آداب و رسوم مردم آفریقای جنوبی

آداب و رسوم مردم آفریقای جنوبی

یکی از متنوع ترین فرهنگ‌های جهان، آداب و رسوم مردم آفریقای جنوبی است. فرهنگ مردم آفریقای جنوبی به دلیل تنوع بالای نژاد در این کشور یکدست نیست. به عبارت دیگر آفریقای جنوبی سال‌ها تحت استعمار کشورهای مختلف نظیر انگلستان و برخی از کشورهای اروپایی بوده است. همچنین مهاجران زیادی از کشورهای همسایه و دیگر کشورها نظیر هند، چین، هندی مالایی‌ها برای کار و غیره به آن مهاجرت کرده‌اند. از این رو آداب و رسوم مردمان آفریقای جنوبی فرهنگ واحد نیست و یک کشور چند فرهنگی محسوب می‌شود.
در این کشور هسته اصلی جامعه را خانواده تشکیل می‌دهد. همچنین خانواده و قبیله در آن اهمیت بسیار زیادی دارد. البته در فرهنگ و جامعه سنتی بالاترین رکن اجتماع را قبیله تشکیل می‌دهد و قبیله نیز همانند خانواده در تامین امنیت مالی و احساسی اعضای خود مسئول است. به عبارت دیگر در فرهنگ سنتی آفریقا افراد قبیله نیز به اندازه افراد خانواده مهم تلقی می‌شوند. اما در دیگر جوامع، مخصوصاً جامع شهری خانواده و حفظ پیوند بین اعضای آن مهمتر از قبیله است. 
در ادامه  آداب و رسوم مردمان آفریقای جنوبی از جنبه‌های مختلف بیشتر بررسی خواهد شد.

مذهب و زبان مردمان آفریقای جنوبی

در آداب و رسوم مردم آفریقای جنوبی ۱۱ زبان رسمی وجود دارد و زبان اداری آن انگلیسی است. ۹ زبان از ۱۱ زبان رایج در این کشور شامل زبان‌های خانواده بانتو و از زبان‌های آفریقایی بوده و ۲ زبان دیگر شامل زبان انگلیسی و آفریکانس هستند. بیشتر دورگه‌های ساکن آفریقای جنوبی و سفید پوست‌ها به زبان آفریکانس صحبت می‌کنند. زبان انگلیسی نیز علاوه‌بر ادارات در عرصه عمومی، مخصوصاً تجارت کاربرد زیادی دارد و همچنین پنجمین زبان پرکاربرد در خانه‌های این کشور محسوب می‌شود.
بیشتر ساکنان شهری آفریقای جنوبی علاوه‌بر زبان مادری به زبان‌های انگلیسی و آفریکانس مسلط هستند و حتی در خانه‌های خود به نیز به این زبان‌ها صحبت می‌کنند. هرچند که زبان هایب خویسان یکی از ۸ زبان‌ها رسمی آفریقای محسوب می‌شود؛ اما جوامع شهری این کشور کمتر به آن علاقه و توجه نشان می‌دهند‌.
وجود تنوع بالا در فرهنگ مردم آفریقای جنوبی روی دین رسمی این کشور تاثیر گذاشته و اکنون در آن عقاید مذهبی مختلفی مشاهده می‌شود. منتهی دین مسیحی در مقایسه با دیگر عقاید مذهبی طرفداران بیشتری دارد و اکنون درصد بیشتری از ساکنان کنونی آن مسیحی هستند. به عبارت دیگر ۶۸ درصد(۴۰ درصد هندی‌ها، ۶۰ درصد رنگین پوست‌ها و سفیدپوست‌ها) از ساکنان این کشور مسیحی هستند. ۲۸/۵ درصد همزاد گرا بوده و اعتقادات بومی دارند. ۲ درصد مسلمان و ۱/۵ درصد نیز در آن هندو وجود دارد.

مذهب و زبان مردمان آفریقای جنوبی

 

مهمان‌نوازی در آفریقای جنوبی

تنوع ملیتی در آداب و رسوم مردم آفریقای جنوبی سبب شده است که میهمان نوازی نیز در آن به شیوه‌های مختلف باشد. اما بطور کلی آفریقا جزو کشورهایی است که در آن مهمان جایگاه بالایی دارد و مردمان آن از میهمانان خود به شایستگی پذیرایی می‌کنند.
در این کشور اصطلاحی با عنوان اوبونتو بسیار رایج است که بیانگر شعر معروف سعدی (بنی آدم اعضای یکدیگرند در آفرینش ز یک گوهرند) است. بر اساس باور اوبونتو در آفریقای جنوبی بین اعضای یک گروه پیوندها و ارتباطات بسیاری قوی وجود دارد.
همچنین نلسون ماندلا در تعبیر اوبونتو می‌گوید، اثبات انسانیت فقط از طریق حس قوی انسان بودن امکان‌پذیر است. در پیشینه تاریخی مردمان آفریقای جنوبی فلسفه مهربانی با مردم و عشق ورزیدن به همنوعان خود یک باور اصیل تلقی می‌شود و از این رو در آن میهمان کاملا محترم و قابل احترام است.

 

فرهنگ مردم آفریقای جنوبی در احوالپرسی

در آفریقای جنوبی رسومات مختلفی برای احوالپرسی وجود دارد. به عبارت دیگر آداب و رسوم مردم آفریقای جنوبی برای سلام و احوال پرسی بر حسب میراث قومی و فردی کاملا متفاوت است. 
اما در حالت کلی اکثر مردم آفریقای جنوبی هنگام معاشرت و احوالپرسی با خارجی‌ها،  دست می‌دهند و همچنین با آنها ارتباط چشمی برقرار می‌کنند.
سیاه‌ پوستان روستایی این کشور هنوز هم به شدت پایبند سنت‌های کهن و عقاید قدیمی خود هستند؛ اما جامعه شهری و شهرنشینان سیاه پوست، تا حدود زیادی از فرهنگ‌های سنتی و قدیمی فاصله گرفته‌اند و رفتار و برخورد آنها با هم در مقایسه با خانواده روستایی تفاوت زیادی دارد. به عبارت دیگر آداب سلام و احوالپرسی جامعه شهری آفریقای شمالی تحت تأثیر فرهنگ محیط اطراف و بین‌المللی قرار گرفته‌ است.

فرهنگ مردم آفریقای جنوبی در احوالپرسی

 

لباس ملی مردم آفریقای جنوبی

یکی از جذابیت‌های آداب و رسوم مردمان آفریقای جنوبی لباس‌های سنتی مردان و زنان آن است. در حال‌حاضر از آفریقای جنوبی به عنوان توریستی‌ترین کشور قاره آفریقا یاد می‌شود و هر ساله گردشگران زیادی برای بازدید از جاذبه‌های فرهنگی و طبیعی به آن سفر می‌کنند.
پوشش مردمان آفریقای جنوبی همانند فرهنگ مردم آفریقای جنوبی رنگارنگ است و پوشش‌های سنتی و محلی این کشور به نوعی هویت و قومیت ساکنان آن را نشان می‌دهد. به عبارت دیگر در آفریقای جنوبی  اقوام مختلفی با عقاید، مذهب‌ و رسومات مختلف زندگی می‌کند و همین عامل سبب شده است که آداب و رسوم مردم آفریقای جنوبی و پوشش مردمان آن بسیار متنوع باشد.
همچنین می‌توان از طریق لباس و پوشش هر فردی متوجه وضعیت اجتماعی، فرهنگ و حتی سن و سال آن شد. در مناطق مختلف آفریقای جنوبی انواع مختلفی لباس سنتی وجود دارد که رایج‌ترین آنها شام موارد زیر هستند.

لباس سنتی قوم خوسا

خوسا یکی از معروف‌ترین مناطق آفریقای جنوبی محسوب می‌شود و مردمان مغروری دارد. همچنین آنها ارزش بسیار زیادی برای میراث فرهنگی خود قائل هستند و تحت هیچ شرایطی راضی نمی‌شوند ارزش‌های فرهنگی خود را زیر پا بگذارند.
زنان خوسا لباس‌هایی با رنگ شاد (سفید، سبز، قرمز، نارنجی) و منجوق دوری شده می‌پوشند و برای هر زن با سن و سال مختلف، زیورآلات و پوشش متفاوتی وجود دارد. به عنوان مثال تازه عروس‌های خوسا موهای خود را به شکل خاصی می‌بندد و از طریق شکل و حالت مو، می‌توان تازه‌عروس‌ها را از سایر زنان تشخیص داد.
همچنین برای زنی که برای اولین بار مادر شده و فرزند اول خود را به دنیا آورده نیز مدل موی خاصی وجود دارد. بطور کلی زنان خوسا برای پوشش سر خود از یک عمامه رنگارنگ بافته شده استفاده می‌کنند.
در آداب و رسوم مردم آفریقای جنوبی همه زنان خوسا در منجوق‌دوزی مهارت بسیار بالایی دارند و روی لباس‌های خود منجوق‌دوزی می‌کنند و در دست‌های آنها دستبند‌هایی از مهره‌های رنگی، در گردن‌شان گردنبندهای بلند دانه‌ای و روی شانه‌ها‌یشان شال‌های چند رنگ دیده می‌شود.
همچنین در هنگام رقص نیز یک نوع گردنبند مهره‌ای سنتی به اسم ایتومبو می‌پوشند. ایکوکو (نواری منگوله‌دار برای استفاده در قسمت پایین کمر) ولوواکابینی (پوششی برای روی سینه و قسمت فوقانی بدن) و ایسیدلوکولو (کلاه پوستی تزئین شده با مهره) از دیگر پوشش‌های سنتی زنان خوسا است.
در پوشش مردان و پسران خوسا لباس‌هایی مشاهده می‌شود که از پوست حیوانات تهیه شده است. به عنوان مثال اکثر مردان خوسا یک روپوش کوتاه از جنس پوست حیوانات می‌پوشند و کفش‌های سنتی مردان خوسا نیز صندلی‌هایی هستند که با استفاده از پوست حیوانات درست می‌شود‌.
همچنین پسران خوسا در ابتدای جوانی جهت دفع بدی و شر، بدن خود را سفید می‌کنند و پوست گوسفند و پتو می‌پوشند.

لباس سنتی قوم زولو

یکی دیگر از اقوام آفریقای جنوبی قوم زولو بوده و  آداب و رسوم مردم آفریقای جنوبی در  این منطقه با دیگر مناطق آن متفاوت است. بخش مهمی از فرهنگ و سنت منطقه زولو را پوشش زنان و دختران آن تشکیل می‌دهد. در  زولو زنان و دختران لباس های رنگ روشن و رنگارنگ می‌پوشند و معمولا لباس‌های آنها با مهره زیبا تزئین شده است.
در این قوم زنان متاهل جایگاه خاص‌تری دارند و به همین دلیل لباس دختران جوان با زنان متاهل متفاوت است. وضعیت تاهل زنان زولو از طریق کلاه پهنی (ایزیچولو) که بر سر می‌گذارند مشخص می‌شود. همچنین زنان جهت احترام به همسران خود یک نوع روپوش خاص (Ibhayi) به دور شانه هایشان می‌بندد و یک نوع دامن خاص (isidwaba) می‌پوشند.
دختران مجرد لباس‌هایی می‌پوشند که دارای مهره‌های پیچ خورده و نوارهای بلند هستند. همچنین پوشیدن دامن‌های مهره‌دار کوتاه، هدبند‌های مهره‌دار و گردنبندهای رنگارنگ در بین دختران قوم زولو رایج است.
مردان متاهل زولو لباس‌هایی که با استفاده از پوست حیوانات مختلف درست می‌شود را می‌پوشند. نام لباس مردان متاهل اوموتشا و نام لباسی که مردان مجرد می‌پوشند ایکویی است و مردان متاهل در مقایسه را مردان مجرد بیشتر مورد احترام قرار می‌گیرند.

لباس سنتی قوم ندبله

در آداب و رسوم مردم آفریقای جنوبی زنان ندبله نیز یک نوع پوشش سنتی رنگارنگ، درخشان و تزئین شده با مهره‌های زیبا دارند و به این پوشش خود نیز افتخار می‌کنند‌. از روی پوشش زنان ندبله می‌توان متوجه موقعیت و سن‌ و سال آنها شد. همه زنان متاهل ندبله حلقه‌ای پیچ خورده و ضخیم (ایزیگولوانی) به گردن و پاهای خود می‌پوشند و شانه‌های خود را می‌پوشانند.
همچنین به دور بازوهای خود یک نوع بازوبند (دزیلا) با رنگ‌های قهوه‌ای، زرد و آبی می‌پوشند و برای احترام به همسران خود سرهایشان را با نوعی سرپوش می‌پوشانند.
برای دختران کوچک این قبیله یک نوع پیش‌بندهای مهره می‌بندند و دختران بزرگ، جوان و مجرد نیز به دور کمر، بازوها و پاهای خود ایزیگولوانی می‌بندند.
مردان ندبله یک نوع پوشش خاص به نام ایپوریانی می‌پوشند. پوشش مردان به اندازه لباس زنان رنگارنگ نیست؛ اما قسمت‌های بالایی معمولا با مهره‌هایی تزیین می‌شود. ایپوریانی در ندبله نماد مردانگی است و پدران فقط زمانی این لباس خاص را به تن پسران خود می‌کنند که پسر توانسته باشد از یک سری ماموریت‌ها با موقعیت عبور کند. مردان ندبله مچ‌بندها و سربندها و پابندهایی از جنس پوست حیوانات می‌پوشند. همچنین هر گروه از مردان پوست حیوان خاصی را استفاده می‌کنند.

لباس سنتی قوم وندا

لباس سنتی زنان قوم وندا در آداب و رسوم مردم آفریقای جنوبی بسیار رنگارنگ است. لباس‌های فوقانی رنگین‌ترین بخش پوششی زنان وندا بوده و با استفاده از پارچه‌های راه‌راه چند رنگ دوخته می‌شود. نماند لباس سنتی زنان متاهل وندا شامل پیش‌بندی است که از پوست بز به دست می‌آید و از آن با عنوان تشیروها یاد می‌شود. گاهی اوقات در برخی از مراسمات زنان قوم وندا یک نوع پیش‌بندی با نام گوانا می‌پوشند که این پیش‌بند از پوست گوسفند تهیه می‌شود.
مردان وندا قطعه‌ای مثلثی شکل از جنس پوست حیوانات با عنوان تسندی به دور کمر خود می‌بندد و مهمترین نماند مردان این قبیله همین کمربند چرمی است. همچنین مردان وندا برای محافظت خود از سرما یک نوع روپوش خاص با عنوان نگواه به تن می‌کنند.

لباس سنتی قوم تسونگا-چانگان

قبله تسونگا-شانگان یکی از زیرشاخه‌های زولو محسوب می‌شود و این قبیله در استان‌های شمالی آفریقای جنوبی نظیر موزامبیک ساکن هستند. لباس‌های مردان این قبیله معمولا از جنس پوست حیوانات است و زنان قبیله نیز دامن‌های رنگارنگ، جمع شده مهره‌دار می‌پوشند

لباس رنگارنگ هندی آفریقایی

هندی‌های ساکن آفریقای جنوبی همچنان اعتقادات مذهبی، زبان و سبک پوشش خود را حفظ کرده و لباس‌های سنتی خاص خود را می‌پوشند. البته زنان هندی آفریقایی از لباس‌های هندی نظیر شروانی‌ها و ساری‌های گلدوزی شده فقط در مراسمات و عروسی‌ها استفاده می‌کنند و برای پوشش روزمره لباس‌های بروز شده را بیشتر ترجیح می‌دهند. 

لباس سنتی قوم کیپ مالایی

قوم کیپ مالایی در دوران برده‌داری از جنوب شرقی آسیا به این منطقه منتقل شده‌اند و اکثرا مسلمان هستند. اقوام کیپ مالایی به صورت روزمره بیشتر لباس‌های بروز شده غربی را می‌پوشند و در جشن‌های خاص و مساجد، لباس‌های سنتی خود را به تن می‌کنند. 

 

فرهنگ غذایی مردم آفریقای جنوبی

همانطور که در مطالب قبلی نیز به این نکته اشاره شده به دلیل تنوع نژادی آداب و رسوم مردم آفریقای جنوبی یکسان نیست. تنوع نژادی بالا در آفریقای جنوبی، فرهنگ غذایی آن را نیز تحت تأثیر قرار داده و به همین دلیل در حال‌حاضر تنوع غذایی این کشور بسیار بالا است.
به عبارت دیگر فرهنگ غذایی آفریقای جنوبی به دلیل تاثیرپذیری از فرهنگ‌های دیگر، تنوع زیادی دارد. به همین دلیل بسیاری از سرمایه‌گذاران و جهانگردان در آن برای خود برند سازی و سرمایه‌گذاری کرده‌اند.
ناگفته نماند که سبد غذایی مردمان این کشور کاملا وابسته به گوشت بوده و یکی از بهترین غذاهای آن  برای مجالس، جشن‌ها و میهمانی‌ها برائی است. برائی با گوشت درست می‌شود و طعم بسیار دلچسبی دارد.

فرهنگ غذایی مردم آفریقای جنوبی

 

فرهنگ شعر و رقص در آفریقای جنوبی

شعر و موسیقی در آداب و رسوم مردم آفریقای جنوبی از تنوع بسیار بالایی برخوردار است. به عبارت دیگر تنوع قومیتی و فرهنگی روی شعر و موسیقی آفریقای جنوبی نیز تاثیر گذاشته و در حال‌حاضر شاعران و خوانندگان زیادی در آن وجود دارد.
در دوران آپارتاید بسیاری از نوازندگان و خوانندگان آفریقای جنوبی آثار هنری خود را به زبان آفریکانس و انگلیسی اجرا می‌کردند. به مرور هنرمندانی نظیر برندافاسی توانستند یک سبک منحصر به فردی را به نام واتیو به وجود بیاورند. البته ناگفته نماند که موسیقی آفریکانس به سبک‌های مختلفی اجرا می‌شود و گونه‌های مختلفی دارد. 
لیدی اسمیت بلک مامبازو و سوتو استرینگ کوارتت از دیگر خوانندگان معروف آفریقای جنوبی هستند که آثار هنری متنوعی را اجرا کرده‌اند. خوانندگان رنگین پوست و سفید پوست آفریقایی آثار خود را بیشتر به سبک اروپایی اجرا می‌کنند و زیاد به سمت موسیقی سنتی این کشور نمی‌روند.
هرچند که بیشتر سیاه پوستان ساکن آفریقای جنوبی هنوز هم زندگی ساده و فقیرانه‌ای دارند و ساکن مناطق روستایی هستند؛ اما نقش بسیار موثری در حفظ آداب و رسوم مردم آفریقای جنوبی، موسیقی و رقص سنتی این منطقه دارند و به نوعی توانسته‌اند تاکنون رقص و موسیقی سنتی و اصیل کشور خود را حفظ کنند.
اما سیاه‌پوست‌های ساکن شهر تحت تاثیر فرهنگ غربی قرار گرفته و کمتر به موسیقی و رقص سنتی و همچنین آداب و رسوم مردمان آفریقای جنوبی اصیل توجه نشان می‌دهند. از این‌رو در شهرها نسبت به روستاها رقص، شعر و موسیقی اصیل آفریقای جنوبی بسیار کمرنگ‌تر است.

 

میراث فرهنگی و تاریخی آفریقای جنوبی

میراث فرهنگی و تاریخی نیز همانند آداب و رسوم مردمان آفریقای جنوبی دارای تنوع بالایی است و این کشور برای گردشگران جاذبه‌های تاریخی متنوعی را دربردارد که برخی از مهمترین آنها شامل موارد زیر هستند.

گهواره بشر مورپنگ

گهواره بشر مورپنگ ۴۷۰۰۰ هکتار یا به عبارت دیگر ۱۸۰ کیلومتر مربع مساحت دارد و نام آن در سایت میراث جهانی ثبت شده است. گهواره بشر در ۵۰ کیلومتری استان گوتنگ در شمال غربی ژوهانسبورگ، آفریقای جنوبی واقع شده و در از سال ۱۹۹۹ جزو میراث ثبت جهانی یونسکو قرار گرفت. ۴۰ درصد از فسیل‌های انسانی در این غاز آهکی قرار دارد و از آن به عنوان یکی از ثروتمندترین منطقه‌های جهانی یاد می‌شود.

جزیره روبن، کیپ تاون

جزیره روبن، کیپ تاون به زبان هلندی با نام جزیره مهر و موم خوانده می‌شود و به شکل بیضی است. این جزیره مسطح در فاصله چند کیلومتری سطح دریا قرار گرفته و ۵/۸ کیلومتر مربع مساحت دارد. مهاجران هلندی در قرن ۱۷ از این جزیره به عنوان زندان استفاده کردند و یکی از نام آشناترین انقلابیون ضد آپارتاید با نام نلسون ماندلا پس از دستگیری به این جزیره منتقل شد.

بنای یادبود آفریکانس

بنای یادبود آفریکانس در استان کیپ آفریقای جنوبی و روی یک تپه قرار دارد و این بنا به افتخار زبان آفریکانس در اکتبر ۱۹۷۵ بنا شده است و طراحی منحصربه‌فردی دارد.

 

فرهنگ ازدواج در آفریقای جنوبی

فرهنگ ازدواج نیز همانند آداب و رسوم مردم آفریقای جنوبی بسیار غنی است و مردمان این کشور برای ازدواج رسم‌های بسیار جالب و متنوعی دارند که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد.

فرهنگ ازدواج در آفریقای جنوبی

مراسم کوبیدن

در آفریقای جنوبی نیز همانند بسیاری از دیگر نقاط دنیا خانواده پسر باید دختر را از خانواده او خواستگاری کنند. مراسم خواستگاری در این کشور با عنوان مراسم کوبیدن خوانده می‌شود و ابتدا خانواده داماد به همراه پول، آجیل و شراب به خانه عروس می‌روند و سپس قصد خود را عنوان می‌کنند. در این مراسم پس از صحبت کردن خانواده‌ها عروس نیز وارد شده و نظر خود را اعلام می‌کند.

مراسم نامزدی

در آفریقا ازدواج فقط به منزله پیوند ۲ نفر تلقی نمی‌شود و دو خانواده را کاملا به هم پیوند می‌زند و از این‌رو یک سنت بسیار ارزشمند تلقی می‌شود. در این مراسم همه خانواده دو طرف، گرد هم می‌آیند تا با بطور کامل با هم آشنا شوند. یکی از رسم‌های مهم مراسم خواستگاری تعیین قیمت عروس است. 

آجیل کلا

آجیل کلا یا آجیل کولا یکی از دیگر از رسم‌های ازدواج آفریقا است. آجیل کولا یک نوع آجیل پر از کافئین بوده و در جنگل‌های استوایی آفریقا رشد می‌کند. در این مراسم مرد به نماد احترام یک مهره کولا به زنی که می‌خواهد با او ازدواج کند می‌دهد. 

مراسم حنا

در آداب و رسوم مردم آفریقای جنوبی میهمانی حنا چند روز قبل از مراسم عروسی برگزار می‌شود و در این مراسم عروسی و چند زن به عنوان همراه عروس شرکت می‌کنند‌. 

تسلیم شدن

در این مراسم عروسی به نشانه تسلیم شدن در برابر همسر در برابر او زانو می زند.

لباس های همسان

یکی از سنت‌های رایج عروسی در آفریقا این است که ساقدوش‌ها لباس‌های مناسبی به تن داشته باشند. از این‌رو در این مراسم، پارچه‌هایی از جنس ساتن، پلی استر، پنبه و غیره به ساقدوش‌ها که معمولا شامل پسرعموها، خواهر و دوستان صمیمی عروس و داماد هستند، داده می‌شود.

همه درود بر ملکه

در این مراسم تحت تشریفات خاصی برای عروس‌ها جشن تاجگذاری گرفته می‌شود و تاج‌هایی از جنس فلزات نیمه قیمتی، نخ‌های طلا و سنگ‌های قیمتی روی سر آنها قرار می‌گیرد.

نامه‌های پیشنهادی

در آفریقای جنوبی مراسم عروسی با رقص، جنب جوش، رنگ و موسیقی به همراه است. منتهی قبل از شروع مراسم عروسی داماد و خانواده او باید یک نامه به خانواده عروس بنویسند و در آن نامه به صورت رسمی از خانواده عروس درخواست ملاقات کنند. همچنین باید در نامه منظور خود را به وضوح عنوان کنند و تاریخ مشخصی را هم برای انجام مذاکرات پیشنهاد کنند.
سپس از اگر خانواده عروس به نامه پاسخ مثبت بدهند مراسم برگزار شده و در آن تاریخ مراسم عروسی نیز تعیین می‌شود.

رقص آف

مراسم رقص آف در خانه داماد برگذار می‌شود. عروس برای شرکت در این مراسم باید به همراه پدر خود از خانه خارج شود و بدون نگاه کردن به عقب راهی خانه داماد شود.
عروس باید از طریق آشپزخانه و بدون آنکه کسی متوجه حضور او شود به خانه شوهر برود و جهت آشنایی با اجداد همسر در خانه قدم بزند. سپس برآنکه خانواده همسر متوجه حضور او نشدن باید جریمه بدهند.

رقصان شتر

یکی از رسم‌های رایج عروسی در آفریقای جنوبی حرکت رقص کنان شتر آموزش دیده با ضرب طبل است. ساز مخصوص برای رقص شتر در عروسی آفریقایی‌ها ساز سنتی توآرگ بوده و به آن تنده نیز می‌گویند. 

 

باید‌ها و نباید‌های آداب و رسوم مردم آفریقای جنوبی

از کشور آفریقای جنوبی به دلیل تنوع بالای فرهنگ به عنوان کشور رنگین کمان یاد می‌شود. کشور آفریقایی جنوبی از سال ۱۹۴۸ تا ۱۹۹۱ تحت استعمار کشورهای آلمان و بریتانیا بوده و همین امر تاثیر چشمگیری روی فرهنگ و آداب و رسوم مردم آفریقای جنوبی گذاشته است. در این کشور با وجود همه فراز و نشیب‌ها خانواده همچنان جایگاه اولیه خود را حفظ کرده و اساس و پایه جامعه آفریقایی محسوب می‌شود.
آداب و رسوم مردم آفریقای جنوبی در جوامع سنتی که اغلب در روستا‌ها زندگی می‌کنند، در مقایسه با جوامع امروزی بسیار متفاوت است و ارزش‌های هر دسته با هم فرق دارد. اما بطور کلی برخی از مهمترین بایدها و نبایدهای آداب و رسوم فرهنگ آفریقای جنوبی به شرح زیر است.

  • میهمانان در این کشور باید خود را به موقع برسانند و همچنین قبل از مهمانی باید با میزبان تماس گرفته و از او بپرسند که آیا می‌توانند در شب مهمانی با خود غذا هم بیاورند.
  • در آداب و رسوم مردم آفریقای جنوبی میهمانان باید لباس معمولی پوشیده و بدون هماهنگی با میزبان هرگز نباید با شلوارک یا شلوار جین در میهمانی‌ حاضر شوند و همچنین قبل از حضور در میهمانی باید نظر میزبان را درباره نوع پوشش خود بپرسند.
  • دادن پیشنهاد کمک به میزبان در حین چیدن و جمع کردن سفره.
  • برای شروع کسب و کار و همکاری باید با مردمان آفریقای جنوبی رابطه چهره به چهره برقرار کرد و آنها ارتباط چهره به چهره را به برقراری ارتباط تلفنی، ایمیل و نامه ترجیح می‌دهند.
  • در آفریقای جنوبی تولد ۲۱ و۴۰ سالگی نسبت به دیگر سال‌های تولد، جشن مهمتری تلقی می‌شود و در این سن مردمان هدایای با ارزشی دریافت می‌کنند
  • مهمان هنگام رفتن به خانه میزبان باید یک نوشیدنی درجه یک یا یک بسته شکلات درجه‌یک با خود برد.
  • در اکثر مکان‌های آفریقای جنوبی می‌توان لباس‌های غیر رسمی پوشید.
  • روش‌های دست دادن قومیت‌های در آفریقای جنوبی متفاوت است.
  • برخی از خانم‌های آفریقای جنوبی از دست دادن خودداری کرده و فقط سر تکان می‌دهند.

 

جمع بندی

آداب و رسوم مردم آفریقای جنوبی بسیار متنوع بوده و فرهنگ مردم آفریقای جنوبی به دلیل سلطه انگلیس و دیگر استعمارگران طی مدت زمانی طولانی بر آن، دستخوش تغییرات زیادی شده است. همچنین آداب و رسوم مردمان آفریقای جنوبی به دلیل حضور قبایل مختلف در آن بسیار رنگارنگ بوده و هر قبیله پوشش، عقاید، مذهب و فرهنگ مختص به خود را دارد.
در حال‌ حاضر سبک زندگی و پوشش شهرنشین‌های آفریقای جنوبی نسبت به گذشته بسیار تغییر کرده و ساکنان سیاه پوست شهرهای این کشور تحت تاثیر فرهنگ بین‌المللی پوشش و رفتاری بروزتر دارند. اما روستاهای آن همچنان آیین و رسوم و رسومات قدیمی و سنتی خود را حفظ کرده و بر آنها پایبند هستند.
علاقمندان سفر به آفریقای جنوبی برای مشاهده فرهنگ و رسومات این کشور از نزدیک می‌توانند، همین حالا از سایت سفریار برای رزرو تور آفریقای جنوبی اقدام کنند.

سوالات متداول
  • در آفریقای جنوبی دین مسیحی در مقایسه با دیگر عقاید مذهبی طرفداران بیشتری دارد و اکنون درصد بیشتری از ساکنان کنونی آن مسیحی هستند.

  • لباس‌های مردان این قبیله معمولا از جنس پوست حیوانات است و زنان قبیله نیز دامن‌های رنگارنگ، جمع شده مهره‌دار می‌پوشند.

  • گهواره بشر مورپنگ ۴۷۰۰۰ هکتار مساحت دارد و نام آن در سایت میراث جهانی یعنی یونیسکو ثبت شده است.

نظرات کاربران

نظرتان را در مورد این تور با ما به اشتراک بگذارید

امتیاز از 5 از بین 0 نفر

دیدگاه ها