صومعه سوملا ترابزون

صومعه سوملا ترابزون

 صومعه سوملا یکی از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین صومعه‌های ترکیه محسوب می‌شود که در مجله گردشگری جهان  نیز به آن اشاره شده است. می‌توان معبد سوملا را یکی از جاهای دیدنی ترابزون معرفی کرد که روی صخره پر از شیب قرار گرفته و اطراف آن را جنگل‌های انبوهی احاطه کرده است. همین موضوع محیط آن را خاص و متفاوت جلوه می‌دهد. صومعه سوملا ترکیه در زمان امپراتوری عثمانی و بیزارس توسط راهبه‌ها استفاده می‌شد، اما در سال ۱۹۲۳ و پس از اینکه جمعیت مسیحی و مسلمان میان یونان و ترکیه مجبور به کوچ کردن شدند، کاملاً متروک شد. نزدیک به دهه ۱۹۳۰ این صومعه مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت و در حال حاضر به‌عنوان یک بنای مذهبی، تاریخی و گردشگری مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد معبد سوملا به دست بیاورید، بهتر است تا پایان این بخش با ما همراه باشید.

تاریخچه صومعه سوملا ترابزون

در مورد تاریخچه ترابزون سوملا ترکیه می‌توانیم بیان کنیم که این معبد در سال ۳۸۶ میلادی توسط دو راهبه آتنی به نام‌های بارناباس و سوفرونیوس ساخته شد. این صومعه بارها خراب و مجدداً مورد بازسازی قرار گرفته است، اما در قرن ششم توسط بلیساریوس، صومعه بازسازی و گسترش یافت.. در قرن سیزدهم در زمان امپراطوری ترابزون، این صومعه به شکل امروزی در آمد. در زمان امپراتور باسیل، ثروت فراوانی وقف صومعه شد و در زمان حکومت الکسیوس سوم ترابزون صومعه از اهمیت زیادی یافت.
طبق افسانه‌ها الکسیوس جوان به این صومعه برای نجات یافتن از طوفان خطرناک پناه برد، سپس دستور داد که همه ساکنان این صومعه از پرداخت مالیات معاف شوند. در سال ۱۹۲۳ یونانی‌ها نشان مقدس سوملا را زیر یکی از عبادتگاه‌ها گذاشتند و در سال ۱۹۳۰ یک راهب مخفیانه به صومعه رفت و نشان را به صومعه‌ای دیگر انتقال داد.

 

معماری معبد سوملا

در مورد معماری معبد سوملا باید بیان کنیم که برای ساخت نمای این معبد از معماری بیزانسی استفاده شده است. این معبد ۱۲۰ اتاق، محراب، یک کلیسا و حیاط روباز و برج دارد. با کمک سنگ‌های محلی و تکنیک‌های بیزانسی اقدام به ساخت این ساختمان‌ها کرده‌اند.
علاوه بر این، این برج‌ها را به‌منظور ایجاد مکانی برای دیده‌بانی جهت پی بردن به حملاتی که ممکن بود به صومعه سوملا انجام شود، برپا کرده بودند. به‌طورکلی می‌توانیم بیان کنیم بیشترین عنصر سازنده این معبد، سنگ و چوب بوده است که طی زمان حجم زیادی از چوب‌ها سوخته‌اند و در حال حاضر بیشترین متریال سازنده آن همان سنگ‌های محلی در نظر گرفته می‌شوند.

معماری معبد سوملا

 

صومعه سوملا در ترابزون کجاست؟

درصورتی‌که می‌خواهید اقدام به سفر، جهت مشاهده این صومعه کنید، نیاز است تا با آدرس آن آشنا شوید؛ این صومعه در ترکیه، استان ترابزون، شهرستان ماچکا، پارک ملی دره قرار دارد.

چطور به صومعه سوملا برویم؟

برای رفتن به معبد سوملا شما می‌توانید از دو طریق مینی ون و تور گردشگری استفاده کنید که در ادامه آن‌ها را برای شما شرح می‌دهیم: 

مینی ون

شما به‌وسیله مینی ون‌ها می‌توانید به این صومعه بروید. مینی ون‌ها به طور تقریبی در فصل تابستان در ساعت ۱۱ و ۱۴ صبح حرکت می‌کنند و پس از یک ساعت شما را به مقصد می‌رسانند. البته توجه داشته باشید مینی ون‌ها در زمستان هیچ‌گونه فعالیتی ندارند. شما پس از رسیدن به قسمت پایین رودخانه در نزدیک صومعه باید نزدیک به یک کیلومتر که سربالایی است را پیاده طی کنید تا به ورودی صومعه برسید.

تور گردشگری

درصورتی‌که می‌خواهید بدون دغدغه به صومعه سوملا ترابزون بروید، توصیه ما به شما انتخاب تورهای گردشگری است. این تورها شرایطی را فراهم می‌کنند که شما بدون دغدغه به صومعه رفته و دیگر نگران تهیه وسایل نقلیه نباشید.

 

اطلاعات بازدید

مهم‌ترین اطلاعات بازدید معبد سوملا ترابزون که نیاز است شما قبل از رفتن بدانید به شرح زیر است: 

  • شماره تماس: 0904625311064
  • قیمت بلیط: قیمت خرید بلیط این موزه نزدیک به ۷۵ لیره است که البته برای کودکان زیر ۸ سال به‌صورت رایگان در نظر گرفته می‌شود. البته شما می‌توانید از کارت موزه ترکیه نیز برای این محل استفاده کنید.
  • ساعت کاری: ساعت کاری صومعه سوملا در نیمه اول سال همه‌روزه از ساعت ۸ تا ۱۹ و در نیمه دوم سال از ساعت ۸ تا ۱۷ است.

بهترین زمان بازدید

بهترین زمان بازدید از این مجموعه معمولاً فصل بهار و تابستان است؛ زیرا در این زمان‌ها هوا برفی یا بارانی نیست و شما می‌توانید به‌راحتی خود را به صومعه برسانید. در مواقع دیگر ممکن است مسیر این صومعه لغزنده باشد و شما هنگام رفتن به مشکل بر بخورید. البته توجه داشته باشید ون‌های مخصوص در فصل پاییز و زمستان نیز فعالیت نمی‌کنند و به دلیل اینکه مسیر این صومعه کوهستانی است، در نتیجه در فصول سرد امکان دارد دچار یخبندان شود.

 

چرا به آن صومعه سوملا می‌گویند؟

سوملا به معنی سیاه یا تاریک است و از آنجایی که که اطراف صومعه کوه‌هایی با سنگ‌های سیاه احاطه کرده‌اند، به این نام، نام‌گذاری شد. به عبارتی در صورت مشاهده تصاویر صومعه سوملا می‌توانید متوجه شوید که موقعیت جغرافیایی و سنگ‌های طبیعی کوهستان در اطراف معبد سوملا، سبب نام‌گذاری آن شده است.

دربارهصومعه سوملا

 

افسانه‌های پیرامون معبد سوملا

طبق افسانه‌ها دو راهب شمایل مریم مقدس را روی یک کوه یافته و تصمیم گرفتند در آن مکان کلیسایی بنا کنند. طبق افسانه‌ها لوقا یکی از یاران نزدیک حضرت عیسی این شمایل را ایجاد کرده‌اند و پس از مرگش آن‌ها به آتن فرستاده شدند. این شمایل قصد ترک آتن را داشتند که فرشتگان آن را از آتن به شهر ترابزون برده‌اند و در این غار قرار دادند.

 

 ساخت‌وساز معبد سوملا

در مورد ساخت‌وساز معبد سوملا باید بیان کنیم ورود به‌وسیله پلکان باریکی که دم ورودی است، انجام می‌شود. کناره ورودی یک اتاق نگهبانی وجود دارد و در این ساختمان شما می‌توانید کتابخانه، اتاق مهمان، آشپزخانه، اتاق درس و چندین عبادتگاه را مشاهده کنید. دیوارهای داخلی و خارجی عبادتگاه نقاشی شده‌اند که بیشتر این نقاشی‌ها مربوط به داستان‌های مسیح و مریم و صحنه‌های کتاب مقدس است.

 

جاهای دیدنی صومعه سوملا

صومعه سوملا در ترکیه جاهای دیدنی معروف و محبوبی دارد که در ادامه ۴ مورد از اصلی‌ترین آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم: 

کلیسای صخره‌ای 

کلیسای صخره‌ای یکی از قدیمی‌ترین بخش‌های صومعه محسوب می‌شود که فضای بزرگی برخوردار است و روی دیوارهای داخلی و خارجی آن نقاشی‌های مختلفی وجود دارد. در گذشته، دیوار رو به حیاط کلیسا دارای نقاشی‌هایی از الکسیوس سوم و امپراتور بیزانسی ترابزون بود که امروزه اثر از آن‌ها باقی نمانده است.

اتاق راهبان و نمازخانه ها

مورد دوم شامل اتاق راهبان و نمازخانه‌ها است که در بخش شمالی قرار دارد و یک شومینه برای کاهش سرما در آن تعبیه شده است. در این بخش نیز نقاشی‌های دیواری مختلفی وجود دارد که سبک و مدل‌های مختلفی طراحی شده‌اند.

اتاق راهبان و نمازخانه ها

ساختمان بزرگ صومعه

ساختمان بزرگ صومعه از دیگر بخش‌های صومعه محسوب می‌شود که سه‌طبقه دارد و تعداد فراوانی اتاق در آن ساخته شده است. در سال 1840 این ساختمان مورد بازسازی قرار گرفت و به محلی برای اسکان راهبان و بازدیدکنندگان تبدیل شد.

ساختمان بزرگ صومعه

چشمه مقدس

چشمه مقدس یکی دیگر از جاهای دیدنی این صومعه است که در قدیم دارای حجم زیادی آب بود. علاوه بر مسیحیت مسلمانان نیز معتقد بودند که این آب سلامتی را برای مردم به همراه می‌آورد.

چشمه مقدس

 

جاهای دیدنی نزدیک صومعه سوملا

برخی جاهای دیدنی جذاب نزدیک معبد سوملا وجود دارند که شما در صورت رفتن به صومعه سوملا می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید، این مکان‌ها عبارت‌اند از: 

پارک ملی دره التیندره

پارک ملی دره التیندره یکی از جاهای دیدنی است که نزدیک ترابزون قرار دارد و از آب‌وهوای بسیار مطبوع، طبیعتی سرسبز و زیبا، رودخانه و آبشار و چندین کافه برخوردار است.

پارک ملی دره التیندره

گردنه زیگانا

گردنه زیگانا گذرگاه کوهستانی مرتفع است که آب‌وهوای سرد و معتدلی دارد و به دلیل داشتن چشم‌انداز فوق‌العاده می‌تواند منظره‌ای رویایی و خاطره‌انگیز را برای شما ایجاد کند.

گردنه زیگانا

منطقه هامسیکوی

منطقه هامسیکوی از ۵ روستا تشکیل شده است که جزو مناطق کوهستانی نزدیک معبد سوملا به‌حساب می‌آید. شما در صورت تمایل به رفتن آنجا می‌توانید از طبیعت ساکت و جذاب آن لذت ببرید. همچنین علاوه بر مشاهده دشت‌ها و چشمه‌های پرآب، امکان تجربه اسب‌سواری، کوهنوردی و دوچرخه‌سواری نیز در آن وجود دارد.

منطقه هامسیکوی

غار کاراجا

غار کاراجا جزو جاهای دیدنی نزدیک صومعه است که محیط جذاب و زیبایی دارد و اطراف آن نیز فروشگاه‌ها و رستوران‌های فراوانی قرار گرفته‌اند که لذت سفر را چند برابر می‌کند.

غار کاراجا

 

چطور به ترابزون ترکیه برویم؟

یکی از بهترین راه‌ها جهت سفر به ترابزون انتخاب تورهای مسافرتی است. این تورها به دلیل داشتن امنیت بالا و قیمت مناسب به شما کمک می‌کنند تا سفری بدون مشکل و خاطره‌انگیز داشته باشید. به عبارتی تور ترابزون بهترین انتخاب جهت رفتن به ترکیه و مشاهده مناطق دیدنی اطراف آن از جمله معبد سوملا است.

 

در ترابزون کجا اقامت کنیم؟

برای اینکه اقامتی راحت داشته باشید، بهتر است برای ماندن چند روزه هتل ترابزون را انتخاب کنید. در این منطقه هتل‌های مختلفی وجود دارند که هر کدام بر اساس امکاناتی که در اختیار شما قرار می‌دهند. ای هتل‌ها قیمت‌های متنوعی دارند و شما می‌توانید بدون مشکل در آن‌ها اقامت کنید.

 

جمع‌بندی

در میان جاذبه‌های گردشگری ترکیه، صومعه سوملا ترکیه یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری ترکیه محسوب می‌شود که شما برای رفتن به آن می‌توانید از خدمات آژانس مسافرتی استفاده کنید. این کار باعث می‌شود تا شما بتوانید به‌تنهایی یا همراه با خانواده و دوستان و با صرف کمترین هزینه به کشور ترکیه سفر کنید و از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی آن لذت ببرید. خانواده و دوستان و با صرف کمترین هزینه به کشور ترکیه سفر کنید و از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی آن لذت ببرید.

سوالات متداول
  • بله؛ رایگان است.

نظرات کاربران

نظرتان را در مورد این تور با ما به اشتراک بگذارید

امتیاز از 5 از بین 0 نفر

دیدگاه ها