آب و هوای مالزی

آب و هوای مالزی

آیا با آب و هوای مالزی آشنایی دارید؟ آیا می‌دانید بهترین فصل برای سفر به مالزی کدام است؟ اینها سوالاتی هستند که برای بسیاری از گردشگران قبل از سفر به این کشور ایجاد می‌شود. در واقع آب و هوای مالزی در اوقات مختلف سال دچار تغییرات زیاد شده و این امر باعث شده گردشگرها توجه بیشتری به آن نشان دهند. در برخی از اوقات سال آب‌وهوای مالزی گرم  خشک بوده و شرایط برای گشت‌وگذار فراهم است، اما در برخی از اوقات سال آب‌وهوای این کشور دچار تغییرات گسترده شده و شرایط را برای انجام تفریحات مختلف نامناسب خواهد کرد. 
دمای هرکدام از ماه‌های سال در کشور مالزی در طول شب و روز باهم فرق دارد. به همین دلیل باید با آب‌وهوایی مالزی آشنایی داشته باشید تا لباس مناسب به همراه خود داشته باشید. همچنین در برخی از ماه‌های سال میزان بارندگی تا حد زیادی افزایش‌یافته و تعداد گردشگرهای کشور مالزی به حداقل خواهد رسید. 
در این مطلب به طور کامل آب و هوای مالزی را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار خواهیم داد تا بیشتر از پیش با شرایط این کشور در ماه‌های مختلف سال آشنا شوید و در نهایت بهترین زمان را برای مسافرت انتخاب کنید. 

میانگین آب و هوای مالزی در طول سال

با اینکه آب و هوای مالزی در ماه‌های مختلف دچار تغییر می‌شود، اما معمولاً در پایان سال اطلاعات کاملی درباره میانگین دما، بارش و ساعت‌های خورشیدی ارائه می‌شود. طبق آخرین اطلاعاتی که به‌دست‌آمده؛ میانگین سالانه دمای هوا در طول روز حدود 31 الی 32 درجه و در طول شب 22 الی 24 درجه سانتی‌گراد است. 
مالزی از آن دسته کشورهای آسیایی است که مردمان آن به روزهای بارانی عادت کرده‌اند. البته برخی از ماه‌های سال وجود دارند که میزان بارندگی آنها به حداقل خواهد رسید. به‌طورکلی از 365 روز سال، حدود 278 روز آن بارانی خواهد بود؛ به همین دلیل است که انتخاب بهترین فصل برای سفر به مالزی اهمیت و ارزش بالایی پیدا خواهد کرد. 
نکته دیگری که باید درباره مالزی بدانید این است که به‌صورت میانگین در طول روز 8.5 ساعت خورشیدی خواهید داشت. این تعداد ساعت فرصت کافی برای بازدید از مکان‌های مهم در طول روز را خواهد داد. 

میانگین آب و هوای مالزی

 

آب و هوای مالزی از ماه مارس تا می (بهار)

فصل بهار یکی از بهترین و جذاب‌ترین فصل‌های مالزی است. در این فصل از سال آب‌وهوای معتدلی بر کشور حاکم بوده و شرایط برای گشت‌وگذار در بیشتر شهرهای آن بسیار مناسب است. در ماه مارس (اول ماه بهار) بادهای موسمی شمال شرقی کاهش پیدا کره و شرایط را برای انجام تفریحات مختلف فراهم خواهد کرد. 
در ماه مارس (اولین ماه بهار) دمای هوا بین 23 الی 33 درجه قرار گرفته ساعت‌های خورشیدی آن حدود 6.5 ساعت است. در این ماه سال روزها کوتاه‌تر هستند، اما شرایط آب‌وهوا باعث شده که امکان گشت‌وگذار در شب هم فراهم باشد. نکته بسیار مهمی که باید درباره ماه مارس بدانید این است که حدود 14 روز آن بارانی خواهد بود. 
در ماه آپریل (اردیبهشت) شرایط آب‌وهوای مالزی دقیقاً مانند ماه مارس است؛ با این تفاوت که تعداد روزهای بارانی به 16 روز خواهد رسید. هنگامی که به اواخر بهار (ماه می) می‌رسیم؛ تعداد روزهای بارانی کمتر شده و به عدد 13 خواهد رسید. دمای هوای عالی در کنار تعداد روزهای بارانی کمتر باعث شده که ماه می (خرداد) یکی از بهترین زمان‌ها برای سفر به مالزی باشد. 

آب و هوای مالزی بهار

 

آب و هوای مالزی از ژوئن تا آگوست (فصل تابستان)

در فصل تابستان آب‌وهوای گرم و خشک بر کشور مالزی حاکم شده و تعداد روزهای بارانی کمتر خواهد شد. البته باید بدانید که در فصل تابستان باید همچنان چتر خود را به همراه داشته باشید. باران‌های تابستانی این کشور زمان مشخصی نداشته و حتماً شما را غافلگیر خواهد کرد. همچنین گرمای هوا در برخی از اوقات بالا رفته و شما را به کرم ضدآفتاب نیازمند خواهد کرد. 
در ماه ژوئن (اولین ماه تابستان) میانگین دمای کشور مالزی در بازه 23 الی 32 درجه سانتی‌گراد قرار می‌گیرد؛ البته در برخی از روزهی تابستان آب و هوای مالزی از این مقدار هم بیشتر خواهد شد. ساعت‌های خورشیدی این ماه به‌مانند فصل تابستان حدود 6.5 ساعت بوده و فرصت کافی برای گشت‌وگذار را به شما خواهد داد. البته دمای متعادل مالزی در هنگام شب باعث شده که شرایط برای بیرون آمدن از اقامتگاه فراهم باشد. 
تعداد روزهای بارانی در ماه ژوئن (تیر) به نسبت ماه‌های بهار کاهش پیدا کرده و به عدد 9 خواهد رسید. هرچه به سمت ماه‌های جولای (مرداد) و آگوست (شهریور) می‌رویم؛ تعداد روزهای بارانی بیشتر خواهد شد. در ماه جولای تعداد روزهای بارانی به 10 و در ماه آگوست به 11 خواهد رسید. 
نکته بسیار مهمی که باید درباره میانگین دمای هوا بدانید این است که در طول تابستان تغیر آن‌چنانی پیدا نخواهد کرد. درواقع هنگام تابستان میانگین دمای مالزی در بازه 23 الی 32 درجه قرار می‌گیرد. 

آب و هوای مالزی تابستان

 

آب و هوای مالزی از سپتامبر تا نوامبر (پاییز)

آب و هوای مالزی در فصل پاییز، دچار تغییرات خاصی خواهد شد. در این فصل سال تعداد بارش‌های باران بیشتر شده و شرایط را برای سفر به مالزی سخت خواهد کرد. البته این بارش‌ها در حدی نیستند که شرایط را دشوار کرده و شما را با طوفان مواجه کنند. باران‌های مالزی ابتدا در غرب شروع شده و با آغاز ماه اکتبر به بخش شرقی هم خواهند رفت. 
در ماه سپتامبر تعداد روزهای بارانی به عدد 13 خواهد رسید؛ هرچه بیشتر به پایان فصل پاییز نزدیک می‌شوید، تعداد روزهای بارانی افزایش پیدا می‌کند.  تعداد روزهای بارانی در ماه اکتبر (مرداد)، 17 روز و در ماه آگوست (شهریور)، 18 روز است. 

 

آب و هوای مالزی از دسامبر تا فوریه (فصل زمستان)

آب و هوای مالزی در فصل زمستان، شرایط عجیبی را پشت سر خواهد گذاشت. در این فصل میانگین دمای هوای مالزی حدود 22 الی 33 درجه سانتی‌گراد خواهد بود، اما بارش‌های شدید باران باعث می‌شود که امکان مسافرت به این کشور سخت‌تر از فصل پاییز باشد. 
بهتر است بدانید که شدت باران‌ها در سواحل شمال شرقی بیشتر از سایر نقاط مالزی است؛ به همین دلیل تعداد گردشگرها در این منطقه بسیار کم‌تر خواهد بود. معمولاً باران‌های زمستان مالزی بعدازظهر و عصر آغاز خواهند شد؛ بنابراین در صورت سفر به مالزی در فصل زمستان، می‌توانید قبل از ظهر حسابی در سطح شهر به گشت‌وگذار بپردازید و سپس به اقامتگاه خود بروید.
با اینکه در ماه دسامبر (دی‌ماه) دمای هوا بین 22 الی 31 درجه سانتی‌گراد است، اما تعداد بالای روزهای بارانی (حدود 15 روز) باعث شده که سفر به مالزی در این بازه زمانی سخت‌تر شود. درواقع آب و هوای مالزی در ماه دسامر به‌گونه‌ای است که امکان بازدید از مکان‌های مختلف شهر را سخت و حتی غیرممکن خواهد کرد. 
هنگامی که ماه دسامبر به اتمام برسد، تعداد روزهای بارانی کاهش پیدا خواهند کرد. تعداد روزهای بارانی در ماه‌های ژانویه و فوریه (بهمن و اسفند) به عدد 10 رسیده و همچنان دمای هوا در بازه 22 الی 32 درجه نوسان خواهد کرد. 

 

بهترین زمان برای سفر به مالزی 

همان‌طور که گفتیم؛ آب و هوای مالزی در هرکدام از فصل‌های سال شرایط خاصی را در مقابل شما قرار خواهند داد. برای اینکه نهایت لذت را از سفر به مالزی تجربه کنید، باید بر اساس سلیقه خود بهترین زمان را برای سفر انتخاب کنید. 
انتخاب بهترین زمان برای سفر به مالزی بستگی به برنامه شما برای بازدید از جاهای مختلف آن دارد. اگر بخواهید جزایر بخش غربی مالزی را برای گذراندن تعطیلات انتخاب کنید، دسامبر تا فوریه بهترین زمان ممکن است. درصورتی‌که بازدید از جزایر پرهنتیان، تیومان و سواحل شرقی مالزی را دارید، ماه‌های می تا سپتامبر گزینه مناسبی خواهد بود. 
همچنین باتوجه‌به میزان بارندگی در فصل تابستان و دمای مالزی در این فصل سال، می‌توان گفت که شرایط بازدید از تمام مکان‌های مالزی در این فصل فراهم شده است. 

بهترین زمان برای سفر به مالزی 

جمع‌بندی

کسب اطلاعات دقیق درباره آب و هوای مالزی یکی از مهم‌ترین نکات قبل از سفر به آن توجه کنید. کشور مالزی در فصل‌های مختلف سال آب‌وهوای خاصی دارد؛ به همین دلیل باید بر اساس سلیقه و شرایط خود بهترین زمان را برای سفر انتخاب کنید. 
در این مطلب به طور کامل آب و هوای مالزی را در فصل‌های مختلف سال مورد بررسی قرار دادیم تا بیشتر از پیش با وضعیت این کشور آشنا شده و در نهایت بر اساس شرایط خود بهترین زمان را برای سفر انتخاب کنید. اگر همچنان درباره وضعیت آب و هوای مالزی و انواع تور به مالزی سؤال خاصی دارید، از طریق بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید. 

سوالات متداول
  • تغییرات دما در کشور مالزی آن‌چنان زیاد نیست، اما ماه دسامبر (دی‌ماه) به نسبت بقیه ماه‌ها دمای پایین‌تری دارد.

  • ماه دسامبر (دی‌ماه) بیشترین روزهای بارانی را خواهد داشت. در این ماه سال حدود 15 روز بارانی خواهد بود. 

  • دمای هوا در هنگام شب و روز باهم فرق دارد. در برخی از مواقع دمای هوای شب و روز به 10 درجه سانتی‌گراد هم خواهد رسید.

  • دمای مالزی معمولاً تغییر آن‌چنانی پیدا نخواهد کرد. اگر می‌خواهید روزهای بارانی کمتری را تجربه کنید، فصل تابستان گزینه بسیار مناسبی برای سفر است.

نظرات کاربران

نظرتان را در مورد این مطلب با ما به اشتراک بگذارید

امتیاز از 5 از بین 0 نفر

دیدگاه ها