آرامگاه هالیکارناسوس بدروم

آرامگاه هالیکارناسوس بدروم

آرامگاه هالیکارناسوس (Mausoleum of Halicarnassus)، بنایی عظیم و خیره‌کننده در بدروم و یادآور دوران طلایی امپراتوری یونان است. این مکان یکی از جاهای دیدنی بدروم محسوب می‌شود که در معتبرترین نشریات و مجله گردشگری جهان از آن یاد شده‌است. هالیکارناسوس در قرن چهارم قبل از میلاد توسط فردی به نام ماسول و همسرش، آرتمیس ساخته شده‌ است. 
این فرد، یکی از ثروتمندترین و قدرتمندترین فرمانروایان آن زمان بود و با ساخت این آرامگاه، قصد داشت که عظمت و شکوه خود را به رخ جهانیان بکشد. آرامگاه هالیکارناسوس در قرن یازدهم پس از میلاد، در اثر زلزله ویران شد و اکنون فقط بقایای آن باقی مانده‌است. این بقایا هنوز هم یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری بدروم به شمار می‌آیند.
آرامگاه هالیکارناسوس، یکی از بی‌نظیرترین جاذبه‌های دیدنی ترکیه است که هرگز نباید فرصت بازدید از آن را از دست دهید. اگر به ترکیه می‌روید، پیشنهاد می‌کنیم از این جاذبه توریستی معروف دنیا هم بازدید کنید. در ادامه، اطلاعات بیشتری درباره این مکان دیدنی ارائه می‌کنیم.

هالیکارناسوس کیست؟

اگر شما هم عاشق کشف اسرار پنهان و اطلاعات درباره آرامگاه هالیکارناسوس هستید بهتر است با شخصی که این نام از روی آن گرفته شده است، آشنا شوید. در سال ۳۷۷، شهر هالیکارناسوس بخشی از امپراطوری یونان باستان محسوب می‌شد. با مرگ Hecatomnus، فرمانروای این سرزمین، ماسول، پسر فرمانروا بر تخت امپراتوری نشست. این فرمانروا نیز مانند پدرش حکومت خود را گسترش داد که بخش‌های جنوب غربی آسیای صغیر نیز شامل آن می‌شد. ماسول و همسرش ملکه آرتمیس، به مدت 24 سال بر سرزمین هالیکارناسوس فرمانروایی کردند. 

هالیکارناسوس کیست

 

روند ساخت آرامگاه هالیکارناسوس

در سال ۳۵۳ پیش از میلاد، ماسول از دنیا رفت و همسرش آرتمیس  تصمیم گرفت بهترین آرامگاه دنیا را برای همسرش بسازد. او از پرداخت هیچ هزینه‌ای کوتاهی نمی‌کرد. به همین دلیل از ساتیروس (Satyros) و پیتئوس (Pytheos)، بهترین معماران یونان در خواست کرد تا آرامگاه همسرش را طراحی کنند. همچنین از پیکرتراشان معروفی همچون بریاکسیس (Bryaxis)، لیوخارس (Leochares)، تیموتئوس (Timotheus) و سکوپاس (Scopas of Paros) دعوت کرد تا پیکرتراشی آن را انجام دهند. برای زینت دادن مقبره هم از بریاکسیس، لیوخارس، تیموتئوس و سکوپاس کمک گرفت. صدها کارگر، صنعت‌گر و هنرمند دیگر نیز برای ساخت بنا به این معماران کمک می‌کردند. معماری این آرامگاه تلفیقی از سبک‌های یونانی مصری و لیکیایی بود.

روند ساخت آرامگاه هالیکارناسوس

بنای اولیه آرامگاه

در ابتدا این آرامگاه زیبا روی یک تپه بلند بنا شده بود. مقبره اصلی نیز روی یک سکوی سنگی مقاوم ساخته شده بود. در کنار آن، چند راه پله سنگی زیبا قرار داشت که با مجسمه‌های شیر تزیین شده بودند. 
مسیر ویرانی آرامگاه هالیکارناسوس 
آرامگاه هالیکارناسوس در ترکیه، در طول سال‌ها به تدریج ویران شده‌است. علل ویرانی اولیه آرامگاه به عوامل مختلفی برمی‌گردد، اما دو عامل اصلی نقش مهمی در این فرایند داشته اند: زلزله‌ها و تخریب توسط انسان‌ها. زلزله‌های متعدد سبب تضعیف سازه‌های این بنا شدند و سرانجام در جریان زلزله‌های قرن سیزدهم، ستون‌های بنا در هم شکست و ارابه سنگی به زمین افتاده است.
از سال ۱۴۰۴ بعد از میلاد مسیح، فقط قسمت‌هایی از پایه آرامگاه در میان خرابه‌ها قابل تشخیص بود. علاوه بر زلزله، دست‌های انسان نیز در ویرانی این اثر تاریخی نقش داشته‌اند. انسان‌ها مواد و مصالح به دست آمده از این ویرانه‌ها را در ساخت بناهای جدید مورد استفاده قرار می‌دادند.

نابودی آرامگاه هالیکارناسوس 

صلیبیان که به دلیل اختلافات مذهبی و نظامی به مناطق مختلف حمله‌ور شده بودند، از قرن سیزدهم این شهر را اشغال کردند. آن‌ها بسیاری از ساختمان‌های سنگی آرامگاه هالیکارناسوس را به بناهای دلخواه خودشان تبدیل کردند. در سال ۱۵۲۲ شایعاتی مبتنی بر احتمال حمله ترک‌ها به شهر، صلیبیان را وا داشت که برای افزایش استحکام و قدرت دفاعی شهر، را ایجاد کنند که امروزه با عنوان بدروم شناخته می‌شود. برای ساخت دیواره‌های قلعه از بقایای آرامگاه هالیکارناسوس بدروم، استفاده شد، اما بخش‌هایی از سنگ‌های مرمرین آرامگاه هنوز باقی‌مانده است.

 

کشف آرامگاه هالیکارناسوس

چارلز نیوتون، باستان شناس برجسته بریتانیایی، با انجام حفاری‌های گسترده در منطقه بدروم ترکیه، موفق شد بقایایی از آرامگاه هالیکارناسوس را کشف کند. این باستان شناس ابتدا مطالعات زیادی درباره معبد انجام داد، سپس زمین‌های اطراف ناحیه را خریداری و به جستجو پرداخت.
سرانجام او توانست مکان تعدادی از دیوارها، پلکان و سه گوشه از پایه‌ بنا را پیدا کند. همچنین او یک چرخ شکسته ارابه از تندیسی که در بالای سقف قرار گرفته بود و تندیس‌هایی که معتقد بود مجسمه آرتمیس و ماسول هستند را نیز یافت. اکنون تصاویر آرامگاه هالیکارناسوس و تکه‌های به‌جا‌مانده از آرامگاه باشکوهشان، در موزه بریتانیا قرار دارند.

کشف آرامگاه هالیکارناسوس

 

حقایق باورنکردنی پیرامون مقبره هالیکارناسوس در بدروم

آیا از حقایق شوکه‌کننده و عجیب این آرامگاه خبر دارید؟ از جمله این حقایق جالب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برای ساخت این آرامگاه از هنرمندان و معماران معروف یونانی کمک گرفته شده است. دو معمار مشهور یونانی یعنی پیتئوس و ساتیروس از جمله این افراد هستند.
  • این آرامگاه جز عجایب هفتگانه جهان به شمار می‌رود و محل دفن Mausolus، حاکم قدرتمند Caria در آسیای جنوب غربی است.
  • آرتمیسیا که دستور ساخت این مقبره را دارد، دقیقا 2 سال پس از ساخت این آرامگاه جان باخت. 
  • با اینکه اسکندر مقدونی، شهر و مقبره هالیکارناسوس را فتح کرد، اما هرگز آن را تخریب نکرد. 
  • برای ساخت این آرامگاه از سنگ‌های مرمر استفاده شده و اطراف آن را دیوارها احاطه کرده‌اند.
  • یک زمین لرزه بزرگ در قرن 13 میلادی، باعث شد که ستون‌های مقبره آسیب دیده و فرو بریزند. 
  • در سال 1494 میلادی به مقبره هالیکارناسوس حمله شد که منجر تخریب بسیاری از بخش‎های آن شد.
  • این آرامگاه یک بار در سال 1522، مورد حمله مسیحیان در جنگ‌های صلیبی قرار گرفت و تمام گنج‌های آن به غارت رفت. 
  • در سال‌های 58 و 62 مقبره دوباره مورد حمله دزدان دریایی قرار گرفت، اما باز هم سالم ماند.
  • از طریق فناوری مدرن، یک بازسازی دقیق سه بعدی از مقبره هالیکارناسوس انجام شده که جزء جذابیت‌های این بنای باستانی محسوب می‌شود.

 

اطلاعات بازدید از آرامگاه هالیکارناسوس 

آرامگاه هالیکارناسوس نه تنها برای معماری برجسته‌اش، بلکه به خاطر  نقشی که در انتقال فرهنگ و هنر دوران باستان به نسل‌های بعد داشته، از اهمیت فرهنگی و تاریخی ویژه‌ای برخوردار است. اگر قصد بازدید از آرامگاه هالیکارناسوس را دارید، به اطلاعات زیر نیاز خواهید داشت:

  • ساعت کاری: سه شنبه تا یکشنبه 8:30 تا 5 بعد از ظهر
  • قیمت بلیط: 10 لیر
  • بهترین زمان بازدید: 10 صبح تا 4 بعد از ظهر
  • زمان مورد نیاز برای بازدید آرامگاه هالیکارناسوس: حدود 1 ساعت
  • شماره تماس: 902523161219+

آرامگاه هالیکارناسوس 

 

چطور به بدروم برویم؟

شاید بپرسید که آرامگاه هالیکارناسوس کجاست و چگونه به آنجا برویم؟ برای بازدید از این آرامگاه ابتدا باید به بدروم بروید. برای سفر به بدروم ترکیه، راه‌های مختلفی وجود دارد و بهترین راه تا حد زیادی به شما بستگی خواهد داشت. رانندگی با اتومبیل شخصی یا اتوبوس می‌تواند گزینه‌ مقرون به صرفه‌تری برای مسافرانی که سفری اقتصادی دارند، باشند. اما در نظر داشته باشید که سفر به این شهر از طریق مسیر زمینی، بسیار طولانی است و اکثر گردشگران مسیر هوایی را انتخاب می‌کنند. پرواز به بدروم هم اکثرا مستقیم نیست و ابتدا باید به فرودگاه ازمیر بروید و ادامه مسیر را یا از راه زمینی یا از راه هوایی طی کنید. این پرواز تقریبا 3:30 ساعت طول می‌کشد. بنابراین شاید بهترین راه برای فارغ‌شدن از برنامه‌ریزی سفر، خرید تور بدروم باشد؛ زیرا شما را از این دردسرها خلاص می‌کند. 

 

در بدروم کجا اقامت کنیم؟

در بدروم گزینه‌های مختلفی برای اقامت وجود دارد که هر کدام مزایای خاص خود را دارند. اجاره هتل به ویژه برای خانواده‌ها، انتخابی ایده‌آل برای داشتن فضایی راحت در زمان اقامت است. با رزرو هتل بدروم می‌توانید یک اقامت راحت و به یاد ماندنی را تجربه کنید. برخی هتل‌های بدروم لوکس هستند و از تمامی امکانات تفریحی و رفاهی برخوردارند. از جمله هتل‌های موجود در این شهر می‌توان به هتل لاکوینتا بای ویندهام، هتل وویاژ و هتل اسمارت هالیدی بدروم اشاره کرد.

 

جمع بندی مطالب

آرامگاه هالیکارناسوس به عنوان یکی از عجایب جهان باستان تاثیر قابل توجهی بر اقتصاد و گردشگری منطقه دارد. مقبره هالیکارناسوس در شهر بدروم، شهری در سواحل غربی ترکیه واقع شده است. اگر قصد سفر به جایی باستانی را در برنامه خود دارید حتما این مکان را در لیست خود قرار دهید. برای این سفر شاید بهترین راه کمک گرفتن از یک آژانس مسافرتی باشد. البته بعضی از آژانس‌‌ها با ارائه تور ارزان‌‌تر اما بی‌کیفیت تنها باعث هدر رفتن پول و زمان شما می‌‌شوند، بنابراین همیشه هوشمندانه رفتار کنید و بهترین انتخاب تور نسبت به بودجه خود را داشته باشید. 

سوالات متداول
  • شهر بدروم.

  • کشور ترکیه.

  • 350 سال پیش از میلاد.

نظرات کاربران

نظرتان را در مورد این تور با ما به اشتراک بگذارید

امتیاز از 5 از بین 0 نفر

دیدگاه ها