برج های دوقلو مالزی

برج های دوقلو مالزی

یکی از نمادهای مشهور شرق آسیا، برج دوقلو مالزی است. این برج‌های بلند و زیبا که به عنوان "برج‌های دوقلو پتروناس" شناخته می‌شوند، در شهر کوالالامپور، پایتخت مالزی واقع شده‌اند. طراحی و ساخت این برج‌ها از نظر معماری بسیار شگفت‌انگیز است و زیبایی خاصی به فضای شهری کوالالامپور بخشیده است.
برجهای دوقلوی کشور مالزی، با ارتفاع بیش از ۴۵۰ متر، برای سال‌ها بعنوان بلندترین برج‌های دوقلو جهان شناخته شده‌اند. این برج‌ها به وسیله‌ی یک پل شیشه‌ای در ارتفاعات بالا به هم متصل شده‌اند که از آن برای عبور از برج یک به برج دیگر استفاده می‌شود.
برج دوقلو مالزی به عنوان یک مرکز تجاری، گردشگری و فرهنگی، مقصدی محبوب برای بازدیدکنندگان از سراسر جهان است. یکی از دلائل اصلی سفر به کوالالامپور، دیدن برج‌های پتروناس یا همان برج دوقلوی مالزی است. در این مقاله از سفریار همراه ما باشید تا به معرفی برج دوقلو های مالزی بپردازیم.

ساختار و طراحی برج دوقلو مالزی

برج دوقلو مالزی به عنوان یکی از مشهورترین مکان‌های دیدنی مالزی، در بسیاری از فیلم‌های بین‌المللی به نمایش درآمده است. یکی از شناخته‌شده‌ترین فیلم‌هایی که برج‌های دوقلو را به‌طور برجسته نشان می‌دهد، فیلم «به دام افتادن» محصول سال 1999 است.
نسخه کمی تغییر یافته از برج‌های پتروناس در فیلم کره جنوبی The Tower نشان داده شده است؛ برج‌های دوقلو در این فیلم شباهت‌های زیادی با برج‌های پتروناس دارند، از جمله روکش، رنگ و حتی شکل ظاهری این برج‌ها. 
برج‌های دوقلو پتروناس در مالزی دارای پلانی مشابه هستند. هر برج دارای یک سازه دایره‌ای با هشت لابی است که 88 طبقه دارد. بالای این ساختمان‌ها، یک قله هرمی شکل با ارتفاع 1483 فوت (451.9 متر) بر فراز آنها قرار دارد. قسمتی از این ارتفاع به قله و مناره اختصاص داده شده‌است که شامل 242 فوت (73.6 متر) است. همچنین، یک گلدسته فولادی باریک نیز بر روی این قله‌ها قرار گرفته‌است که جز زیبایی‌های معماری این برج‌ها محسوب می‌شود.
هر ساختمان توسط 16 ستون بزرگ در اطراف خود پشتیبانی می‌شود و به جای فولاد سازه‌ای، از بتن با مقاومت بالا و تقویت شده با فولاد ساخته شده است. پوشش بیرونی این برج  از فولاد ضد زنگ و شیشه تشکیل شده است. پل آسمانی پتروناس  بین طبقات 41 و 42 این دو برج را به هم متصل می‌کند.
پس از اتصال مناره‌ها به ساختمان‌ها در سال 1996 و رسیدن هر کدام به ارتفاع کامل خود، برج‌های دوقلوی پتروناس به عنوان بلندترین ساختمان‌های جهان شناخته شدند و این ویژگی جدید آن‌ها باعث گرفتن رکورد بلندترین ساختمان جهان شد. به این ترتیب، ارتفاع این ساختمان به 1667 فوت (508 متر) افزایش یافت. در واقع، این اتفاق باعث شد که برج‌های دوقلوی پتروناس به مرکز توجه جهانی برای طراحان و مهندسان معماری تبدیل شوند و برج‌های جدیدی با ارتفاع بیشتر ساخته نشوند.
گلدسته‌های روی قله‌های برج‌ها به عنوان بخشی جدایی‌ناپذیر از ساختار کلی معماری این برج‌ها در نظر گرفته می‌شدند. این گلدسته‌ها، علاوه بر اضافه کردن به زیبایی و استحکام ساختمان، علامتی از فناوری و مهارت مهندسی در ساخت این برج‌ها بودند.

طراحی برج دوقلو مالزی

 

هزینه بلیط برج‌های پتروناس مالزی چقدر است؟

برج‌های دوقلوی پتروناس یکی از جاذبه‌های توریستی محبوب هستند که تقریبا هر روز هزاران بازدیدکننده از جاهای مختلف دارند. 
هروزه از ساعت 8:30 صبح می‌توانید از باجه‌ای نزدیک به این برج، بلیط موردنظر خودتان را خریداری کنید. در هنگام ورود، یک توضیح کوتاه و توجیهی در مورد این برج در اختیار شما قرار می‌دهند و بعد از آن می‌توانید از برج بازدید داشته باشید. پل اسکای در 170 متری زمین در طبقه 41 برج قرار دارد که می‌توانید از آن بازدید داشته باشید. سپس با آسانسور دوم به عرشه در طبقه 86 ‌ام می‌رسید. اینجا حدود 15 دقیقه فرصت دارید تا بتوانید مناظر زیبای شهر کوالالامپور را از طریق این برج تماشا کنید. 
کل بازدید 45 دقیقه طول می‌کشد. قیمت بلیط شامل Skybridge، عرشه و حتی بازدید از فروشگاه و مراکز خرید برج است. هزینه بلیط برای گردشگران در برج‌های دوقلوی مالزی، با توجه به سن و سال آن‌ها، از 32 تا 85 رینگیت در نظر گرفته شده است.

برج‌های پتروناس مالزی

 

قبل یا بعد از بازدید از برج‌های پتروناس چه باید کرد؟

می‌توانید قبل یا بعد از بازدید از برج دو قلو مالزی، از مرکز خرید آنجا خرید کنید. این مجتمع خرید در پایه برج‌های پتروناس واقع شده است و رستوران‌های فراوان و یک سالن سینما دارد. یادتان باشد که این جا یک مرکز خرید زیبا و مدرن است که ارزش دیدن را دارد.
اگر از تماشای برج های پتروناس لذت می برید، بازدید از برج کوالالامپور که به منارا کوالالامپور نیز معروف است را از دست ندهید. این برج که در سال 1995 ساخته شده است، محبوبیتی ندارد و به اندازه برج‌های دوقلوی پتروناس ارتفاع ندارد؛ اما چشم‌انداز متفاوتی از شهر می‌دهد. چندین گزینه برای بازدید از اینجا وجود دارد: شام را در رستوران گردان بخورید یا تمام شهر را از بالای این برج تماشا کنید.
هتل پسیفیک ریجنسی (Pacific Regency Hotel Suites)، واقع در کنار برج کوالالامپور یکی از بهترین مکان‌هایی است که می‌توانید در آنجا قامت داشته باشید؛ تا بتوانید با خیال راحت از این برج دیدن کنید. 
از اینجا تا برج‌های پتروناس پانزده دقیقه پیاده‌روی، تا برج کوالالامپور پنج دقیقه پیاده‌روی و تا خیابانی پر از رستوران‌هایی که غذاهای مختلفی دارد، کمتر از ده دقیقه فاصله است. اتاق‌ها بزرگ، راحت و مدرن است و آشپزخانه کوچک، حمام مدرن، استخر و... از جمله خدمات این هتل هستند.

بازدید از برج های دوقلو

 

حقایق جالب در مورد برج دو قلو مالزی

علاوه بر زیبایی و بزرگ‌نمایی این برج‌ها، مجموعه‌ای از حقایق جالب نیز در مورد برج‌های دوقلوی مالزی وجود دارد که برای علاقه‌مندان به سفر و معماری، جذابیت دارد. این حقایق شامل اطلاعاتی از جمله تاریخچه، معماری، ارتفاع، ویژگی‌های منحصر به فرد و جاذبه‌های گردشگری مرتبط با این برج‌ها می‌شود. این برج‌ها با چالش های جدی در مسائل فنی و مهندسی مواجه شدند، اما با تلاش‌های مهندسان و تیم‌های ساخت، به یکی از نمادهای مهم مالزی تبدیل شده‌اند. در ادامه به تعدادی از این حقایق پرداخته ایم:

برج‌ دوقلو مالزی بسیار سریع ساخته شدند

برج‌های دوقلوی پتروناس در سال 1992 پیشنهاد شد، ساخت و ساز دو سال بعد در سال 1994 آغاز شد. دولت مالزی اعلام کرد که برج‌های دوقلوی پتروناس باید در مدت 6 سال تکمیل شوند. به دلیل این فشار زمانی و تسریع در فرایند اجرای پروژه، دو کنسرسیوم ساخت و ساز برای ساخت این دو برج در یک زمان استخدام شدند. برج یک توسط Hazama Corporation، یک شرکت ژاپنی ساخته شد، برج دو توسط Samsung C&T ساخته شد.
همچنین برخی آسمان‌خراش‌های معروف دیگر مانند تایپه 101 تایوان و برج خلیفه دبی در سال های اخیر ساخته شد. برج‌ها به سرعت با سرعت متوسط یک طبقه در هر 4 روز رشد کردند و طبق برنامه در سال 1998 به پایان رسیدند. گزارش شده است که هزینه ساخت تا آن زمان 1.6 میلیارد دلار بوده است.

یک مرکز خرید بزرگ به نام Suria KLCC

سوریا کی ال سی سی یکی از بزرگترین مراکز خرید کوالالامپور است که 140000 متر مربع وسعت دارد و دارای فروشگاه‌های بسیاری از برندهای لوکس بین‌المللی و همچنین بسیاری از برندهای مد مقرون‌به‌صرفه است. علاوه بر برج‌های دوقلو و مراکز تجاری آن‌ها، در این مرکز خرید می‌توانید بسیاری از جاذبه‌های دیگر را نیز پیدا کنید. این جاذبه‌ها شامل یک گالری هنری با نمایشگاه‌های هنری متنوع، یک تئاتر برای اجراهای ارکستر فیلارمونیک و نمایش‌های تئاتری، یک آکواریوم زیر آب با نمایش و آشنایی با تنوع زیستی دریاچه‌ها و اقیانوس‌ها و حتی یک مرکز علمی با امکاناتی برای آموزش و یادگیری در زمینه‌های علمی و فناوری است. این جاذبه‌های متنوع، تجربه‌ی یک سفر تفریحی و آموزشی فراهم می‌کنند و باعث جذب بازدیدکنندگان از مختلف نقاط جهان به این مرکز خرید می‌شوند.

مرکز خرید سوریا کی ال سی سی

آلن رابرت تجربه صعود به این برج دوقلو را داشته است.

در سال 2009، آلن روبرت، کوهنورد شهری فرانسوی با استفاده از دستان خالی خود بدون هیچ گونه محافظی به بالای برج دو صعود کرد؛ کل فرآیند صعود حدود 2 ساعت طول کشید. آلن رابرت از آسمان خراش‌های متعددی در جهان بالا رفته است، از جمله برخی از بلندترین ساختمان‌ها مانند: برج خلیفه، برج جین مائو و بسیاری دیگر. 

برج های دو قلو مالزی زمانی بلندترین ساختمان‌های جهان بودند

با تکمیل برج‌های دوقلوی پتروناس در سال 1998، این ساختمان‌ها توسط موسسه   CTBUH به عنوان بلندترین ساختمان رسمی جهان معرفی شدند. این برج‌ها با ارتفاع 452 متری، رکورد 442 متری که توسط برج سیرز در شیکاگو داشت را شکستند؛ که از سال 1974 به مدت 25 سال عنوان بلندترین ساختمان جهان را در اختیار داشت. یکی از ویژگی‌های مشترک معماری اسلامی بالاترین طبقه یعنی طبقه 88 با ارتفاع 375 متر است.
برج‌های دوقلو به مدت 6 سال به عنوان بلندترین ساختمان جهان باقی ماندند تا اینکه در سال 2004 برج تایپه 101 از آنها پیشی گرفت. با این حال، این برج‌ها هنوز بلندترین برج‌های دوقلو در جهان هستند و ممکن است حداقل برای 5 سال یا 10 سال دیگر یا حتی بیشتر باقی بمانند. 

نام برج‌های پتروناس از کجا آمده است؟

کلمه "پتروناس" مخفف عبارت "Petroliam Nasional" نام شرکت ملی نفت مالزی است. برج‌های دوقلوی مالزی به نام این شرکت نامگذاری شده‌اند، زیرا پتروناس مالک این برج‌ها است. به همین دلیل است که این برج‌ها به نام شرکت پتروناس شناخته می‌شوند و به عنوان نمادی از رشد و توسعه صنعت نفت و گاز در کشور مالزی محسوب می‌شوند.

برج دو قلو مالزی ساختار و شکل ظاهری خاصی دارند

سزار پلی یکی از معماران معروف جهان است و طراحی این برج‌ها به عنوان یکی از آثار برجسته او در زمینه معماری شهری و برج‌سازی شناخته شده است. او در طراحی برج‌های دوقلوی پتروناس از الهامات معماری اسلامی و مدرن استفاده کرده و این برج‌ها را به عنوان نمادی از توانمندی فنی و هنری خود و همچنین پیشرفت مالزی در زمینه معماری و ساختمانی مطرح کرده است.
شکل مقطع هر برج از دو مربع متقاطع تشکیل شده است که روی یکدیگر همپوشانی دارند که باعث می‌شود دیواره‌های برج‌ها با بخش‌ها و زوایای گرد ترکیب شوند.
این طرح منحصر به فرد بر اساس یک نماد مسلمان به نام روب الحزب ساخته شده است و می‌توان آن را می‌توان بر روی بسیاری از نمادها و پرچم‌های کشورهای اسلامی یافت. نمای برج‌های دوقلوی پتروناس از موادی مانند فولاد و شیشه تشکیل شده است که به شکلی شبیه به نقوش موجود در هنر اسلامی طراحی شده‌اند.گلدسته‌های موجود در بالای هر دو برج نیز از ویژگی‌های بارز بناهای اسلامی است.

شکل و ساختار برج دوقلو

 

بازدید از برج دو قلو مالزی با سفریار

پیشنهادمان این است که در سفرتان به مالزی حتما از این برج زیبا و دیدنی بازدید داشته باشید. بازدید از این برج یک تجربه خاص و منحصربه‌فرد است و حتی می‌توانید از مراکز خرید برج، خرید داشته باشید. برای رزرو تور مالزی می‌توانید با کارشناسان سفریار در تماس باشید.

سوالات متداول
  • این برج با معماری اسلامی در مرکز شهر کوالالامپور قرار دارد.

  • شما می‌توانید از مراکز خرید متعددی که اطراف برج هستند بازدید کنید یا حتی در رستوران‌ها اطراف غذا میل کنید.

  • این برج علاوه بر اینکه ارتفاع بسیار زیادی دارد؛ شکل مقطع هر برج از دو مربع متقاطع تشکیل شده است که روی یکدیگر همپوشانی دارند و هر یک از هشت نقطه تقاطع دو مربع توسط یک دایره کوچک احاطه شده است.

  • اسم این برج به نام شرکت پترولیام ناسیونال نامگذاری شده است، زیرا این شرکت مالک برج‌ها است.

  • هزینه ورودی با توجه به نوع بازدید شما از این برج متفاوت است.

نظرات کاربران

نظرتان را در مورد این تور با ما به اشتراک بگذارید

امتیاز از 5 از بین 0 نفر

دیدگاه ها