راهنمای سفر به باتومی

راهنمای سفر به باتومی

در کشور گرجستان، باتومی شهری به‌شدت جذاب و ساحلی است که با فرهنگ غنی، طبیعت زیبا و امکانات گردشگری فراوان مسافران زیادی را به سمت خود می‌کشاند. سفر به باتومی شما را با جشنواره‌های جذابی روبرو کرده و جاذبه‌های دیدنی آن بیشتر از پیش لذت سفر را بالا خواهند برد.

این راهنما با هدف ارائه اطلاعات کامل و به‌روز درباره سفر به باتومی تنظیم شده و به شما کمک خواهد کرد تا سفری خاطره‌انگیز و بی‌نظیر را تجربه کنید. از وضعیت آب‌وهوا تا مسائل اقامتی، جاذبه‌های گردشگری، خدمات حمل‌ونقل و... در این راهنما پوشش داده شده‌اند تا با آگاهی بیشتری سفر به باتومی را آغاز کنید. برای اینکه سفری آرام و لذت‌بخش را تجربه کنید، راهنما سفر به باتومی را با دقت بالایی مطالعه کرده و نکات مهم آن را به‌خاطر بسپارید. 

تاریخچه و معرفی شهر باتومی

باتومی، دومین شهر بزرگ گرجستان است. این شهر به‌عنوان یکی از توریستی‌ترین شهرهای گرجستان، توانسته گردشگران بسیار زیادی را به سمت خود جذب کند. مساحت گرجستان حدود 3 هزار کیلومترمربع بوده و جمعیت آن طبق آخرین سرشماری انجام شده (سال 2018) بیش از 121 هزار نفر بوده است. 

هرودوت به تاریخ باستان این شهر اشاره دارد، زمانی که سکاها از آزوو به باتومی وارد شدند. در دوران روم باستان، باتومی  بندرگاه رومی باتوس را بنیان‌گذاری کرد و در سده‌های بعد، تحت حکومت‌های مختلفی قرار گرفت.  در سده ۱۵ میلادی، باتومی به دست سلطنت عثمانی افتاد و از آن زمان، اسلام در این ناحیه رواج یافت. 

تا زمان تاسیس جمهوری گرجستان و تحولات پس از آن، باتومی تحت حکومت‌های مختلفی قرار گرفته و نقش مهمی در تاریخ گرجستان ایفا کرده است. در نهایت شهر باتومی به‌واسطه معاهده سان‌ استفانو به روسیه واگذار شده و بعدها دوباره به گرجستان ملحق شد.

بازدید از شهر باتومی گرجستان

شماره‌تلفن‌های ضروری

شماره‌تلفن‌های ضروری با کد شماره‌گیری 995+ و کد شهر 222 در شهر باتومی به شرح زیر هستند:

  • شماره‌تلفن پلیس: 022
  • شماره‌تلفن آمبولانس: 033
  • شماره‌تلفن آتش‌نشانی: 011
  • شماره‌تلفن راهنمای فرودگاه: 100 532 422

لطفاً در هر حالت اضطراری یا نیاز به کمک فوری، با این شماره‌ها تماس بگیرید.

 

موقعیت جغرافیایی باتومی

باتومی کجاست؟ برای پاسخ به این سوال باید به ‌نقشه باتومی و کشور زیبای گرجستان نگاهی بیندازید. باتومی یک شهر بندری و مهم در کشور گرجستان است که در  جنوب غربی کشور و در کرانه دریای سیاه قرار دارد.

شهر باتومی در ناحیه نیمه‌گرمسیری و در دامنه رشته‌کوه قفقاز قرار گرفته است. همچنین باتومی مرکز جمهوری خودمختار آجارستان نیز محسوب می‌شود. باتوجه‌به مکان باتومی در نزدیکی دریای سیاه و در دامنه کوه‌های قفقاز، این شهر دارای مناظر طبیعی زیبا و موقعیت جغرافیایی استراتژیکی برای تجارت و گردشگری است.

شهر باتومی گرجستان بر روی نقشه جغرافیا

 

آب‌وهوا و بهترین فصل سفر به باتومی

باتومی با آب‌وهوایی که تحت‌تأثیر جریانات هوایی دریای سیاه قرار دارد، یکی از مرطوب‌ترین مناطق گرجستان به شمار می‌آید. بارش‌های فراوان در تمام فصول سال، این شهر را به یکی از مرطوب‌ترین شهرهای این کشور تبدیل کرده است. 

دمای متوسط هوا در باتومی، حدود 14 درجه سانتیگراد است که طی فصل‌های مختلف، از سردترین ماه سال یعنی ژانویه (دی ماه) تا گرم‌ترین ماه سال یعنی اوت (مرداد)، تغییر می‌کند.

 دمای هوا در گرم‌ترین روزهای تابستان، 40 درجه سانتیگراد و در سردترین روزهای زمستان، منفی 6 درجه سانتیگراد است. بارش سالانه باتومی به میزان 2718 میلی‌متر می‌رسد که میانگین سالانه این شهر را به یکی از مناطق پر بارش در جهان تبدیل می‌کند. مهم‌ترین ماه از نظر بارش سپتامبر (10 شهریور تا 8 مهر) بوده که میانگین 335 میلی‌متر باران را ثبت کرده است.

بهترین زمان سفر به باتومی

به‌عنوان یک شهر ساحلی با آب‌وهوای مرطوب، باتومی واقعاً در اوایل بهار تا اواخر پاییز جاذبه خود را بهترین شکل ارائه می‌دهد. شهر باتومی در فصل بهار (آوریل تا ژوئن) هوای گرم و مطبوعی دارد. طبیعت زیبای باتومی در این فصل تعداد گردشگرها را بالا می‌برد. همچنین با اینکه در فصل تابستان (ژوئن تا اوت) گرمای هوا بیشتر می‌شود، اما تعطیلات زیاد باعث شده که سواحل باتومی حسابی شلوغ باشند. 

باتومی در فصل پاییز هم آب‌وهوای خوبی دارد، اما تعداد گردشگرهای آن به نسبت فصل بهار و تابستان کمتر است. در نهایت فصل زمستان به دلیل سردی هوا گزینه مناسبی برای سفر به باتومی نیست. اگر می‌خواهید در بین فصل‌ها، بهترین زمان را برای سفر انتخاب کنید، بهار، تابستان و پاییز گزینه مناسبی هستند. البته تابستان شلوغ‌ترین فصل برای سفر به باتومی است. البته باید به این نکته توجه کنید که انتخاب بهترین فصل برای سفر کاملاً شخصی بوده و به سلیقه شما بستگی دارد. 

بهترین زمان سفر به باتومی

 

جشنواره‌ها و مراسم آیینی و فرهنگی

 باتومی با فرهنگ و تاریخ غنی خود، میزبان جشنواره‌ها و مراسم فرهنگی متنوعی است. این جشنواره‌ها و مراسم آیینی بازتاب فرهنگ مردم باتومی و گرجستان را نشان می‌دهند. در ادامه مهم‌ترین جشنواره‌های باتومی را معرفی خواهیم کرد:

  • عید پاک (Easter festival): این جشنواره مسیحیان باتومی را در روزهای عید پاک به کلیساها می‌برد. مردم در این روز تخم‌مرغ را رنگ‌کرده و به دعا و نیایش می‌پردازند، همچنین به مزار رفتگانشان گل و شیرینی می‌برند.
  • جشن کریسمس (Christmas celebration): همانند سایر نقاط دنیا، جشن کریسمس در باتومی نیز با شور و انرژی برگزار می‌شود و شروع سال نو را جشن می‌گیرند.
  • جشن هالووین (Halloween ceremony): جشنواره هالووین در باتومی با رقص بالماسکه، قاشق‌زنی و مهمانی جشن گرفته می‌شود.
  • فستیوال تبلیسوبا (Tbilisoba Festival):  این جشنواره با موسیقی و جشن به شکل ویژه‌ای  برگزار می‌شود.
  • جشنواره پنیر قفقاز (Caucasus cheese festival): در این جشنواره، انواع پنیر  قفقاز تولید و به فروش می‌رسد.
  • جشنواره شراب: (Wine Festival): این مراسم با دعوت‌نامه همراه است و شرکت‌کنندگان را به مزه‌کردن بیش از ۶۰ نوع شراب دعوت می‌کند.
  • فستیوال رنگ (Color Festival): این جشنواره در ماه مارس (10 اسفند الی 11 فروردین) برگزار می‌شود،  هزاران توریست را به سمت باتومی جذب می‌کند تا با حضور در جشنواره رنگ، لحظات شادی را تجربه می‌کنند.
  • جشنواره حاز (Haz Festival):  این جشنواره در فصل پاییز برگزار می‌شود و یک سنت مهم در گرجستان است.
  • فستیوال موسیقی (Music festival): باتومی همچنین میزبان فستیوال‌های موسیقی متنوعی است که علاقه‌مندان به این هنر را جذب می‌کند.

جشنواره پنیر قفقاز گرجستان

 

پوشش مردم باتومی

پوشش مردم باتومی یکی دیگر از موارد مهم است که باید با آن آشنا شوید. در ادامه توضیحاتی درباره پوشش مردم این شهر خواهیم داد. 

پوشش پسران گرجستان

پسران گرجستان ترجیح می‌دهند لباس‌های اسپرت و غیررسمی را بپوشند. این انتخاب می‌تواند نمایانگر ارتباط با یک سبک زندگی راحت و غیررسمی باشد. در دهه‌های اخیر، اقشار مختلف جوانان به سمت رنگ‌ها و مدل‌های متنوع‌تر لباس‌ها جذب شده‌اند.

پوشش دختران گرجستان

دختران گرجستان معمولاً میل به پوشش‌های کوتاه‌تر و غیررسمی‌تر دارند. دامن‌های کوتاه یا شلوار جین ازجمله مهم‌ترین پوشش دختران باتومی است.  آرایش در میان دختران رایج نیست؛ ولی رنگ مو می‌تواند یکی از جوانب مهم آرایش آنها باشد. پوشش دختران بیشتر به سمت سادگی گرایش دارد که این ممکن است نتیجه‌ای از ارزش‌های فرهنگی باشد.

 

غذاهای محلی باتومی

در شهر باتومی غذاهای محلی بسیار خوشمزه‌ای وجود دارد که مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر می‌شود: 

خاچاپوری آجارولی (Khachapuri Adjaruli)

خاچاپوری آجارولی یکی از پرطرف‌دارترین غذاهای گرجی است که به‌عنوان یک میان‌وعده یا غذای اصلی مصرف می‌شود. این خوراک معمولاً از خمیری با پنیر داخل آن تهیه شده و با زرده تخم‌مرغ سرو می‌شود. با وجود رواج فراوان در شهرهای گرجستان، مغازه‌ها و فروشگاه‌های کوچک، آن را به قیمت مناسب ارائه می‌دهند.

خاچاپوری خوشمزه آجارولی برای صبحانه

چورچخلا (Churchkhela)

چورچخلا یک شیرینی محبوب گرجی است که به شکلی ویژه از رشته‌های آجیل در تاتارا (یک مایع صمغ‌گونه) تهیه می‌شود. این شیرینی عمدتاً در فصل پاییز، زمانی که میوه‌ها و انگور تازه به دست می‌آید و با میوه‌های خشک مانند هلو، سیب، آلو یا دانه کدو تهیه می‌شود. این شیرینی یک تجربه متفاوت از محصولات محلی گرجستان است و به‌عنوان یک سوغات گرجی هم محسوب می‌شود.

خینکالی (Khinkali)

خینکالی یکی از غذاهای محبوب و معروف گرجستان است و به‌عنوان یکی از غذاهای ملی این کشور شناخته می‌شود. این غذا به صورت بقچه‌های خمیری تهیه می‌شود که درون آن یک مخلوط از گوشت و ادویه‌های مختلف قرار دارد. خینکالی در انواع مختلفی مانند خینکالی گوشت، خینکالی سیب‌زمینی و خینکالی با قارچ تهیه می‌شود.

در زمان خوردن خینکالی، یکی از آداب مهم آن این است که در ابتدا با دستان خود آن را فشار دهید تا آب داخل خمیر به بیرون برود. سپس به‌خوبی مخلوط داخلی گوشت و ادویه را مکیده و در نهایت از سمتی دیگر آن را بخورید. این نوع خوردن از تجربه‌های سفر به گرجستان محسوب می‌شود. زمان پخت خینکالی شاید طولانی باشد؛ اما مزه خاص و ترکیبی از مواد اولیه، این غذا را به یک تجربه منحصربه‌فرد تبدیل کرده است.

آجاپصندلی (Ajapsandali)

آجاپصندلی یکی از غذاهای سنتی و محبوب در گرجستان است که به‌عنوان یک غذای سبزیجات شناخته می‌شود. این غذا از مواد اصلی شامل بادمجان، فلفل، گوجه‌فرنگی، سیر، دلمه، گشنیز و ادویه‌های مختلف تهیه می‌شود. همچنین برای برخی از نسخه‌های این غذا از فلفل قرمز و سیب‌زمینی هم استفاده می‌کنند. مواد اولیه این غذا اکثراً از سبزی‌های محلی گرجستانی تهیه شده و در تابستان به‌راحتی در دسترس قرار می‌گیرد.

غذا محلی آجاپصندلی در باتومی گرجستان

متسوادی (Mtsvadi)

متسوادی یا شیشلیک از غذاهای محبوب باتومی به شمار می‌رود. این غذا با تکه‌های کبابی گوشت بره، گوساله یا خوک تهیه می‌شود و در جشن‌ها و مراسم‌های گرجستانی سرو می‌شود. اگرچه روش پخت و کباب کردن در تمام گرجستان مشابه است، اما انتخاب نوع گوشت شاید باتوجه‌به مناطق مختلف متغیر باشد.

گرجی‌هابر خلاف برخی از نسخه‌های ترکی یا ارمنی از چاشنی‌های ترش استفاده نمی‌کنند، بلکه بیشتر تنها از نمک برای ایجاد طعم استفاده می‌کنند تا طعم طبیعی گوشت حفظ شود.

 

سوغاتی‌های باتومی

در باتومی، خرید سوغاتی‌ها می‌تواند تجربه جذابی باشد. در این شهر سوغاتی‌های جذابی وجود دارند که مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر می‌شود

  • کنتانسی (Khantsi): کنتانسی یک جام نوشیدنی است که به شکل شاخ گاو طراحی شده است. این نوشیدنی به‌عنوان یکی از نمادهای باتومی شناخته شده و تجربه محلی و منحصربه‌فردی را برای گردشگران ایجاد می‌کند.
  • پاپاک (Papak): پاپاک یا کلاه‌نمدی از پشم گاو و بز تهیه می‌شود. این کلاه‌های سنتی جذابیت زیادی دارند و معمولاً به‌عنوان یک سوغات محلی جذاب خریداری می‌شوند.
  • شکلات‌های دست‌ساز: شکلات‌های دست‌ساز و محلی، ازجمله سوغاتی‌هایی هستند که گردشگران علاقه دارند به‌عنوان یک یادگاری خوشمزه و جذاب از باتومی خریداری کنند. این شکلات‌ها ممکن است با ترکیبات محلی و طعم‌های خاصی تهیه شده باشند.

 

جاهای دیدنی و گردشگری

جاهای دیدنی باتومی زیاد هستند؛ به همین دلیل باید قبل از هر کاری با بهترین جاذبه‌های گردشگری آن آشنا شوید. موارد زیر مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری باتومی هستند:

  • باغ گیاه‌شناسی باتومی (Batumi Botanical Garden): باغ گیاه‌شناسی باتومی یک مجموعه جذاب و وسیع از انواع گل‌ها و گیاهان را در اختیار گردشگران قرار می‌دهد.
  • قلعه گونیو (Gonio Fortress): قلعه گونیو یک قلعه تاریخی است که در نزدیکی دریای سیاه واقع شده و به دلیل تاریخ باستانی خود جذابیت دارد.
  • دلفیناریوم باتومی (Dolphinarium): این مکان جذاب شامل نمایش دلفین‌ها، شنا با دلفین‌ها و یک آکواریوم می‌شود.
  • بلوار باتومی (Batumi Boulevard): بلوار باتومی به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری گرجستان شناخته می‌شود.
  • تله‌کابین آرگو (Argo Cable Car): تله‌کابین آرگو یک سفر هوایی را به همراه  امکانات جذاب در اختیار گردشگران قرار می‌دهد.
  • مجسمه علی و نینو (Monument Ali and Nino): این مجسمه 8 متری  واقع در نزدیکی بلوار باتومی، یکی از جذابیت‌های شهر باتومی است.
  • تئاتر باتومی (Batumi Drama Theatre): تئاتر باتومی یکی از مراکز فرهنگی و هنری این شهر است.
  • پل مهرابا (Makhinjauri Railway Station Bridge): این پل زیبا در نزدیکی ایستگاه راه‌آهن Makhinjauri قرار دارد.
  • ساحل باتومی (Batumi Beach): ساحل باتومی با زمین‌های سبز، شن‌های نرم و آب دریای سیاه، یک منطقه فوق‌العاده برای استراحت و لذت‌بردن از زیبایی دریا محسوب می‌شود.
  • میدان گلوکو (Europe Square - Golnbat Square): این میدان با معماری خاص و مجسمه‌های زیبا یکی از مراکز محبوب شهر باتومی است.
  • سوار بر چرخ آبی (Ferris Wheel): چرخ آبی باتومی یکی از بزرگ‌ترین چرخ‌های آبی در جهان است و امکان دیدن مناظر فوق‌العاده‌ای از شهر و دریای سیاه را فراهم می‌کند.
  • موزه آجارولی و شکلات (Ajara Museum of Art and Chocolate): این موزه نمایشگاه‌های هنری و تولیدات شکلات محلی را ترکیب کرده و مکان جذابی را به وجود آورده است.

 

موزه آجارولی و شکلات باتومی

 

مراکز خرید و بازارهای باتومی

مراکز خرید و بازارهای شهر باتومی ازجمله جاذبه‌های مهم برای گردشگران و خریداران محلی محسوب می‌شوند. در زیر، مراکز خرید اصلی و بازارهای باتومی ذکر شده‌اند:

  • باتومی پلازا (Batumi Plaza): مجموعه‌ای از فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و مراکز خرید در محله مرکزی باتومی
  • باتومی مال (Batumi Mall): یک مرکز خرید مدرن با فروشگاه‌های متنوع و امکانات تفریحی 
  • مترو سیتی (Metro City): یک مرکز خرید و تفریح با فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و سینما
  • بلک سی مال (Black Sea Mall): یک مرکز خرید مدرن با تنوع در فروشگاه‌ها و خدمات
  • انتیک شاپ (Antique Shop): فروشگاه‌های خاص با اجناس ویژه و سنتی گرجی
  • باتومی بازار (Batumi Bazar): بازار محلی با انواع محصولات تازه و سنتی
  • فروشگاه یالیکو اند فرندز (Yalıko and Friends): فروشگاه با اجناس دست‌ساز و سوغاتی‌های محلی
  • فروشگاه یالیکو اند فرندز در گوگل مپز (Yalıko and Friends on Google Maps)

درب ورودی مرکز خرید بلک سی مال

 

هتل‌ها و محل اقامت

در شهر باتومی هتل‌های بسیار زیبایی وجود دارد که قیمت مختلف آنها باعث شده انتخاب محل اقامت راحت‌تر باشد.  در جدول زیر می‌توانید بهترین هتل های باتومی را مشاهده کنید:

کیفیت هتل اسم هتل
هتل 5 ستاره هتل لجند Legend Hotel 
هتل ایفوریا باتومی Euphoria Hotel Batumi
هتل هیلتون باتومی Hilton Batumi hotel
جی آر دبلیو ولموند هتل JRW Welmond Hotel
هتل 4 ستاره هتل اینتوریست پالاس Hotel Intourist Palace
هتل سیتی باتومی City Hotel Batumi
هتل اسپوتنیک باتومی Sputnik hotel
هتل اوربی سیتی Hotel Orbi city
هتل 3 ستاره هتل اولد گاردن Old Garden Hotel
هتل آیسی Aisi Hotel
هتل ساناپیرو Sanapiro Batumi hotel
آیره پالاس Ire Palace

 

 

نحوه سفر به باتومی

سفر به باتومی هم به‌صورت شخصی و هم به‌صورت خرید تورهای مسافرتی امکان‌پذیر است. هریک از این موارد را که برای سفر انتخاب کنید، باید به موارد زیر توجه کنید:

  • سفر به باتومی با هواپیما: اگر می‌خواهید سفرتان را با هواپیما انجام دهید، می‌توانید از فرودگاه‌های بین‌المللی مثل فرودگاه باتومی (Batumi International Airport) استفاده کنید. این فرودگاه مستقیماً با برخی از شهرهای اروپایی و خاورمیانه ارتباط دارد.
  • ویزای گرجستان: برای اقامت در گرجستان، شهروندان ایران نیاز به ویزا ندارند. بااین‌حال، توجه داشته باشید که مدت اقامت بدون ویزا در گرجستان ممکن است محدودیت‌هایی داشته باشد؛ بنابراین اطمینان حاصل کنید که با قوانین و مقررات مربوطه آشنا هستید.
  • مسائل پروازی: اگر با هواپیما سفر می‌کنید، باید قبل از سفر به باتومی، برنامه پروازی خود را چک کنید و از آخرین تغییرات در برنامه پروازی اطلاع پیدا کنید.
  • ارتباطات مرزی: مطالعه و اطمینان از آخرین مقررات و دستورالعمل‌های مرزی اهمیت بالایی دارد تا هر گونه مشکلی در ورود به گرجستان ایجاد نشود.
  • زمان‌بندی سفر: توجه به زمان‌بندی سفر نیز مهم است، به‌خصوص اگر می‌خواهید از امکانات و جاذبه‌های گرجستان به بهترین نحو استفاده کنید.

فرودگاه بین المللی باتومی

 

حمل‌ونقل عمومی در باتومی

حمل‌ونقل عمومی در باتومی شرایطی را فراهم کرده تا بدون هیچ مشکل خاصی از مکانی به مکان دیگر جابه‌جا شوید. در ادامه حمل‌ونقل عمومی باتومی را بیشتر بررسی خواهیم کرد: 

  • اتوبوس‌ها: به طور منظم بین باتومی و تفلیس حرکت کرده و در فاصله 6 ساعت به این شهر می‌رسند. در شهر باتومی، اتوبوس‌های مدرن و تمیز با خطوط مختلف به سراسر شهر حرکت می‌کنند. قیمت خرید بلیت اتوبوس‌، یک لاری (قیمت سال 1402) است. دقت کنید که خطوط ۹ و ۱۰ اتوبوس، گردشگران را به فرودگاه باتومی منتقل می‌کنند.
  • مینی‌بوس‌ها و ون‌ها: از دیگر وسایل حمل‌ونقل عمومی هستند که محبوبیت زیادی دارند. این وسایل حمل‌ونقل شهری مسیرهای گسترده‌تری را طی می‌کنند و در صورت درخواست گردشگرها، می‌توانند تا ایستگاه‌های موردنظر آنها را برسانند. برای اطلاع از مسیرها و خدمات اتوبوس و مینی‌بوس، می‌توانید از شهروندان و مردم محلی سوال یا به مرکز اطلاعات گردشگران نزدیک به فواره اصلی شهر مراجعه کنید.
  • تاکسی هواپیما: باتومی سرویس‌های تاکسی هواپیما (TaxiPlane) نیز دارد که می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای حمل‌ونقل درون‌شهری باشد.
  • اجاره خودرو: اگر ترجیح می‌دهید با ماشین خود به مکان‌های مختلف باتومی سفر کنید، اجاره خودرو یک گزینه خوب است. در باتومی شرکت‌های اجاره خودرو متعددی وجود دارند که خودروهای مختلف را ارائه می‌دهند.
    در حین سفر، از اپلیکیشن‌ها یا نقشه‌های محلی مانند Google Maps استفاده کنید تا مسیرها و مکان‌های موردنظر را به‌راحتی پیدا کنید. 

 

هزینه سفر به باتومی

هزینه سفر به باتومی چقدر است؟ این سوال یکی از پرتکرارترین سوالاتی است که گردشگرها با آن مواجه می‌شوند. هزینه‌های سفر به باتومی تحت‌تاثیر فاکتورها و عوامل مختلفی قرار میگیرد که در ادامه آنها را معرفی خواهیم کرد:

  • هتل: هزینه اقامت در هتل‌ها به کیفیت خدمات آنها بستگی  دارد. در این شهر انواع هتل‌های لوکس و اقتصادی وجود دارد که براساس بودجه خود می‌توانید بهترین گزینه را انتخاب کنید.
  • بلیت سفر: هزینه بلیت سفر به باتومی بسته به‌وسیله نقلیه انتخابی (اتوبوس یا هواپیما) و همچنین زمان سفر متغیر است.
  • وسایل حمل‌ونقل عمومی: هزینه سفر به باتومی تحت‌تأثیر میزان جابه‌جایی شما در سطح شهر قرار می‌گیرد. اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها معمولاً ارزان‌تر هستند.
  • خوردوخوراک: وعده‌های غذایی هم میزان هزینه‌ها را بالا خواهند برد. البته اگر غذاها را در رستوران‌های محلی میل کنید، هزینه‌ها کمتر خواهند شد. 
  • تورهای تفریحی: تورهای تفریحی گزینه خوبی برای کاهش هزینه‌ها هستند. 

همچنین پیشنهاد می‌شود قبل از سفر، نرخ ارز و شرایط هتل‌ها و سایر خدمات را چک کرده و باتوجه‌به بودجه خود برنامه‌ریزی دقیقی انجام دهید.

سفر و تفریح به دومین شهر بزرگ گرجستان، باتومی در شب

 

سیم‌کارت‌های باتومی

در باتومی و کل گرجستان، سیم‌کارت‌های تلفن همراه در دسترس هستند و می‌توانید آن‌ها را به‌منظور ارتباطات تلفنی در طی سفر خود به این کشور تهیه کنید. برای خرید سیم‌کارت در باتومی، می‌توانید به فروشندگان محلی یا فروشگاه‌های تلفن همراه مراجعه کنید.

در اکثر مواقع، خرید سیم‌کارت در گرجستان به‌سادگی امکان‌پذیر است. به یاد داشته باشید که برخی از اطلاعات شناسایی ممکن است برای خرید سیم‌کارت لازم باشد، بنابراین باید مدارک هویتی خود را نیز به همراه داشته باشید.

برای این که بتوانید سیم‌کارت بگیرید، ممکن است نیاز به ارائه مدارکی مانند کپی پاسپورت، کارت شناسایی و یا اطلاعات دیگر باشد. همچنین می‌توانید از خدمات اپراتورهای مختلف موبایل در باتومی مانند MagtiCom ،Geocell و Beeline استفاده کنید.

 

وضعیت امنیت در باتومی

گرجستان به‌طورکلی یک کشور آرام و امن بوده و شرایط بسیار خوبی را فراهم کرده تا گردشگران با خیال راحت در سطح شهر به گشت‌وگذار بپردازند. البته شرایط امنیتی یک کشور می‌توانند تغییر کنند؛ به همین دلیل بررسی اطلاعات به‌روز و هشدارهای محلی مهم است.

همچنین مراقبت از اسناد شخصی، داشتن تماس‌های ضروری و پیروی از دستورالعمل‌ها و هشدارهای محلی، به افزایش امنیت سفر شما کمک خواهد کرد.

امنیت شهر باتومی گرجستان

 

اطلاعات لازم درباره باتومی

در کنار تمام موضوعات مهمی که در راهنمای سفر به باتومی بررسی کردیم، باید اطلاعات و دانستنی‌های دیگری را هم به‌خاطر بسپارید. این دانستنی‌ها عبارت‌اند از: 

  • جمعیت باتومی: براساس آمار سال 2018، جمعیت شهر باتومی حدود 121,806 نفر بوده است.
  • اختلاف ساعت با ایران: اختلاف زمانی باتومی با ایران 30 دقیقه است. در واقع این کشور حدود 30 دقیقه از ایران عقب‌تر است.
  • واحد پول: واحد پول متداول در باتومی لاری گرجی (GEL) است که هر 1 لاری حدوداً برابر با 16,550 تومان است. (قیمت سال 1402)
  • زبان رسمی: زبان رسمی مردم باتومی گرجی است.
  • دین مردم: اغلب مردم باتومی پیروان کلیسای ارتدوکس شرقی هستند.
  • وضعیت بهداشت: باتومی یک شهر گردشگرپذیر و محبوب است و به طبیعت می‌توان انتظار داشت که وضعیت بهداشتی این شهر در حد قابل‌قبولی باشد. البته توجه به این نکته حائز اهمیت است که در شهرها و مناطق دورافتاده امکانات بهداشتی ممکن است محدودتر باشد.

 

سفر به باتومی با سفریار

باتومی یکی از توریستی‌ترین شهرهای گرجستان است که به دلیل فاصله کوتاه با ایران، موردتوجه گردشگران ایرانی قرار گرفته است. برای اینکه سفر امن و راحتی را تجربه کنید، باید بهترین روش سفر به باتومی را انتخاب کنید. بدون شک خرید تور باتومی به نسبت سایر روش‌ها گزینه بهتری خواهد بود. 

با انتخاب آژانس سفریار شما بهترین خدمات و امکانات را برای سفر به باتومی دریافت خواهید کرد. آژانس سفریار با تیمی مجرب و حرفه‌ای، تور باتومی را به بهترین شکل ممکن برنامه‌ریزی خواهد کرد تا سفر خود را با هزینه کمتری به پایان برسانید. 

در این مطلب به طور کامل را راهنمای سفر به باتومی را ارائه کرده و مهم‌ترین موضوعات سفر به این شهر زیبا را مورد بررسی قرار دادیم. اگر همچنان درباره سفر به باتومی و یا خرید تور آن سوالی دارید، با شماره 02191006828 تماس بگیرید تا مشاوران سفریار شما را راهنمایی کنند.

 

سوالات متداول
  • خیر؛ شهروندان ایران برای ورود به باتومی به ویزا نیاز ندارند.

  • اگر می‌خواهید زودتر از باتومی دیدن کنید، هواپیما گزینه بهتری است، اما اگر می‌خواهید هزینه‌های سفر را کاهش دهید، سفر زمینی گزینه بهتری به شمار می‌آید. 

  • اواسط بهار تا اوایل پاییز بهترین زمان برای سفر به باتومی است.

  • باتومی شهر گردشگرپذیری است؛ به همین دلیل وضعیت امنیت آن در سطح بالایی است. 

  • خرید تورهای باتومی بهترین روش برای سفر به این شهر هستند. 

نظرات کاربران

نظرتان را در مورد این تور با ما به اشتراک بگذارید

امتیاز از 5 از بین 0 نفر

دیدگاه ها