخوردار است.
  5. مرکز خرید فستیوال سیتی دوحه (Doha Festival City): این مرکز خرید نیز از مجتمع‌های بزرگ و مدرن در قطر است که فضاهای تفریحی، سینماها و رستوران‌های متعددی را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهد. 
  6. مرکز خرید لاگونا مال (Lagoona Mall): این مرکز خرید با معماری زیبا و فروشگاه‌های متنوع از برندهای بین‌المللی محلی و خارجی، یکی از جاذبه‌های تجاری دوحه است.
  7. مرکز خرید لندمارک مال (Landmark Mall): این مرکز خرید با مجموعه‌ای از فروشگاه‌ها و مارکت‌های مختلف از جمله مراکز خرید مشهور در دوحه است.
  8. بازار واقف (Waqif): این بازار یکی از زیباترین بازارهای سنتی است که شما در آنجا می‌توانید انواع سوغاتی‌های قطر را خریداری کنید. 

بازار واقف قطر

 

هتل ها و محل اقامت در قطر

انتخاب محل اقامت در قطر باید با دقت بالایی انجام گیرد. در این کشور انواع هتل‌های لوکس، متوسط و ارزان وجود دارند که شما باید بر اساس شرایط خود بهترین گزینه را انتخاب کنید. تنوع هتل‌های قطر بسیار زیاد است؛ بنابراین باید بهترین و محبوب‌ترین آنها را بشناسید. در جدول زیر بهترین هتل‌های 5 ستاره، 4 ستاره و 3 ستاره قطر را معرفی خواهیم کرد:

هتل 5 ستاره هتل لمریدین سیتی‌سنتر دوحه Le Méridien City Center Doha در دوحه
هتل ماریوت اگزکیوتیو آپارتمان سیتی‌سنتر دوحه Marriott Executive Apartments City Center Doha در دوحه 
هتل هیلتون سالوا بیچ ریزورت اند ویلا Hilton Salwa Beach Resort and Villas در دوحه
هتل سنتوری مارینا لوسیل Century Marina Hotel Lusail در دوحه
هتل 4 ستاره هتل گرند رگال Grand Regal Hotel در دوحه
هتل رتاج الریان Retaj Al Rayyan Hotel در دوحه
هتل ای و اچ آپارتمان A&H Hotel Apartment در دوحه
هتل ال لیوان سوئیتس Al Liwan Suites در دوحه
هتل 3 ستاره هتل ایبیس دوحه ibis Doha در دوحه
هتل هامپتون بای هیلتون دوحه اولد تون Hampton By Hilton Doha Old Town در دوحه
هتل پالم این دوحه Palm Inn Hotel Doha در دوحه
هتل سیتی این السیف City Inn Al Seef در دوحه

 

 

نحوه سفر به قطر

برای سفر به قطر، باید مراحل مختلفی را سپری کنید. هریک از این مراحل فرایند  و پروسه خاصی داشته که انجام برخی از آنها پیچیده و برخی دیگر آسان است. مراحلی که در ادامه معرفی خواهیم کرد، اصلی‌ترین مراحل سفر به قطر هستند. 

  • برنامه‌ریزی و تهیه اطلاعات: قبل از سفر، برنامه‌ریزی دقیقی انجام دهید. تعیین تاریخ سفر، مدت اقامت، اهداف سفر (تفریحی، تجاری و...) و لیست جاذبه‌ها و فعالیت‌های موردعلاقه از جمله موارد مهمی است که باید با آنها آشنا شوید. 
  • دریافت ویزا: یکی از مهم‌ترین مراحل سفر به قطر دریافت ویزای آن و آماده‌کردن مدارک است. 
  • خرید بلیت هواپیما: بلیت هواپیما را از طریق اینترنت یا از طریق آژانس‌های مسافرتی خریداری کنید. توجه داشته باشید که انتخاب تاریخ و زمان مناسب پرواز، هزینه‌ها و تجربه سفرتان را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.
  • رزرو اقامت: انتخاب هتل، آپارتمان یا مکان اقامتی دیگر را باتوجه‌به بودجه و نیازهای خود انجام دهید. شما می‌توانید از وب‌سایت‌ها یا اپلیکیشن‌های رزرواسیون هتل استفاده کنید.
  • بیمه مسافرتی: تهیه بیمه مسافرتی برای پوشش خطرات ممکن در سفر لازم است. اطلاعاتی در مورد پوشش‌ها و شرایط بیمه را بررسی کنید و در صورت نیاز آن را تهیه کنید.
  • تهیه مدارک لازم: مدارک هویتی، بلیت هواپیما، رزرو اقامت و اطلاعات مرتبط با سفر را همراه داشته باشید.
  • آماده‌سازی برای سفر: بسته به مدت اقامت و نیازهای شخصی‌تان، لباس‌ها، اسناد، مواد ضروری و داروهای خاص را آماده کنید.

اگر بخواهید سفر به قطر را به‌صورت شخصی برنامه‌ریزی کنید، باید تمام مراحل بالا را انجام دهید. بدون شک انجام این مراحل و گشت‌وگذار در قطر شما را با چالش‌های مختلفی روبرو خواهد کرد. برای اینکه چالش‌های مختلف را بردارید و سفر آسانی را تجربه کنید، بهتر است تورهای قطر را خریداری کنید. با انجام این کار تمام کارهای سفر را بر عهده آژانس مسافرتی می‌گذارید و با خیال راحت سفر خود را آغاز می‌کنید.  

سفر به کشور قطر

 

حمل‌ونقل عمومی در قطر

در قطر، سیستم حمل‌ونقل عمومی به‌شدت توسعه‌یافته است و انواع مختلفی از وسایل نقلیه و امکانات عمومی را در اختیار مردم و بازدیدکنندگان قرار می‌دهد. در زیر توضیحاتی راجع به سیستم حمل‌ونقل عمومی در قطر آورده شده است:

  • مترو قطر (Doha Metro): این سیستم مترو که در سال ۲۰۱۹ افتتاح شد، شامل سه خط (قرمز، طلایی و آبی) است که به شهر دوحه و مناطق اطراف آن خدمات می‌دهد. مترو قطر از وسایل نقلیه مدرن و راحت برخوردار بوده و از نظر امکانات و سرویس‌دهی بسیار مناسب است.
  • اتوبوس‌های شهری و بین‌شهری: سیستم گسترده‌ای از اتوبوس‌های شهری و بین‌شهری نیز در قطر وجود دارد که به گردشگران اجازه می‌دهد در سطح کشور جابه‌جا شوند. اتوبوس‌ها اغلب به تمام نقاط شهرها و مناطق مهم دسترسی دارند.
  • تاکسی: سرویس‌های تاکسی نیز در قطر فراهم شده‌اند و معمولاً به‌عنوان یک گزینه حمل‌ونقل شخصی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • تراموا (Lusail Tram): در شهر لوسیل (یک شهر در حال ساخت در قطر)، تراموا نیز در دسترس است که به مردم و بازدیدکنندگان کمک می‌کند تا با سرعت بیشتری جابه‌جا شوند.
  • پایانه‌های اتوبوس و مترو: در شهرها و مناطق مختلف قطر، پایانه‌های اتوبوس و مترو وجود دارند که اکثر مناطق شهر را پوشش خواهند داد. 

همچنین لازم به ذکر است که سیستم‌های تکنولوژیکی مانند اپلیکیشن‌های موبایل برای پرداخت و خرید بلیت، اطلاعات واقعی زمان حرکت، وضعیت وسایل نقلیه و... نیز در سیستم حمل‌ونقل عمومی قطر مورداستفاده قرار می‌گیرند. اپلیکیشن‌های صله (sila)، مواصلات (Mowasalat)، کاروا تاکسی (Karwa Taxi) و مترو دوحه (Doha Metro) از جمله اپلیکیشن‌هایی هستند که در سفر به قطر نیاز خواهید داشت. 

 

هزینه سفر به قطر

هزینه سفر به قطر متفاوت است و به عوامل مختلفی از جمله مبدا و مقصد سفر، نوع حمل‌ونقل، مدت‌زمان اقامت، نوع اقامتگاه، سبک زندگی، اهداف سفر و... بستگی دارد. در ادامه  هزینه‌هایی که ممکن است در سفر به قطر با آنها مواجه شوید، ذکر می‌شود:

  • پرواز: هزینه‌های پرواز به قطر، بستگی به مبدا و مقصد شما دارد، همچنین زمان رزرو بلیت و تاریخ سفر نیز تاثیرگذار است. ازآنجاکه دوحه (پایتخت قطر) یک مقصد مهم برای بسیاری از پروازهای بین‌المللی است، اغلب شرکت‌های هواپیمایی مختلف پروازهایی به دوحه دارند.
  • اقامت: هزینه‌های اقامت بسته به نوع اقامتگاهی که انتخاب می‌کنید متغیر است. طبیعتاً انتخاب هتل‌های لوکس و 5 ستاره هزینه بیشتری برایتان به همراه خواهد داشت. 
  • غذا و نوشیدنی: هزینه غذا و نوشیدنی نیز بسته به سبک زندگی شما متفاوت خواهد بود. سرو غذا در رستوران‌های لوکس هزینه بالا‌تری خواهید داشت، اما اگر صرف غذا را در رستوران‌های محلی انجام دهید، هزینه کمتری پرداخت خواهید کرد. 
  • تفریح و گردشگری: هزینه تفریحات قطر باهم فرق دارد. اگر تفریحات لاکچری را انتخاب کنید، باید هزینه زیادی بپردازید. 
  • حمل‌ونقل داخلی: هزینه وسایل حمل‌ونقل عمومی باهم فرق دارد؛ طبیعتاً هزینه استفاده از مترو و اتوبوس شهری به نسبت تاکسی ارزان‌تر است. 

هزینه سفر و بازدید از کشور پیشرفته و زیبای قطر

 

شماره‌تلفن‌های ضروری قطر

در قطر، برخی از شماره‌تلفن‌های ضروری  وجود دارند که در طول سفر ممکن است به آنها نیاز پیدا کنید در زیر تعدادی از شماره‌های تلفن‌های ضروری قطر را معرفی می‌کنیم:

  • شماره اضطراری عمومی: 999
  • پلیس: 999
  • آتش‌نشانی و امداد اضطراری: 999
  • تلفن اضطراری پزشکی: 999
  • شماره اضطراری بدون ذکر شماره خط: 112
  • اطلاعات توریستی و اطلاعات عمومی: 103
  • پست و تلفن قطر (Qatar Post): 104
  • تلفن اطلاعات پرواز فرودگاه همدان الخلیجی (Hamad International Airport): +974 4010 6666
  • تلفن اطلاعات راه‌آهن قطر (Qatar Rail): +974 4459 8555
  • تلفن اطلاعات مترو قطر (Doha Metro): 105
  • تلفن اطلاعات خدمات مسافرتی مترو (Doha Metro Travel Information): +974 800 7159
  • سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌ها: در صورت نیاز به اطلاعات سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌ها، می‌توانید با سفارت یا کنسولگری کشورتان در قطر تماس بگیرید.

 

سیم‌کارت‌های قطر

خرید سیم‌کارت قطر اولین و مهم‌ترین کاری است که در همان لحظات ورود به قطر باید انجام دهید. در این کشور اپراتورهای مختلفی فعالیت می‌کنند که هریک از آنها خدمات خاصی را به مردم کشور و گردشگرهای مختلف ارائه می‌کنند. این اپراتورها عبارت‌اند از:

  • قطر تل (QatarTel): قطر تل یا همان QatarTelecom به نام تجاری Ooredoo معروف است. این اپراتور یکی از بزرگ‌ترین اپراتورهای مخابراتی در قطر است و خدمات گوناگونی از جمله اینترنت، تلفن ثابت و سیم‌کارت‌های مخابراتی را ارائه می‌دهد.
  • سیم‌کارت ودافون (Vodafone): اپراتور Vodafone نیز در قطر فعالیت دارد. این اپراتور نیز به شما امکان انتخاب از میان‌بسته‌ها و پیشنهادها متنوع برای تماس‌ها، پیامک‌ها و اینترنت را می‌دهد.
  • سیم‌کارت اردو: اردو از معتبرترین اپراتورهای مخابراتی در قطر است و خدماتی شبیه به قطر تل ارائه می‌دهد. این اپراتور بسته‌های مختلفی را برای تلفن همراه، اینترنت و سایر خدمات مخابراتی ارائه می‌کند.
  • سیم‌کارت هالا: Hala یکی دیگر از اپراتورهای کشور قطر است که مانند سایر اپراتورها خدمات خوبی را ارائه می‌کند. شما می‌توانید این سیم‌کارت و سایر سیم‌کارت‌های دیگر را در فرودگاه قطر خریداری کنید. 

 

وضعیت امنیت در کشور قطر

وضعیت امنیتی در قطر امن و پایدار است. ازآنجایی‌که قطر مورد استقبال گردشگرهای خارجی قرار گرفته و در یک سال گذشته رویداد مهم جام جهانی در شهرهای مختلف آن برگزار شده است؛ امنیت آن به‌شدت بالا رفته است. 

دولت قطر باتوجه‌به نیازها و وضعیت جهانی، تدابیر امنیتی را به‌روز می‌کند و در تلاش است تا امنیت مردم و بازدیدکنندگان را تامین کند. همچنین، به‌عنوان یک کشور منطقه‌ای، قطر در همکاری با کشورهای همسایه و جامعه بین‌المللی نیز تلاش می‌کند تا امنیت منطقه را تقویت کند.

درهرصورت، همانند سفر به هر کشور دیگر، قبل از سفر به قطر، بهتر است نکات ایمنی را رعایت کنید تا از خطرات جزئی مانند جیب‌بری در امان باشید. 

دانستنی های کشور قطر پیش از سفر به این کشور فوق پیشرفته و جذاب

 

دانستنی‌های کاربردی و جذاب و جالب قطر

در راهنمای سفر به قطر تمامی موضوعات مهم و اساسی را پوشش دادیم، اما قبل از اینکه راهنمای سفر را به اتمام برسانیم، بهتر است یک‌سری از دانستنی‌های کاربردی درباره قطر را بدانید. این دانستنی‌ها عبارت‌اند از:

  • قطر یک کشور بیابانی است و هوای گرم و خشکی دارد. به همین دلیل، در هنگام سفر به قطر باید از لباس‌های مناسب برای هوای گرم  استفاده کرده نوشیدنی‌های کافی برای جلوگیری از خشکی بدنتان استفاده کنید.
  • قطر جامعه‌ای با تاریخ و فرهنگ غنی دارد. برای احترام به مردم محلی و فرهنگ آنها، بهتر است آداب‌ورسوم آنها را رعایت کنید.
  • اکثریت مردم قطر مسلمان هستند و اذان‌ها در سراسر شهرها خوانده می شوند. به‌عنوان بازدیدکننده، احترام به تمدن مذهبی و فرهنگ محلی از اهمیت بالایی برخوردار است.
  • علاوه بر شهرها و جاذبه‌های شهری، قطر دارای جاذبه‌های طبیعی مانند ساحل‌های زیبا و دریاچه کرانه‌ای است که می‌توانید از آنها لذت ببرید.
  • زبان رسمی قطر عربی است، اما انگلیسی نیز به‌عنوان زبان دوم در بسیاری از مکان‌ها و مراکز توریستی استفاده می‌شود.
  • برای خرید سوغاتی‌ها و صرف غذا  در رستوران‌های محلی، می‌توانید از ریال قطر استفاده کنید.
  • قطر یک منطقه صحرایی دارد و شما می‌توانید با استفاده از تورهای مسافرتی یا گروه‌های راهنمایی، به صحرا بروید و از چشم‌اندازها و تجربه‌های شگفت‌انگیزی مانند سفر با جیپ و سافاری در شن‌ها لذت ببرید.
  • قطر دارای تنوع بالای رستوران‌های محلی و بین‌المللی است که انواع غذاهای متنوع را ارائه می‌کنند.
  • قطر دارای جشنواره‌های مختلف فرهنگی و هنری است که می‌توانند تجربه شما در این کشور را تکمیل کنند. 

 

سفر به قطر با تور سفریار

سفر به قطر زمانی اوج لذت و هیجان را به شما می‌دهد که بهترین روش را برای سفر به این کشور انتخاب کنید. همان‌طور که گفتیم؛ خرید تورهای قطر آسان‌ترین روشی است که شما می‌توانید به کمک آن سفر خود را انجام دهید. 

امروزه آژانس‌های مسافرتی زیادی وجود دارند که تورهای قطر را برگزار می‌کنند؛ آژانس سفریار یکی از آژانس‌های معتبر است که انواع تورهای قطر را در بهترین زمان سال و با مناسب‌ترین قیمت برگزار می‌کند. شما می‌توانید به سایت سفریار مراجعه و تور قطر مورد نظر خود را انتخاب کنید.  

در این مطلب به طور کامل راهنمای سفر به قطر را ارائه کردیم تا با اطلاعات کامل و جامعی سفر خود را آغاز کنید. اگر همچنان درباره سفر به قطر و یا خرید تورهای آن سوالی دارید، با شماره 02191006828 تماس بگیرید تا مشاوران آژانس سفریار شما را راهنمایی کنند.

 

سوالات متداول
  • اواسط آذر (دسامبر) تا اواسط فروردین (مارس) بهترین زمان برای سفر به قطر است. 

  • ارز رسمی کشور قطر ریال است، اما شما با دلار هم می‌توانید در آنجا هزینه‌های خود را پرداخت کنید. 

  • برای سفر به قطر می‌توانید شخصاً برنامه سفر را بچینید یا تورهای مسافرتی این کشور را خریداری کنید. 

  • بازار واقف معروف‌ترین بازار قطر است که می‌توانید از آنجا سوغاتی‌های مختلف را خریداری کنید. 

  • به‌غیراز شهر دوحه، قسمت شمالی قطر بیشتر از سایر نواحی مورد استقبال گردشگرها قرار می‌گیرد. 

  • آژانس سفریار یکی از معتبرترین آژانس‌های کشور است که انواع تورهای قطر را با قیمت مناسب ارائه می‌کند. 

نظرات کاربران

نظرتان را در مورد این تور با ما به اشتراک بگذارید

امتیاز از 5 از بین 0 نفر

دیدگاه ها