راهنمای سفر به شیراز

راهنمای سفر به شیراز

شهر زیبای شیراز از آن دسته شهرهای ایران است که در ایام تعطیلات شلوغ خواهد شد. سفر به شیراز می‌تواند یکی از بهترین سفرهای شما باشد؛ به شرطی که ابتدا اطلاعات کاملی درباره شهر شیراز و خصوصیات آن اطلاعات کاملی تهیه کرده و سپس بهترین روش را برای مسافرت انتخاب کنید. 

شهر شیراز علاوه بر جاذبه‌های بسیار زیاد، مراکز خرید بزرگی داشته و هریک از اقامتگاه‌های آن مزیت خاصی را به شما ارائه خواهد کرد. اگر می‌خواهید با تمامی خصوصیات شهر آشنایی داشته باشید و سپس سفر خود را آغاز کنید، حتماً باید ابتدا راهنمای سفر به شیراز را بادقت مطالعه کنید. 

در این مطلب به طور کامل سفر به شیراز را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار خواهیم داد تا بیشتر از پیش با این شهر زیبا آشنا شده و سفر لذت‌بخشی را تجربه کنید.

معرفی و تاریخچه شهر شیراز

شیراز یکی از مقاصدی است که باید حتماً از آن دیدن کنید تا بتوانید زیبایی و عظمت آن را درک کنید. این شهر با وجود تخت‌جمشید، پاسارگاد، آرامگاه حافظ، آرامگاه سعدی و بسیاری جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی دیگر، یکی از بهترین شهرهای ایران است.

شیراز یکی از شهرهای برجسته در قرون‌ وسطی جهان اسلام بوده و در زمان سلسله تیموریان، مکتب هنر آن به اوج‌ رسید. شیراز در زمان سلسله زندیه، پایتخت ایران بود؛ به همین دلیل بسیاری از بناهای تاریخی معروف و زیبا در این دوران ساخته شدند. همچنین لازم به ذکر است که در زمان قاجاریه عمارت‌ها، خانه‌ها و باغ‌های زیبایی توسط تجار شیرازی ساخته می‌شد.

نزدیکی شیراز به جزایر و بنادر خلیج‌فارس مانند: هرمز، سیراف، بوشهر و فعالیت بازرگانان پرتغالی در زمان سلسله تیموریان، این شهر را به یک شهر تجاری مهم در تاریخ معاصر تبدیل کرد. همچنین گشایش کانال سوئز در سال ۱۲۴۸ شمسی (۱۸۶۹ میلادی) در زمان ناصرالدین شاه، اهمیت شیراز را بیش از پیش کرد.

از حدود 500 سال قبل از میلاد، استان فارس به‌عنوان مرکز فرهنگ و تاریخ ایران شناخته می‌شد و محل زندگی بزرگ‌ترین پادشاهان امپراتوری ایران مانند: هخامنشیان و ساسانیان بود..

تاریخ شیراز به حدود ۴۰۰۰ سال پیش برمی‌گردد. این شهر در زمان سلسله هخامنشیان، یکی از شهرهای مهم بوده که بین شوش، تخت جمشید و پاسارگاد قرار داشته است. شیراز در دوره زندیه محبوبیت زیادی پیدا کرد و کریم خان زند این شهر را بازسازی کرد و قلعه سلطنتی، ساختمان‌های اداری، مسجد و بازار شیراز را ساخت. 

معرفی شهر شیراز ایران

 

موقعیت جغرافیایی شیراز؛ شیراز کجاست؟

اگر نگاهی به نقشه شیراز داشته باشید، متوجه خواهید شد که  این شهر در مرکز استان فارس و در منطقه کوهستانی زاگرس واقع شده است. شهر شیراز از شمال به مرودشت و سپیدان، از غرب به کازرون، از شرق به نی‌ریز، استهبان و فسا و از جنوب به جهرم و فیروزآباد می‌رسد. طبق آمارهای به‌دست‌آمده در سال ۱۴۰۰، جمعیت شیراز حدود ۱,۹۵۵,۵۰۰ نفر است. یکی از نکاتی که قبل از سفر به شیراز باید بدانید، فاصله این شهر تا محل زندگی شماست. 

  • فاصله تهران تا شیراز: حدود ۹۱۳ کیلومتر
  • فاصله تبریز تا این شهر: حدود ۱۳۶۸ کیلومتر
  • فاصله مشهد تا شیراز: حدود ۱۳۵۲ کیلومتر
  • فاصله اهواز تا شیراز: حدود ۵۱۷ کیلومتر
  • فاصله بندرعباس تا این شهر: حدود ۵۷۹ کیلومتر
  • فاصله رشت تا شیراز: حدود ۱۱۱۱ کیلومتر

نقشه شهر شیراز

 

آب و هوای شیراز و بهترین فصل سفر

شیراز در یک منطقه نیمه‌خشک با بارندگی محدود واقع شده و تقریباً می‌توان گفت که آب‌وهوای این شهر معتدل است. دی‌ماه سردترین ماه سال در شیراز بوده و دمای آن شرایط گشت‌وگذار را برای شما سخت خواهد کرد. در طرف مقابل دمای هوا در تابستان‌های شیراز بالا بوده و میانگین آن به 30 درجه سانتی‌گراد هم می‌رسد. 

شیراز شهری است که در بیشتر ماه‌های سال آفتابی است. این شهر در فصل زمستان و به دلیل مجاورت با رشته‌کوه‌های زاگرس، هوای سردی را در طول روز تجربه می‌کند. بهتر است بدانید که زمستان در شیراز از حدود آبان‌ماه شروع می‌شود.

روزهای برفی در شیراز کمتر دیده می‌شوند، اما این شهر از یک هفته هوای بد مصون نیست. هوای شیراز گاهی مواقع با بارش باران و باد شدید همراه شده و ساکنان این شهر را غافلگیر می‌کند. شیراز به دلیل قرار گرفتن در کنار کوه‌های زاگرس، تابستان‌های گرمی دارد. البته در فصل تابستان هنگام شب دمای هوا مقداری کاهش پیدا خواهد کرد. به‌طورکلی تابستان شیراز از خرداد شروع می‌شود و دمای آن حدود ۴۰ درجه (در روز) و ۳۰ درجه (درشب) است.

شاید تابه‌حال از دیگران شنیده باشید که بهترین زمان برای سفر به شیراز بهار و اردیبهشت‌ماه است. شیراز در اردیبهشت‌ماه (فروردین - اردیبهشت) برای ایرانی‌ها بسیار پرطرف‌دار است. در این موقع از سال دمای هوا بسیار عالی بوده و بوی شکوفه‌ها و گل‌های میوه به مشام می‌رسد.

بهترین زمان برای سفر به شیرازی

 

جشنواره‌های شیراز

شیراز در ماه‌های اردیبهشت به واسطه برگزاری جشنواره‌های متعددش، به یک مقصد جذاب تبدیل می‌شود. این جشنواره‌ها با کشش فرهنگی، هنری و تاریخی خود، بازدیدکنندگان را مسحور می‌کنند. از جشنواره فیروزه‌خوانی در باغ ارم تا جشنواره گل و گیاه در باغ‌های ایرانشهر، هریک از این رویدادها باعث شادی و شگفتی می‌شوند. شیراز، شهری پرانرژی است که با تنوع فعالیت‌ها و برنامه‌های خوبش، همیشه شما را شگفت زده می‌کند.

 

مذهب، غذاهای محلی و سوغاتی‌های شیراز

قطعاً این را می‌داند که اکثریت مردم شیراز فارسی‌زبان هستند و پس از آن، ترک‌های قشقایی و لرها در این شهر بیشترین گویش را دارند. مردم شیراز با لهجه شیرازی صحبت کرده و اکثر آنها پیرو مذهب شیعه هستند. البته در این شهر افراد زیادی هم وجود دارند که مذهب تسنن را انتخاب کرده و پیرو آن هستند. 

مردمان شیراز وقتی که سال به پایان می‌رسد، برای خرید انواع پارچه و لباس به بازار می‌روند و حال و هوای نوروز را متفاوت‌تر خواهند کرد. پختن شیرینی‌هایی مثل: گندمک، کلوچه نخود و... از آداب‌ورسوم مردم شیراز در فصل نوروز است. در ادامه مهم‌ترین غذاهای شیراز را معرفی خواهیم کرد:

کلم پلو

معروف‌ترین غذای شیراز کلم‌پلو است. در تهیه این غذا به‌غیراز کلم از سبزی‌های معطر، گوشت و ادویه استفاده می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم در کنار این غذا سالاد شیرازی سرو کنید تا از طعم آن بیشتر لذت ببرید.

آش سبزی 

آش‌های شهر شیراز زیاد هستند، اما آش سبزی شیرازی مخصوص استان فارس بوده و یک وعده صبحانه است. شما می‌توانید فروشگاه‌های مواد غذایی زیادی پیدا کنید که آش سبزی می‌فروشند. 

کوفته شیرازی (کوفته هلو)

کوفته شیرازی معروف به کوفته هولو یکی از غذاهای سنتی شیراز است که با مواد غذایی مختلفی ازجمله آرد نخودچی، تخم‌مرغ، پیاز، زردچوبه، نمک، کشمش و... درست می‌شود.

کوفته شیرازی

فالوده شیرازی

فالوده شیرازی یک دسر سرد ایرانی است که در شهر شیراز زیاد به چشم می‌خورد. فالوده از موادی مانند رشته‌فرنگی نازک، نشاسته در شربت نیمه منجمد حاوی شکر، گلاب، آبلیمو یا سایر شربت‌های میوه تهیه می‌شود. 

فالوده شیرازی

سوغاتی‌های شیراز

اگر قصد خرید سوغاتی خاص شیراز را دارید، باید به بازار وکیل و سایر مراکز خرید شیراز بروید. در این مراکز می‌توان انواع سوغاتی‌های جذاب شیراز را تهیه کرد. مواردی که در ادامه معرفی خواهیم کرد، ازجمله مهم‌ترین سوغاتی‌های شیراز هستند که در سفر خود به این شهر، می‌توانید آنها را خریداری کنید:

  • مسقطی
  • یوخه یا کاک
  • بادام سوخته
  • کلوچه
  • حلوا کاسه‌ای
  • نان فسا
  • رنگینگ
  • نان مشت
  • حلوای خارک
  • عرق بهارنارنج
  • عرق نسترن
  • گلاب
  • آبلیمو و آبغوره
  • وسایل تزیینی
  • ظروف نقره
  • گیوه
  • سفال

 

جاهای دیدنی شیراز

جاهای دیدنی شیراز بسیار زیاد هستند، به همین دلیل باید قبل از هر کاری بهترین مکان‌های شهر را بشناسید و سپس آنها را براساس سلیقه خود اولویت‌بندی کنید. از جمله مهم‌ترین و مشهورترین جاذبه‌های شیراز، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

باغ جهان نما

قدمت باغ جهان نما به قرن هشتم برمی‌گردد و در زمان حکومت آل مظفر و آل اینجو آباد بنا شده است. در اطراف باغ درختان و خیابان‌های زیادی وجود دارد.

باغ جهان نما شیراز

دروازه قرآن

این مکان یکی از دروازه‌های قدیمی شیراز محسوب می‌شود که معمولاً تمام کسانی که به شیراز می‌روند، از این مکان بازدید می‌کنند. این دروازه در ضلع شمال شرقی شهر و در نزدیکی کوه چهل امام و کوه باباکوهی قرار دارد.

دروازه قرآن در شیراز

خانه زینت الملوک

خانه زینت الملوک متعلق به دوره قاجار است. این خانه در سال 190 ساخته و در سال 1302 هجری قمری به پایان رسید. اکثر اتاق‌های این خانه دارای سقف‌های چوبی هستند که روی آن‌ها تصاویری از حیوانات مختلف، گل‌ها، بوته‌ها و پرندگان کشیده شده است. زیرزمین خانه هم اکنون موزه بوده و مجسمه مشاهیر مهم شیراز و فارس در آن قرار دارد.

خانه قوام یا باغ نارنجستان

این مکان دیدنی در سال ۱۲۵۷تا ۱۲۶۷ هجری قمری در زمان ناصرالدین شاه ساخته شد. معماری ایرانی در این مکان، سرشار از شیشه‌های رنگارنگ، موزاییک‌های آینه‌ای و نقاشی‌هایی است که فرهنگ اروپایی را به تصویر می‌کشد. این خانه آمیزه‌ای از الگوها و بافت‌ها است که تنها می‌توان آن را به‌عنوان معماری اصلی (غنی) ایرانی توصیف کرد.

خانه قوام یا باغ نارنجستان در شیراز

حمام وکیل

کریم‌ خان زند دستور ساخت این حمام را داد. حمام وکیل در مرکز شهر شیراز و در نزدیکی بناهای دیگر سلسله زندیه مانند بازار وکیل قرار دارد. حمام وکیل دارای پیشرفته‌ترین اصول معماری آن زمان بوده است.

خانه شاپوری

خانه شاپوری در میان باغی به مساحت 4635 متر واقع شده است. زیر بنای این خانه حدود 840 متر مربع است و بنای آن دو طبقه است. این مکان در مرکز شهر شیراز و در محله قدیمی شیراز واقع شده است. 

زیارتگاه شاه‌چراغ

زیارتگاه شاه‌چراغ یکی از مکان‌های معروف و شگفت‌انگیز شیراز است. فرزند یکی از امامان شیعه را در آنجا دفن کردند و بدین ترتیب زیارتگاهی ساخته شد. این زیارتگاه در قرن ششم ساخته شده و محراب آن با کاشی‌کاری‌های زیبایی طراحی شده است.

باغ ارم

باغ ارم یکی از برترین جاذبه‌های گردشگری شیراز بوده و بین قرن 12 و 13 ساخته شده است. در واقع این باغ برای به تصویر کشیدن "زیبایی بهشت" ساخته شده است. بدون شک در سفر به شیراز یکی از جذاب‌ترین مکان‌هایی که خواهید دید، باغ زیبای ارم هست.

باغ ارم شیراز

مقبره حافظ

حافظیه نام آرامگاهی در شمال شیراز و جنوب دروازه‌قرآن است که حافظ، شاعر بزرگ پارسی‌زبان در آن آرام‌گرفته است. این بنا در زمان سلسله زندیه به طول 56 و عرض 8 متر ساخته شد. 

آرامگاه سعدی

آرامگاه سعدی یا سعدیه جایی است که سعدی شاعر بزرگ پارسی‌زبان در آن زندگی کرده و به خاک سپرده شده است. آرامگاه سعدی انتهای خیابان بوستان شیراز است. 

آرامگاه سعدی در شیراز

مسجد نصیر اول

مسجد نصیر اول، مسجد صورتی معروف و یکی از جاذبه‌های گردشگری شیراز است. این مسجد دارای 7 پنجره بزرگ منبت کاری شده است، خورشید صبح زود از شیشه می‌گذرد و سالن مسجد را در رنگ‌های مختلف نور می‌پوشاند.

شاه‌چراغ

در میان جاهای دیدنی شیراز اسم شاه‌چراغ را بارها و بارها شنیده‌اید. این زیارتگاه آخرین آرامگاه دو فرزند امام هفتم شیعیان موسی الکاظم و نوادگان پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) است. کمتر کسی را پیدا می‌کنید که به شیراز سفر کرده باشید و از شاه‌چراغ دیدن نکرده باشد. 

پاسارگاد (قرن ششم قبل از میلاد)

پاسارگاد که توسط کوروش بزرگ به‌عنوان اولین پایتخت هخامنشیان تاسیس شد، در 130 کیلومتری شمال شیراز واقع شده است. این دشت در ارتفاع 1850 متری از سطح دریا بوده و 190 کیلومتر مربع وسعت دارد. 

آرامگاه کوروش کبیر باارزش‌ترین بنای باقی‌مانده از این شهر باستانی است. همچنین بقای آثاری مانند کاخ دروازه، کاخ پذیرایی، کاخ اختصاصی، کانال‌های آبی باغ سلطنتی یا پردیس، مرد بالدار و سازه‌های دفاعی شهر در نزدیکی آرامگاه کوروش کبیر دیده می‌شود.

نقش‌رستم

نقش‌رستم که به گورستان نیز معروف است، مکان مهمی است که آثاری از سه دوره تاریخی را در خود جای‌داده است. این مکان از 1200 قبل از میلاد تا 650 بعد از میلاد مورد توجه سلسله‌های مختلف بوده است.

دخمه‌های چهار تن از شاهان بزرگ هخامنشی ازجمله داریوش بزرگ، خشایارشا، اردشیر یکم و داریوش دوم در این کوه وجود دارد. یکی دیگر از بناهای مهم این مجموعه کعبه زرتشت یا «کعبه زرتشت» از ایران باستان است که هنوز عملکرد و زمان دقیق ساخت آن مشخص نیست. همچنین چندین نقش برجسته از سلسله ساسانیان وجود دارد. این نقش‌های برجسته بیانگر روایت‌های تاریخی و اساطیری از آن دوران است. 

فیروزآباد

فیروزآباد در جنوب غربی فارس، اولین پایتخت سلطنتی ساسانیان بود که توسط اردشیر بابکان (180-242 میلادی) تأسیس شد. این شهر با پیشینه‌ای کهن و تاریخی در کنار طبیعت بکر و شگفت انگیز، جاذبه تاریخی و طبیعی می‌تواند مقصدی جذاب برای گردشگران مختلف باشد. 

فیروزآباد شیراز

شهر بیشاپور

دستور ساخت شهر بیشاپور را شخصی به نام شاپور اول در سال ۲۶۶ میلادی داد و نام این شهر از نام او گرفته شده است. بیشاپور بین تخت‌جمشید و تیسفون در نزدیکی رودخانه بیشاپور قرار دارد. این رودخانه مرکز تامین اقتصادی و کشاورزی آن مناطق محسوب می‌شود. بهتر است بدانید که معماری مصری به نام آپسایی طراحی و ساخت این شهر را بر عهده داشته است. پیشنهاد می‌کنیم در سفر به شیراز بازدید از این شهر را از دست ندهید. 

 

مراکز خرید و بازارهای شهر شیراز

در شیراز مراکز خرید بسیار زیادی وجود دارند که شما می‌توانید به آنجا رفته و خریدهای خود را انجام دهید. موارد زیر مهم‌ترین مراکز خرید شیراز هستند. 

  • بازار وکیل
  • بازار مسگرهای شیراز 
  • سرای مشیر
  • مجتمع تجاری زیتون
  • مجتمع تفریحی گردشگری هامون
  • مرکز خرید ستاره فارس

 

هتل های شیراز

جاذبه‌های متنوع و مراکز خرید جذاب، تنها دلایل سفر به شیراز نیست؛ در این شهر اقامتگاه‌های بسیار زیبایی وجود دارد که شما می‌توانید آنها را برای سفر خود رزرو کنید. در جدول زیر مهم‌ترین و مشهورترین هتل‌های شیراز را مشاهده خواهید کرد:

هتل 5 ستاره هتل بزرگ شیراز
هتل بزرگ چمران
هتل زندیه شیراز
هتل هما
هتل 4 ستاره هتل الیزه شیراز
هتل کریم‌خان
هتل پارک سعدی شیراز
هتل رویال شیراز
هتل 3 ستاره هتل جام‌جم شیراز
هتل بین‌الحرمین
هتل تالار شیراز
هتل اطلس شیراز

 

 

نحوه سفر به شیراز

سفر به شیراز با استفاده از ماشین شخصی، اتوبوس، هواپیما، قطار و تورهای مسافرتی امکان‌پذیر است؛ شما می‌توانید بر اساس سلیقه و شرایط خود یکی از این روش‌ها را برای سفر به شیراز انتخاب کنید. 

سفر به شیراز با ماشین شخصی

بسیاری از افراد دوست دارند با ماشین شخصی خودشان به شیراز سفر کنند و از شهرهایی دیدنی که در طول مسیر وجود دارند، بازدید کنند؛ شهرهایی مانند کاشان، اصفهان و… جزو جاهای دیدنی هستند که در مسیر مشاهده خواهید کرد.

سفر به شیراز با قطار

سفر با قطار هم یکی از گزینه‌هایی است که هزینه چندانی برای شما ندارد؛ به‌خصوص اگر فرزند دارید یا اینکه دوست دارید خانوادگی به این شهر دوست‌داشتنی سفر کنید. شهرهای مهم مانند اصفهان، تهران، مشهد و تبریز امکان سفر با قطار را به شما خواهند داد. سفر با قطار از تهران حدود ۱۵ ساعت طول می‌کشد.

سفر به شیراز با اتوبوس

سفر به شیراز با اتوبوس یکی از ارزان‌ترین راه‌ها است. در هر شهری از ایران که باشید می‌توانید سوار اتوبوس شوید و به شیراز سفر کنید.

سفر به شیراز با هواپیما

سفر به شیراز با هواپیما، با اینکه هزینه بیشتری دارد، یکی از محبوب‌ترین راه‌های سفر به این شهر زیبا است. از هر شهری می‌توانید با هواپیما به شیراز سفر کنید.  مدت‌زمان پرواز تهران تا شیراز تقریباً یک ساعت و بیست دقیقه است.

سفر به شیراز با تورهای مسافرتی

استفاده از تورهای مسافرتی آسان‌ترین و به‌صرفه‌ترین روش سفر به شیراز است. شما می‌توانید با مراجعه به آژانس‌های معتبر، انواع تورهای شیراز را رزرو کنید.

سفر به شهر شیراز ایران و بازدید از مسجد

 

حمل و نقل عمومی در شیراز

باتوجه‌به اینکه شیراز کلان‌شهر است، سیستم حمل‌ونقل عمومی پیشرفته‌ای دارد. هنگام سفر به این شهر می‌توانید از مترو، تاکسی، اتوبوس و اسنپ استفاده کنند.

 

هزینه سفر به شیراز

هزینه سفر به شیراز براساس فاکتورهای مختلفی تعیین می‌شود. یکی از این فاکتورهای مهم، نحوه سفر به این شهر است. اگر بخواهید برنامه سفر را به‌صورت شخصی ببینید، قطعاً هزینه‌های سفر بالا خواهد رفت. همچنین اگر سفر هوایی را انتخاب کنید، هزینه‌ها بیشتر خواهد شد. از دیگر عوامل تأثیرگذار بر هزینه سفر به شیراز، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • محل اقامت و کیفیت آن
  • نوع و روش سفر (هوایی، زمینی یا با ماشین شخصی) 
  • تعداد روزهای اقامت
  • وعده‌های غذایی
  • میزان جابه‌جایی در سطح شهر
  • انجام تفریحات مختلف

هزینه سفر به شیراز

 

شماره تلفن های ضروری شیراز

در هنگام سفر به شیراز بهتر است یک‌سری از اطلاعات و شماره‌های مهم این شهر را به‌خاطر بسپارید تا در مواقع لزوم از آنها استفاده کنید. این شماره‌ها عبارت‌اند از:

  • پیش‌شماره شیراز: ۰۷۱
  • اطلاعات پرواز: ۱۹۹ و ۳۷۱۱۵۰۰۰-۰۷۱
  • سامانه اطلاع‌رسانی گردشگری شیراز:۳۷۲۷۴۰۱۱(۰۷۱)
  • بیمارستان شهید چمران: ۳۶۲۴۰۱۰۱- ۰۷۱
  • بیمارستان نمازی: ۳۶۴۷۴۳۳۱-۰۷۱
  • پیش‌شماره: ۰۷۱
  • پلیس:۱۱۰
  • آتش‌نشانی:۱۱۵
  • اورژانس:۱۲۵

 

دانستنی‌های کاربردی شهر شیراز

قبل از هرگونه اقدامی برای آغاز سفر، باید دانستنی‌های مهمی را درباره شیراز بدانید تا بیشتر از پیش با این شهر جذاب و دیدنی آشنا شوید. این دانستنی‌ها عبارت‌اند از:

  • شیراز سومین شهر ایران پس از تبریز و تهران است که شهرداری آن (در سال 1296) تأسیس شد.
  • نام شیراز در کتب تاریخی به نام‌های «تیرازیس» و «شیرازی» به ثبت رسیده است.
  • شیراز که میزبان شاه‌چراغ برادر امام رضا (ع) است، سومین حرم اهل‌بیت در ایران نامیده شده است.
  • شیراز یکی از پایتخت‌های فرهنگی ایران است که در دوره‌های گذشته به این عنوان مزین شده بود.
  • شیراز در گذشته پایتخت حکومت‌های آل بویه، اتابکان فارس، آل اینجو، آل مظفر و زندیان بوده است. 
  • شیراز در گذشته القاب و القاب مختلفی از جمله پادشاهی سلیمان، ملک سلیمان، دارالملک، دارالعلم و دارالفضل را ذکر کرده است.
  • شیراز کاندیدای عنوان دومین شهر ادبی جهان در یونسکو شد، اما به دلیل بی‌کفایتی مسئولان و عدم پیگیری و توجه آنها، این عنوان به ملبورن استرالیا رسید.
  • بر اساس اساطیر و روایات سنتی، نام شیراز از نام سومین پسر جهانشان، یعنی «تهمورث» گرفته شده است.
  • با تبدیل‌شدن شیراز به پایتخت آل بویه در قرن چهارم و پنجم هجری قمری، مساجد، کاخ‌ها، کتابخانه‌ها و کانال‌های آبرسانی روی رودخانه کر ساخته شد.
  • دانشگاه شیراز جزو 10 دانشگاه برتر کشور است (رتبه سوم در بین دانشگاه‌های ایران).
  • شیراز اولین شهر ایران است که شرکت اتوبوس‌رانی درون‌شهری در آن فعال شد.
  • شیراز شهر شعر، باغ، گل‌وبلبل است.
  • این شهر زیبا و جذاب به داشتن باغ‌های بسیار زیبا شهرت دارد. از معروف‌ترین باغ‌های شیراز می‌توان به باغ ارم، باغ عفیف‌آباد، باغ دلگشا و باغ جهان‌نما اشاره کرد.
  • بین سال‌های 1347 تا 1357 جشنواره هنر شیراز در شیراز برگزار شد که در زمان خود یکی از بزرگترین رویدادهای فرهنگی جهان بود. 
  • نمایشگاه بین‌المللی شیراز بزرگترین مرکز نمایشگاهی جنوب کشور است.
  • شیراز بعد از تهران دومین شهر ایران بود که فرودگاه بین‌المللی داشت.
  • 15 اردیبهشت بر اساس مصوبه شورای شهر شیراز و تصویب مجلس شورای اسلامی در تقویم، روز شیراز نامگذاری شده است.
  • دومین پیست اسکی بین‌المللی ایران، مجموعه ورزشی و تفریحی پولادکف است که در 80 کیلومتری شمال شیراز قرار دارد.

 

تجربه سفر به شیراز با سفریار

سفر به شیراز با روش‌های مختلفی امکان‌پذیر است، اما بدون شک انتخاب بهترین و مناسب‌ترین روش لذت سفر را برایتان چند برابر خواهد کرد. سفرهای شخصی با اینکه طرف‌دار زیادی دارد، اما چالش‌های مختلف آن باعث می‌شود که هیجان سفر پایین بیاید.

شهر شیراز به‌عنوان یکی از توریستی‌ترین شهرهای ایران سالانه پذیرای هزاران گردشگر مختلف از سراسر ایران است. در این مطلب راهنمای سفر به شیراز را به بهترین شکل ممکن ارائه کردیم تا با اطلاعات بیشتری سفر خود را آغاز کنید. بدون شک بهترین روش برای تجربه سفری شاد و به‌یادماندنی، مراجعه به آژانس‌های مسافرتی و خرید تورهای شیراز است. آژانس سفریار یکی از معتبرترین آژانس‌های مسافرتی است که انواع تورهای زمینی و هوایی شیراز را برگزار می‌کند. شما می‌توانید با مراجعه به سایت سفریار و یا تماس با شماره 02191006828 تور شیراز را براساس بودجه خود خریداری کنید. 

 

سوالات متداول
  • فاصله تهران تا شیراز حدود ۹۱۳ کیلومتر است.

  • اگر مسیرهای طولانی برایتان خسته‌کننده است، سفر با هواپیما به شیراز بهترین گزینه برای شما به شمار می‌آید البته خیلی از گردشگران ترجیح می‌دهند با قطار به شیراز سفر کنند.

  • قیمت تور شیراز به بلیت رفت‌وبرگشت هواپیما، هتل محل اقامت، تعداد روزهای اقامت و خدماتی که از آژانس دریافت می‌کنید، بستگی دارد. در شیراز از کدام فروشگاه‌های خرید کنیم؟

    بازار وکیل، بازار حاجی‌آباد، مرکز خرید ستاره، مجتمع تجاری زیتون، بازارهای مسگرهای شیراز و... گزینه‌های خوبی برای خرید هستند.

  • فصل بهار مخصوصاً اردیبهشت‌ماه، بهترین فصل برای سفر به شیراز هستند. 

  • آژانس سفریار یکی از بهترین و معتبرترین آژانس‌های مسافرتی برای خرید انواع تورهای شیراز با قیمت مناسب است. 

نظرات کاربران

نظرتان را در مورد این تور با ما به اشتراک بگذارید

امتیاز از 5 از بین 0 نفر

دیدگاه ها