سوغات سریلانکا

سوغات سریلانکا

سوغات سریلانکا چیست؟ آشنایی و معرفی 12 مورد از بهترین سوغات سریلانکا برای عزیزانتان که در ایام سفر باید بدانید در این مقاله از سایت گردشگری سفریار.
سوغات سریلانکا چیست؟ این سوالی است که برای بسیاری از ایرانیان که برنامه سفر به سریلانکا را در ذهن خود می‌ریزند خطور می‌کند؛ چرا که تهیه سوغات برای خود و عزیزان یکی رسوم کهن ما ایرانیان محسوب می‌شود. هر کدام از  جاهای دیدنی سریلانکا سوغات خاص خود را دارند و تقریبا سلیقه‌ هر کسی را برآورده می‌کنند. اما پیشنهاد ما این است قبل از سفر در مورد این موضوع اطلاعات کافی کسب کنید تا هنگام خرید آمادگی ذهنی بیشتری داشته باشید. در این مقاله ۱۲ مورد از بهترین سوغات کشور سریلانکا را به مهمانان این صفحه از مجله سفریار معرفی می‌کنیم.

ساری و سارونگ (Saree & Sarong)

سریلانکا یکی از کشورهای آسیای جنوبی است که با توجه به قدمت بالا، تنوع قومی و دینی دارای سوغات بسیار متنوعی است. شاید یکی از بهترین سوغاتی‌های سریلانکا لباس‌های محلی آن با نام‌‌های ساری و سارونگ باشد که بسیاری از توریست‌ها را مجذوب زیبایی و سادگی خود می‌کند. 
جالب است بدانید لباس‌های سنتی این کشور با نامی که گرفته‌اند از نظر جنسیتی تفکیک می‌شوند. اگر قصد خرید سوغات سریلانکا از نوع لباس برای بانوان را دارید باید دنبال لباسی به نام ساری (Saree) باشید. لباس آقایان نیز سارونگ (Sarong) نامیده می‌شود. این نوع نام‌گذاری در بسیاری از تمدن‌های آسیایی به خصوص ایران از قدیم مرسوم بوده است.
البته مانند تمام زنان جهان که دوست دارند گاهی لباس مردانه بپوشند در سریلانکا ممکن است سارونگ را در تن زنان نیز مشاهده کنید. لباس‌های سنتی سریلانکا معمولاً با پارچه‌های حریر و ساتن دوخته می‌شوند که با تنوع رنگی بالایی در فروشگاه‌های سراسر این کشور قابل خریداری هستند. 

ساری و سارونگ

 

سنگ و جواهرات (Jewellery & gems)

زیورآلات و سنگ‌های قیمتی گروه بعدی سوغات سریلانکا هستند که امروزه تبدیل به یکی از اقلام مورد علاقه گردشگران این کشور شده‌اند. به عنوان یکی از دلایل شهرت این کشور می‌توان به سنگ‌هایی مانند یاقوت کبود، سنگ ماه، تورمالین، سنگ چشم گربه، توپاز زرد کم رنگ، یاقوت ارغوانی و زمرد کبود اشاره کرد. این کشور معادن بزرگی دارد که حاوی ذخایر عظیمی از این نوع سنگ‌های قیمتی هستند.
علاقه مردم این کشور به سنگ‌های قیمتی به افسانه‌ها و اعتقادات کهن آنان برمی‌گردد که معتقد بودند این عناصر باعث از بین رفتن گناهان می‌شوند. از نشانه‌های شهرت سنگ‌های قیمتی سریلانکا می‌توان به سکانسی از فیلم معروف تایتانیک اشاره کرده که از شهر راتناپورا در سریلانکا یاقوت کبود خریداری شد. 

سنگ و جواهرات

 

پارچه دستباف (Handwoven items)

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد، کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته حال و آینده، شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد، تا با نرم افزارها شناخت بیشتری را برای طراحان رایانه ای علی الخصوص طراحان خلاقی، و فرهنگ پیشرو در

 

سنگ ماه (Moon Stone)

نوبتی هم باشد نوبت معرفی یک سوغاتی مذهبی در سریلانکا است. در سراسر این کشور معابدی دارای سنگ‌های تزیین شده به روش حکاکی دیده می‌شوند که سنگ ماه نام دارند. این سنگ‌ را علاوه بر مکان‌های تاریخی در معابد تازه احداث شده و بسیاری از پارک‌های این کشور نیز می‌بینید. 
امروزه این سنگ‌ به شکل مجسمه‌های کوچک در معابد به فروش می‌رسند تا مردم بتوانند معابد خانگی خود را به کمک آن‌ها بسازند. بسیاری از گردشگران جذب این مجسمه‌ها شده و آن‌ها را به عنوان سوغاتی تهیه و همراه خود می‌برند. 

سنگ ماه

 

مجسمه های چوبی (Laksala)

صنایع دستی چوبی از صنایعی است که قدمت و محبوبیت بالایی در جای‌جای جهان دارد؛ زیرا این مواد اولیه حس طبیعت و سرزندگی را مهمان خانه ما می‌کند. از این رو مورد بعدی در لیست سوغات سریلانکا معرفی مجسمه‌های چوبی این سرزمین است. صنعتگران سریلانکا با استفاده از چوب و سنگ مجسمه‌هایی با اشکال طاووس، بودا و فیل بودا می‌سازند. این محصولات قیمت بسیار مناسبی دارند. 
هنرمندان سریلانکایی همواره سعی می‌کنند از رنگ‌های شاد و چشم‌نوازی برای تولید محصولات خود نظیر: پارچه و لباس، محصولات چوبی و … استفاده کنند.

مجسمه های چوبی

 

چای سیلان (Ceylon Tea)

موضوع سوغاتی سریلانکا را با معرفی یک سوغات خوش عطر و خوش مزه ادامه می‌دهیم. ایرانیانی که عاشق چای هستند بدون شک عاشق چای سیلان سریلانکا خواهند شد. چای سیلان به عنوان یکی از باکیفیت‌ترین چای‌ها در سطح جهان شناخته شده است. 
جالب است بدانید کشت چای در سریلانکا در قرن هجدهم به واسطه انگلیس شروع شد. البته هدف انگلیسی‌ها کشت قهوه در این کشور بود که پس از مدتی متوجه شدند گیاه چای بازدهی بهتری در خاک سریلانکا دارد. پس از مدتی کشت چای سفید و سبز نیز در این کشور رونق پیدا کرد. اهمیت کشت چای در سریلانکا به اندازه‌ای است که هتل‌ها بهترین اتاقشان را رو به مزارع چای می‌سازند. رستوران‌ها نیز از این نوع منظره برای جذابیت محیط پذیرایی خود بهره می‌برند. 

چای سیلان

 

ماسک های راکشا (Raksha masks)

ماسک راکشا از لوازمی است که در بسیاری از مراسم‌های سنتی شاد سریلانکا مشاهده می‌شود. این ماسک‌ها نیز بخشی از صنایع دستی چوبی به شمار می‌روند. صنعتگران کارکشته منطقه آمبالانگودا با کمک هنر حکاکی و رنگ‌های شاد و جذاب به تکه‌ها چوب جان بخشیده و آن‌ها را تبدیل به وسیله‌ای برای شادی مردم می‌کنند.
این ماسک‌ها را می‌توان به عنوان یکی از نماد‌های فرهنگی و هویت ملی سریلانکا نیز معرفی کرد؛ زیرا مردم سریلانکا با تکیه بر باورهای دیرینه خود معتقد هستند این ماسک‌های موجب دفع شر می‌شوند.

ماسک های راکشا 

 

لباس باتیک (Batik Wear)

از هنر مردم سریلانکا هر چه بگوییم تمامی ندارد. یکی از صنایع دستی این کشور که امروزه به عنوان سوغات نیز شناخته می‌شود چاپ و نقاشی دستی روی پارچه است. این هنر در قرن نوزدهم توسط مردم اندونزی به سریلانکا صادر شد. این پارچه‌های به باتیک معروف بوده و لباس‌های دوخته شده از آن‌ها نیز لباس باتیک نام گرفته‌اند. 
در صورت سفر به سریلانکا برای دیدن کارگاه‌های باتیک که با نام باتیکز نیز شناخته می‌شوند می‌توانید به شهر دامبولا بروید. این پارچه‌ها معمولاً از جنس پنبه و ابریشم هستند. پارچه باتیک در تولید دیگر محصولات پارچه‌ای غیر از لباس نیز کاربرد دارد. 

لباس باتیک

 

یاقوت کبود سیلان (Ceylon sapphires)

اشاره کردیم که سنگ‌های قیمتی جایگاه ویژه‌ای میان سوغاتی‌های سریلانکا دارند. لازم است بدانید یاقوت کبود سیلان توانسته جایگاه اول محبوبیت را به خود اختصاص دهد. این سنگ زیبا‌ترین و جذاب‌ترین سنگ قیمتی سریلانکا محسوب می‌شود. جذابیت این سنگ به قدری است که از آن برای تزیین تاج سلطنتی ملکه انگلستان توسط سنت ادوارد استفاده شده است. 

 

ادویه (Spices)

سریلانکا از همسایگان هند محسوب می‌شود؛ بنابراین دیدن ادویه‌های مختلف میان سوغاتی‌های سریلانکا امری طبیعی به نظر می‌رسد. مرغوبیت و تنوع بسیار بالای ادویه در این کشور باعث شده مسافرین، خرید ادویه را به عنوان بخشی جدایی ناپذیر در نظر بگیرند. دارچین، زردچوبه، فلفل و هل سهم عمده‌ای از تولید ادویه این کشور را تصاحب کرده‌اند. 
بهترین جاهایی که می‌توانید ادویه‌های باکیفیت و درجه یک سریلانکایی تهیه کنید بازار پتا و بازار کندی هستند. فارغ از طعم لذیذ و بسیار عالی ادویه‌های این کشور نمی‌توان از عطر و بوی جذاب آن‌ها چشم پوشی کرد. این کشور پکیجی از طبیعت و سنت را به مهمانان خود هدیه می‌کند.

ادویه

 

مجسمه فیل بودا (Elephantidae Buddha)

همان‌طور که می‌دانید سریلانکا در منطقه‌ای واقع شده که فیل در آن مقدس شمرده می‌شود. مجسمه‌های مذهبی مختلفی در این کشور به عنوان سوغات به فروش می‌رسند، اما مجسمه فیل با توجه به اعتقادات بودائی جایگاه ویژه‌ای دارد. این مجسمه به عنوان نماد وفاداری، صلح و ثبات مورد احترام مردم این کشور است. 
برای ساخت مجسمه بودا از موادی مانند طلا، مس، سنگ، سفال و چوب ساخته می‌شود. البته مانند سنگ ماه این مجسمه را نیز بیشتر در جثه‌ بزرگ در معابد مشاهده می‌کنید. اما نمونه‌هایی با ابعاد کوچک‌تر در بازار این کشور وجود دارند که می‌توانید به عنوان سوغاتی بخرید.

مجسمه فیل بودا

 

محصولات زیبایی آیورودا (Ayurveda)

تمام سوغاتی‌های سریلانکایی که تا اینجا معرفی کردیم اقلامی مذهبی، تاریخی و خوراکی بودند. در این بخش قصد معرفی یک سوغاتی دارویی و بهداشتی طبیعی را داریم. داروهای زیبایی آیورودا شامل محصولاتی مانند دارو برای درمان پوست سروصورت، محصولات شستشوی بدن، شامپو و روغن‌های ماساژ می‌شوند. این سوغاتی‌ از کشور سریلانکا مورد استقبال بانوان خواهد بود. به خصوص ماسک‌های صورت که زیبایی پوست را دوچندان می‌کنند. 

 

جمع بندی مطالب

ایرانیان علاقه وافری به خریدن سوغاتی برای عزیزان و حتی نگهداری اقلامی به عنوان سوغات یک شهر یا کشور در منزل خود دارند؛ بنابراین اگر به سریلانکا سفر کنند دست خالی باز نمی‌گردند. مراکز خرید سریلانکا مملو از سوغاتی‌هایی هستند که با خرید آن‌ها می‌توانید خاطرات دلنشین خود از سفر به این کشور را تا آخر عمر در ذهنتان زنده نگه دارید. همچنین علاوه بر اینکه باید به فکر خرید سوغاتی در ایام سفر باشید، می‌بایست برنامه‌ای برای خرید تور مناسب داشته باشید.
تور سریلانکا برای تمامی مسافران که قصد دارند تجربه‌ای متفاوت و به‌یادماندنی از سفر داشته باشند، گزینه‌ای ایده‌آل است. این تورها شامل بازدید از جاذبه‌های طبیعی، معابد باستانی و سواحل زیبا در گشت شهری می‌باشند. انتخاب یک تور خوب نه‌تنها باعث می‌شود که از سفر خود نهایت لذت را ببرید، بلکه به شما این امکان را می‌دهد که با فرهنگ و آداب و رسوم مردم محلی نیز آشنا شوید.

سوالات متداول
  • فیل بودا اگر از طلا ساخته شده باشد و سنگ‌های قیمتی از جمله سوغات گران قیمت سریلانکا محسوب می شوند.

  • چای سیلان

  • سوغات معروف سریلانکا ساری و سارونگ، سنگ و جواهرات، پارچه دستباف، سنگ ماه، مجسمه های چوبی، چای سیلان، ماسک های راکشا، لباس باتیک ، یاقوت کبود سیلان، ادویه، مجسمه فیل بودا، محصولات زیبایی آیورودا هستند.

نظرات کاربران

نظرتان را در مورد این تور با ما به اشتراک بگذارید

امتیاز از 5 از بین 0 نفر

دیدگاه ها