شب های سفید روسیه

شب های سفید روسیه

شب های سفید، پدیده‌ای زیبا در سن پترزبورگ است که هر سال از ماه مه تا ژوئیه، (تقریبا از اردیبهشت ماه تا اواسط تیرماه) فضای خیره‎کننده‌ای در این شهر ایجاد می‌کند. در این پدیده زیبا در ساعاتی از شب که باید هوا تاریک باشد، مثل سپیده دم روشن است و به آن شب های روشن هم گفته می شود. خیلی از افراد دوست دارند دقیقا در چنین زمانی از شهر دیدنی سن پترزبورگ بازدید داشته باشند. 
در این پدیده عجیب و دوست‌داشتنی، خورشید تقریبا 19 ساعت می‌تابد و هنگامی که در نیمه شب غروب می‌کند، کل شهر فضای دیدنی به خود می‌گیرد. در این مقاله از سفریار با ما همراه باشید تا این پدیده را بیشتر بشناسیم.

پدیده شب های سفید روسیه

سن پترزبورگ، پایتخت روسیه و بزرگ‌ترین شهر این کشور است. این شهر قدیمی و 3500 ساله، به دلیل داشتن جاذبه‌های تاریخی و منحصربه‌فرد، هرساله پذیرای گردشگران زیادی از سراسردنیاست. 
هر ساله با شروع فصل تابستان، این شهر یک پدیده طبیعی و غیرعادی به نام «شب های سفید روسیه» را تجربه می‌کند که طی این رخداد خورشید هر شب فقط برای چند ساعت غروب می‌کند. در 300 سالی که از تاسیس سنت پترزبورگ می‌گذرد، این پدیده به بخشی جدایی‌ناپذیر از فرهنگ آنجا تبدیل شده است.

پدیده شب های سفید روسیه

 

پدیده شب های سفید در کجای روسیه دیده می شود؟

این پدیده طبیعی، بخاطر رابطه ناهماهنگ بین ماه، زمین و خورشید رخ می دهد که در نهایت باعث به وجود آمدن شب‌های روشن در این شهر خواهد شد. در این رخداد، فاصله خورشید و زمین، خیلی کم شده و درست با شروع فصل تابستان، شاهد آن هستیم. پدیده شب های سفید را می توان به صورت خیی خفیف تر از شهرهای دیگر کشور روسیه نیز دید؛ اما قوی ترین و زیباترین شکل آن را از سن پترزبورگ می‌توان شاهد بود.
اگر دوست دارید شاهد برگزاری این پدیده باشید، می‌توانید برنامه سفرتان را بین ۲۱ خردادماه تا ۱۱ تیرماه بچینید. حتی به مناسبت این پدیده طبیعی، جشنواره‌های دیگر هم در این شهر برگزار می‌شوند که به نوع خود، خاص و هیجان‌‌انگیز هستند.

پدیده شب های سفید در روسیه

 

چرا پدیده شب‌های سفید روسیه رخ می‌دهد؟

 از نظر علمی، موقعیت قرارگیری زمین روبروی خورشید، علت این پدیده طبیعی است. یعنی چرخش کره زمین به صورتی بوده که درست مقابل خورشید قرار می‌گیرد و باعث می‌شود خورشید مدت طولانی‌تری روی برخی از نواحی شهر بتابد. 
این پدیده بسیار زیبا و طبیعی است، اما مضراتی را هم به همراه دارد؛ بی‌خوابی، سردرهای میگرنی، کم‌خونی و... از جمله مشکلاتی هستند که بسیاری از مردم سن پترزبورگ به خاطر این پدیده دارند.

 

چرا در زمان رخ دادن پدیده شب‌های روشن باید از سن پترزبورگ دیدن کنید؟

تقریبا می‌توان گفت که از زمان تاسیس این شهر،  این پدیده یکی از از ویژگی‌های مشخص سنت پترزبورگ بوده است. در چنین زمانی، شهر حال و هوای خاصی دارد و حدود 4 میلیون گردشگر در این شهر دیده می‌شوند. اگرچه این پدیده در سال 1993 شروع شد، اما به رویداد اصلی تقویم تابستانی سنت پترزبورگ تبدیل گشته.
هوای فوق‌العاده و عالی، آسمان‌ بی‌نظیر و فوق طبیعی و حتی ده‌ها رویداد فرهنگی مشهور جهان را می‌توان در کنار این پدیده تجربه کرد و سفر هیجان‌انگیزی داشت. رقص، آواز و پایکوبی، بخش اصلی این جشنواره‌ها هستند. به خاطر اینکه هوا در شب ها همچنان روشن می ماند، تیرهای چراغ برق برای 1 ماه خاموش می‌شوند. یعنی زیبایی و روشنایی شهر، از این پدیده است و وقتی که در شهر قدم می‌زنید، مردمی را می‌بینید که شاد و خندان هستند. اگر دوست دارید برای ماه‌عسل برنامه‌ریزی کنید، پیشنهاد می‌کنیم که در چنین موقعی از سن پترزبورگ دیدن کنید. 

 

مکان‌های دیدنی در شب های سفید روسیه

همان‌طور که گفته شد، با تماشای این پدیده طبیعی همزمان می‌توانید از جشنواره‌های مختلفی بازدید داشته باشید. جشنواره‌هایی که هرکدام حال‌وهوای خاصی دارند. 
جشنواره‌هایی مثل:

  • جشنواره موسیقی
  • کارناوال نمایش‌های تاریخی روسیه
  • فستیوال ستاره
  • فستیوال بادبان‌های قرمز
  • فستیوال صداها و رنگ‌ها

در جشنواره صداها و رنگ‌ها، کودکان در سنین مختلف با هم رقابت می‌کنند و استعدادهای موسیقی خود را نشان می‌دهند. برنامه‌های خلاقانه و تفریحی مختلفی برای کودکان در این جشنواره در نظر گرفته شده است.
جشنواره موسیقی ستارگان هم یکی از برترین جشنواره‌های روسیه است که به دلیل سیصدمین سالگرد شهر در نوا برگزار می‌شود. اجراهای اپرا و باله، بوم‌های سمفونیک باشکوه، شاهکارهای موسیقی و بسیاری از موارد دیگر را می‌توانید در این جشنواره ببینید. جشنواره جاز شب‌های سفید هم می‌توان یکی از این تفریحات دانست. این رویداد طی سه روز در فیلارمونیک موسیقی جاز برگزار می‌شود و تمام افرادی که به این نوع موسیقی علاقه دارند، از کشورهای مختلف گردهم می‌آیند.
اگر علاقه‌ای به این جشنواره‌ها نداشته باشید، در این مکان می‌توانید تفریحات دیگری را تجربه کنید. می‌توانید از فروشگاه‌های اطراف خرید کنید یا حتی ساعاتی از وقت خودتان را در کافه و رستوران‌های مختلف بگذرانید.  حتی تفریحات آبی هم گزینه خوبی هستند. قیمت موزه‌ها و تئاترهای سن پترزبورگ در این زمان کمتر از سایر فصل‌هاست.
شب‌های سفید روسیه، فقط یک پدیده شگفت‌انگیز نیست؛ بلکه به‌عنوان یک رویداد بزرگ در شهر شناخته می‌شود و در فصل تابستان مملو از گردشگرانی است که به اینجا می‌آیند. بسیاری از جشنواره‌هایی که در این زمان ایجاد این پدیده برگزار می‌شوند، ماهیت جهانی دارند. مسافران و ساکنان از تماشای پل‌ها و حتی سفر با قایق لذت می‌برند. حتی می‌توانند ساعاتی از وقت خودشان را به پیاده‌روی در شهر اختصاص دهند.

مکان‌های دیدنی در شب های سفید روسیه

 

حقایقی درباره پدید شب های سفید روسیه

باتوجه به مطالب گفته شده، حقایق جالب دیگری در مورد این پدیده زیبا وجود دارد که ما به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

  • وقوع پدیده شب های سفید روسیه،  باعث جذب 4 میلیون گردشگر در سال می گردد.
  • بیشتر مردم محلی سن پترزبورگ در چنین موقعیتی از سال، وقت خودشان را به پیاده‌روی می‌گذرانند.
  • پدیده شب های سفید روسیه در بسیاری از شهرهای روسیه هم قابل مشاهده است؛ ولی میزان روشنایی هوا در سن پترزبورگ بیشتر به چشم می‌خورد.
  • بیشتر ساکنان محلی این شهر در زمان وقوع این پدیده دچار کسالت و اختلالات خواب می‌شوند.

حقایقی درباره پدید شب های سفید روسیه

 

بازدید از شب های سفید روسیه با سفریار...

زمان وقوع پدیده شب های سفید روسیه، بهترین زمانی است که می‌توانید از این کشور بازدید کنید. در این زمان، شهر سن پترزبورگ، حال‌وهوای خاصی دارد؛ شاهد برگزاری بسیاری از جشنواره‌های هستید و حتی قیمت بلیط موزه و تئاترها هم نصف می‌شوند. اگر برای ماه‌عسل برنامه‌ریزی می‌کنید یا دوست دارید یک سفر عاشقانه دونفره داشته باشید، این زمان را برای رفتن به روسیه انتخاب کنید. 
اگر شماهم دوست دارید در سفرتان به روسیه چنین تجربه‌ای داشته باشید، می‌توانید تورهای سفریار به روسیه را خریداری کنید. برای خرید تور روسیه می‌توانید با کارشناسان سفریار با شماره 02191006828 با کارشناسان سفریار تماس بگیرید. کارشناسان ما اطلاعات لازم در مورد قیمت این تورها را در اختیار شما می‌گذارند. باتوجه به هزینه موردنظری که برای سفرتان کنار گذاشته‌اید، می‌توانید بهترین تور را برای خودتان انتخاب کنید و سفری عالی به سن پترزبورگ داشته باشید. 

سوالات متداول
  • زمان دقیق این جشنواره از  ۱۱ ژوئن تا ۲ ژوئیه (21 خرداد تا 11 تیر) است.

  • علاوه بر بازدید در جشنواره‌های مختلف، می‌توانید پیاده‌روی کنید، تجربه شنا در آب‌های روسیه را داشته باشید و حتی از موزه‌های مختلف بازدید کنید.

  • در این موقع، تقریبا 10 جشنواره در سن پترزبورگ اجرا می‌شوند که فستیوال ستاره‌های شب های سفید روسیه محبوب‌ترین آن‌هاست.

  • این پدیده از چند شهر روسیه به صورت خفیف تر قابل مشاهده است؛ اما تماشای آن از سن پترزبورگ، حال‌وهوای دیگری دارد.

  • ارتباط ناهماهنگ بین ماه، زمین و خورشید، علت وقوع چنین پدیده‌ای است که در نهایت باعث به وجود آمدن شب‌های روشن در این شهر خواهد شد.

نظرات کاربران

نظرتان را در مورد این تور با ما به اشتراک بگذارید

امتیاز از 5 از بین 0 نفر

دیدگاه ها