استانبول کارت

استانبول کارت

به لطف استانبول کارت، استفاده از سیستم حمل‌ونقل عمومی ساده‌تر از آن چیزی است که شما فکر می‌کنید. این سیستم توسط شهرداری کلان‌شهر استانبول ایجاد شده و به‌گونه‌ای طراحی شده است که افراد محلی و بازدیدکنندگان به طور یکسان بتوانند از حمل‌ونقل عمومی و سایر خدمات به‌راحتی و بدون مشکل استفاده کنند. 

برای کسانی که اهل گشت‌وگذار و سفر هستند، مطمئناً کاهش هزینه‌ها یکی از مهم‌ترین موارد است. نرخ سوخت در استانبول بالا بوده و هزینه کرایه تاکسی خیلی بیشتر از آن چیزی می‌شود که تصور می‌کنید. بهترین راه برای پایین آوردن هزینه‌ها، خرید استانبول کارت است. با خرید این کارت می‌توانید حدود 20 الی 30 درصد از هزینه‌های حمل‌ونقل در سفرتان را کاهش دهید. 

قبل از اینکه برنامه سفر به استانبول را بچینید، بهتر است به طور کامل با کارت استانبول و خصوصیات مختلف آن آشنا شوید. در ادامه این مطلب کارت استانبول را از زوایای مختلف بررسی خواهیم کرد تا بیشتر از پیش با آن آشنا شوید. 

استفاده از استانبول کارت از چه زمانی شروع شد؟

اولین باری که از استانبول کارت استفاده شد، سال 2009 بود. خوشبختانه این کارت‌ها به هر مبلغی که بخواهید قابلیت شارژ داشته و از مراکز ایستگاه اتوبوس یا قطار قابل خریداری هستند. 

 

مزایای استفاده از استانبول کارت

گرفتن کارت استانبول مزایای زیادی دارد. برخی از مزایای استفاده از استانبول کارت عبارت‌اند از:

  • چند منظوره بودن: برای انواع وسایل حمل‌ونقل عمومی، می‌توان از این کارت استفاده کرد. 
  • قابلیت شارژ: این کارت‌ها قابلیت شارژ دارند و  با استفاده از دستگاه‌های مشخص شده، می‌توانید آنها را با مبلغ دلخواه شارژ کنید. 
  • سهولت استفاده از کارت: خیلی ساده و راحت می‌توان از استانبول کارت استفاده کرد. وقتی که سوار مترو، قطار یا اتوبوس می‌شوید، باید کارت را در فاصله 8 سانتی‌متری (3.1 اینچ) از دستگاه قرار دهید تا میزان مبلغ موردنظر از کارت شما کسر شود. 
  • قابل‌استفاده برای چند نفر: شما می‌توانید از این کارت برای 1 تا 5 نفر استفاده کنید. 
  • تخفیفات استانبول کارت: در بسیاری از موارد استفاده از این کارت تخفیفات خاصی برایتان به همراه دارد. 

 

انواع استانبول کارت

استانبول کارت انواع مختلفی داشته و هرکدام از خصوصیات خاصی برخوردار هستند. برای اینکه بدانید که کدام استانبول کارت برای شما مناسب است، باید انواع آن را بشناسید. در ادامه انواع استانبول کارت را بررسی می‌کنیم.

انواع استانبول کارت و گشت و گذار در شهر توریستی ترکیه

بیسیک استانبول کارت BASIC İstanbulkart 

استانبول کارت اصلی می‌تواند توسط هر کسی خریداری و استفاده شود، اما با یک طرح اشتراک سالانه سازگار نیست. شما می‌توانید استانبول کارت اصلی را از دستگاه‌های فروش خودکار یا کیوسک‌های ایستگاه‌های مترو و تراموا خریداری کنید.

استانبول کارت با تخفیف DISCOUNTED Istanbul Kart

تخفیفات استانبول کارت برای چند دسته از افراد خاص در نظر گرفته می‌شود. افراد بالای 60 سال، معلمان و حتی دانش آموزان ازجمله افرادی هستند که حق دارند از چنین کارتی استفاده کنند. 

برای داشتن کارت تخفیف، مدارکی وجود دارد که دانش‌آموزان و شهروندان بالای 60 سال باید آن را تهیه کنند. مدارک تحصیلی، کارت شناسایی و عکس‌های گذرنامه که در شش ماه گذشته گرفته شده‌اند، برای نشان دادن اشتغال به تحصیل دانش‌آموزان مورد نیاز است. برای افراد بالای 60 سال که قصد دریافت این کارت را دارند، عکس پاسپورت و کارت شناسایی کافی است. 

(BLUE Card (monthly pass

بلو کارت یکی دیگر از انواع استانبول کارت است که شما می‌توانید از آن برای جابه‌جایی در سطح شهر استفاده کنید. البته برای تهیه چنین کارتی باید حتماً یک عکس 3 در 4 که شش ماه پیش گرفته شده به همراه کارت شناسایی داشته باشید. 

کارت های استفاده محدود LIMITED USE Cards

کارت‌های با استفاده محدود، معمولاً توسط گردشگران استفاده می‌شود. این نوع کارت‌ها در انواع تک پاس، دو پاس، سه پاس، پنج پاس و ده پاس در دسترس هستند. می‌توانید این کارت‌ها را از دستگاه‌های فروش بلیت در سطح شهر خریداری کنید.

استانبول کارت رایگان FREE İstanbulkart

این کارت معمولاً برای افراد معلول یا افرادی که بالای 65 سال سن دارند، قابل خریداری است. بسیاری از کارمندان که در اداره‌های دولتی مشغول به کار هستند، کارمندان اداره پست و همچنین کارکنان EHS (سرویس بهداشت اضطراری)، پلیس ، شهرداری و... می‌توانند از استانبول کارت رایگان استفاده کنند. برای دریافت این کارت حتما باید یک عکس و مدارک شناسایی همراه خودتان داشته باشید. 

15 لیر کرایه کامل استانبول کارت (یک پاس)
25 لیر کرایه کامل استانبول کارت (دو کارت
32 لیر کرایه کامل استانبول کارت (سه کارت)
49 لیر کرایه کامل استانبول کارت (پنج پاس)
88 لیر کرایه کامل استانبول کارت (ده پاس)
602 لیر  کارت آبی (اشتراک ماهانه/فقط برای ساکنین)

 

در کجاها می‌توان از استانبول کارت استفاده کرد؟

یکی از ویژگی‌های بسیار عالی کارت استانبول این است که در مکان‌های مختلفی مورداستفاده قرار می‌گیرد. به‌طورکلی این کارت در  کشتی، تراموا، اتوبوس، مترو و حتی قطار قابل‌استفاده است. 

استفاده از کارت های استانبول در ایام سفر

 

چگونه می‌توان استانبول کارت را شارژ کرد؟

از طریق دستگاه‌هایی که در ایستگاه‌های بلیط‌فروشی اتوبوس یا قطار هستند، می‌توان استانبول کارت را شارژ کرد. حتی با پول نقد هم می‌توانید این کارت را شارژ کنید، اما اگر به این دستگاه‌ها دسترسی ندارید یا اینکه پول نقد همراهتان نیست، می‌توانید استانبول کارت خود را از طریق برنامه موبایل استانبول و اپلیکیشن موبایل بانک شارژ کنید. 

فرایند تمدید استانبول کارت را می‌توان در نقاط درخواست استانبول کارت بین ساعت 08:30 تا 17:30 انجام داد. بیش از 30 مورد از این مکان‌ها در سراسر شهر وجود دارد که با زدن کارت به دستگاه‌های مخصوص در اتوبوس یا قطار، مقدار کرایه از کارت شما کسر می‌شود و با صدای بوق دستگاه متوجه این موضوع خواهید شد. همچنین مقدار باقیمانده موجودی کارت شما نیز روی صفحه خواننده نمایش داده می‌شود. 

ازآنجایی‌که کارت استانبول یک کارت شخصی نیست، در صورت گروهی بودن می‌توانید تنها یک کارت خریداری کنید و برای هر مسافر از همان کارت استفاده کنید. البته با انجام این کار اکثر تخفیفات استانبول کارت را از دست خواهید داد.

 

میزان شارژ این کارت‌ها چقدر است؟

خود استانبولی‌ها این کارت‌ها را برای یک ماه به‌اندازه ۳۰۰ لیر شارژ می‌کنند که برای تردد روزانه مناسب است، اما لزومی ندارد که گردشگران هم به همین اندازه کارت را شارژ کنند. 

شما می‌توانید به‌عنوان گردشگر به میزان کمتری استانبول کارت خودتان را شارژ کنید. حتی می‌توانید کارتتان را نگهداری کنید و در سفری‌های بعدی‌تان از آن استفاده کنید. استفاده از این کارت تا 2 سال اعتبار دارد؛ پس اگر تا دوسال دیگر قرار است باز هم از استانبول دیدن کنید، این کارت لازمتان می‌شود؛ در غیر این صورت می‌توانید آن را به دوستان یا افرادی بدهید که قصد سفر به استانبول را دارند.

 

آکبیل کارت چیست؟

در گذشته قبل از اینکه، استانبول کارت مورد استفاده قرار گیرد، آکبیل کارت رایج بود. البته هنوز هم در برخی موارد، افراد می‌توانند از این کارت استفاده کنند.

 

تجربه یک سفر ارزان به استانبول با استانبول کارت

استفاده از استانبول کارت تا حدود زیادی می‌تواند هزینه‌های سفر شما را کاهش دهد؛ پس به‌جای اینکه خرج زیادی برای کرایه تاکسی و هزینه‌های حمل‌ونقل کنید، یک استانبول کارت تهیه و با آن به مراکز دیدنی استانبول یا حتی بازارهای مختلف آن بروید. 

برای سفر به استانبول و استفاده از کارت آن باید ابتدا اطلاعات خود را کامل کرده و بهترین روش را برای سفر انتخاب کنید. آژانس سفریار یکی از بهترین آژانس‌های ایران است که انواع تور این مقصد را برگزار کرده و همچنین در کنار رزرو تور استانبول، می‌توانید این کارت را از این آژانس دریافت نمایید. 

در این مطلب به طور کامل استانبول کارت را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار دادیم تا بیشتر از پیش با کاربرد آن آشنا شوید. اگر همچنان درباره این کارت و نحوه استفاده از آن سوالی دارید، با شماره 02191006828 تماس بگیرد تا مشاوران سفریار شما را راهنمایی کنند. 

سوالات متداول
  • استانبول کارت به کارتی گفته می‌شود که به شما امکان می‌دهد با استفاده از آن به کل سیستم حمل‌ونقل عمومی دسترسی داشته باشید. استفاده از این کارت، در اصل ارزان‌ترین راه برای گردش و استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی در استانبول است.

  • قیمت استانبول کارت شش لیر ترکیه است (قیمت سال 1402) و شما می‌توانید موجودی خود را با مقدار مورد نظر خود پر کنید (حداقل موجودی قابل پر کردن پنج لیر ترکیه است) 

  • تمام وسایل حمل‌ونقل عمومی شامل کارت‌خوان‌های استانبول کارت هستند، تنها کاری که باید انجام دهید این است که کارت خود را در نزدیکی دستگاه قرار دهید و یک ثانیه منتظر بمانید تا صدای بوق را بشنوید، 

  • معلمان و دانش‌آموزان و افراد بالای 60 سال واجد شرایط استفاده از تخفیفات استانبول کارت هستند.

  • کودکان زیر ۶ سال نیازی به داشتن کارت استانبول ندارند.

  • چندمنظوره بودن، پیش‌پرداخت، سهولت استفاده و استفاده هم‌زمان برای چند نفر از ویژگی‌های این کارت هستند. 

  • هزینه حمل‌ونقل عمومی در استانبول بسته به نوع حمل‌ونقل مورداستفاده به طور متوسط از 3.50 تا 6 لیر ترکیه است. (قیمت سال 1403)

نظرات کاربران

نظرتان را در مورد این تور با ما به اشتراک بگذارید

امتیاز 3.0 از 5 از بین 1 نفر

دیدگاه ها