جشن آب پاشونک

جشن آب پاشونک

یکی از قدیمی‌ترین جشن‌های ایرانی جشن آب پاشونک است که برای قدردانی از نعمات الهی برگزار می‌شود. مردم ایران باستان جشن آب پاشونک ایران را در فصل تابستان برگزار می‌کردند و این جشن بهانه‌ای برای شادی بود. جالب است بدانید که جشن تیرگان آب پاشونک نه‌ تنها در ایران بلکه در کشور ارمنستان نیز برگزار می‌شود و شور و نشاط زیادی در بین مردم به پا می‌کند. اما متاسفانه این روزها برگزاری این جشن کمرنگ شده است و تنها در برخی از شهرهای ایران برگزار می‌شود. برای آشنایی با این جشن و تاریخ جشن آب پاشونک در ادامه این مجله گردشگری با ما همراه باشید.

 جشن آب یا آب پاشونک چیست؟

زمان ایران باستان جشن‌های متعددی در زمان‌های مختلف برگزار می‌شد؛ زیرا مردم در این دوران تاریخی، به معجزه‌های طبیعت باور زیادی داشتند و به پاس قدردانی و شکرگزاری از خداوند برای نزول نعمت‌های خود این جشن‌ها را برگزار می‌کنند. امروزه بسیاری از جشن‌های ایران باستان به فراموشی سپرده شده‌اند و دیگر خبری از برگزاری آن‌ها نیست.
اگر نمی‌دانید جشن آب پاشونک چیست، باید بیان کنیم که پاشونک جزو محبوب‌ترین جشن‌های ایران باستان است که هنوز فراموش نشده و در برخی از شهرهای کشور در اوایل تابستان برگزار می‌شود. 
جشن آب ارمنستان یا آب پاشونک که به نام اول تووستونی (تابستانی) نیز شهرت دارد، یکی از آیین‌ها و جشن‌های هست که از ایران باستان به این کشور هم راه پیدا کرده است. مردم برای روز اول تیر که بلندترین روز سال محسوب می‌شود، مانند شب یلدا که بلندترین شب از سال است، جشنی برگزار می‌کردند.
 در روز اول تیر ماه، خورشید برای طلوع به بالاترین نقطه شمال شرقی و برای غروب به بالاترین نقطه شمال غربی می‌رسد که در این زمان شاهد بلندترین روز و کوتاه‌ترین شب سال هستید. هدف برگزاری این جشن طلب باران از خداوند است؛ زیرا در فصل تابستان بارش باران الهی کاهش می‌یابد و مردم برای داشتن سالی پربرکت و پرباران به صحرا و دشت می‌روند و با پاشیدن آب روی یکدیگر از خداوند طلب باران می‌کنند.

درباره  جشن آب یا آب پاشونک

 

جشن آب پاشونک چه موقعی از سال برگزار می‌شود؟

تاریخ جشن آب پاشونک ایرانی در روز اول تیر ماه است که خورشید برای طلوع و غروب در بالاترین ارتفاع از سطح زمین قرار می‌گیرد و نسبت به دیگر روزهای سال بیشتر به قطب آسمانی نزدیک می‌شود. در این روز شاهد بلندترین روز سال و کوتاه‌ترین شب سال هستیم.

 

تاریخچه جشن آب پاشونک در ایران

روایت‌ها و داستان‌های جذاب و مختلفی برای برگزاری جشن آب پاشونک یا جشن تیرگان آب پاشونک وجود دارد که هر یک از این روایت‌ها نحوه شکل‌گیری این جشن را روایت می‌کنند. در ادامه به معرفی 4 روایت جشن آب پاشونک ایران می‌پردازیم.

  1. روایت اول نقل‌قولی از ابوریحان محسوب می‌شود که شکل‌گیری و برگزاری این جشن از زمان جمشید آغاز شده است. به روایت ایشان زمان جمشید تعداد انسان‌ها و جانوران به صورت بسیار زیادی افزایش‌یافته بود و دیگر جایی برای زیست نمانده بود. در این زمان خداوند وسعت زمین را سه برابر کرد و دستور داد مردم برای پاک شدن از گناهان غسل کنند و از همان زمان جشن آب پاشونک آغاز شد و رواج پیدا کرد.
  2. در روایتی دیگر نقل شده است که جشن آب پاشونک بسیار قدیمی نیست و به زمان ساسانیان باز می‌گردد. در این روایت نقل شده است که در زمان پادشاهی پسر یزدگرد اول حدود 7 سال رحمت الهی نازل نشد و پادشاه نگرانی زیادی برای خشکسالی و قحطی سرزمینش داشت.
    در همین زمان مردی در جوانی فوت کرد و پادشاه افراد خود را برای علت مرگ وی فرستاد و متوجه شد که مرد بر اثر گرسنگی و خشکسالی نمرده است. پس خدا را شکر کرد با اینکه 7 سال باران نباریده؛ اما مردم سرزمینش بر اثر خشکسالی نمرده‌اند. پس از گذشت این واقعه و شکرگزاری پادشاه، باران باریدن گرفت و مردم برای شکرگزاری، جشن آب برگزار کردند.
  3. در روایت سوم نقل شده است که یکی از پادشاهان ایرانی که در نبرد با دشمنان موفق شده بود، زمان برگشت در راه در قنات زلف آباد برای استراحت اتراق می‌کند. این پادشاه که از موفقیت خود خوشحال بود، هنگام شستن دست و صورت در آب قنات حوری بسیار زیبایی در ذهنش مجسم شد که با مشت به روی پادشاه آب می‌ریزد، پادشاه از این تجسم در ذهن خود بسیار خوشحال شد و به روی یاران خود آب ریخت و از همان زمان جشن آب شکل گرفت.
  4. در روایت چهارم نقل شده است کیخسرو پادشاه افسانه‌ای در راه بازگشت از جنگ با افراسیاب، برای رفع تشنگی به چشمه‌ای در بالای یکی از کوه‌های ساوه می‌رود. او در کنار چشمه فرشته‌ای بسیار زیبا را می‌بیند و از هوش می‌رود. بیژن پسر گودرز برای به هوش آمدن پادشاه روی صورت او آب می‌ریزد و از همان زمان جشن آب پاشونک شکل گرفت.

تاریخچه جشن آب پاشونک

 

برگزاری جشن آب در نوروز

جالب است بدانید جشن آب پاشونک در ایام نوروز نیز برگزار می‌شود. ابوریحان نقل کرده است که مردم ایران باستان در روز ششم نوروز یعنی فروردین‌ماه که متعلق به هرودا فرشته آب است، غسل می‌کردند. برای انجام این کار باید مردم در سحرگاه روز ششم نوروز از آب حوض خانه یا قناتی که نزدیک خانه است، غسل کنند.

 

شهرهای برگزار کننده جشن آب پاشونک

با اینکه امروزه توجه مردم به برگزاری جشن آب پاشونک بسیار کم شده است، اما هنوز هم هستند شهرهایی که این جشن زیبا را برگزار می‌کنند. در ادامه شهرهای برگزار کننده جشن آب پاشونک آغاز تابستان را بیان می‌کنیم: 

اراک

اراک یکی از شهرهایی است که هر سال این جشن قدیمی را برگزار می‌کند و افراد زیادی برای شرکت در این جشن شرکت می‌کنند. جشن آب پاشونک اراک هر سال در روز اول تیر ماه برگزار می‌شود و شما می‌توانید در آن شرکت کنید.

فراهان

فراهان یکی دیگر از برگزارکننده‌های جشن آب در تابستان است که در استان مرکزی قرار دارد و جزو شهرهای تاریخی محسوب می‌شود. در جشن آب پاشونک فراهان تمامی افراد اعم از کوچک و بزرگ می‌توانند شرکت کنند و آغاز تابستان خود را با شادی جشن بگیرند.

محلات

محلات یکی از شهرستان‌های استان مرکزی است که هر سال جشن آب پاشونک را برگزار می‌کند و بهانه‌ای برای شادی و شور و نشاط در اختیار مردم قرار می‌دهد تا ساعت‌ها به بازی و خوشگذرانی مشغول شوند.

 

تصاویر جشن آب پاشونک ایران

1 تیر جشن آب پاشونک ایران بهانه‌ای برای شادی و تفریح است که از زمان ایران باستان تا به امروز برگزار می‌شود. در ادامه تصاویری از برگزاری این جشن زیبا را مشاهده می‌کنید.

جشن آب پاشونک ایران

 

جمع‌بندی مطالب

 یکی از جشن‌های سنتی و محبوب مردم ایران باستان، جشن آب پاشونک نام دارد. با آغاز فصل تابستان، جشن آب پاشونک ایرانی نیز برگزار می‌شود. می‌توان جشن آب پاشونک آغاز تابستان را یکی از محبوب‌ترین و جذاب‌ترین جشن‌های به‌جامانده از ایران باستان معرفی کرد که در روز اول تیر ماه به منظور قدردانی و شکرگزاری از خداوند به دلیل نعمت‌هایش و طلب بارش باران برگزار می‌شود. شما می‌توانید در جشن آب پاشونک اراک و فراهان و محلات شرکت کنید. شما می‌توانید با خرید تور این شهرها، در جشن آب ایران شرکت کنید.

سوالات متداول
  • جشن آب برای شکرگزاری از خداوند برای نعمت‌هایش و طلب بارش باران بیشتر انجام می‌شود که زمان ایران باستان رواج داشته است.

  • اراک، فراهان و محلات

  • روز اول تیرماه این جشن برگزار می‌شود.

  • جشن آبریزگان، نوروز طبری، آبریزان، آفریجکان و سرشوی

نظرات کاربران

نظرتان را در مورد این تور با ما به اشتراک بگذارید

امتیاز از 5 از بین 0 نفر

دیدگاه ها