راهنمای سفر به تفلیس

راهنمای سفر به تفلیس

تفلیس، به‌عنوان یکی از شهرهای تاریخی و زیبای گرجستان شناخته می‌شود. سفر به تفلیس، می‌تواند یکی از بهترین تجربه‌های سفر شما باشد. در این شهر می‌توانید برخی از نمادین‌ترین غذاهای گرجستانی بچشید، سنت‌های شگفت‌انگیز را ببینید و سفر خاطره‌انگیزی را برای خود به ارمغان آورید.

اگر می‌خواهید تاریخ جالب، معماری متنوع، مناظر زیبا و غذاهای خوب را تجربه کنید، به تفلیس سفر کنید. در این مقاله به بررسی راهنمای سفر به تفلیس می‌پردازیم و هرآنچه در مورد هزینه سفر به تفلیس، شرایط سفر به تفلیس، هتل‌های تفلیس، امنیت این شهر و... لازم باشد که بدانید را برایتان شرح می‌دهیم. با ما همراه باشید تا بتوانید قبل از سفر اطلاعات کاملی از تفلیس داشته باشید.

تفلیس کجاست؟

تفلیس، پایتخت و بزرگ‌ترین شهر گرجستان که به آرامگاه ایوانه خوانه و قلعه ناریکالا معروف است. این شهر در شمال شرقی کشور و در نزدیکی رودخانه کورا قرار دارد. تفلیس با بیش از 1500 سال قدمت، در میان تمدن‌های اروپایی، آسیایی و خاورمیانه قرار گرفته است و در نتیجه مقصدی منحصر‌به‌فرد در قفقاز به شمار می‌رود. ساکنان تفلیس به مهمان‌نوازی خود معروف هستند و می‌توان گفت که این شهر امنیت خوبی دارد.

شهر تفلیس گرجستان در شب

 

تاریخچه تفلیس

تفلیس، پایتخت جمهوری گرجستان، یکی از شهرهای باستانی و بزرگ در منطقه قفقاز به شمار می‌رود. تفلیس به معنای گرما و شوق بوده و به دلیل منابع آب گرم طبیعی که در اطراف شهر وجود دارد، نام‌گذاری شده است.

تاریخ تفلیس به هزاران سال قبل باز می‌گردد. بر اساس گزارش‌های تاریخی و باستان‌شناسی، این شهر در سدهٔ پنجم پیش از میلاد توسط سلوکوس نیکاتور، پادشاه مقدونیه، تاسیس شده است. تفلیس در طول تاریخ خود شاهد تغییرات فراوان بوده و تحت فرمانروایی قوای مختلفی از جمله رومیان، ساسانیان، عرب‌ها، صفویان و امپراتوری روس قرار گرفته است.

شهر تفلیس در طول تاریخ به‌عنوان مرکز تجارت و فرهنگ مهمی در منطقه شناخته می‌شد. معماری شهر تفلیس نیز بسیار چشمگیر و زیبا است و شامل بناهای تاریخی و مساجد، کلیساها، قصرها و ساختمان‌های دیگری می‌شود که تاریخ و فرهنگ متنوع این شهر را بازتاب می‌دهد.

امروزه تفلیس یک مقصد گردشگری محبوب به شمار می‌رود و با جاذبه‌هایی همچون قلعه ناریکالا، کلیسای جوقه دار سامتاورو و به برگزاری شب‌های شاد و فستیوال‌های مختلف معروف است.

 

موقعیت جغرافیایی تفلیس

تفلیس در کنار رودخانه متخلخل - کورا  قرار دارد و توسط رشته‌کوه‌های تریالتی، رشته کوه ساگورام و ارتفاعات ایوری احاطه شده است. این موقعیت جغرافیایی منحصربه‌فرد، باعث شده تفلیس دارای مناظر طبیعی زیبا و دیدنی باشد. همچنین، در نزدیکی تفلیس، کوهستان‌ها، دره‌ها و مناطق طبیعی دیگری وجود دارند که جذابیت‌های گردشگری فراوانی دارند.

تفلیس بر روی نقشه جغرافیایی گرجستان

 

آب‌وهوای تفلیس و بهترین فصل سفر 

آب‌وهوای تفلیس در تابستان گرم و در زمستان سرد است. میانگین دمای سالانه در این شهر به 12.7 درجه سانتی‌گراد می‌رسد. میانگین دمای تابستان بیش از 20 درجه سانتی‌گراد است. بر این اساس، اردیبهشت تا خرداد ماه بهترین ‌رمان برای مسافرت به تفلیس هستند.

 

جشنواره‌ها و مراسم آیینی و فرهنگی تفلیس

در ماه‌های مختلف سال شاهد جشنواره‌های متعددی در تفلیس هستیم. در چند سال گذشته بسیاری از گردشگران این شهر را به‌عنوان یک شهر رویایی برای سفر انتخاب می‌کردند. در ادامه برخی از معروف‌ترین جشنواره‌های گرجستان را با هم مرور می‌کنیم:

تبیلیسوبا (Tbilisoba)

تبیلیسوبا به‌عنوان یکی از مهم‌ترین جشنواره‌های تفلیس شناخته می‌شود. در اصل تنوع و فرهنگ غنی کشور در این جشنواره نمایش داده می‌شود. موسیقی، رقص‌های سنتی، آتش‌بازی و خیلی چیزهای دیگر را می‌توانید در این جشنواره ببینید.  این جشن هر سال در مهر ماه (اکتبر) برگزار می‌شود.

مردمان در جشنواره محلی تبیلیسوبا تفلیس

جشنواره هنر ژن Art-Gene

این جشنواره یک هفته‌ای، با اجرای موسیقی محلی و رقص در موزه قوم نگاری تفلیس برگزار می‌شود. جشنواره هنر ژن همراه با نمایش‌های موسیقی معاصر و نمایش‌های صنایع دستی است. این فستیوال در فضای باز به گردشگران این فرصت را می‌دهد تا در عین لذت بردن از نسیم خنک تابستانی شاهد فرهنگ غنی گرجستان باشند. زمان برگزاری جشنواره تیر ماه (جولای) است.

جشنواره هنر ژن در تفلیس

شاتیلوبا Shatiluba Festival

در بالای کوه‌های قفقاز شمالی، منطقه زیبای خیره‌کننده خوسورتی در مرز چچن قرار دارد. این منطقه زیبا محل برگزاری یکی از معتبرترین جشنواره‌های گرجستان است که ریشه در سنت‌های محلی دارد. شتیلوبا که به سایت میراث جهانی یونسکو در روستای زیبای شتیلی اختصاص دارد، محصولات سنتی دست‌ساز، غذاهای محلی را به نمایش می‌گذارد که همگی در خانه‌ها و برج‌های سنگی خوسور نگهداری می‌شوند. زمان برگزاری این جشن تیر ماه (جولای) است.

رتولی Ratoli Festival

این یکی از مهم‌ترین فستیوال‌های پاییزی در گرجستان به شمار می‌رود. این جشنواره برداشت انگور با سرگرمی زیاد، موسیقی، غذاهای خوب و البته شراب عالی همراه است. این جشن از شهریور تا مهر ماه (سپتامبر تا اکتبر) برگزار می‌شود.

توشتوبا Toshtoba festival 

این جشنواره به طور سنتی با یک مسابقه اسب دوانی آغاز می‌شود. توشتوبا که در میان 10 فستیوال برتر در کشور گرجستان قرار دارد، به شما فرصتی می‌دهد تا شاهد صنایع دستی توشتی و غذاهای خوشمزه مثل: خینکالی (کوفته‌های گوشتی بسیار محبوب) باشید. در مرداد ماه (آگوست) این جشن برگزار می‌شود.

 

پوشش مردم تفلیس چگونه است؟

مردم گرجستان یک لباس سنتی به اسم چوخا دارند که یک لباس پشمی با یقه بلند است. مردمان قدیمی و همچنین اکثر افرادی که در جشنواره‌های مختلف شرکت می‌کنند، این لباس را بر تن دارند. این لباس همراه با یک کلاه از جنس خز پوشیده می‌شود. مردمان عادی پوشش متنوعی دارند و معمولا لباس‌های مختلفی به تن می‌کنند. 

 

غذاهای محلی تفلیس

تفلیس دارای غذاهای محلی بسیار متنوع و لذیذ است که شامل انواع غذاها و خورشت‌های مختلف می‌شود. برخی از غذاهای محلی تفلیس عبارت‌اند از: 

  • خینکالی Khinkali
  • خاچاپوری  Khachapuri
  • Badrijani nigvzit
  • سالاد گرجی Georgian salad
  • چیخیرتما Chikhirtma
  • لوبیو Lobio

غذای محلی سالاد گرجی تفلیس

 

سوغاتی‌های گرجستان

به بخش جذاب و هیجان‌انگیز سوغاتی رسیدیم. برای هریک از ما مهم است که وقتی یک سفر خارجی داریم از آنجا برای خودمان یا خانواده‌مان بهترین سوغاتی‌ها را خریداری کنیم تا یادگاری داشته باشیم. وقتی که به گرجستان سفر می‌کنید، می‌توانید سوغاتی‌های زیر را خریداری کنید:

  • پارچه‌های سنتی متعلق به تفلیس  LURJI SUPRA 
  • سفال و سرامیک CLAY POTTERY & CERAMICS
  • روسری باتیک ابریشمی SILK BATIK
  • جواهرات میناکاری CLOISONNÉ ENAMEL (MINANKARI)
  • فرش و گلیم CARPETS & KILIMS
  • صنایع دستی نمدی FELTWORK
  • عتیقه جات قدیمی ANTIQUES & VINTAGE
  • دمپایی و جوراب پشمی WOOLLEN SLIPPERS & SOCKS
  • ادویه جات برند سونلی  ADJIKA & SPICE BLENDS

پارچه های سنتی آبی متعلق به تفلیس برای سوغاتی های سفر

 

جاهای دیدنی و گردشگری تفلیس

همان‌طور که اشاره شد، تفلیس، از شهرهای باستانی و گردشگری جهان به شمار می‌رود و دارای جاذبه‌های بسیار زیادی است. از مهم‌ترین مناطق گردشگری تفلیس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شهر قدیمی تفلیس Old Tbilisi
  • خیابان روستالی Rustaveli Ave
  • مجسمه مادر Mother Georgia Statue
  • آبانوتوبانی Abanotubani
  • کلیسای بیت لحم علیا (Zemo Betlemi)
  • پل صلح The Bridge of Peace
  • کلیسای جامع Tsminda Sameba

پل صلح در تفلیس گرجستان

 

مراکز خرید و بازارهای شهر تفلیس

در تفلیس و اطراف آن، تعدادی مرکز خرید و بازار با رنج قیمتی متفاوت وجود دارند. در این بازارها می‌توانید بهترین کالاهای را خریداری کنید. در ادامه برخی از مراکز خرید تفلیس را با هم مرور می‌کنیم:

  • مرکز خرید تفلیس مال (Tbilisi Mall) کیلومتر 16 داویت آغماشنلی
  • مرکز خرید ایست پوینت (East Point) منطقه وارکتیلی، بزرگراه کاختی، خیابان الکساندره توالچرلیدزه
  • مرکز خرید گالریا تفلیس (Galleria Tbilisi) میدان آزادی، خیابان شوتا روستاولی
  • مرکز خرید سیتی مال گلدانی (City Mall Gldani) خیابان عمر خیزانیشویلی
  • مرکز خرید مرانی مال (Merani Mall) خیابان شوتا روستاولی
  • مرکز خرید کارواسلا (Karvasla) خیابان تسوتن دادیانی
  • مرکز خرید لیلو مال (Lilo Mall)  بزرگراه کاختی
  • مرکز خرید اوراسیا (Eurasia shopping mall) خیابان عمر خیزانیشویلی

درب ورودی مرکز خرید سیتی مال گلدانی

 

هتل‌ها و محل اقامت در تفلیس

خوشبختانه در تفلیس هم می‌توانید هتل‌های گران‌قیمت و هم اقامتگاه‌هایی ارزان‌قیمت برای خودتان رزرو کنید. اگر می‌خواهید در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی داشته باشید، هتل‌های ارزان یا 3 ستاره تفلیس می‌توانند انتخاب خوبی برای شما باشند. در ادامه هتل‌های 5 ستاره، 4 ستاره و 3 ستاره تفلیس را به صورت جدول به شما معرفی می‌کنیم.

پدرجه هتل اسم هتل
هتل 5 ستاره هتل پولمن تفلیس اکسس تاورز (Pullman Tbilisi Axis Towers Hotel)
هتل بیلتمور تفلیس (The Biltmore Hotel Tbilisi)
هتل رادیسون بلو ایوریا، تفلیس سیتی سنتر (Radisson Blu Iveria Hotel, Tbilisi City Centre)
هتل گلدن پالاس تفلیس (Golden Palace Hotel)
هتل هوریزونت (Hotel Horizont)
هتل 4 ستاره هتل ماگنولیا (Hotel Magnolia)
هتل تفلیس تاور (Hotel Tbilisi Tower)
هتل رادیوس تفلیس (Radius Hotel Tbilisi)
هتل دنیس (Denis hotel)
هتل لو پلازا (L Plaza Tbilisi hotel)
هتل 3 ستاره هتل ایبیس بوجت تفلیس سنتر (Ibis Budget Tbilisi Center Hotel)
هتل ایبیس استادیوم تفلیس (ibis Tbilisi Stadium Hotel)
هتل ایوانی (Hotel Aivani)
هتل دالیدا (Hotel Dalida)
هتل دولابوری (Dolabauri Tbilisi hotel)

 

 

نحوه سفر به تفلیس

خوشبختانه به‌صورت هوایی و زمینی می‌توانید به تفلیس سفر کنید. بهترین و سریع‌ترین روش برای سفر به تفلیس، استفاده از پروازهای مستقیم یا متصل از فرودگاه‌های بین‌المللی ایران به فرودگاه بین‌المللی تفلیس است. همچنین می‌توانید از قطارهای بین المللی ایران به گرجستان استفاده کنید.

در حال حاضر قطار از تهران به تفلیس، با ترانزیت در ارمنستان عمل می‌کنند. مسیر قطار زمان بیشتری نسبت به هواپیما طول می‌کشد، اما می‌تواند یک تجربه سفر جالب باشد. علاوه بر این شما می‌توانید از طریق مرز زمینی به تفلیس سفر کنید. بهتر است قبل از سفر به مواردی مانند مدارک لازم برای عبور از مرز، وضعیت جاده‌ها و مسافت پیش رو دقت کنید.

به این نکته توجه داشته باشید که قبل از سفر حتماً بررسی کنید که آیا برای ورد به گرجستان آیا نیاز به ویزا دارید یا خیر. همچنین، بررسی کنید که کدام مسیر سفر برای شما مناسب‌تر است و باتوجه‌به زمان و بودجه اقدام به رزرو بلیط یا وسیله نقلیه مناسب کنید. 

سفر به تفلیس گرجستان

 

حمل‌ونقل عمومی در شهر تفلیس

یکی از بهترین وسایل حمل‌ونقل عمومی در این شهر مترو است که می‌توانید یک بلیط الکترونیکی یا بلیت یک‌طرفه بخرید و به میزان دلخواه شارژ کنید. به‌غیراز مترو و اتوبوس، می‌توانید از تاکسی هم استفاده کنید که معمولا کیلومتر شمار دارند.

تاکسی‌های آنلاین هم گزینه خوبی به شمار می‌روند و معمولا ارزان‌تر از تاکسی‌های شهری هستند. ازجمله تاکسی‌های آنلاین در تفلیس می‌توان تاکسی‌آن، یاندکس، تاکسیفای را نام برد.

 

هزینه سفر به تفلیس

هزینه سفر به تفلیس شامل چند مورد مختلف می‌شود؛ از جمله هزینه‌های خوردوخوراک، هزینه هتل، هزینه مکان‌های گردشگری، هزینه خرید و هزینه رفت‌وآمد و... که در ادامه هریک را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

سفر و گردش به تفلیس

هزینه خرید در تفلیس

همه‌ ما وقتی که به سفرهای خارجی می‌رویم، دوست داریم در مراکز خرید آن‌ها قدم بزنیم و کالاها و محصولات مختلفی را خریداری کنیم. قیمت‌ها در مراکز خرید تفلیس مانند سایر شهرها یا کشورهای دیگر به عوامل مختلفی مثل: برند کالا، محل قرار گرفتن فروشگاه و تخفیف داشتن یا نداشتن بستگی دارد. مثلا: هزینه خرید یک پوشاک در تفلیس بین 90 تا 400 لاری است و اگر بخواهید کفش بخرید باید بین 30 تا 150 لاری هزینه کنار بگذارید. 

هزینه مراکز تفریحی در تفلیس

برای بازدید از مکان‌های تفریحی تفلیس هم باید هزینه کنار بگذارید؛ مثلا اگر اهل موزه رفتن باشید حدود 20 هزار تومان ورودی موزه خواهد شد. برای استفاده از قطارهای تفریحی باید حدود 1 الی 8 هزار تومان کنار بگذارید. 

هزینه خوردوخوراک در تفلیس

هزینه غذا هم کاملا به خودتان بستگی دارد؛ مثلا برای سرو غذا در بهترین رستوران‌های تفلیس باید 50 لاری یا 200 هزار تومان برای هر یک نفر کنار بگذارید که این هزینه بالایی است. اما اگر بخواهید در غذاخوری‌های معمولی غذا بخورید، این هزینه حدودا برای شما به ازای هر نفر بین 40 تا 60 هزار تومان خواهد شد.

هزینه رفت و آمد در تفلیس

اگر بخواهید از مترو و مینی‌بوس استفاده کنید، قطعا هزینه کمتری برای شما خواهد داشت. هزینه اتوبوس در تفلیس حدود نیم لاری است و هزینه مترو هم به پول ما حدود 2 هزار تومان می‌شود. متروها در تفلیس از 6 صبح تا 12 شب فعالیت دارند. اما اگر بخواهید با تاکسی در شهر به گشت‌وگذار بپردازید، باید حدود 5 لاری یعنی 20 هزار تومان پرداخت کنید. 

هزینه مکالمه و رومینگ در تفلیس

هزینه مکالمه و رومینگ هم بسته به نوع سیم‌کارت ایرانی و گرجستانی متفاوت است؛ مثلا استفاده از سیم‌کارت‌های ایرانی برای هر دقیقه 6 هزار تومان و اگر سیم‌کارت گرجستانی بخرید، حدود 8000 هزار تومان می‌شود.

و در مجموع چقدر باید برای رفتن به تفلیس هزینه کنیم؟

نمی‌توان برای هزینه‌های سفر به تفلیس اعداد و ارقام مشخص کرد و شما می‌توانید خودتان هزینه‌هایتان را تا حدود زیادی مدیریت کنید. مثلا: برای یک سفر معمولی 3 روزه به تفلیس باید حدود 3 میلیون و نیم کنار بگذارید.

اگر هم بخواهید یک سفر لوکس با بهترین امکانات داشته باشید، حدود 6 الی 7 میلیون خواهد شد.

 

اطلاعات ضروری تفلیس

برای سفر به تفلیس بهتر است شماره‌های زیر را داشته باشید:

  • کد تلفن گرجستان: ۹۹۵+
  • کد تلفن تفلیس: ۳۲
  • شماره پلیس، آتش‌ نشانی و آمبولانس: ۱۱۲
  • ویزا: نمی‌خواهد
  • واحد پول: لاری گرجی (GEL)
  • زمان محلی: GMT+۴
  • زبان رسمی: گرجی
  • دین مردم: مسیحیت

 

سیم کارت های تفلیس

یک دغدغه مهم ما برای سفرهای خارجی تهیه سیم‌کارت است که بتوانید هم با اطرافیان ارتباط برقرار کنید و هم از اینترنت آن استفاده نمایید. سیم‌کارت را می‌توانید از فرودگاه‌های گرجستان یا نمایندگی‌های فروش در سطح شهر خریداری کنید. اپراتورهای مگتی کام، ژئوسل و بی لاین از اپراتورهای مهم و فعال در گرجستان هستند که می‌توانید سیم‌کارت آن‌ها را خریداری کنید. 

 

وضعیت امنیت در تفلیس

به‌طورکلی تفلیس شهر امنی بوده و به این دلیل که هرساله پذیرای گردشگران زیادی از سراسر جهان است. اما دقت کنید که برای احتیاط بیشتر وسائل گران‌قیمت و با ارزش خودتان را به جاهای گردشگری و شلوغ نبرید.

امنیت شهر تفلیس

 

حقایقی در مورد تفلیس که نمی‌دانید

تا به اینجای مطلب با تفلیس، هتل‌ها، جاهای دیدنی این شهر و بسیاری از موارد دیگر آشنا شدید، در ادامه بهتر است حقایقی هم در مورد تفلیس بدانید:

  1. قدیمی‌ترین کلیسای جهان در تفلیس قرار دارد.
  2. در گذشته بخشی از تفلیس سیدآباد نامیده می‌شد.
  3. اولین چاپخانه در تفلیس افتتاح شد.
  4. قرار است در آینده که تفلیس کم کم تبدیل به یک شهر اروپایی شود.
  5. اولین حمل‌ونقل عمومی در تفلیس Konka بود.
  6. اولین تمبر در جهان در شهر تفلیس چاپ شد. 

 

تجربه سفر به تفلیس با سفریار...

احتمالا با رعایت و در نظر گرفتن این نکات گفته شده در راهنمای سفر به تفلیس می‌توانید سفر لذت‌بخشی برای خودتان رقم بزنید. قبل از سفر به تفلیس لازم است که این نکات گفته شده در این راهنما را بدانید و با آگاهی کامل به این شهر زیبا سفر کنید. در این مطلب هرآنچه که لازم بود درباره سفر به تفلیس بدانید را مورد بررسی قرار دادیم تا بیشتر از پیش با این شهر آشنا شوید.

اگر همچنان درباره سفر به تفلیس سؤال خاصی دارید با می‌خواهید تور تفلیس را رزرو کنید؛ می‌توانید با کارشناسان ما با شماره 02191006828 تماس بگیرید و راهنمایی‌های لازم را در این زمینه کسب کنید. مشاوران ما می‌توانند با توجه به هزینه‌ای که برای سفر دارید، بهترین راهنمایی‌ها را در اختیار شما قرار دهند تا بتوانید سفر خوبی داشته باشید. همچنین اگر قصد دارید در نوروز به این شهر زیبا سفر کنید، کافی است که تور نوروز تفلیس سفریار را رزرو و خریداری نمایید.

سوالات متداول
  • قیمت تور تفلیس به پارامترهای مختلفی مانند: مدت زمان اقامت شما در تفلیس، زمان سفر، نوع هتل، نوع ایرلاین و حتی امکانات و خدمات تور مورد نظر بستگی دارد.

  • خیر؛ برای سفر به تفلیس نیازی به ویزا نخواهید داشت.

  • فصل بهار بهترین زمانی است که می‌توانید برای سفر به تفلیس انتخاب کنید.

  • اتوبوس، مترو و مارشروتکا (مینی‌بوس‌های کوچک) از مهم‌ترین وسائل حمل و نقل عمومی در تفلیس هستند.

  • هم به صورت زمینی و هم به صورت هوایی می‌توانید به تفلیس سفر کنید. تور هوایی تفلیس از تهران حدود 1 ساعت و 20 دقیقه و تور زمینی هم معمولا به صورت اتوبوس و قطار است.

  • اگر بخواهید هتل‌های معمولیو 3 ستاره انتخاب کنید، باید بین 15 تا 200 لاری پرداخت کنید و هتل‌های 5 ستاره بین 100 تا 700 لاری برای شما هزینه دارند.

نظرات کاربران

نظرتان را در مورد این تور با ما به اشتراک بگذارید

امتیاز از 5 از بین 0 نفر

دیدگاه ها