دماغه امید نیک آفریقای جنوبی

دماغه امید نیک آفریقای جنوبی

آفریقای جنوبی سالانه میلیون‌ها توریست را از سراسر جهان به سمت مکان‌های گردشگری خود جذب می‌کند. دماغه امید نیک (Cape of Good Hope) یکی از جاذبه‌های گردشگری محبوب این کشور به شمار می‌رود. نام دیگر دماغه امید نیک که توسط کاشف پرتغالی به نام «بارتولومئو دیاز» انتخاب شده بود، دماغه طوفان‌ها بوده است. برای آشنایی بیشتر با این شبه جزیره جذاب و دوست داشتنی و کشف دلیل اصلی تغییر نام آن تا انتها همراه ما بمانید.

تاریخچه و داستان کشف دماغه امید نیک آفریقای جنوبی

نام کاشف دماغه امید نیک، بارتولومئو دیاس (bartolomeu dias) است که در سال ۱۴۴۸ میلادی توانست علی‌رغم طوفان‌های شدید اقیانوسی، خود را به سواحل این شبه جزیره برساند. این منطقه توسط کاشف آن دماغه طوفان‌ها به معنای سرزمین ناامیدی نام گرفت، اما پادشاه پرتغال نظر دیگری در مورد آن داشت. دلیل نامگذاری دماغه امید نیک به این نام توسط پادشاه، اعتقاد او به باز شدن دروازه‌های امید برای اکتشافات جدید از مسیر دریا بود. 
در سال ۱۴۹۷ دریانورد پرتغالی دیگری به نام واسکو دوگاما (Vasco da Gama) عبور از این دماغه را برای رسیدن به هندوستان انتخاب نموده و ثابت کرد که نامگذاری این منطقه به این اسم بی‌دلیل نبوده است. با این کار ارتباط دریایی اروپا و هندوستان به صورت مستقیم برقرار شد و تجارت این دو منطقه گسترش پیدا کرد. البته لازم به ذکر است این سفر دریایی با کشتی‌های بادبانی آن زمان چیزی حدود ۶ ماه طول کشید. به همین دلیل اروپایی‌ها از فرصت استفاده کرده و یک پایگاه برای توقف و استراحت دریانوردان در دماغه امید نیک ساختند.
در آن تاریخ ناوگان تجاری هلند به نام «کمپانی هند شرقی» در عصر طلایی خود به سر می‌برد؛ در نتیجه ساخت استراحتگاه اروپایی را با فرستادن یک گروه مهاجر ۹۰ نفره به این شبه جزیره رقم زد. مهاجران کار خود را با ساخت یک قلعه و پرداختن به کشاورزی شروع کردند. بعد‌های در سال ۱۶۵۲ دریانوردان هلندی با تاسیس یک اردوگاه مهاجرنشین در دماغه امید نیک، پایه‌های پیدایش شهر «کیپ تاون» و در ادامه تأسیس کشوری به نام آفریقای جنوبی را ریختند. 

دماغه امید نیک آفریقای جنوبی

 

دماغه امید نیک کجاست؟

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد، کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته حال و آینده، شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد، تا با نرم افزارها شناخت بیشتری را برای طراحان رایانه ای علی الخصوص طراحان خلاقی، و فرهنگ پیشرو دربه باور بسیاری شبه جزیره دماغه امید نیک  در جنوبی‌ترین نقطه آفریقا واقع شده اما این باور اشتباه است. این جاذبه در نقطه پایانی خاک این کشور در جنوب غربی آن قرار دارد. دماغه‌ای که در جنوبی‌ترین نقطه این کشور واقع شده موسوم به دماغه آگولاس است. این دماغه نقطه تلاقی جریان بنگولا و آگولاس بوده و به عنوان نقطه تقسیم اقیانوس‌های اطلس و هند در نقشه‌های رسمی جهان نیز شناخته می‌شود. دماغه امید نیک و دماغه آگولاس ۱۵۰ کیلومتر از هم فاصله دارند. برای شناخت بهتر منطقه جغرافیایی دماغه امید نیک در آفریقای جنوبی می‌توانید از نقشه اینترنتی آن که در ادامه در اختیارتان قرار دادیم  استفاده کنید. 

چطور خودمان را به دماغه امید نیک برسانیم؟

برای رفتن به دماغه امید نیک ابتدا باید خودتان را به شهر کیپ تاون، پایتخت سیاسی آفریقای جنوبی برسانید. سپس می‌توانید از طریق جاده ۷۰ کیلومتری N2 به سمت دماغه حرکت کنید. این سفر با خودرو سواری حدود یک و نیم ساعت به طول می‌انجامد.
روش بعدی برای رسیدن به این شبه‌جزیره استفاده از اتوبوس است. برای این منظور نیز شرکت‌های مسافربری آفریقای جنوبی سرویس‌های روزانه فراهم کرده‌اند. این سرویس‌ها مانند ساختار اتوبوس‌‌رانی ایران در فواصل زمانی مشخصی حاضر به خدمت‌رسانی هستند. همچنین باید بدانید شرکت راه‌آهن این کشور هم سرویس‌هایی برای این جاذبه دارند؛ برای برخورداری از این سرویس‌ها می‌توانید طبق برنامه‌ زمانی مشخص شده در ایستگاه مربوطه حاضر شوید.
ناگفته نماند که بهترین راه برای این قبیل مسافرت‌ها استفاده از تور‌های مسافرتی است؛ چرا که شرکت‌های اجرا کننده این تورها تمام جاذبه‌های گردشگری محل مورد نظر را می‌شناسند و برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای بازدید و اسکان شما دارند. با استفاده از تورهای گردشگری این شرکت‌ها از مکان‌هایی مانند ساحل بوا ویلیج، فانوس دریایی و پارک ملی تیبل مانتین بازدید خواهید کرد. 
برخی افراد نیز علاقه شدیدی به طبیعت‌گردی و پیاده‌روی دارند. سازمان گردشگری آفریقای جنوبی برای این مسافرین مسیر‌های مخصوص پیاده‌روی طراحی کرده که از میان طبیعت بکر و زیبای این کشور عبور می‌کنند. آخرین پیشنهاد ما برای رسیدن به دماغه امید نیک آفریقای جنوبی استفاده از این مسیر‌ها است. 

 

بهترین زمان بازدید از دماغه امید نیک در آفریقای جنوبی

تمام فصول و ماه‌های سال برای حضور در دماغه امید نیک مناسب بوده و بسیاری از گردشگران و ساکنان این شبه جزیره این موضوع را تأیید می‌کنند. اما با توجه به شرایط آب‌وهوایی این منطقه بهتر است یکی از فصل‌های زمستان و پاییز را برای سفر توریستی خود به این منطقه در نظر بگیرید.
دماغه امید نیک در پاییز و زمستان آب‌و‌هوای معتدل و خنکی داشته و میزان بارندگی کمتری را تجربه می‌کند. در حالی که در فصل‌های گرم سال به دلیل گرم و خشک بودن هوا  بارندگی بیشتری در این شبه‌جزیره مشاهده می‌شود. با تمام این اوصاف، این که شما چه شرایط جوی را برای سفر خود می‌پسندید فاکتور اصلی تعیین زمان بازدیدتان از این دماغه خواهد بود. 

زمان بازدید از دماغه امید نیک

 

دلیل اهمیت دماغه امید نیک چیست؟

امروزه این دماغه نقطه مهمی برای تجارت و دریانوردی قاره سبز به محسوب می‌شود. دلیل اصلی اهمیت دماغه امید نیک برای اروپایی‌ها رونق اقتصادی و گشایشی برای صادرات است. علاوه بر این می‌توان اهمیت گردشگری و میزبانی از مهمانان خارجی را هم برای دماغه امید نیک مطرح کرد؛ زیرا مناظر، طبیعت و حیات وحش این منطقه گردشگران زیادی را مبهوت و مجذوب خود کرده است.

 

طبیعت دماغه امید نیک آفریقای جنوبی

شبه جزیره کیپ به دلیل ویژگی‌های طبیعی که دارد به عنوان یکی از ۸ منطقه حفاظت شده آفریقای جنوبی شناخته شده که در لیست سازمان میراث جهانی یونسکو نیز جای دارد. از آنجایی که دماغه امید نیک آفریقا بخش قابل توجهی از این طبیعت بکر را در خود جای داده، می‌توان آن را مهم‌ترین منطقه حفاظت شده شهر کیپ دانست. 
جالب است بدانید منطقه کیپ با مساحت ۵۵۳ هکتاری خود تنها نیم درصد از پوشش گیاهی کل آفریقای جنوبی را تشکیل می‌دهد. شاید این موضوع باعث شود منطقه دماغه امید نیک کم‌ ارزش جلوه کند. اما این منطقه کوچک توانسته شرایط زیست ۲۰ درصد از گونه‌های گیاهی این کشور را فراهم سازد. 
این گونه‌ها برای این که از انقراض در امان بمانند در پارک ملی تیبل مانتین حفاظت می‌شوند. تنوع گیاهی این منطقه باعث شده گونه‌های مهاجمی مانند رویکرانز، کاج، صنوبر و گیاه بلوگام نیز فرصت رشد در آن را پیدا کنند. این گیاهان به دلیل ساختار و طبیعت تهاجمی که دارند خطری بالقوه برای دیگر گونه‌های نادر شناخته شده‌اند. از این رو پاکبانان به صورت مداوم در حال حذف آن‌ها از اکوسیستم این منطقه هستند. 

طبیعت دماغه امید نیک

 

حیات وحش دماغه امید نیک

سواحل در دماغه امید نیک با دارا بودن طبیعتی بکر و عالی شرایط زیست جانداران زیادی فراهم کرده‌اند. از موجودات دوزیست و دریایی گرفته تا حیوانات پستاندار خاکی، بخشی از حیات وحش دماغه امید نیک هستند. 
از پرندگانی که این سواحل را به عنوان محل زندگی خود انتخاب کردند می‌توان به قره غاز، مرغ صدف ‌خوار و مرغ ماهی‌خوار اشاره کرد. از موجودات دو زیست نیز لاک‌پشت‌ها و پنگوئن‌های آفریقایی جکاس در اکوسیستم این شبه جزیره جای گرفته‌اند. در بازدید از این منطقه امکان مشاهده جانورانی چون فیل، زرافه، گورخر، شیر، شغال و یوزپلنگ هم وجود دارد.

حیات وحش دماغه امید نیک

 

جاهای دیدنی نزدیک دماغه امید نیک

جاذبه‌های گردشگری دماغه امید نیک محدود به منابع طبیعی و تاریخی آن نیستند. این منطقه مجموعه‌ای از محیط‌های تفریحی و توریستی را در خود جای داده که موارد زیر تنها برخی از آن‌ها هستند.

  • فانوس دریایی
  • قلعه امید نیک «دارای موزه تاریخ محلی»
  • خلیج فالس «دارای استخر جزر و مد بی خطر»
  • خلیج بوفلز «استراحتگاه کوهنوردان و دوچرخه سواران»
  • خلیج هوت‌بای
  • خلیج هاوتن
  • خلیج بولدرز
  • صخره‌های پنگوئن
  • پارک ملی کوه تیپل «دارای مسیر پیاده‌روی و دوچرخه سواری»
  • فروشگاه صنایع دستی The Africa Curio
  • فروشگاه محصولات مربوط به پنگوئن The Penguin Shop
  • فروشگاه سوغاتی‌ The Trading Post

جاهای دیدنی نزدیک دماغه

 

چرا در تور آفریقای جنوبی از دماغه امید نیک هم بازدید کنیم؟

سفر به آفریقای جنوبی با جاذبه‌های و بازدید از جاهای دیدنی زیادی همراه است و ایرانیانی که اهل مسافرت خارجی، تفریح و کسب تجربه‌های جدید هستند علاقه زیادی به تور آفریقای جنوبی نشان می‌دهند. دماغه امید نیک به دلیل این که نقطه اتصال آسیا و اروپا از مسیر دریایی محسوب می‌شود یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم این کشور است. اهمیت آشنایی با رویدادهای تاریخی این منطقه از نزدیک هم که جای خود را دارد. 
از طرفی بیشترین میزان تنوع زیست گیاهی و جانوری آفریقای جنوبی را در این منطقه می‌بینیم. بازدید از طبیعت و دیدن این موجودات هیجان و جذابیت خاصی دارد و بسیاری از توریست‌ها به این ویژگی بیش از تفریح و خرید اهمیت می‌دهند. در نتیجه اگر روحیات طبیعت دوست دارید قطعاً نمی‌توانید بازدید از این جاذبه را چشم‌پوشی کنید. 

 

در سفر به آفریقای جنوبی کجا اقامت کنیم؟

رزرو هتل‌ های آفریقای جنوبی می‌تواند اولین دغدغه مسافران باشد؛ چرا که هر سفری نیاز به نحل اسکان و اقامتگاه مناسب دارد. اگر مقصد اصلی شما از سفر به آفریقای جنوبی بازدید از دماغه امید نیک است بهترین انتخاب، اقامت در پایتخت این کشور خواهد بود. در صورتی که از طریق پکیج‌های تور آفریقای جنوبی به این کشور رفتید قطعاً مجری تور این مسئله را پیش‌بینی و بهترین هتل را برای شما انتخاب کرده است. در غیر این صورت می‌توانید یکی از موارد زیر را برای اقامت در نظر بگیرید.  

  • هتل پرزیدنت
  • هتل پپر کلاب
  • هتل کاپیتال میراژ
  • هتل ورد
  • هتل کیپ تاون لاج
  • هتل تیبل بی

 

جمع بندی مطالب

آفریقای جنوبی یکی از مقاصد اصلی بسیاری از توریست‌ها و جهان‌گرد‌ها محسوب می‌شود. این کشور آفریقایی وقایع تاریخی زیادی را به خود دیده که به‌عنوان مثال می‌توانیم به کشف شبه‌ جزیره دماغه امید نیک در سال ۱۴۴۸ توسط پرتغالی‌ها اشاره کنیم. این واقعه که نقطه عطفی در دریانوردی پرتغال و حتی اروپا است باعث شده جذابیت دماغه امید نیک برای مهمانان چندین برابر شود. در این نوشته از مجله سفریار این جاذبه گردشگری را به طور دقیق و کامل مورد بررسی قرار دادیم. امیدواریم توانسته باشیم نقش مثبتی در مسافرت شما به این کشور ایفا کنیم.

سوالات متداول
  • آفریقای جنوبی – استان کیپ غربی

نظرات کاربران

نظرتان را در مورد این تور با ما به اشتراک بگذارید

امتیاز از 5 از بین 0 نفر

دیدگاه ها