راهنمای سفر به ترکیه

راهنمای سفر به ترکیه

بدون شک کشور ترکیه با تاریخ غنی، فرهنگ متفاوت، آب‌وهوای مدیترانه‌ای و جاذبه‌های بسیار زیاد، یکی از مقصدهای گردشگری پرطرف‌دار جهان است که هر ساله میلیون‌ها گردشگر را به‌طرف خود جذب می‌کند. 

سفر به ترکیه می‌تواند شما را با رویدادها و مناظر شگفت‌انگیزی روبرو کند. همچنین به دلیل فاصله نزدیک با ایران و عدم نیاز به اخذ ویزا، مقصدی جذاب‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر خواهد بود. 

این کشور با ترکیبی از تاریخ باستان، زیبایی‌های طبیعی، آثار هنری و تنوع فرهنگی، تجربه‌ای بی‌نظیر را برای شما به ارمغان می‌آورد. البته بهتر است بدانید که قبل از آغاز سفر باید راهنمای سفر به ترکیه را به طور کامل مطالعه کنید تا در آنجا با چالش‌ها و مشکلات بزرگی مواجه نشوید. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا این راهنمای کامل را در اختیارتان قرار دهیم. 

تاریخچه و معرفی کشور ترکیه

ترکیه یکی از محبوب‌ترین کشورهای اطراف ایران است که در تعطیلات مختلف مورد استقبال گردشگران قرار می‌گیرد. این کشور زیبا به دلیل برخورداری از شهرهای توریستی مشهور ازجمله آنتالیا، استانبول، آنکارا و.... توانسته گردشگرهای بسیار زیادی را از سراسر جهان به‌طرف خود جذب کند. 

بخشی از کشور ترکیه در آسیا و بخش دیگر در اروپا قرار دارد؛ به همین دلیل این کشور را فرا قاره‌ای می‌نامند.  تاریخچه این کشور زیبا به دوران باستان بازمی‌گردد؛ در واقع ترکیه یکی از اولین مناطق مسکونی جهان به شمار آمده و در دوران نوسنگی، مکان‌های مهمی چون گوبکلی‌تپه به وجود آمده است. پس از فتوحات اسکندر مقدونی در عصر هلنیستی، تأثیرات فرهنگی هلنیستی در این منطقه آشکار شد و این وضعیت در دوران بیزانس ادامه یافت.

در سده 11 میلادی، ترکان سلجوقیان به ترکیه مهاجرت کردند و حکومت خود را در آناتولی برپا کردند. پس از آن، با پیدایش امپراتوری عثمانی و فتح قسطنطنیه در سال 1453، توسعه عثمانی در دوران سلیمان یکم به اوج خود رسید.

در اوایل قرن 20، تحولات داخلی و انقلاب‌ها، منجر به تاسیس جمهوری ترکیه توسط مصطفی کمال آتاتورک شد. در دوران مدرن، ترکیه توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی زیادی را تجربه کرده و در حال حاضر مردمان ترک، اکثریت جمعیت را تشکیل می‌دهند.

معرفی ترکیه

 

موقعیت جغرافیایی

شاید قبل از سفر به ترکیه با این سؤال مواجه شوید که ترکیه کجاست؟  اگر به نقشه ترکیه نگاه کنید، خواهید فهمید که این کشور  در موقعیت جغرافیایی منحصربه‌فردی واقع شده است. این کشور از سه طرف به دریاها و اقیانوس‌ها راه داشته و از نظر موقعیت جغرافیایی به‌عنوان پلی بین قاره‌های آسیا و اروپا عمل می‌کند. 

ترکیه از کشورهای زیبا و پر جاذبه در شرق مدیترانه به شمار می‌رود. این کشور در آسیای غربی و اروپای شرقی قرار دارد. با استفاده از امکانات طبیعی، تاریخی و فرهنگی خود، ترکیه به عنوان یکی از مقصدهای گردشگری محبوب در جهان شناخته می‌شود. پایتخت ترکیه، آنکارا است؛ اما شهرهای استانبول، آنتالیا و کاپادوکیا نیز از مقاصد پرطرفدار در بین گردشگران هستند. 

 

آب‌وهوا و بهترین فصل سفر 

آب ‌و هوای ترکیه در مواقع مختلف سال باهم فرق دارد. این کشور در برخی از فصل‌های دارای آب‌وهوای مطبوع و دلپذیر بوده و شرایط را برای مسافرت فراهم می‌کند، اما برخی دیگر از فصل‌ها آب‌وهوا سرد شده و شرایط برای سفر سخت و حتی غیرممکن می‌شود. در ادامه شرایط فصل‌های مختلف سال را بررسی خواهیم کرد. 

بهار (آوریل تا ژوئن)

هوای ترکیه در فصل بهار ملایم و خنک بوده و شرایط را برای گشت‌وگذار فراهم می‌کند. طبیعت ترکیه در فصل بهار بسیار دیدنی بوده و به دلیل تداخل با تعطیلات نوروز ایرانیان، بیشتر از پیش مورد استقبال قرار می‌گیرد. 

تابستان (ژوئن تا اوت)

دمای هوا در تابستان گرم خواهید شد؛ به همین دلیل سواحل ترکیه و شهرهای توریستی آن بیشتر از سایر فصل‌ها مورد استقبال قرار می‌گیرند. در این فصل شهرهایی مانند آنتالیا و بدروم جایگاه ویژه‌ای میان گردشگرها خواهند داشت. 

پاییز (سپتامبر تا نوامبر)

هنگامی که فصل پاییز از راه برسد، هوای ترکیه خنک‌تر شده و از تعداد گردشگرها کاسته خواهد شد. البته بهتر است بدانید که در نیمه اول پاییز همچنان سفر به ترکیه منطقی بوده و هیچ مشکلی را برای شما به وجود نخواهد آورد، اما در نیمه دوم پاییز هوا سردتر شده و روزهای بارانی بیشتر خواهند شد. 

زمستان (دسامبر تا فوریه)

فصل زمستان هوا سردتر شده و بارش برف‌وباران در ترکیه گردشگرها را اذیت خواهد کرد. معمولاً در این موقع از سال گردشگرها ترکیه را برای مسافرت انتخاب نخواهند کرد. البته جشن کریسمس از آن دسته جشن‌های مشهور است که گردشگرها را برای رفتن به ترکیه ترغیب خواهد کرد. 

به‌طورکلی، بهار و پاییز به‌عنوان فصل‌های ملایم‌تر و مناسب‌تر برای سفر به ترکیه شناخته می‌شوند، اما اگر علاقه‌مند به تعطیلات در سواحل دریا و فعالیت‌های آبی هستید، تابستان نیز گزینه خوبی است.

بهترین زمان سفر به ترکیه

 

جشنواره‌ها و مراسم آیینی و فرهنگی 

یکی از ویژگی‌های بسیار عالی ترکیه، برگزاری فستیوال‌های مختلف در فصل‌های مختلف سال است. در هنگام سفر به ترکیه می‌توانید از این فستیوال‌ها بازدید کرده و هیجان سفر را بیشتر کنید. مهم‌ترین رویدادها و فستیوال‌های ترکیه عبارت‌اند از: 

  • فستیوال بالون‌ها یا «کاپادوکس»: یکی از معروف‌ترین جشنواره‌های ترکیه است. این جشنواره از سال 2015 برگزار می‌شود و به‌عنوان یکی از جذاب‌ترین و پرطرف‌دارترین رویدادها در کشور شناخته شده است. این رویداد تنوعی از فعالیت‌های هنری، موسیقی، غذا و سنت‌های محلی را در بر می‌گیرد.
  • فستیوال برداشت زیتون: این جشنواره نیز در شهر زیبای بالیکسیر برگزار می‌شود. این فستیوال هم‌زمان با آغاز فصل پاییز شروع می‌شود و به جشنواره برداشت زیتون معروف است. در این رویداد، مردم محلی و گردشگران می‌توانند به نزدیک‌ترین محل‌های برداشت زیتون یا حتی باغ‌های زیتون بروند و خود زیتون بچینند. مراسم‌های جشنواره شامل روغن‌گیری سنتی از زیتون نیز هستند. 
  • فستیوال مولانا: یکی از مهم‌ترین و معروف‌ترین فستیوال‌های ترکیه به شمار می‌آید. این فستیوال هر سال از تاریخ ۱۹ تا ۲۷ آذرماه در شهر قونیه برگزار می‌شود. قونیه، محل قرارگاه و آرامگاه مولوی، شاعر معروف ایرانی، است. این شهر هر سال میزبان مراسم‌ها و فعالیت‌های متنوعی بوده که به فرهنگ صوفیانه و ارث فرهنگی مولانا اختصاص دارد. در فستیوال مولانا، مراسم‌های سماع با شرکت زنان و مردان با لباس‌های سفید و کلاه‌های قهوه‌ای‌رنگ برگزار می‌شود. این مراسم شامل چرخش‌های گردان و هماهنگی حرکات است که باعث ایجاد یک نمایش زیبا و معنوی می‌شود. 
  • فستیوال رمضان: از بزرگ‌ترین رویدادهای فرهنگی کشور ترکیه، فستیوال رمضان است که هرساله در ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود. این فستیوال مهم‌ترین مراسم مذهبی در ترکیه است که همراه با آداب‌ورسوم خاص این ماه مقدس، جشن گرفته می‌شود.

جشنواره مولانا در ترکیه

 

پوشش و غذاهای محلی و سوغاتی

پوشش، غذای محلی و سوغاتی‌های ترکیه یکی دیگر از مسائل مهم سفر هستند که آشنایی با آنها باعث می‌شود که سفرتان کامل‌تر و جذاب‌تر شود. در ادامه هریک از این موضوع‌ها را به‌صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد. 

پوشش مردم ترکیه: ترکیبی از سنت و مدرنیته

کشور ترکیه به دلیل موقعیت جغرافیایی که دارد شامل دو بخش اروپایی و آسیایی می‌شود؛ به همین دلیل تحت تاثیر فرهنگ‌های مختلفی قرار گرفته است. این تلفیق فرهنگی در پوشش مردم نیز به‌وضوح قابل‌مشاهده است.

برخی از زنان به پوشش‌های سنتی مانند "روسری" یا "حجاب" پایبند هستند. این پوشش‌ها به معنای احترام به اصول‌دینی و فرهنگ هستند. همچنین  برخی از زنان در مناطق روستایی از لباس‌های محلی مانند «فستان‌های گل‌دار»  استفاده می‌کنند.

مردان نیز ممکن است لباس‌های سنتی مانند «شلوارهای بلند» و «کت‌وشلوار» را انتخاب کنند، به‌خصوص در مراسم‌ها رسمی، اما در شهرها و زندگی مدرن، افراد از لباس‌های مدرن با طرح‌ها و رنگ‌های مختلف استفاده می‌کنند. این لباس‌ها معمولاً تحت‌تاثیر مد اروپا و غرب هستند.

غذاهای محلی ترکیه

طعم بسیار خوشمزه غذاهای ترکی و تنوع بالای آنها باعث شده که سفر به ترکیه جذابیت‌های بیشتری به همراه داشته باشد. از جمله مهم‌ترین غذاهای ترکی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دونر کباب: دونر یا اسکندر کباب با نان لواش و ترکیبات مختلف مانند سس گوجه، ماست و کره یک ترکیب لذیذ از مزه‌ها را ایجاد می‌کند. 
  • کوفته ترکی: کوفته ترکی از بهترین و خوشمزه‌ترین غذاهای ترکی به شمار می‌رود که با مواد و رسپی‌های متنوعی درست می‌شود.
  • لاه ماجون یا پیتزای ترکیه‌ای: لاه ماجون به نظر می‌رسد که یک ترکیب فوق‌العاده از مواد طعم‌دهنده باشد. نان نازک با گوشت، سبزی و آبلیموی تازه می‌تواند یک تجربه غذایی جذاب و لذت‌بخش را فراهم کند. 
  • مانتی: مانتی به‌عنوان یک وعده‌غذایی خوشمزه و محبوب در ترکیه شناخته می‌شود. ترکیبی از خمیر، گوشت چرخ‌کرده، تخم‌مرغ و ادویه‌ها که با ترکیبات مختلف سرو می‌شود.
  • کارنیاریک یا بادمجان شکم‌پر ترکی: کارنیاریک یا معروف به دلمه‌بادمجان، یک غذای محبوب در ترکیه است که با استفاده از بادمجان، گوشت چرخ‌کرده، رب گوجه‌فرنگی، پیاز و ادویه‌ها تهیه می‌شود.
  • کوزو تندیر: کوزو تندیر با ترکیب گوشت بره، برنج و تکه‌های جگر که در تنور گلی پخته می‌شود، یکی از غذاهای سنتی و محبوب در استانبول است. 
  • بورک: بورک یکی از غذاهای بسیار محبوب و معروف در ترکیه است. این خوراک خوشمزه با ترکیبی از خمیر یوفکا و مواد خوراکی مختلف مانند گوشت چرخ‌کرده، پنیر، سبزی یا حتی میوه‌جات تهیه می‌شود. 

غذای محلی کوفته ترکی ترکیه

سوغاتی‌های کشور ترکیه

در هنگام سفر به ترکیه باید برای دوستان و آشنایان خود سوغاتی‌های این کشور را خریداری کنید. موارد زیر مهم‌ترین سوغاتی‌های کشور ترکیه هستند که شما در سفر خود به این کشور می‌توانید آنها را تهیه کنید:

  • ادویه ترکی (Turkish Spices)
  • لوکوم-شیرینی ترکی (Lokum – Turkish Delight)
  • ست چای ترکی (Turkish Tea Set)
  • باقلوا (Baklava)
  • مهره نظر-چشم شیطان (Nazar – Evil Eye)
  • فرش ترکی (Turkish Rugs)
  • روغن‌زیتون (Olive Oil)
  • شیرینی پیشمانیه (Pişmaniye)
  • لامپ ترکی (Turkish Lamps)
  • قهوه‌جوش ترکی (Turkish Coffee Pot)
  • روسری (Scarf )
  • انواع پوشاک

سوغاتی بورک ترکیه

 

جاهای دیدنی و گردشگری ترکیه

در ادامه راهنمای سفر به ترکیه، مهم‌ترین و اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری این کشور  را معرفی خواهیم کرد تا در زمان محدود خود بهترین‌ها را بازدید کنید. از جمله مهم‌ترین جاهای دیدنی ترکیه، می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • مسجد ایاصوفیه (Aya Sofya) در شهر استانبول
  • ویرانه عظیم شهر افسوس Ephesus
  • دره‌های صخره‌ای سورئال و مواج در شهر کاپادوکیا Cappadocia
  • کاخ توپکاپی استانبول Topkapı Palace
  • تراس‌های تراورتن سفید خالص پاموکاله Pamukkale (به انگلیسی «قلعه پنبه‌ای») 
  • سواحل شهر آنتالیا
  • کشتی‌های تفریحی در سواحل ترکیه
  • قله کوه نمرود Mount Nemrut در شرق ترکیه
  • سواحل اولودنیز Ölüdeniz در دهکده اولودنیز (جزء 5 ساحل مشهور دنیا است)
  • تئاتر رومی آسپندوس Aspendos در آنتالیا
  • مناطق شنی شهر پاتارا Patara
  • منطقه باستانی پرگاموم Pergamum
  • مسجد آبی The Blue Mosque در استانبول
  • ویرانه‌های باستانی تروی Troy در شمال غربی آناتولی و بخش آسیایی ترکیه
  • ویرانه‌های جاده ابریشم آنی Ani
  • شهر سافرانبولو Safranbolu (بهترین شهر حفظ شده از زمان عثمانی‌ها)
  • تنگه بسفر Bosphorus در شهر استانبول

بازدید از ویرانه های باستانی تروی در ترکیه

 

مراکز خرید و بازارهای ترکیه

برای اینکه خریدهای خود را انجام داده و برای دوستان خود سوغاتی ترکیه را خریداری کنید، باید به بهترین مراکز خرید شهرهای آن مراجعه کنید. در شهرهای کشور ترکیه مراکز خرید بسیار زیادی وجود دارند که مهم‌ترین آنها عبارت‌اند از:

  • مرکز خرید ایستینیا پارک (IstinyePark): ایستینیا پارک یکی از مراکز خرید معروف در استانبول است که به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین مراکز خرید اروپا شناخته می‌شود. این مرکز خرید شیک و مدرن، تنوع بالایی از فروشگاه‌ها و برندهای معروف پوشاک و لوازم الکترونیک را ارائه می‌کند.
  • مرکز خرید استین‌بول (Istinye): استین‌بول یک مرکز خرید معتبر در استانبول است که طراحی زیبا و فضای خرید لوکسی دارد. اینجا به فروشگاه‌های برند معتبر، رستوران‌ها و کافه‌های شیک مشهور است.
  • مرکز خرید اِن‌جِل (Angel Mall): این مرکز خرید در منطقه آتاکوی استانبول واقع شده و با فروشگاه‌ها و برندهای محلی و بین‌المللی خود، گردشگران و مردم محلی را جذب می‌کند.
  • بازار کاپالی چارشی (Kapalıçarşı): این بازار یکی از بازارهای تاریخی و معروف در استانبول است. با فروشگاه‌ها و کارگاه‌های مختلف، این بازار یک مکان مناسب برای خرید سوغاتی‌ها و آثار هنری است.
  • بازار مصرف اوزونکی (Ozonkent Pazari): این بازار محلی در منطقه اوزونکی واقع شده و به فروش محصولات تازه و محلی، مانند میوه‌ها، سبزی و... مشغول است.
  • بازار مصرف باکرکوی (Bakırköy Pazari): باکرکوی یک منطقه ساحلی در استانبول است و بازار مصرف باکرکوی یک منبع عالی برای خرید محصولات دریایی تازه است.

 

هتل‌ها و محل اقامت ترکیه

در تمام شهرهای توریستی ترکیه هتل‌های بسیار خوبی وجود دارند که شما بر اساس بودجه خود می‌توانید آنها را رزرو کنید. در جدول زیر مهم‌ترین هتل‌ های ترکیه را معرفی خواهیم کرد:

درجه هتل اسم هتل
هتل 5 ستاره هتل پارما تکسیم (The Parma Hotel Taksim) در استانبول
هتل نوکس این دیلاکس (Noxinn Deluxe hotel) در آلانیا
هتل آکواورد بلک (Aquaworld Belek Hotel) در آنتالیا
لا بلانش آیلند بدروم (La Blanche Island Bodrum) در بدروم
هتل 4 ستاره هتل رینگ استون بوسفوروس (Ring Stone Hotels Bosphorus) در استانبول
هتل جندر (Cender Hotel) در آنتالیا
هتل گرند بلو اسکای اینترنشنال (The Grand Blue Sky International) در کوشی آداسی
هتل 3 ستاره پارک بای کلوور هتل (Park by Clover Hotel) در استانبول
هتل تریانا (Triana Hotel) در آنتالیا
هتل رویال برک (Royal Berk Hotel) در شهر وان

 

 

نحوه سفر به ترکیه

سفر به ترکیه می‌تواند با استفاده از وسایل نقلیه مختلف و روش‌های متفاوتی صورت گیرد. در زیر توضیحاتی در مورد نحوه‌ سفر به ترکیه آورده شده است:

  • هواپیما: برخی از شهرهای ایران دارای فرودگاه‌های بین‌المللی هستند که پروازهای مستقیم به مقصدهای مختلف ترکیه انجام می‌دهند. هواپیما یکی از سریع‌ترین و راحت‌ترین راه‌ها برای سفر به ترکیه است.
  • اتوبوس: شرکت‌های اتوبوس‌رانی بین‌المللی خدمات زیادی در مسیر ایران به ترکیه ارائه می‌کنند. معمولاً سفرهای مستقیم به شهرهای ترکیه از ایستگاه‌های اصلی اتوبوس‌رانی در ایران انجام می‌گیرد.
  • اتومبیل: اگر از طریق خودرو شخصی یا اجاره‌ای به ترکیه سفر می‌کنید، باید اطلاعات لازم در مورد مرزها، مدارک و بیمه‌نامه‌های را به‌دقت بررسی کنید.
  • قطار: در حال حاضر وجود خطوط قطار مستقیم از ایران به ترکیه محدود است. اما ممکن است در آینده خطوط جدیدی افتتاح شود.
  • کشتی: اگر از شمال ایران به ترکیه سفر کنید، ممکن است گزینه سفر با کشتی از دریای خزر به دریای مرمره یک گزینه مناسب باشد.

سفر به ترکیه

 

حمل‌ونقل عمومی در ترکیه

ترکیه از سیستم حمل‌ونقل عمومی پیشرفته و متنوعی برخوردار است. این سیستم پیشرفته به مسافران امکان می‌دهد به‌راحتی از یک شهر به شهر دیگر حرکت کنند. در زیر توضیحاتی در مورد وسایل حمل‌ونقل عمومی در ترکیه آورده شده است:

  • اتوبوس: اتوبوس‌ها یکی از مهم‌ترین وسایل حمل‌ونقل عمومی در شهرها و بین شهرها هستند. شرکت‌های اتوبوس‌رانی عمومی و خصوصی در بسیاری از مسیرها فعالیت دارند.
  • مترو: در شهرهای بزرگ ترکیه، به‌ویژه استانبول و آنکارا، خطوط مترو و مینی ‌مترو وجود دارند که افراد را به‌سرعت از یک نقطه‌به‌نقطه دیگر منتقل می‌کنند.
  • تراموا: در بعضی از شهرها مانند استانبول، ترامواها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • قطار: ترکیه دارای شبکه قطارهای داخلی و بین‌المللی است که افراد را به انواع مقاصد می‌برد. قطارها معمولاً از خدمات متنوعی برخوردار هستند.
  • تاکسی: تاکسی‌ها در شهرها و مناطق مختلف فراوان هستند و به‌عنوان یک انتخاب سریع برای حرکت درون‌شهری و خارج از شهر استفاده می‌شوند.
  • متروبوس‌ها: به‌عنوان یک وسیله حمل‌ونقل سریع در خیابان‌های پرتردد استفاده می‌شوند.
  • اتوترام: برخی از شهرها تراموای خود را به‌وسیلة خودروهای برقی یا اتوترام اجرا کرده‌اند.
  • پروازهای داخلی: برای مسافرانی که می‌خواهند بین شهرهای ترکیه حرکت کنند، پروازهای داخلی از فرودگاه‌های مختلف ارائه می‌شود.

 

هزینه سفر به ترکیه

هزینه سفر به ترکیه به موارد مختلفی مانند ‌زمان اقامت، انتخاب مسیر پرواز، نوع اقامت، سبک زندگی در حین اقامت و انتخابات شخصی بستگی دارد. 

هزینه‌های اصلی شامل هزینه‌های پرواز، اقامت در هتل یا مهمان‌سرا، هزینه غذا و رفت‌وآمد درون‌شهری است. همچنین، باید هزینه‌های ویزا، بیمه مسافرتی، گشت‌وگذار، خریدهای توریستی و سایر هزینه‌های اضافی را در نظر گرفت. برای کنترل هزینه‌ها و برنامه‌ریزی مؤثرتر، می‌توانید تورهای مسافرتی را خریداری کنید. این تورها به بهترین شکل ممکن هزینه سفر را پایین خواهند آورد. 

هزینه سفر به ترکیه

 

شماره‌های ضروری

شماره‌های تلفن ضروری در ترکیه عبارت‌اند از:

  • اورژانس: 112
  • مشاور سلامت: 184
  • خدمات مربوط به فوت: 188
  • مشاور پزشکی: 113
  • بهزیستی: 144
  • مرکز ترک اعتیاد: 171
  • سو استفاده جنسی و خشونت: 183

 

سیم‌کارت‌های کشور ترکیه

در ترکیه، برندهای مختلف تلفن همراه فعالیت دارند و سیم‌کارت‌های تلفن مختلفی را به شما ارائه می‌کنند. برخی از اپراتورهای معروف در ترکیه عبارت‌اند از:

  • تورک‌تلکام (Türk Telekom)
  • تورک‌سل (Türkcell)
  • وودافون (Vodafone)
  • آویس (Avea)

برای خرید سیم‌کارت و فعال‌سازی خدمات تلفن همراه، می‌توانید به فروشگاه‌ها، کیوسک‌ها یا فروشگاه‌های آنلاین این اپراتورها مراجعه کنید. همچنین، در فرودگاه‌ها و مراکز خرید نیز معمولاً این اپراتورها نمایندگی دارند.

 

وضعیت امنیت در کشور ترکیه

وضعیت امنیت در کشور ترکیه ممکن است تغییر کند و به عوامل مختلفی از جمله وضعیت جغرافیایی، تاریخچه و رخدادهای فعلی بستگی داشته باشد.  ترکیه به‌طورکلی یک کشور با سطح امنیت نسبتاً خوب است و بسیاری از گردشگران بدون مشکل خاصی سفر خود را به پایان می‌رسانند. 

مسافران همیشه باید توصیه‌های ایمنی را رعایت کنند تا در هنگام سفر با مشکل مواجه نشوند.  نگهداری مدارک هویتی، عدم حضور در تظاهرات، اطلاع از شرایط جوی و ترافیک و اجتناب از محل‌های خطرناک ازجمله موارد مهمی هستند که در سفر به ترکیه باید به آنها توجه کنید. 

همیشه باید اطلاعات آخرین وضعیت امنیتی را از منابع رسمی و سفارتخانه کشور خود به دست آورده و تصمیمات سفر خود را بر اساس این اطلاعات اتخاذ کنید. همچنین لازم به ذکر است که داشتن یک راهنما یا تور لیدر کمک بسیار زیادی به تأمین امنیت شما خواهد کرد. 

امنیت کشور ترکیه برای تمامی گردشگران

 

دانستنی‌های کاربردی کشور ترکیه 

قبل از اینکه سفر خود را به کشور ترکیه آغاز کنید، بد نیست که اطلاعات زیر را درباره این کشور داشته باشید:

  1. زبان: زبان رسمی ترکیه ترکی است. اما در مناطق گردشگری بسیاری از مردم به زبان انگلیسی مسلط هستند.
  2. پول: پول رسمی ترکیه لیر (TRY) است. بیشتر مکان‌ها کارت اعتباری را قبول می‌کنند و آیتم‌های پولی نیز گسترده است.
  3. آب‌وهوا: ترکیه یک کشور با آب‌وهوای متنوع است. شما می‌توانید انتظار دماهای مختلفی را داشته باشید. بهترین زمان برای سفر به ترکیه بهار و پاییز است.
  4. مذهب: اکثریت مردم ترکیه مسلمان هستند. بااین‌حال، ترکیه یک کشور لائیک (جدا از دین) است و افراد با مذاهب و عقاید مختلفی در اینجا زندگی می‌کنند.
  5. مراسم عقد و ازدواج: در ترکیه، مراسم عقد جز مهمی از مراسم ازدواج است. معمولاً این مراسم در خانه عروس برگزار می‌شود و به‌عنوان "کینه" شناخته می‌شود.
  6. هنر و فرهنگ: ترکیه یک تاریخ باستانی و فرهنگ غنی دارد. موزه‌ها، بازارها، مساجد و معماری‌های بیزانس و عثمانی در سرتاسر کشور گردشگران را جذب می‌کنند.
  7. غذاها: غذاهای ترکیه معروف تنوع و طعم خوشمزه‌ای دارند. 
  8. بازارها و خرید: بازارهای ترکیه مانند بازار کاپالی گران برای خرید وسایل محلی و سوغاتی گزینه مناسبی هستند. 
  9. رفت‌وآمد: ترکیه دارای سیستم حمل‌ونقل عمومی کامل و پیچیده‌ای است که امکان سفر درون‌شهری و بین‌شهری را به‌راحتی فراهم می‌کند.
  10. عادات و آداب: احترام به سن و مقام، پذیرایی و ارتقای خانواده در فرهنگ ترکیه بسیار مهم هستند. افراد محلی معمولاً خوش‌رو و مهمان‌نواز هستند.
  11. شرایط سفر به ترکیه: برای سفر به ترکیه تنها کافی است تمکن مالی لازم را داشته باشید و پاسپورت شما حداقل 6 ماه اعتبار داشته باشد.

از حقایق جالب کشور ترکیه که احتمالا هرگز نمی‌دانستید این است که بابانوئل در پاتارا، ترکیه به دنیا آمد. وب‌سایت roughguides در این باره اینگونه بیان می‌کند:

سنت نیکلاس، که در سراسر جهان به عنوان بابانوئل شناخته می شود، در شهر باستانی لیکیا پاتارا، شهری مهم در سواحل مدیترانه ترکیه به دنیا آمد. در حدود سال 300 بعد از میلاد، در دوران پر رونق پاتارا، یک تاجر گندم ثروتمند صاحب پسری شد و نام او را نیکلاس گذاشت.

 

سفر به ترکیه با سفر یار

آژانس سفریار یکی از بهترین آژانس‌های ایران است که برنامه‌ها و تورهای متنوعی را به مقصد ترکیه برگزار می‌کند.  این آژانس معتبر تنوع تورهای هوایی و زمینی ترکیه را بالا برده تا بر اساس بودجه و سلیقه خود بهترین گزینه را انتخاب کنید. 

برای اینکه سفری آسان و بدون دردسر را به کشور ترکیه تجربه کنید، بهتر است به سایت سفریار مراجعه کرده و با تیم پشتیبانی آنها تماس بگیرید. 

در این مطلب به طور کامل راهنمای سفر به ترکیه را ارائه کردیم تا با اطلاعات جامع‌تری سفر خود را آغاز کنید. اگر همچنان درباره سفر به ترکیه سوالی دارید؛ با شماره‌های 02191006828 و 02137463 تماس حاصل فرمایید و هرگونه سوالی که درباره تور ترکیه و نحوه سفر به این کشور را دارید مطرح کنید. 

 

سوالات متداول
  • بهار و پاییز به‌عنوان بهترین فصل‌ها برای سفر به ترکیه شناخته می‌شوند.

  • بله؛ در بسیاری از مناطق گردشگری، مردم محلی انگلیسی صحبت می‌کنند.

  • لاهماجون، کباب، مانتی، بورک و دلمه‌بادمجان از جمله غذاهای محلی ترکیه هستند که محبوبیت بسیار زیادی دارند.

  • خیر؛ ایرانیان برای ورود به ترکیه نیاز به ویزا ندارند.

  • بله؛ ترکیه دارای حمل‌ونقل عمومی پیشرفته و مؤثری است که امکانات مختلفی از قبیل مترو، اتوبوس و تاکسی را فراهم می‌کند.

نظرات کاربران

نظرتان را در مورد این تور با ما به اشتراک بگذارید

امتیاز از 5 از بین 0 نفر

دیدگاه ها