سوغات چابهار

سوغات چابهار

هیچ سفری بدون سوغاتی در فرهنگ ایرانی‌ها امکان‌پذیر نیست. در سفر به چابهار با خرید سوغات این شهر می‌توانید خانواده، دوستان و اقوام خود را خوشحال کنید. چابهار به دلیل موقعیت مکانی که در ایران دارد مملو از سوغاتی‌های متنوع است که می‌توانید از هرکدام خریداری کرده و آن برای خانواده و دوستان خود ببرید. برای سفر به چابهار می‌توانید با توجه به سوغاتی‌هایی که در ادامه معرفی می‌کنیم، خرید کنید.

سوغات خوراکی چابهار

محصولات دریایی جنوب زبانزد عام و خاص است؛ این محصولات دریایی به همراه بسیاری میوه‌های گرمسیری جزئی از سوغات چابهار هستند که با سوغاتی دادن این خوراکی‌ها به اقوام و خانواده گویا بخشی از این شهر و خاک و بوم را برای آن‌ها هدیه برده‌اید.

میگو و ماهی

برای علاقه‌مندان به غذاهای دریایی، سفر به چابهار تجربه‌ای رویایی خواهد بود. همچنین تنها شهر ایران در بین خطه دریای خزر در شمال و سواحل جنوبی است که به آب‌های آزاد و اقیانوس هند راه دارد. به همین جهت، ماهی و میگوی تازه با طعمی ویژه از سوغات منطقه آزاد چابهار به شمار می‌رود. پس، فرصت را غنیمت بشمارید و از میگو و ماهی تازه این بندر به عنوان سوغات چابهار برای اعضای خانواده خود هدیه ببرید. نکته مهم در رابطه با میگو و ماهی این شهر بندری این است که قیمت بسیار مناسبی دارد. به علاوه تنوع ماهی این منطقه بسیار بالا است.

میگو و ماهی

میوه استوایی

میوه استوایی، میوه خاص مناطق گرمسیر با رطوبت بالا است که ویژگی بندر چابهار است که به لحاظ آب و هوایی شبیه به مناطق استوایی است. به همین دلیل، رویش این میوه‌ها در این شهر به وفور دیده می‌شود. می‌توانید کمی از این میوه‌های استوایی چابهار را به عنوان سوغات سفر برای خانواده ببرید تا آن‌ها را بیشتر با نوع خوراکی‌های این منطقه آشنا کنید. از میان این میوه‌ها می‌توان به پاپایا و گواوا اشاره کرد. در این منطقه موزهای کوچکی پرورش داده می‌شود که بسیار خوش طعم‌تر از موزهای خارجی بوده و در واقع در کنار خرید سوغاتی، کمک بزرگی به کشاورزان منطقه می‌کنید. می‌توانید این میوه‌ها را از بازار محلی چابهار تهیه کنید.

میوه استوایی

زیتون

زیتون چابهار به لحاظ طعم و تازگی به دلیل آب و هوای گرم چابهار بسیار متفاوت‌تر از زیتون‌های دیگر نقاط است. به طور کلی باید گفت که زیتون در دمایی بیش از 40 درجه خشک می‌شود و دوام ندارد. 

زیتون

ادویه

ادویه‌های جنوب طعم و مزه دیگری دارند که تنها با استفاده از آن می‌توانید تفاوت آن را با ادویه‌های موجود در شهر خود حس کنید. ادویه‌های موجود در چابهار از گیاهانی تهیه می‌شود که تنها در این منطقه می‌رویند. به همین جهت، ادویه چابهار را در شهرهای دیگر نمی‌توانید پیدا کنید. به همین جهت، از خرید این سوغات معروف چابهار غافل نشوید.  

ادویه

شکلات

این شهر بندری به دلیل مرکز تجاری بودن بین کشورهایی که از طریق بندر چابهار تجارت می‌کنند، مرکز شکلات‌های خارجی است. انبوهی از شکلات‌های متفاوت با گستره وسیعی از طعم‌های مختلف و قیمت بسیار مناسب در چابهار موجود است. خرید این سوغات شیرین و دلنشین شهر چابهار را فراموش نکنید. این سوغات شهر چابهار یکی از دلپذیرترین سوغاتی‌هایی است که می‌توانید به همراه چیزهای دیگر به اطرافیان خود هدیه دهید.  

شکلات

شیرینی لندو

لندو یکی از شیرینی‌های مخصوص چابهار است که این روزها تهیه آن به دلیل مزه و خاصیتی که دارد در شهرهای دیگر ایران نیز بسیار شهرت پیدا کرده است. اگر چه که این شیرینی مخصوص چابهار است. اما، به دلیل خاصیتی که دارد در بسیاری از مناطق دیگر ایران نیز به صوت خانگی تهیه می‌شود. اما، لندو خود چابهار مزه خاصی خودش را دارد. درست مثل کیک یزدی که در همه شهرها تهیه می‌شود. 
لندو به عنوان شیرینی سوغات چابهار از خرما، کنجد و گندم تهیه شده است. خرمای بدون هسته را با گندم داغ و کنجد مخلوط می‌کنند، سپس، آن را گلوله کرده و اجازه می‌دهند تا سرد شود و بعد میل می‌کنند. این شیرینی، حاوی قند طبیعی خرما بوده و برای افرادی که دچار طبع سرد هستند بسیار مقوی و مناسب است.

شیرینی لندو

 

صنایع دستی چابهار

مردم چابهار افرادی سخت کوش و بسیار هنرمند هستند. سوزن دوزی، سیاه چادر بافی، بلوچی دوزی، زری دوزی، گلیم بافی ، آینه دوزی، سکه دوزی، چادر بافی، سفالگری، خمک دوزی از دیگر صنایع دستی این منطقه هستند. سوغات و صنایع دستی چابهار قدمتی دیرینه دارد و هر کدام در نوع خود کاربرد و زیبایی خاصی دارد.

سوزن دوزی

سوزن دوزی چابهاری‌ها شهرتی جهانی دارد و بسیاری از برندهای معتبر دنیا از این هنر در دوخت لباس‌های خود ایده می‌گیرند. این صنعت، قدمتی بسیار دیرینه در این سرزمین دارد و معمولا زنان چابهار از این سوزن دوزی به ویژه در لباس‌هایی که قرار است در عروسی بپوشند استفاده می‌کنند.
نکته قابل توجه این است که سوزن دوزی در این سرزمین در قسمت شمالی و جنوبی آن نسبت به هم کمی متفاوت‌تر است. به این صورت که سوزن دوزی شمال چابهار شامل پارچه‌هایی با رنگ شاد و طرح ساده است. در حالی‌که، سوزن دوزی جنوب این سرزمین بیشتر به سمت انتخاب پارچه‌هایی با رنگ تیره و طرح‌های پیچیده پیش می‌رود. می‌توانید با توجه به سلیقه شخصی، یکی از این موارد را برای خود یا اقوامتان به عنوان سوغات مخصوص چابهار تهیه کنید.
سوزن دوزی این شهر هزینه نسبتا بالایی دارد، چون هم تاروپود فرهنگ این شهر در آن نهفته است و هم زمان زیادی برای ساخت آن صرف می‌شود. سوزن دوزی در چابهار به بلوچ دوزی نیز شناخته می‌شود.

سوزن دوزی

حصیربافی

حصیر بافی یکی از شغل‌های مردم این منطقه است که به دلیل وجود درختان نخل بسیار از هنرهای باستانی چابهار به حساب می‌آید. حصیربافی یکی از صنایعی است که با دستان هنرمند مردم منطقه بافته می‌شود و می‌توانید محصولات مختلف حصیری را به عنوان سوغات بندر چابهار با خود به خانه ببرید. محصولاتی که با حصیر بافته می‌شود شامل سبد خمره‌ای، کیف حصیری، سبد نان، فرش حصیری برای پیک نیک، بادبزن و سایر وسایل دیگر است که امروزه استفاده از آن‌ها بسیار مد شده است. در واقع می‌توانید سبدهای حصیری چابهار را که بسیار سبک و کاربردی هستند را برای خرید همراه داشته باشید.

حصیربافی

آینه دوزی و سکه دوزی

یکی از بهترین سوغات چابهار آینه دوزی و سکه دوزی این منطقه است که با دست دوخته می‌شود و مخصوص لباس بانوان است. زنان چابهاری سعی می‌کنند به کمک آینه‌های کوچک یا سکه لباس را تزیین کنند تا برای مراسم خاص قابل استفاده باشد. نکته قابل توجه این است که این روزها مزون‌های مطرح نیز از هنر مردم چابهار در طراحی لباس‌های مختلف استفاده می‌کنند. به همین جهت، آینه دوزی و سکه دوزی رونق خوبی در چابهار پیدا کرده است و به عنوان سوغاتی ارزشمند می‌تواند رهسپار خانه دوستان و اقوامتان شود. آینه دوزی و سکه دوزی تنها به لباس ختم نمی‌شود و حتی می‌توانید پارچه‌های آن را تهیه کرده و برای تزیین اتاق خواب یا بخشی از روتختی خود بهره ببرید.

آینه دوزی و سکه دوزی

چادربافی

زندگی چادر نشینی همواره در این شهر رونق دارد. به همین جهت، چادر بافی یکی از صنایع دستی این شهر به حساب می‌آید که به آن چادر سیاه پلاس میز گفته می‌شود.

چادربافی

گلیم بافی

گلیم بافی از گذشته تا به امروز یکی از صنایع بسیار پرمصرف و شکیل در ایران بوده است. در سفر به چابهار می‌توانید از گلیم‌های آن‌ها به عنوان سوغات چابهار استفاده کنید. این گلیم‌ها طرح‌ها و نقش‌های بسیار زیبایی دارند که برخی با توجه به فرهنگ غنی این منطقه طراحی شده است.  

گلیم بافی

تراش سنگ قیمتی

در استان سیستان و بلوچستان بیش از 60 نوع سنگ قیمتی و نیمه قیمتی وجود دارد. کارگاه‌های تراش سنگ در این منطقه سنگ‌ها را تبدیل به زیورآلات مختلف می‌کنند. می‌توانید سنگ‌ها را به صورت خام و در قالب جواهرات و وسایل زینتی تهیه کنید و آن را به عنوان سوغات شهرستان چابهار به اعضای خانواده خود هدیه دهید.

تراش سنگ قیمتی

سفالگری

یکی از صنایع دستی معروف و با قدمت سیستان و بلوچستان، به ویژه بندر چابهار، سفالگری است. در این شهر بندری می‌توانید ظروف، گلدان، کاسه و بسیاری وسایل سفالی دیگر را تهیه کرده و با خود به همراه ببرید.

سفالگری

صدف و معرق صدف

با توجه به این موضوع که چابهار شهری بندری و مشرف به دریا است، مملو از صدف است. می‌توانید این صدف‌ها را برای تزیین گلدان‌ها و تهیه کارهای هنری با خود ببرید. اما، با توجه به نظر سازمان حفاظت از محیط زیست، نباید به صدف‌های ساحل دست بزنید و زیست بوم منطقه را دچار مشکل کنید. بهتر است تنها با نگاه کردن به این صدف‌های زیبا لذت ببرید.  

صدف و معرق صدف

خمک دوزی

خمک دوزی یکی دیگر از صنایع دستی چابهار به حساب می‌آید که در نوع خود می‌توان آن را در دسته سوغات مخصوص چابهار دسته‌بندی کرد؛ چرا که این هنر خاص این منطقه است و در جای دیگر وجود ندارد. خمک دوزی به نوعی شبیه به همان سوزن دوزی است که با استفاده از نخ ابریشمی نقوش برجسته‌ای روی پارچه نخی ایجاد می‌کنند. این نقوش شامل گل‌های هشت پر، مثلث، لوزی، مربع و مانند آن است که برای تزیین بخش‌های مختلف لباس مثل سر آستین، یقه، جیب و مانند آن می‌توان استفاده کرد. به علاوه می‌توان از خمک دوزی برای تهیه جانماز یا کوسن روی مبل نیز بهره برد.

خمک دوزی

دودنی بافی

دختربچه‌های چابهار از قدیم تا به امروز با استفاده وسایل ارزان قیمت، وسایل تزیینی زیبایی می‌بافته‌اند. یکی از آن‌ها استفاده از دانه‌های اسفند یا دودنی است که با کمک آن و اضافه کردن گیاهان علفی وسایل مختلفی می‌بافند. البته، این هنر کم کم به دست فراموشی است و توریست‌ها با توجه به دیدن جواهرات و سنگ‌های این شهر بندری، کمتر از دودنی استقبال می‌کنند.

دودنی بافی

زری دوزی

یکی از هنرهای زیبای اهالی چابهار زری دوزی و گلدوزی است. برای دوخت زری دوزی و گلدوزی معمولا از طرح‌های سنتی و بومی چابهار و منطقه سیستان استفاده می‌شود و در نوع خود هنر بسیار زیبایی است. می‌توانید این صنایع دستی زیبا را در لیست سوغات شهرستان چابهار بگنجانید.

زری دوزی

 

جمع بندی مطالب

چابهار که در شمال دریای عمان واقع شده است، با ساحل شنی زیبایی که دارد مهد هنر و صنایع دستی است. مردم به ویژه بانوان این شهر سلیقه و تبحر عجیبی در خلق لباس‌های سوزن دوزی یا بلوچی دوزی، آینه دوزی، سکه دوزی، زری دوزی و گلدوزی دارند که همگی بسیار زیبا و شگفت انگیز هستند. در سفر به چابهار و تهیه سوغات چابهار در کنار خوراکی‌های خاص منطقه، می‌توانید از صنایع دستی این شهرستان بندری زیبا نیز دیدن کرده و محصولات مختلف را مطابق با سلیقه خود تهیه کنید.

سوالات متداول
  • ادویه، میگو و ماهی، لندو، شکلات خارجی، میوه استوایی و زیتون سوغات خوراکی چابهار است.

    سوغات و صنایع دستی چابهار شامل سوزن دوزی، سیاه چادر بافی، بلوچی دوزی، زری دوزی، گلیم بافی ، آینه دوزی، سکه دوزی، چادر بافی، سفالگری، خمک دوزی،  سنگ قیمتی و مانند آن است.

  • از سوغاتی های خوردنی چابهار می‌توان به ادویه، میگو و ماهی، لندو، شکلات خارجی، میوه استوایی و زیتون اشاره کرد.

نظرات کاربران

نظرتان را در مورد این تور با ما به اشتراک بگذارید

امتیاز از 5 از بین 0 نفر

دیدگاه ها