راهنمای سفر به گرجستان

راهنمای سفر به گرجستان

چهارراه تمدن‌ها، زادگاه نوشیدنی‌های خاص، کشور گرجستان، هم‌مرز با قفقاز و دریای سیاه با تاریخی طولانی و مهمان‌نوازیِ باورنکردنی، مقصدی مناسب برای سفری چندروزه است. پیش از سفر به این کشور، مطالعه راهنمای سفر به گرجستان برای کاوش در کوه‌های سبز مخملی، کلیساهای ارتدکس، خیابان‌های هزارتو و پارک‌های ملی مملو از جذابیت‌های بصری کمک بسیاری می‌کند. برای اینکه با مراکز خرید، هتل‌ها و جاهای دیدنی این کشور زیبا بیشتر آشنا شوید تا انتهای متن همراه ما باشید.

خبر خوبی برای مسافرین گرجستان داریم؛ از این پس ایرانیان می‌توانند تا سقف 45 روز بدون ویزا در این کشور لحظات خوشی را تجربه کنند.

معرفی کشور گرجستان

برای معرفی گرجستان باید بدانید که این کشور با قفقاز جنوبی که در غرب دریای سیاه قرار دارد، همسایه است. گرجستان در تقاطع بین آسیای غربی و اروپای شرقی است و با ارمنستان، آذربایجان، روسیه و ترکیه مرز مشترک دارد.

دقت کنید که گاهی اوقات گرجستان به‌اشتباه به‌عنوان یک کشور در خاورمیانه طبقه‌بندی می‌شود؛ اما درحقیقت، در قسمت شرقی اروپا با غرب آسیا، منطقه‌ای که بسیاری آن را اوراسیا می‌نامند، قرار دارد. این کشور یکی از سه کشور مستقل در منطقه قفقاز است که دو کشور دیگر آن ارمنستان و آذربایجان هستند.

گرجستان با مساحت 69700 کیلومتر مربع، کمی ‌کوچک‌تر از کارولینای جنوبی یا کمی‌ بزرگ‌تر از ویرجینیای غربی است. جمعیت گرجستان 3.7 میلیون نفر و پایتخت آن، تفلیس به‌عنوان بزرگ‌ترین شهر این کشور محسوب می‌شود. همچنین می‌توان آن را در رده کشور‌های درحال‌توسعه دانست.

زیبایی‌های طبیعی، مهمان‌نوازی، باستانی بودن شهرهای آن و عوامل دیگر باعث شده که از کشور‌های اروپایی و آسیایی، گردشگر‌های زیادی به این کشور سفر کنند. همچنین بهتر است بدانید که در سفر به گرجستان با زبان‌های گرجی (رسمی)، روسی و ارمنی مواجه خواهید بود.

به‌طور کلی، گرجستان دارای چشم‌انداز متنوعی است. در بخش غربی بیشتر کوهستانی است و بیش از یک‌سوم آن را جنگل پوشانده است. همچنین تنوع قابل‌توجهی از مناظر وجود دارد، از سواحل نیمه‌گرمسیری دریای سیاه تا یخ و برف خط تاج قفقاز، همگی تضادهایی را ایجاد کرده‌اند که با توجه به مساحت کوچک این کشور، قابل‌توجه است.

معرفی شهر گرجستان

 

آب و هوا و بهترین فصل سفر به گرجستان

برای یک کشور کوچک، آب و هوای گرجستان از تنوع جالبی برخوردار است و کوه‌های قفقاز و دریای سیاه هر دو در آب‌وهوای گرجستان نقش دارند. به‌طور کلی، آب‌وهوا در شرق گرجستان خشک‌تر و در عین حال سردتر و در غرب مرطوب‌تر اما گرم‌تر است.

بهترین زمان و فصل سفر به گرجستان در ماه‌های می، ژوئن یا سپتامبر (اردیبهشت، خرداد و تیر یا شهریور و مهر) است، به‌ویژه در مناطق پست اطراف تفلیس، پیشنهاد می‌شود که در این ماه‌ها سفر کرد؛ زیرا از گرما و رطوبت تابستان و همچنین زمستان یخبندان فرار می‌کنید.

از طرف دیگر، در فصل پاییز بهتر است که با تجهیزات بیشتری سفر کرد؛ زیرا آب و هوا می‌تواند در یک لحظه تغییر کند. درحقیقت، قبل از سفر به گرجستان بهتر است درباره آب و هوای این کشور زیبا، اطلاعات کامل داشته باشید.

به‌طور کلی فصل سفر به گرجستان به دسته‌بندی‌های مختلف تقسیم می‌شود که به شرح زیر هستند:

  • جولای و آگوست (مرداد) ماه‌های اوج تعطیلات برای گرجی‌هاست، زمانی که اقامتگاه‌های توریستی شلوغ است و تفلیس و مناطق پست می‌توانند به‌طور ناخوشایندی گرم شوند. البته که در این فصل سفر به گرجستان این مزیت را دارد که می‌توانید پیاده‌روی بدون برف در قفقاز را تجربه کنید.
  • برف از اوایل سپتامبر (شهریور و مهر) در کوهستان شروع به باریدن می‌کند، اگرچه سپتامبر و اوایل اکتبر دلپذیرترین دما را در مناطق پست ارائه می‌دهد، اما باید بررسی کرد که تمایل دارید در یک فصل سرد برای تفریج و سفر اقدام کنید یا خیر؟
  • نوامبر تا آوریل (آبان تا فروردین) دما کم بوده و فصل تقریبا سردی است، البته که با دمای انجماد در دسامبر، ژانویه و فوریه و گاهی اوقات تا مارس (آذر تا اسفند) هم مواجه خواهید بود. به‌طور کلی، این ماه‌ها بیشتر فصل ورزش‌های زمستانی است، زمانی که لژهای اسکی پر هستند و جشن‌های عمومی‌ِ زیادی برگزار می‌شود.
  • آب و هوای زمستانی اغلب تا آوریل (فروردین) ادامه دارد، اما ماه می (اردیبهشت و خرداد) بارانی و معتدل است، با گل‌های وحشی که مناظر را زیبا می‌کنند و مسیرهای پیاده‌روی در کوه‌ها دوباره قابل‌دسترس هستند.
  • ژوئن (تیر) زمان بسیار خوبی برای بازدید از گرجستان است. این ماه در این فصل، قبل از شلوغی تابستان بوده اما با آب‌وهوایی گرم مواجه خواهید بود.

در بالا به انواع فصل های گرجستان اشاره شده است که تایم خوبی برای سفر به گرجستان است.

بهترین زمان سفر به گرجستان براساس آب و هوا

 

جشنواره‌ها و مراسم آیینی و فرهنگی گرجستان

در تقویم فرهنگی گرجستان مهم‌ترین مناسبت‌ها در تفلیس برگزار می‌شود. جشن‌هایی شامل بازارچه‌های پاپ آپ صنایع دستی، نمایش وسایل نقلیه قدیمی، اجرای گروه‌های بزرگ، رقص محلی و ... که به‌طور کامل شهر را فرا می‌گیرد. در این جشن‌ها به تنوع نژادی و قومی محترم شمرده شده و غذاها، آداب و رسوم سراسر گرجستان نمایش داده می‌شود. اگر به کشور گرجستان سفر می‌کنید بهتر است جشن‌های گرجی را از دست ندهید!

از مهم‌ترین جشن‌های مذهبی در گرجستان می‌توان به مراسم عید پاک اشاره کرد که از نیمه‌شب آغاز و تا اوایل روز بعد ادامه پیدا می‌کند.

همچنین هرساله در 14 اکتبر، جشن Svetitskhovloba (Mtskhetoba)  به یاد پایتخت قبلی گرجستان برگزار می‌شود. در گرجستان، این یک تعطیلات ملی شناخته‌شده است.

کلیسای جامع قرن یازدهمی ‌Svetitskhoveli  نقطه کانونی جشن‌هایی است که در پیاده‌روهای شهر متسختا برگزار می‌شود. در مقایسه با برخی دیگر از جشن‌های گرجستانی با طبیعت مشابه، متسختا هوای باشکوه‌تری دارد. در بخشی از جشن‌های کاتولیکوس و پتریارک، مراسمی‌ با عنوان غسل تعمید دسته‌جمعی برای بازدیدکننده‌ها برگزار می‌شود. در طرف دیگر این جشن، بازار غذا، اجرای موسیقی و رقص در میدان کلیسای جامع برگزار می‌شود.

همچنین یک رویداد موسیقی سالانه به نام روکا در تفرجگاه کوهستانی شووی در راچا برگزار می‌شود که به‌مدت سه روز، ده‌ها نوازنده منطقه‌ای و بین‌المللی به اجرای موسیقی زنده در فضای باز روی صحنه‌ها با تمرکز بر ژانرهای آلترناتیو راک و الکترونیکی می‌پردازند.

درحقیقت، مراسم و رویداد‌های فرهنگی مختلفی در کشور گرجستان وجود دارد که هر یک تاریخچه زیبا و دلایل متنوعی دارند. برای سفر به گرجستان بهتر است که برنامه‌ریزی سفر خود را به‌گونه‌ای انجام دهید تا نظاره‌گر این مراسم باشید.

جشنواره های و مراسمات آیینی گرجستان

در دانشنامه آنلاین ایرانیکا آمده است که:

«قبایل گرجستان باستان با تمدن‌های خاور نزدیک، ارتباط فرهنگی تنگاتنگی داشتند و عناصر ایرانی در هنر منطقه قفقاز مشهود است. حتی به‌صورتی که برخی اشیا مانند ریتون برنزی شرق گرجستان از قلمرو ایران باستان آورده شده است یا خنجرها، شمشیرها، تبرها و ... به نمونه‌های ایرانی تشابه بسیاری دارند. اما استفاده از هنر ایرانی در فرهنگ گرجستان، پس از قرن چهارم و میلاد مسیح به‌عنوان دین رسمی گرجستان متوقف شد.»

 

پوشش و غذاهای محلی و سوغاتی گرجستان

به‌طور حتم با سفر به گرجستان علاوه‌بر اینکه با نوع پوشش‌های قومی‌ و غذاهای متنوع آشنا می‌شوید، به‌دنبال سوغاتی برای عزیزان خود هم هستید؛ یادگاری‌هایی که ماهیت این سرزمین باستانی را به تصویر می‌کشند. سوغاتی‌های سنتی گرجستان با طیف وسیعی از گزینه‌ها از قلب شهر قدیمی ‌تفلیس تا دامنه‌های دوردست کوه‌های قفقاز، مجموعه‌ای غنی از هنرها و صنایع‌دستی سنتی، لذت‌های آشپزی و مهمان‌نوازی بی‌نظیر گرجی را ارائه می‌دهند.

 این طرح‌های سنتی به شما نگاهی اجمالی به روح ملتی می‌اندازد که به تاریخ و آینده خود افتخار می‌کنند و عبارتند از:

  • کلاه و روسری‌های پشمی
  • کانتسی
  • ادویه و پنیر محلی و مرباهای گرجی
  • جواهرات نقره
  • چورچخلا

سوغات و صنایع‌دستی سنتی گرجستان یکی از بهترین جلوه‌های کشور گرجستان است.

آشنایی با غذاهای گرجستانی

در سفر به گرجستان غذاهای خوشمزه، میهمان‌نوازی و نوشیدنی‌های این کشور شما را به دام می‌اندازد. غذاهای متنوعی در این کشور ارائه می‌شود که بهتر است با توجه به ذائقه خود آن را انتخاب کنید. اما به‌طور کلی بیشتر غذاهای گرجستان با نوع خوراک ما ایرانی‌ها تطابق دارند. به طور مثال: Khinkali یکی از غذاهای محبوب در گرجستان است که به‌طور معمول با گوشت زیاد و ادویه‌های متنوع طبخ می‌شود. این غذا به‌صورت آب‌پز یا بخارپز سرو می‌شود.

Badrijani Nigvzit یکی دیگر از غذاهای محبوب گردشگر‌هاست. درحقیقت، نوارهایی از بادمجان تفت‌داده‌شده همراه رب و گردو بر روی آن‌ها سرو می‌شود. می‌توان آن را جزو غذاهای شیرین و خوش‌طعم است.

جالب است بدانید که در گرجستان غذایی شبیه به دلمه‌های ایرانی هم وجود دارد که با نام Dolmas شناخته می‌شود. سبزیجات یا برگ‌های بخارپز، برشته یا آب‌پزشده پر شده با گوشت چرخ‌کرده، سبزی و برنج از ترکیبات این غذا‌ست که بسیار با طعم دلمه‌های ایرانی همخوانی دارد.

غذاهای محلی و خاص گرجستان

آشنایی با پوشش در گرجستان

لباس یکی از قدیمی‌ترین عناصر فرهنگی میراث ملی گرجستان است که منشأ ویژگی‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را نشان می‌دهد. در طول قرن‌ها، سنت‌های لباس پوشیدن در گرجستان منعکس‌کننده تغییرات سیاسی و فرهنگی در این کشور بود. لباس گرجی که بیانگر مسیر سیاسی و نماد روح زمانه بود، گهگاه تغییر می‌کرد، با این وجود هویت ملی خود را حفظ کرده است. این پوشش از قدیم برای اهالی این کشور استفاده می‌شده و هنوز هم می‌توان این لباس را بر تن افراد مختلف دید.

پوشش زنان در کشور گرجستان

 

جاهای دیدنی و گردشگری گرجستان

گرجستان دارای تضادهای بسیاری است که آن را به مکانی جذاب برای بازدید تبدیل می‌کند. جاذبه‌هایی که گردشگرها را به گرجستان می‌آورند، متفاوت بوده و هر یک جذاب و دیدنی هستند. در اینجا بخش کوتاهی را به جاذبه های دیدنی گرجستان خواهیم پرداخت.

شهر باتومی

باتومی ‌یکی از شهرهای زیبا و جذاب گرجستان است که در جنوب غربی آن واقع شده و با اقیانوس سیاه، هم‌مرز است. این شهر دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی است و به‌دلیل کازینو‌ها، بازار و پل کابلی‌اش معروف است. همچنین شهر باتومی ‌با توجه به موقعیتی که دارد یک شهر ساحلی است و در فصل تابستان می‌توان بهترین تفریحات آبی را در آن تجربه کرد. فعالیت‌هایی مانند شنا، قایقرانی، حمام آفتاب و پاراگلایدینگ از جمله فعالیت‌های محبوبی است که بیشتر گردشگر‌ها را به خود جذب می‌کند.

آسمان و زیبایی شهر باتومی گرجستان

شهر تفلیس

تفلیس علاوه‌بر پایتخت بودن، یکی از جاهای دیدنی گرجستان است که می‌تواند هر نوع قشری از افراد را به خود جذب کند. این شهر دارای جاذبه‌های دیدنی بسیاری است که عبارتند از:

  • حمام‌های گوگرد تفلیس قدیم: در این حمام آب گرم غنی‌شده با مواد معدنی از اعماق زیرزمین به داخل حمام‌های گوگردی گنبدی‌شکل تفلیس قدیم وارد می شود و می‌توان از ساعت 8:30 صبح از این حمام‌ها استفاده کرد.
  • میدان بازار: میدان بازار در فاصله 5 دقیقه‌ای تا حمام گوگرد، محلی است برای خرید هرآنچه از گرجستان انتظار دارید، از شراب تا صنابع‌دستی.
  • گالری 27: گالری 27 به‌عنوان یک خانه‌ چشم‌نواز با کنده‌کاری‌های بسیار زیبا، چشم هر گردشگری را به خود خیره می‌کند. این خانه یا همان گالری، یک ورودی پلکانی فتوژنیک دارد که با پنجره‌های رنگی‌رنگی تزئین شده است. همچنین فاصله آن تا میدان بازار 5 دقیقه پیاده است.

البته که تفلیس جاهای دیدنی زیادی دارد که باید با توجه به سلیقه و روحیه خود آن‌ها را انتخاب کنید. اما می‌توانیم بگوییم که حتی اگر یک روز کامل هم در این شهر به گشت‌وگذار اختصاص دهید، باز هم زمان کمی خواهد بود.

شهر تفلیس گرجستان

متسختا

متسختا به‌عنوان یک شهر تاریخی در شمال غربی گرجستان واقع شده که در ارتفاعات قفقاز قرار دارد. این شهر دارای آب‌وهوای سرد و خشک بوده و به‌دلیل قدمت زیادی که دارد، به یکی از جاذبه های گردشگری گرجستان تبدیل شده است.

متسختا دارای بناهای تاریخی، معماری زیبا و موزه‌های تاریخی است که هر یک به‌تنهایی برای گردشگر‌ها جذاب خواهند بود. به‌طور حتم با بازدید از قلعه متسختا، کلیسای مریم مقدس، بازارهای سنتی، موزه‌های تاریخی و مراسم سنتی می‌توانید خاطره خوشی را در ذهن خود ثبت کنید. همچنین می‌توان منظره زیبای دره کورابی و آبشارهای شریفی و شکیلا را در متسختا مشاهده کرد.

شهر متسختا گرجستان

 

مراکز خرید و بازارهای گرجستان

کشور گرجستان با تنوع گردشگرهایی که دارد، مراکز خرید و بازار‌های مختلفی را در نظر گرفته تا همه افراد بتوانند به‌راحتی خرید‌های موردنظر خود را انجام دهند. در اینجا دو نمونه از بزرگ‌ترین مراکز خرید را معرفی خواهیم کرد:

تفلیس مال (Tbilisi mall)

تفلیس مال جزو مشهورترین و پربازدیدترین مراکز خرید در شهر تفلیس گرجستان است که علاوه‌بر بزرگ بودن مرکز خرید، فضا و محیطی زیبا و دل‌انگیز را به وجود آورده است. این ساختمان با ترکیبی از معماری معاصر تفلیس ادغام شده و زیبایی دوچندانی پیدا کرده است.

در این مرکز خرید می‌توان از برند‌های مطرح انواع پوشاک، کیف، کفش، لباس‌های بچگانه و مایحتاج دیگر را تهیه کرد. همچنین در این مرکز خرید، فضاهایی مانند فودکورت، سینما، شش کافه بزرگ،‌ هایپرمارکت و پارکینگ با ظرفیت ۲۷۰۰ خودرو وجود دارد.

معماری و جذابیت مرکز خرید، تفلیس مال در گرجستان

مرکز خرید ایست پوینت (East Point)

مرکز خرید ایست پوینت، از جمله مهم‌ترین مجموعه‌های تفریحی شهر تفلیس است که از صدها فروشگاه تشکیل می‌شود که معروف‌ترین برندهای دنیا را ارائه می‌دهند. وجود امکانات دیگری همچون سالن بولینگ یا زمین بازی بچه‌ها و سالن سینما، آن را به فضایی عالی برای تفریح و وقت‌گذرانی خانواده‌ها تبدیل کرده است.

 

هتل های گرجستان و محل اقامت

به‌طور حتم همه ما برای اینکه سفری لذت‌بخش را تجربه کنیم، نیاز به یک استراحتگاه مناسب داریم. تمام کشور‌ها برای اینکه بتوانند خدمات عالی را در اختیار گردشگرهای خود قرار دهند، هتل‌ها و اقامتگاه‌های عالی را در نظر گرفته‌اند. گرجستان هم به‌عنوان یک کشور با گردشگر زیاد، هتل‌های مختلفی را با درجه‌بندی کیفی برای تمام افراد مهیا کرده است که در اینجا برخی از هتل‌های مطرح و معروف آن را بررسی خواهیم کرد.

هتل رومز تفلیس (Rooms Hotel Tbilisi)

هتل رومز در تفلیس، هتلی 4 ستاره با 139 اتاق که دسترسی راحتی دارد؛ زیرا در مرکز شهر تفلیس واقع شده است. در گذشته، ساختمان اصلی این هتل، یک انتشاراتی قدیمی ‌بوده که نمای بسیار جذابی دارد. سبک معماری این هتل به‌قدری چشم‌نواز است که هر گردشگری را به خود جذب می‌کند.

در این هتل می‌توانید از وای‌فای پرسرعت، صبحانه و پارکینگ رایگان استفاده کنید. همچنین این هتل مجهز به باشگاه بدنسازی است و می‌توان از غذهای لذیذ و با کیفیت آن بهره‌مند شد. دقت کنید که هتل رومز یکی از گران‌ترین هتل‌های گرجستان است و برای اقامت در آن، با توجه به نوع و ظرفیت اتاق، باید شبی ۱8۰ تا 360 دلار در سال 1402 هزینه کنید.

هتل رومز تفلیس گرجستان

هتل بریتیش‌ هاوس (Hotel British House)

این هتل در خیابان بلینسکی، یکی از زیباترین خیابان‌های تفلیس بنا شده و دسترسی راحتی به مرکز شهر دارد. با توجه به نام هتل که به معنی خانه انگلیسی است، مدیریت این هتل هم بر عهده یک فرد انگلیسی است که چیدمان، امکانات و استانداردهای مهمان‌داری را به‌خوبی رعایت کرده است.

در این هتل می‌توان از وای‌فای، صبحانه و پارکینگ رایگان استفاده کرد. همچنین هتل بریتیش‌ هاوس به تمام جاذبه‌ها، دیدنی‌ها و ایستگاه متروی‌ تفلیس نزدیک است و می‌توانید در مرکز شهر پیاده به سراغ دیدنی‌ها بروید. این هتل هم جزو گران‌ترین هتل‌های 4 ستاره گرجستان محسوب می‌شود؛ اما هزینه متوسط اقامت در آن از رومز هتل کمتر است و بسته به نوع اتاق 80 تا ۱50 دلار در سال 1402 هزینه دارد.

هتل خانه انگلیسی در گرجستان

اما سایر هتل‌های مطرح و جذاب در گرجستان عبارتند از:

  • هتل سی تفلیس (Tbilisi Sea Hotel)
  • هتل‌ هالیدی این (Holiday Inn - Tbilisi, an IHG Hotel)
  • هتل کرون پَلَس (Cron Palace kosher Tbilisi Hotel)
  • هتل رادیسون بلو ایوریا (Radisson Blu Iveria Hotel)
  • هتل ماریوت باتومی (MARiOT COMFORTABLE FLAT)
  • هتل اربی سیتی باتومی (Orbi City ApartHotel Sea View)
  • هتل بیلتمور تفلیس (The Biltmore Tbilisi Hotel)
  • هتل رادیسون بلو باتومی (Radisson Blu Hotel Batumi)

 8 مورد از بهترین هتل های گرجستان ذکر شد که بسیار جذاب هستند.

بهترین زمان سفر به کشور گرجستان

همان‌طور که در ابتدای متن توضیح داده شد، برای سفر به گرجستان با توجه به تغییرات آب‌وهوایی می‌توان زمان‌های مختلفی را انتخاب کرد. اما به‌طور کلی بهترین زمان برای سفر به گرجستان، می، ژوئن (اردیبهشت تا تیر) یا سپتامبر (شهریور و مهر) است. به‌خصوص در مناطق پست اطراف تفلیس، زیرا از گرما و رطوبت تابستان و همچنین یخبندان زمستان خبری نیست.

 

نحوه سفر به گرجستان

برای سفر به گرجستان می‌توان از راه‌های هوایی یا زمینی اقدام کرد. برای سفر‌های زمینی به گرجستان و با مشاهده نقشه گرجستان می‌توان دریافت که از طریق مرز ترکیه، ارمنستان و آذربایجان می‌توان به این کشور سفر کرد. سفر زمینی از طریق قطار و خودروی شخصی و اتوبوس امکان‌پذیر است. همچنین می‌توان از طریق تور هوایی به گرجستان برای سفر به این کشور باستانی و دل‌انگیز اقدام کرد.

دقت کنید که برای سفر زمینی به گرجستان مدارک مختلفی نیاز است که عبارتند از:

  • پلاک، گواهینامه و دفترچه مالکیت خودروی بین‌المللی و برگه کاپوتاژ (در صورت سفر دریایی)
  • عوارض خروج
  • پاسپورت

 به مدارک موردنیاز در سفر زمینی به گرجستان اشاره شده است که باید حتما به آن دقت کرد.

حمل و نقل عمومی‌ در گرجستان

گرجستان دارای طیف گسترده‌ای از سیستم‌های حمل و نقل عمومی ‌است. در این کشور می‌توانید اتوبوس، راه آهن، مینی‌بوس و مترو را به‌راحتی پیدا کنید. بااین‌حال، پیمایش حمل‌ونقل در اینجا ممکن است کمی ‌چالش‌برانگیز باشد. عناوین و ترجمه‌های انگلیسی در وسایل حمل‌ونقل مختلف وجود دارد که دانستن اینکه کجا می‌روند را کمی ‌آسان‌تر می‌کند؛ اما برخی از آن‌ها فقط متن گرجی دارند.

اتوبوس‌های شهری و مینی‌بوس

اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها از ساعت 7 صبح تا 12 شب حرکت می‌کنند. صبح زود و عصر به‌ندرت دیده می‌شوند. همچنین تنها در ایستگاه‌های اتوبوس مشخص‌شده، توقف دارند. بیشتر ایستگاه‌های اتوبوس مجهز به مانیتورهای برنامه هستند تا ببینند اتوبوس‌های موردنظر شما چه زمانی به ایستگاه می‌رسند. 

مترو

متروی تفلیس که متروپولیتن نامیده می‌شود، دارای دو خط و 21 ایستگاه است. از ساعت 6 صبح تا 12 شب کار می‌کند. هزینه 1 لاری برای جابه‌جایی مسافرها تعیین شده است. برای سفر فقط می‌توانید از کارت سفر استفاده کنید. کارت‌های مسافرتی را می‌توان در هر ایستگاه مترو به قیمت 2 لاری (1 دلار) خریداری کرد و هزینه بیشتری را در ایستگاه‌های مترو یا SSM‌های نارنجی (دستگاه خود سرویس) توسط EXPRESS PAY دریافت کرد.

تاکسی

تاکسی‌ها یکی از بهترین راه‌ها برای رفت‌وآمد در اطراف شهر هستند؛ زیرا قیمت ارزان داشته و به‌وفور یافت می‌شوند. کرایه‌ها بسیار مقرون‌به‌صرفه است و به‌طور معمول هزینه رفت‌وآمد چنددلار می‌شود.

به‌طور کلی، دسترسی به تاکسی‌ها راحت است و شرایط رفت‌وآمد را آسان‌تر می‌کند. همچنین تاکسی‌ها در خارج از مکان‌های عمومی ‌اصلی مانند: فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های قطار، ایستگاه‌های اتوبوس و هتل‌های بزرگ منتظر خواهند بود تا برای جابه‌جایی انتظار نکشید.

 

هزینه سفر به گرجستان در سال 1402 چقدر است؟

همان‌طور که اشاره شد، نوع سفر به این کشور که به‌صورت زمینی یا هوایی است و اینکه چه فصلی از سال را انتخاب می‌کنید، به‌طور حتم بر هزینه‌های شما تاثیر خواهند گذاشت.

بهتر است این‌طور بگوییم، هزینه سفر با توجه به اولویت‌های شما مانند انتخاب هتل، نحوه سفر، بازدید از مکان‌های دیدنی، خرید از مراکز بزرگ و حتی نوع تفریحات شما بستگی دارد و نمی‌توان یه عدد و هزینه کلی را برای همه در نظر گرفت. توصیه‌ای که می‌کنیم این است، قبل از سفر به تمام اولویت‌های خود فکر کنید و با توجه به آن‌ها برای هزینه‌ها، مبلغی را کنار بگذارید.

 

شماره تلفن‌های ضروری گرجستان

 شماره تلفن‌های ضروری در کشور گرجستان عبارتند از:

  • شماره تماس پلیس گشت در گرجستان: 112
  • شماره تماس اورژانس پزشکی در گرجستان: 113
  • شماره تماس پلیس امنیتی در گرجستان: 125
  • شماره تماس آتش نشانی در گرجستان: 111
  • شماره تماس پلیس انتظامی در گرجستان: 122
  • شماره تماس مرکز تماس در گرجستان: 11808 و 11809

 ممکن است که در طول سفر نیاز به برقراری ارتباط با مراکز اصلی و مهم کشور گرجستان داشته باشید بنابراین نیاز است که شماره‌های ضروری را بدانید.

سفر به گرجستان با سفریار

ما در این متن سعی کردیم که راهنمای مناسبی برای سفر به گرجستان ارائه کنیم تا با خیالی راحت‌تر و با دید باز به این کشور جذاب، تاریخی و زیبا سفر کنید. همچنین توصیه می‌کنیم اگر برای بار اول است که به این کشور رویایی سفر می‌کنید، تور گرجستان سفریار را انتخاب کنید تا سفری راحت و بدون دغدغه داشته باشید.

برای سفر به گرجستان، کارشناس‌های تیم سفریار در کنار شما هستند تا به‌صورت حضوری و برقراری ارتباط تلفنی به تمام سوالات و اطلاعات موردنیاز شما پاسخ دهند و شما را برای یک سفر مهیج راهنمایی کنند. این مجموعه با پشتیبانی 24ساعته و در 7 روز هفته به‌صورت تلفنی و با ارائه ارزان‌ترین و مطمئن‌ترین تورهای خارجی و داخلی به شما برای داشتن سفری هیجان‌انگیز کمک کنند.

اگر سوال یا ابهامی‌ درباره گرجستان و نحوه سفر به این کشور را دارید که در این متن به آن اشاره نشده، کافی است که در انتهای همین مطلب و در قالب کامنت با ما در ارتباط باشید تا کارشناس‌های تیم سفریار در زمان کوتاهی به سوالات شما پاسخ دهند.

سوالات متداول
  • جشنواره‌ها و رویدادهای فرهنگی بسیاری در گرجستان برگزار می‌شود، اما از مهم‌ترینِ آن‌ها می‌توان به جشنی دوروزه در تفلیس و اوایل اکتبر اشاره کرد که مملو از رقص و آواز و سرگرمی است.

  • باتوجه به آب و هوای گرجستان، بازه زمانی اردیبهشت تا مهر، بهترین فرصت برای سفر به گرجستان است.

  • تفلیس، باتومی و متسختا را در سفر به گرجستان نباید به‌هیچ‌وجه از دست داد.

  • شما برای سفر به گرجستان می‌توانید به‌صورت هوایی یا زمینی اقدام کنید. سفر زمینی با قطار و اتوبوس یا خودروی شخصی امکان‌پذیر است.

    • برگه کاپوتاژ (مجوز حمل‌ونقل دریایی)
    • پلاک، گواهینامه و دفترچه مالکیت خودروی بین‌المللی
    • عوارض خروج
    • پاسپورت
نظرات کاربران

نظرتان را در مورد این تور با ما به اشتراک بگذارید

امتیاز 2.8 از 5 از بین 5 نفر

دیدگاه ها