غار داملاتاش آلانیا

غار داملاتاش آلانیا

هنگامی که در سفر به آلانیا از جاذبه‌های آن بازدید می‌کنید، سری به غار داملاتاش (Damlataş Cave) نیز بزنید. این غار یکی از بهترین و معروف‌ترین جاذبه‌های توریستی و جاهای دیدنی آلانیا به شمار می‌آید که توانسته است توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب کند. داملاتاش در غرب شهر آلانیا و در نزدیکی سواحل کلئوپاترای دریای مدیترانه قرار گرفته است. در این مطلب از مجله گردشگری با ما همراه باشید تا شما را با زیبایی‌ها و خواص درمانی غار داملاتاش آشنا کنیم.

غار داملاتاش کجاست؟

اگر قصد بازدید از غار داملاتاش آلانیا را دارید، بهتر است بدانید که این غار در ۳ کیلومتری مرکز شهر آلانیا، در غرب قلعه معروف و شناخته شده این شهر و در سواحل آلانیا قرار دارد؛ بنابراین برای دسترسی سریع و راحت به این غار، می‌توانید از خودروهای اجاره‌ای استفاده کنید.

غار داملاتاش

 

تاریخچه کشف غار داملاتاش

غار داملاتاش که به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین و منحصربه‌فردترین غارهای جهان شناخته می‌شود، در سال ۱۹۴۸ به‌صورت تصادفی پیدا شده است. این غار ظاهری شگفت‌انگیز و خواص درمانی بی‌نظیر دارد؛ از این رو گردشگران زیادی را به خرید تور آلانیا ترغیب می‌کند.
در گذشته برخی از سربازان آلمانی در جنگ جهانی دوم به این غار پناه برده بودند که یکی از سربازان که مبتلا به بیماری آسم بود، در این مدت در غار داملاتاش به خودی خود درمان شد. همین امر باعث شد تا غار مورد حفاظت قرار گیرد، سپس با بررسی‌های لازم و انجام مطالعات متعدد، پی بردند که هوای درون غار، خواص درمانی دارد.

کشف غار داملاتاش

 

ساختار درونی غار

وجود حفره‌ای کوچک در لایه‌های سنگ آهک، نشان می‌دهد که باران در تشکیل غار داملاتاش، نقش بسیار مهمی داشته است. علاوه بر این برخی از قطرات باران به دلیل یخ‌زدگی بلندتر شده و با متصل شدن به هم ستون‌های غار را به بهترین شکل ممکن تشکیل داده‌اند. پس از ورود به این غار و طی مسیری تقریباً ۳۰ متری، یک سوراخ استوانه‌ای به شکل استالاکتیت که ارتفاع آن ۱۵ متر و قطرش نیز ۱۳ متر است، قرار دارد.
از دیواره غار، استالاکتیت‌ها و استالاگمیت‌ها به‌صورت قندیل‌های یخی بسیار جالب و زیبا آویزان شده‌اند. استالاگمیت‌ها نیز به کوه‌های گرد گفته می‌شود که به دلیل رسوبات معدنی آب موجود در کف غار ساخته شده‌اند.

 

مزایای بازدید از غار داملاتاش آلانیا

از اصلی‌ترین و مهم‌ترین مزایای غار داملاتاش آلانیا می‌توان به خواص درمانی آن برای کمک به بیماران آسمی اشاره کرد. در واقع این غار به دلیل اینکه در بهبود و درمان آسم و اختلالات تنفسی نقش به سزایی دارد، به نام غار درمانی آسم نیز شناخته می‌شود. 
غار داملاتاش فاصله بسیار کمی با برخی از هتل‌ها و جاذبه‌های گردشگری آلانیا دارد. این موضوع نیز یکی از دیگر از محاسن اصلی آن محسوب می‌شود.

 

ویژگی‌های غار داملاتاش

این غار ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد. شاید وجود همین ویژگی‌ها موجب شد تا بازدید از غار داملاتاش برای گردشگران جالب باشد. مهم‌ترین این ویژگی‌ها عبارت‌اند از: 

  • این غار در سال ۱۹۴۸ به طور تصادفی کشف شده که مساحت آن حدود ۲۰۰ متر مربع و حجم کلی آن نیز تقریباً ۲۵۰۰ مترمکعب است.
  • قدمت این غار به ۱۵۰۰۰ سال پیش بازمی‌گردد.
  • میزان رطوبت و دی‌اکسیدکربن در این غار، زیاد است.
  • دمای این غار در تمامی فصول حدود ۲۲ تا ۲۳ درجه است.

ویژگی‌های غار داملاتاش

 

اطلاعات بازدید

ساعت کاری: در تابستان‌ها از 10 صبح تا 7 شب - زمستان‌ها از 10 صبح تا 5 و نیم بعد از ظهر
قیمت بلیط: 60 لیر

 

جاهای دیدنی نزدیک غار داملاتاش

غار داملاتاش به دلیل فاصله کمی که با جاذبه‌ها و مکان‌های دیدنی آلانیا دارد، نزد گردشگران و مسافران محبوبیت بسیار زیادی دارد. فاصله این غار تا جاهای دیدنی به شرح زیر است: 

  • ساحل آلانیا (۱/۳ کیلومتر)
  • موزه مردم‌شناسی آلانیا (۶۰۰ متر)
  • برج سرخ (۸/۲ کیلومتر)
  • قلعه آلانیا (۸/۱ کیلومتر)

جاهای دیدنی نزدیک غار داملاتاش

 

هتل‌های نزدیک

در هنگام بازدید از این غار جذاب می توانید در یک هتل آلانیا یا در یکی از از هتل‌های نزدیک به غار داملاتاش آلانیا اقامت کنید، از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نام هتل فاصله تا مرکز شهر
هتل آلانیا 6.1 کیلومتر
هتل ساحلی کلوب کوک 5.1 کیلومتر
هتل ویلایی سوناتا 400 متر
هتل ساحلی پالمیه 6.1 کیلومتر
هتل ساحلی قصر ایکسپریا 4.1 کیلومتر
هتل کاپیتان 5.1 کیلومتر

 

 

چطور به آلانیا سفر کنیم؟

اگر قصد سفر به آلانیا و بازدید از غار شگفت‌انگیز داملاتاش را دارید، بهتر است بدانید که روش‌های زیادی وجود دارد که از طریق آن می‌توانید به این شهر زیبای ترکیه سفر کنید. اما در میان این روش‌ها خرید تور آلانیا می‌تواند برای شما بهترین و مناسب‌ترین گزینه باشد. آژانس مسافرتی سفریار هرسال انواع تور ترکیه را برگزار می‌کند که شما می‌توانید با خرید آن از سفر خود نهایت لذت را ببرید، زیرا تمامی کارهای سفر به وسیله آژانس انجام می‌شود.

 

جمع‌بندی

از جاهای دیدنی آلانیا که باید در هنگام سفر به این شهر از دست ندهید، بازدید از غار داملاتاش است. از مهم‌ترین ویژگی‌های غار می‌توان به خواض درمانی آن اشاره کرد. همچنین در اطراف غار مکان‌های گردشگری از جمله برج سرخ و ساحل آلانیا اشاره کرد. 
بهترین راه برای بازدید از این غار و سفر به آلانیا، خرید تور است که همین حالا می‌توانید از طریق آژانس مسافرتی سفریار اقدام کنید.

سوالات متداول
  • رطوبت 95% و دما بین 20 تا 24 که در اکثر اوقات 22 درجه است.

  • طبق گفته افراد خواص درمانی دارد، اما حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

  • هر روز از ساعت 6 تا 10 صبح

  • خیر، چون باید از پلکان پایین بروند؛ ولی می‌توانند دم ورودی غار از امکان تور سه‌بعدی بازدید از غار استفاده کنند.

نظرات کاربران

نظرتان را در مورد این تور با ما به اشتراک بگذارید

امتیاز 5.0 از 5 از بین 1 نفر

دیدگاه ها