راهنمای سفر به مالزی؛ هزینه و بهترین زمان سفر به مالزی

راهنمای سفر به مالزی؛ هزینه و بهترین زمان سفر به مالزی

در دل قاره آسیا، مالزی به‌عنوان کشوری کوچک اما بسیار مدرن، هر ساله میزبان گردشگران زیادی از سراسر دنیاست. اگر شما هم قصد سفر به مالزی را دارید، قبل از هرچیزی باید درباره شرایط سفر، هزینه‌ سفر به مالزی، جاهای دیدنی آن، آب و هوای مالزی، امنیت و خیلی از موارد دیگر اطلاع داشته باشید تا در سفر به مشکل برنخورید. سفر به مالزی، به‌ویژه برای اولین بار ممکن است شما را با چالش‌هایی روبه‌رو کند.

در راهنمای سفر به مالزی، صفر تا صد آنچه نیاز دارید درباره این کشور بدانید، بیان شده است. اگر مقصد بعدی شما برای سفر، مالزی است، این مقاله را از دست ندهید.

مالزی کجاست؟

در پاسخ به این سوال که مالزی شهر است یا کشور؟ باید بگوییم که مالزی، واقع در جنوب شرقی آسیا، کشوری جذاب است که از دو ناحیه غیرهمجوار تشکیل می‌شود. بیشتر به جزایری بزرگ شبیه هستند که حدود 640 کیلومتر با یکدیگر فاصله دارند.

مساحت مالزی در مجموع 128000 کیلومتر مربع است. با بیش از 32 میلیون نفر جمعیت، مالزی چهل و پنجمین کشور پرجمعیت جهان به شمار می‌رود. به‌دلیل قرارگیری در مناطق استوایی، یکی از 17 کشور بسیار متنوع از لحاظ گونه‌های بومی متعدد است.

زیبایی و جذابیت کشور مالزی در طول شب

 

موقعیت جغرافیایی مالزی

بخش غربی، شبه‌جزیره مالزی (که مالزی غربی هم نامیده می‌شود) با تایلند هم‌مرز است و همچنین با جمهوری جزیره‌ای سنگاپور مرز مشترک دارد. شبه جزیره مالزی، منطقه‌ای کوهستانی و پر از صخره است و در سواحل شرقی آن، سالانه بیش از 2540 میلی‌متر باران می‌بارد. کوالالامپور، پایتخت این کشور، در شبه جزیره مالزی قرار دارد.

بخش شرقی مالزی که در جزیره بورنئو واقع شده، با برونئی و اندونزی مرز مشترک دارد. بخش شرقی این کشور حتی بیشتر از شبه‌جزیره غربی مالزی باران می‌بارد؛ اغلب بیش از 3800 میلی‌متر در سال. مالزی شرقی دارای مناظر متنوعی است؛ از یک منطقه ساحلی بزرگ در بخش‌های غربی و شمالی تا فلات‌های کوهستانی به سمت مرکز جزیره. این مکان همچنین محل قرارگیری کوه کینابالو است که با 340 متر ارتفاع، بزرگترین کوه در مجمع الجزایر جنوب آسیا محسوب می‌شود.

هر دو منطقه شبه‌جزیره و شرق مالزی مملو از جویبارها و رودخانه‌های بی‌شماری هستند که از باران‌های متعدد تغذیه می‌شوند. حیات‌وحش این کشور به‌دلیل آب‌وهوای استوایی و جنگل‌های بارانی، متنوع و باشکوه هستند. جالب است بدانید گل رافلزیا که بزرگ‌ترین گل جهان است فقط در جنگل‌های بارانی سوماترا و بورنئو در شرق مالزی می‌روید.

برای اینکه درک بهتری از موقعیت جغرافیایی این کشور داشته باشید، در تصویر زیر می‌توانید نقشه مالزی را مشاهده کنید:

نقشه کشور مالزی

 

آب و هوای مالزی و بهترین فصل برای سفر به مالزی

مالزی به‌دلیل موقعیت جغرافیایی‌اش، دارای آب و هوای گرمسیری موسمی است. بین دسامبر تا آوریل (آذر تا فروردین) زمان مناسبی برای سفر به مالزی است و تقریبا هوای خوبی را می‌توانید در این زمان تجربه کنید. این را هم بگوییم که هوا در بیشتر مواقع سال گرم و مرطوب است.

مالزی در شمال خط استوا قرار دارد، محیطی گرم، مرطوب و بارانی دارد. دمای آن بین 23 تا 32 درجه سانتی‌گراد متغیر است و با توجه به فصول مختلف، تغییرات جزئی دارد. باران‌های موسمی، پدیده‌ای عادی در این کشور است و میزان بارندگی سالانه بسیار زیاد به شکل‌گیری جنگل‌های بارانی متعددی منجر شده است.

شاید هیچ فصلی از مالزی را نتوان بدون باران سپری کرد؛ حتی در خشک‌ترین فصل‌ها نیز باران خواهد بارید. پس چتر را در سفر به مالزی فراموش نکنید. با وجود باران‌های فراوان، ژانویه و فوریه (دی و بهمن ماه) نیز زمان ایدئالی برای سفر به مالزی است؛ چون فستیوال‌های متعددی مانند سال نو چینی و تایپوسام در این ماه‌ها جشن گرفته می‌شوند و ارزش دیدن دارند. هنگامی که باران کمتر در این کشور می‌بارد، زیبایی مالزی دوچندان می‌شود.

فصل بهار

اگر قصد دارید در بهار به مالزی سفر کنید، آب و هوای آن به‌صورت زیر است:

  • بهار در مالزی از ماه اسفند شروع می‌شود و تا آخرین هفته اردیبهشت ادامه دارد.
  • در ماه‌های اسفند و اردیبهشت، به‌دلیل وزش بادهای موسمی جنوب غربی و شمال شرقی، بادهای خفیفی وجود خواهد داشت؛ اما در فروردین، هوا آرام و لذت‌بخش است.
  • در این فصل کرم‌های ضدآفتاب و چتر همراه خودتان داشته باشید.

توصیه می‌شود لباس‌های سبک و مناسب آب و هوای گرم و مرطوب بپوشید و همیشه چتر یا پوشاک بارانی همراه داشته باشید.

فصل تابستان

سفر به مالزی در فصل تابستان این چنین است:

  • تابستان از خرداد شروع می‌شود و تا مرداد ادامه دارد.
  • با ظهور بادهای موسمی جنوب غربی در بیابان‌های استرالیا، ژوئن و ژوئیه بسیار خشک و با مقدار کمی بارش همراه است. درحالی‌که در بخش غربی تا پایان مردادماه، بارش‌های خفیف پیش‌بینی می‌شود.
  • این فصل بهترین زمان برای رفتن به غواصی و سایر ورزش‌های آبی به‌دلیل شرایط آب و هوایی، مناسب است.
  • با وجود اینکه در این مدت بارندگی کمتری وجود دارد، سطح رطوبت همیشه بالاست.

آب و هوای مالزی در فصل تابستان نیز مشابه بهار است، زیرا مالزی در منطقه استوایی قرار دارد و تغییرات فصلی چندان محسوس نیستند. 

فصل پاییز

پاییز مالزی را می‌توان این‌گونه توصیف کرد:

  • از ماه شهریور شروع و تا آبان ادامه دارد.
  • در این مدت بارندگی‌ها به‌تدریج افزایش می‌یابد. بارش‌ها معمولا در ماه سپتامبر در بخش غربی مالزی شروع می‌شوند، درحالی‌که شروع باران در شرق از ماه اکتبر است.
  • هوا در این مدت چندان سرد نیست و همین باعث می‌شود زمان خوبی برای بازدید از سواحل و همچنین تماشای موزه‌های مالزی باشد.
  • نوامبر (اواسط آبان تا اواسط آذر) سردترین و پرباران‌ترین ماه مالزی است که دمای هوا و پایین آمدن تا کمتر از 22 درجه سانتی‌گراد، باعث سرما می‌شود. به هیچ قیمتی، بدون چتر بیرون نروید. در این مدت به‌دلیل بارندگی، اقامتگاه‌ها نسبتا ارزان‌تر هستند.

 توصیه می‌شود که لباس‌های سبک و نفوذپذیر مناسب آب و هوای گرم و مرطوب بپوشید و همچنین چتر یا پوشاک بارانی به همراه داشته باشید.

فصل زمستان

شرایط آب و هوایی زمستان کوتاه مالزی عبارت است از:

  • دی و بهمن، ماه‌های زمستانی مالزی هستند.
  • به‌دلیل اثرات وزش بادهای موسمی شمال شرق در سراسر کشور، بارندگی شدید است. این طوفان‌ها بیشتر در سواحل شمال شرقی بخش شبه‌جزیره مالزی احساس می‌شوند. درحالی‌که در سواحل غربی، نفوذ باران به سختی احساس می‌شود.
  • اگر می‌خواهید از یک صبح آفتابی در ساحل و یک عصر آرام در داخل خانه لذت ببرید، زمستان، بهترین فصل برای سفر به مالزی است. بارندگی‌ها در مالزی بیشتر در بعدازظهرها و عصرها است، بنابراین، برنامه‌های خود را به صبح‌ها موکول کنید.

 بنابراین، اگر قصد سفر به مالزی در این ماه‌ها را دارید، توصیه می‌شود که آماده مواجهه با باران‌های شدید و رطوبت بالا باشید.

جشنواره ها و مراسم آیینی و فرهنگی مالزی

کشور مالزی دارای گروه‌های مذهبی ازجمله مسلمانان، مسیحیان، بودایی‌ها، هندوها و سیک‌ها و صدها گروه قومی مختلف است. به همین دلیل، هر ماه چندین رویداد در این کشور وجود دارد. مالزی غربی و شرقی اغلب فعالیت‌های فرهنگی جداگانه خود را نیز دارند. برخی در خانه خود، مراسم و جشنواره را برپا می‌کنند و برخی دیگر با نماز خواندن در مسجد یا عبادت در معبد این مراسم آیینی را نشان می‌دهند.

رویدادها به دو دسته مذهبی و فرهنگی تقسیم می‌شوند. جشن‌های مذهبی شامل عید، سال نوی چینی و دیوالی است با حس‌‌وحال مالزیایی. پس بهتر است در سفر به مالزی، در این مراسم آیینی نیز شرکت کنید. در ادامه برخی از این جشنواره‌های سنتی مالزی را با هم مرور می‌کنیم:

تایپوسام (Thaipusam)

مالزی دارای جمعیت قابل‌توجهی تامیل در بخش‌های غربی کشور، به ویژه در اطراف کوالالامپور است. در اواخر دی‌ماه یا اوایل بهمن که ماه کامل می‌شود، تامیل‌ها یکی از مهم‌ترین رویدادهای خود را برگزار می‌کنند.

در طول این جشنواره، افرادی را خواهید دید که قسمت‌هایی از بدن، گونه‌ها و زبان خود را سوراخ می‌کنند. در مالزی، جشنواره Thaipusam سالانه در غارهای باتو در حومه کوالالامپور برگزار می‌شود. در غارهای باتو، یک معبد هندو وجود دارد که بازدیدکنندگان برای رسیدن به معبد باید ۲۷۲ پله را طی کنند.

جشنواره تایپوسام در مالزی

سال نو چینی (Chinese New Year)

سال نو چینی (بهمن‌ماه)، یکی از بزرگ‌ترین جشن‌ها در مالزی است. در طول این رویداد، رقص شیر و اژدها را خواهید دید که در آن، افرادی با لباس مبدل برای خوش‌شانسی و بدرقه کردن ارواح شیطانی، رقص‌های آیینی اجرا می‌کنند. مراکز خرید و فضاهای عمومی با فانوس قرمز تزئین می‌شوند. کودکان و نوجوانان، به‌طور سنتی «انگ پاو»، یک بسته قرمز پر از پول هدیه می‌گیرند. 

سال نو چینی در کشور مالزی

روز استقلال (National Day)

در 31 آگوست 1957، مالزی استقلال خود را از بریتانیا اعلام کرد. بیشتر رویدادها در میدان مردکا در کوالالامپور برگزار می‌شود. درحالی‌که ساعت به نیمه شب 31 آگوست می‌رسد، یک نمایش آتش‌بازی آسمان کوالالامپور را نورانی می‌کند تا جشن‌های روز استقلال آغاز شود. 

فردای آن روز، کارمندان دولت و دانش‌آموزان در خیابان‌ها رژه می‌روند. پس از مراسم، کنسرت‌های زنده در سطح شهر برگزار می‌شود.

دیوالی (Diwali)

دیوالی یا «جشنواره نور»، رنگارنگ‌ترین جشنواره مالزی است. هندوهای اهل مالزی با استفاده از گچ رنگی، الگوها و اشکالی را روی زمین نقاشی می‌کنند. همه نژادها و مذاهب می‌توانند در این رویداد شرکت داشته باشند که در فضاهای عمومی مانند مراکز خرید یا خانه هندوها برگزار می‌شود. اگر در طول این رویداد (آبان‌ماه) در مالزی هستید، این جشن را از دست ندهید.

دیوالی مالزی

جشنواره قایق اژدها (Dragon Boat Festival)

جشنواره بین‌المللی قایق اژدها، بزرگ‌ترین رویداد پنانگ و جشن محبوب گردشگران است. این جشنواره سالانه در آذرماه، به‌مدت دو روز در ایالت پنانگ از ساعت 9 صبح تا 5 عصر برگزار می‌شود. بیش از 40 شرکت‌کننده مالزیایی و خارجی در این مسابقه حضور دارند تا در قایق‌های سنتی رنگارنگ با ضربات طبل با یکدیگر رقابت کنند.

رقبا از سراسر آسیای جنوب‌شرقی از جمله سنگاپور، هنگ کنگ و چین به این مسابقه می‌آیند. اگر فرصت شرکت در این جشنواره را پیدا کردید، غذاهای محلی زیادی برای فروش و نمایش‌هایی برای سرگرم کردن جمعیت وجود دارد. جشنواره قایق اژدها یک تجربه منحصر‌به‌فرد است؛ برای مردم محلی و گردشگرانی که از سراسر دنیا به مالزی سفر می‌کنند.

جشنواره قایق اژدها در کشور مالزی

 

پوشش، غذاهای محلی و سوغاتی مالزی

پوشش رسمی مردم مالزی به‌ این صورت است که در طول روز، لباس‌های رسمی مثل کت و شلوار یا حتی پیراهن و شلوار می‌پوشند. در برخی از مناطق کشور مالزی نوع پوشش کاملا متفاوت است و مردان از سارونگ یا شلوار بلند استفاده می‌کنند. 

ازآنجاکه مالزی را به‌عنوان یک کشور اسلامی می‌شناسیم، آیا رعایت حجاب در سفر به مالزی ضروری است؟ وبسایت intrepid travel به این سوال پاسخ داده است:

«با وجود اینکه اکثر ساکنین مالزی مسلمان هستند؛ اما رعایت حجاب در این کشور ضروری نیست. البته بهتر است شما به‌عنوان گردشگر، لباس خود را به نحوی انتخاب کنید که شانه‌ها و زانو پوشیده باشد. دامن یا یک شلوار گشاد در آب و هوای مرطوب برای شما مناسب باشد و از پوست شما نیز در برابر آفتاب سوزان مالزی محافظت کند.»

غذاهای دریایی مالزی طرفداران بیشتری دارند. بعضی از غذاهای معروف مالزی عبارت‌اند از:

  • می گورنگ ماماک – Mee goreng mamak (غذای مخصوص مسلمانان)
  • ناسی کرابو – Nasi kerabu
  • ناسی لماک – Nasi lemak
  • رندانگ – Rendang
  • لاکسا – Laksa
  • بوبور – Bubur
  • آسام پداس – Asam Pedas

غذاهای مختلفی را می‌توانید در مالزی امتحان کنید که اکثرا بسیار پرادویه اما خوشمزه هستند. 

پوشش مردمان مالزی

سوغاتی‌های مالزی

سوغاتی‌های مهمی می‌توانید در سفر به مالزی پیدا کنید؛ هم برای خودتان و هم به‌عنوان هدیه برای دیگران.

مالزی، سرزمینی رویایی برای علاقه‌مندان به خرید است؛ از فروشگاه‌های محلی در کنار خیابان گرفته تا بوتیک‌های عجیب‌وغریب پر از آثار هنری و صنایع‌دستی و مراکز خرید خیره‌کننده. در ادامه به بررسی تعدادی از مهم‌ترین سوغاتی‌های مالزی می‌پردازیم:

باتیک

باتیک، نوعی پارچه خاص متعلق به کشور مالزی است. این پارچه با استفاده از موم زنبورعسل و رنگ‌های طبیعی برگ‌ها و گل‌ها تهیه می‌شود و طرح‌ها و الگوهای متنوعی دارد. برای کارهای مختلفی می‌توان از این نوع پارچه استفاده کرد؛ از دوختن روسری‌ها و شال‌های مد روز گرفته تا استفاده روزمره از بلوز، کیف و کیف پول و... تقریبا در تمام مغازه‌های پارچه‌فروشی در سراسر مالزی می‌توانید این نوع پارچه را پیدا کنید.

محصولات پیوتر

مالزی در تولید محصولات قلع پیشرو است. این محصولات از آلیاژی ساخته می‌شود که 85-90 درصد قلع، 5-10 درصد آنتیموان، 2-5 درصد مس، بیسموت و گاهی نقره هستند. گلدان‌های گل، لیوان‌های قهوه و آبجو شیک، جاکلیدی، ویترین، پایه‌های خودکار، قاب عکس، ظروف ادویه، جعبه سیگار و جعبه دکور دیواری از جمله کالاهای محبوب پیوتر برای خرید در مالزی هستند.

شکلات و کیک

شاید تعجب کنید؛ اما یکی از اصلی‌ترین سوغاتی‌های مالزی، شیرینی و کیک است. شکلات یاقوتی، نوعی شکلات محلی است که برای اولین بار در سال 2017 عرضه شد و طعمی شیرین و تند دارد. 

سونگکت (Songket)

سونگکت، نوعی پارچه ابریشمی است که به‌دلیل در هم تنیده شدن نخ‌های ابریشمی طلایی و نقره‌ای روی رنگ‌های دیگر، ظاهری شکیل دارد. این نوع پارچه را می‌توان برای کت و شلوار، سالوار، ساری، کورتیس یا حتی به‌عنوان پرده و رومیزی برای مناسبت‌های خاص استفاده کرد.

مروارید صباح

این مرواریدهای صورتی دوست‌داشتنی که در آب‌های شفاف در سواحل صباح مالزی یافت می‌شوند، در مالزی نسبت به هر جای دیگری ارزان‌تر هستند. اگر به درست کردن گردنبند، دستبند، انگشتر یا گوشواره علاقه داشته باشید، می‌توانید این مرواریدها را ارزان بخرید و برای خود بدلیجات زیبا درست کنید.

ادویه و سس

کشور مالزی با ادویه‌ها و سس‌هایش معروف است. ادویه‌های اصلی مانند فلفل، زردچوبه، پاپریکا و زعفران با قیمت‌های مناسب برای خرید دردسترس هستند. روغن جوز هندی یک محصول رایج در این کشور است که نه‌تنها برای طعم دادن بلکه برای اهداف دارویی هم استفاده می‌شود.

بازار صنایع‌دستی در مالزی

اقلام تزئینی مانند وسایل نمایشی، زیرلیوانی و کیف و کلاه ساخته شده از بامبو، سوغاتی‌های ارزان‌قیمتی هستند که می‌توانید از مالزی بخرید. 

 

جاهای دیدنی و گردشگری مالزی

مالزی جاذبه‌های دیدنی زیادی دارد و در سفر به مالزی در فصول مختلف، می‌توانید تفریحات متنوع و هیجان‌انگیزی داشته باشید. جزایر زیبا، سواحل، مکان‌های میراثی و مکان‌هایی برای ماجراجویی، چیزهای زیادی برای ارائه به گردشگران دارد. ما در راهنمای سفر به مالزی برخی از مهم‌ترین جاهای دیدنی مالزی را معرفی می‌کنیم تا اگر قصد سفر به آنجا را داشتید، حتما از این چند جا دیدن داشته باشید:

جزیره لنکاوی؛ سرزمین آب‌های لاجوردی

جزیره لنکاوی، تجلی کامل میراث زمین‌شناسی در آن منطقه است و اطلاعات آن عبارت‌اند از:

  • جاذبه‌های اصلی: تله‌کابین معروف لنکاوی که برای بچه‌ها و بزرگسالان محبوب است.
  • هزینه ورودی: 15 تا 20 رینگیت به ازای هر نفر برای یک تور یک ساعته جزیره در سال 1402.
  • این ساحل برای استراحت در مالزی بهترین گزینه است.

جزیره لنکاوی (Langkawi)، مجمع‌الجزایری زیبا، مقصدی است که به‌دلیل وسعت سواحل شنی و آب نیلگون، گردشگران را مجذوب خود می‌کند.

بازدید از جزیره لنکاوی در طول سفر به مالزی

جزیره پرهنتیان؛ جزیره‌ای پر از مرجان‌های رنگارنگ

اگر دوست دارید در سفر به مالزی، از جزیره پرهنتیان بازدید کنید، نکات مربوط به آن را به‌خاطر بسپارید:

  • جاذبه‌های اصلی: آب‌های کم‌عمق شفاف در نزدیکی ساحل به شما اجازه می‌دهد تا نگاهی اجمالی به مرجان‌های رنگارنگ دسترسی داشته باشید.
  • هزینه ورودی: 80 تا 100 رینگیت در سال 1402 برای هر بزرگسال در پارک دریایی 

جزیره پرهنتیان (Perhentian Islands) تقریبا 19 کیلومتر با شمال شرقی مالزی فاصله دارد. این مکان، بخشی از پارک دریایی است که در آن، ماهیگیری ممنوع است. پرهنتیان، یکی از منحصربه‌فرد‌ترین مکان‌های دیدنی در مالزی است. 

پنانگ؛ بهترین جزیره مالزی

موزه Wonderfood این شهر، فورت کورنوالیس، بودا، معبد برمه‌ای و روستای ساحلی برخی از بهترین مکان‌های مالزی برای بازدید شما هستند. 

  • جاذبه‌های اصلی: Rainbow Skywalk، Street of Harmony و Waterfront Village ازجمله مکان‌هایی هستند که باید از آن‌ها دیدن کنید. 
  • برای دیدن این جزیره نیازی نیست که هزینه پرداخت کنید.

پنانگ (Penang) که در ساحل شمال غربی شبه‌جزیره مالزی قرار دارد، یکی از بهترین جزایر مالزی است که باید در سفر خود به مالزی، بازدید از این مکان را از دست ندهید. 

بازدید از پنانگ مالزی

کیناباتانگان؛ جنگل بارانی معروف مالزی

 در میان رمانتیک‌ترین مکان‌های دیدنی در مالزی، این رودخانه و جزیره در صدر فهرست قرار دارد. این جنگل در شمال شرقی بورنئو قرار دارد.

  • جاذبه‌های اصلی: از کمپ جنگل دیدن کنید تا از حیات وحش و زیستگاه‌های طبیعی آن لذت ببرید.
  • هزینه ورودی: هزینه ورودی این جنگل نسبت به دیگر مکان‌های دیدنی مالزی خیلی بالاست و در سال 1402، حدود 280 رینگت هزینه دارد.

کیناباتانگان (Kinabatangan)، تنها جنگل بارانی در میان برترین مکان‌های توریستی در مالزی است. پناهگاه حیات‌وحش، گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند.

جنگل کیناباتانگان در مالزی

کوه کینابالو؛ بهشت کوهنوردان

کوه کینابالومالزی، در بین کوهنوردان، بسیار محبوب است. در میان مکان‌های خوب برای بازدید در مالزی، این جاذبه را نیز در اولویت قرار دهید. اطلاعات بازدید کوه کینابالو عبارت‌اند از:

  • این کوه در منطقه صباح، بخش غربی ساحل و رانائو قرار دارد.
  • جاذبه‌های اصلی: زیپ لاین
  • هزینه ورودی: بدون بلیت ورودی

کینابالو (Mount Kinabalu)، یکی از بهترین مکان‌های دیدنی در مالزی برای پیاده‌گردی است. این مکان، بلندترین کوه بورنئو، منظره‌ای شگفت‌انگیز است.

کوه کینابالو مالزی

تله کابین لنکاوی

بلندترین تله‌کابین مالزی، تله‌کابین لنکاوی (Langkawi Skybridge Cable Car)، از میان صخره‌های شرقی کوه ماچینچانگ، بالای جنگل‌های سرسبز عبور می‌کند. این مکان می‌تواند یکی از زیباترین و دیدنی‌ترین مکان‌های مالزی است که ارزش بازدید دارد.

تله کابین لنکاوی در مالزی

 

مراکز خرید و بازارهای کشور مالزی

مراکز خرید معروف و زیادی در مالزی وجود دارند. بهترین مراکز خرید مالزی را می‌توان در شهر کوالالامپور پیدا کرد. ما در ادامه راهنمای سفر به مالزی، به معروف‌ترین مراکز خرید این کشور نگاهی می‌اندازیم تا در صورت سفر به مالزی، بتوانید به‌راحتی خریدهایتان را انجام دهید.

مرکز خرید پاویلیون (Pavilion KL) 

این مرکز خرید 7 طبقه دارای فروشگاه‌های متنوعی از پوشاک و اقلام مختلف است. در این مرکز خرید، رستوران، فودکورت، کلاب و … نیز وجود دارد.

مرکز خرید سوریا کی‌ال‌سی‌سی (Suria KLCC) 

سوریا کی ال سی سی از بزرگ‌ترین مراکز خرید مالزی است که صدها فروشگاه مختلف آن در 6 طبقه وجود دارند که هریک محصولات متنوعی با قیمت‌های مناسب ارائه می‌دهند. امکانات تفریحی مثل سالن کنسرت، اقیانوس نما و... را می‌توانید در این مکان ببینید.

مرکز خرید لو یات پلازا

اگر در سفرتان به مالزی می‌خواهید موبایل، تبلت یا حتی تجهیزات برقی مختلف خریداری کنید، این مرکز خرید بهترین گزینه برای شماست. در LYP می‌توانید وسایل الکترونیکی و اسباب‌بازی برای کودکان بخرید. بسیاری از برندهای معتبر مانند: نوکیا، اپل، ایسوس، و... را می‌توانید در این مرکز خرید پیدا کنید.

مرکز خرید گاردنز مال (The Gardens) 

مرکز خرید گاردنز مال یکی از معروف‌ترین مراکز خرید پوشاک در مالزی است. بسیاری از برندهای مختلف مانند: نایس، پوما، گوچیو ... را می‌توانید در این فروشگاه پیدا کنید. برای هر سنینی از کودک تا بزرگسال، در این فروشگاه لباس می‌توان خرید کرد.

مرکز خرید مید ولی مگامال

مرکز خرید مید ولی کوالالامپور (Mid Valley Megamall) با بیش از 400 فروشگاه، بورس پوشاک، کیف و کفش است که به‌عنوان بزرگ‌ترین مرکز خرید در جنوب شرق آسیا شناخته می‌شود. سالن سینما، رستوران، سالن کنفرانس و حتی یک فروشگاه بزرگ کتابفروشی از خدماتی هستند که در این مرکز خرید ارائه می‌شوند.

 

مراکز درمانی در کشور مالزی

شاید بخواهید به هردلیلی در حین سفرتان در مالزی به مراکز درمانی شهرهای این کشور دسترسی داشته باشید. برخی از مهم‌ترین مراکز درمانی این کشور را به همراه شماره تلفن به شما معرفی می‌کنیم:

نام شماره تلفن آدرس
بیمارستان Prince Court Medical Centre ۲۱۶۰۰۰۰۰ ۶۰۳+ ۳۹, Jalan Kia Peng, Kuala Lumpur, 50450 Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Malaysia
بیمارستان KPJ Sentosa KL Specialist Hospital ۴۰۴۳۷۱۶۶ ۶۰۳+ Kompleks Damai, 36, Jalan Cemur, 50400 WP, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Malaysia
بیمارستان Gleneagles Hospital ۴۷۳۷۲۲۲ ۶۵۶+ ۶A Napier Rd, Singapore 258500

 

 

هتل ها و محل اقامت در مالزی

در کوالالامپور، پایتخت کشور مالزی، اقامتگاه‌ها و هتل‌های باکیفیت بسیاری دارد که در سفر به مالزی بتوانید راحت محل اقامت خود را رزرو کنید. اگر اولین بار است که به مالزی سفر می‌کنید، ممکن است برای پیدا کردن هتل یا محل اقامت مناسب سردرگم شوید؛ اما لازم نیست نگران باشید. برخی از معروف‌ترین هتل‌های مالزی عبارت‌اند از:

نوع هتل نام هتل
هتل 5 ستاره هتل اینترکانتیننتال کوالالامپور (InterContinental Kuala Lumpur)
هتل شانگری لا کوالالامپور (Shangri La Kuala Lumpur hotel)
هتل گرند میلینیوم کوالالامپور (Grand Millennium Kuala Lumpur)
هتل دانا لنکاوی (The Danna Langkawi hotel)
هتل پلانگی بیچ ریزورت اند اسپا (Pelangi Beach Resort & Spa, Langkawi) در لنکاوی
پارک رویال لنکاوی (PARKROYAL Langkawi Resort)
هتل شانگری لا راسا سایانگ ریزورت اند اسپا (Shangri-La's Rasa Sayang Resort & Spa) در پنانگ
هتل لکسیس سوییتز پنانگ (Lexis Suites Penang hotel)
هتل 4 ستاره هتل پاویون کوالالامپور منیجد بای بانیان تری (Pavilion Hotel Kuala Lumpur Managed by Banyan Tree)
هتل سوئیس گاردن بوکیت بینتانگ کوالالامپور (Swiss Garden Hotel Bukit Bintang Kuala Lumpur)
هتل گلدن سندز ریزورت بای شانگری لا (Golden Sands Resort by Shangri-La)
هتل مرکور پنانگ بیچ (Mercure Penang Beach)
هتل 3 ستاره هتل فلامینگو بیچ (Flamingo Beach Hotel)
هتل پسیفیک اکسپرس سنترال مارکت (Pacific Express Hotel Central Market)
هتل سی کیر پودو کوالالامپور بای کامپس هاسپیتالیتی (Citin Seacare Hotel Pudu Kuala Lumpur by Compass Hospitality)
هتل هالیدی ویلا بیچ ریزورت اند اسپا (Holiday Villa Beach Resort & Spa Langkawi)

 

 

نحوه سفر به کشور مالزی

معمولا سفر به مالزی با تورهای گردشگری بسیار آسان‌تر و ارزان‌تر از سفر شخصی به این کشور است. این تورها معمولا در فصل‌های مختلفی از سال برگزار می‌شوند و شما می‌توانید در هتل‌های باکیفیت مالزی اقامت داشته باشید و زمانی را به گشت‌وگذار در این کشور اختصاص دهید. 

سفر به مالزی باید به‌صورت هوایی انجام شود. پروازهای مالزی از مبدا تهران به مقصد کوالالامپور انجام می‌شوند. در برخی از ماه‌های سال نیز به‌دلیل تقاضای کمتر، هزینه پرواز و در نتیجه هزینه سفر به مالزی کمتر است.

ایرلاین‌هایی که از تهران به مالزی پرواز دارند، عبارت‌اند از: 

  • سلام ایر
  • ایر عربیا

به این موضوع دقت داشته باشید که در فصل پاییز و زمستان، مالزی میزبان تعداد زیادی از گردشگران از سراسر جهان است و فصل‌های سیزن گردشگری مالزی محسوب می‌شود؛ اما در تابستان و بهار به‌دلیل اینکه گردشگران کمتری به مالزی سفر می‌کنند، تا حدود کمی قیمت تور مالزی کاهش پیدا می‌کند.

 

حمل و نقل عمومی در مالزی

وقتی که به مالزی سفر می‌کنید، اگر بخواهید به شهرهای اطراف سری بزنید، می‌توانید با وسایلی مانند LRT، MRT و مونوریل، این کار را انجام دهید. بسیاری از جاذبه‌های دیدنی که در پایتخت مالزی هستند، به یکدیگر نزدیک‌اند و شما می‌توانید به‌طور همزمان از چندین مکان دیدن کنید. 

دقت داشته باشید که در این کشور تاکسی‌‌ها به رنگ‌های زرد، قرمز و سفید، زرد و آبی و سبز هستند. هزینه بلیت‌ها در سال 1402 برای رفت‌وآمد در مالزی به شرح زیر است:

  • هزینه بلیط تک سفره: ۲,۵۰ رینگیت
  • هزینه بلیط ماهانه: ۱۰۰ رینگیت
  • هزینه تاکسی: ۳ رینگیت و به ازای هر یک کیلومتر۲ رینگیت به مبلغ اضافه می‌شود.
  • هزینه یک لیتر بنزین در این کشور: ۲.۱۹ رینگیت

حمل‌ونقل در مالزی با تاکسی، مترو و اتوبوس امکان‌پذیر است. تاکسی، یکی از مهم‌ترین وسایل نقلیه در کوالالامپور و سایر شهرهای مالزی است و اکثر تاکسی‌ها نیز به تاکسی‌متر مجهز هستند. 

استفاده از تاکسی های مالزی در ایام سفر

 

هزینه سفر به مالزی

بهتر است بدانید که واحد پول مالزی از سال ۱۹۷۵ از دلار به رینگیت تغییر کرد. در واقع، هزینه سفر شما به مالزی براساس شرایط زیر است:

  • تردد با وسایل نقلیه عمومی
  • هزینه غذا
  • هزینه تفریح کردن
  • بازدید از مناطق تاریخی و فرهنگی
  • هزینه اقامت در هتل
  • رزرو بلیت هواپیما
  • ویزا

اگر بخواهید از آذر تا دی‌ماه به این کشور سفر کنید، باید هزینه بیشتری برای بلیت هواپیما کنار بگذارید. خوشبختانه، برای سفر توریستی به مالزی به ویزا نیاز ندارید و می‌توانید تا 14 روز، بدون ویزا در مالزی بمانید و خوش بگذرانید. اگر بخواهید طی این مدت به اینترنت دسترسی داشته باشید، ۶۰ مگابایت اینترنت را می‌توانید با پرداخت ۱۵ رینگیت در سال 1402 خریداری کنید.

برای حمل‌ونقل عمومی در شهر نیز باید هزینه پرداخت کنید، اگر از اتوبوس استفاده کنید که 1 رینگیت و با مترو بین 2 تا 35 رینگیت را باید کنار بگذارید. هزینه پوشاک و لباس نیز با ایران بین 10 تا 30 درصد تفاوت قیمت دارد. مثلا برای خرید لباس زنانه چیزی حدود لباس زنانه ۱۱۵ رینگیت و برای خریدن یک شلوار باید ۲۲۴ رینگیت در سال 1402 باید پرداخت کنید.

هزینه محل اقامت هم بستگی به جایگاه مورد نظر دارد؛ به‌غیر از هتل‌های گران‌قیمت و 5 ستاره می‌توانید اقامتگاه‌های ارزان پیدا کنید. مثلا برای رزرو اقامت در سال 1402، واحد یک‌خوابه در مرکز شهر ۱,۴۴۰ رینگیت، اما اجاره واحدی یک‌خوابه در یکی از محله‌های معمولی شهر، تنها 889 رینگت برای شما هزینه خواهد داشت. اگر به‌دنبال فضایی بزرگ‌تر، مانند یک واحد 3خوابه در مرکز شهر هستید، باید حداقل 2700 رینگت برای آن کنار بگذارید. 

اگر هم بخواهیم نگاهی به هزینه‌های غذای سال 1402 در مالزی داشته باشیم، باید بگوییم برای سرو یک غذای رستورانی بسته به نوع غذا باید حدود 50 تا 100 رینگیت کنار بگذارید. پیشنهاد ما به شما این است که برای صرفه‌جویی در هزینه‌هایتان، تور مالزی را خریداری کنید. با شرکت در این تورها در اصل، یک تیر و دو نشان می‌زنید؛ هزینه معقولی پرداخت می‌کنید و هیجان را تجربه خواهید کرد. 

برای خرید تور مالزی می‌توانید با کارشناسان سفریار (02191006828) تماس بگیرید یا اینکه با مراجعه به سایت سفریار، تورهای مختلف را مشاهده و بهترین تورهای مالزی را رزرو کنید.

هزینه سفر به مالزی

 

شماره تلفن های ضروری مالزی

 بهتر است قبل از سفر این شماره‌ها را ذخیره کنید و همراه خودتان داشته باشید. شماره تماس‌های ضروری مالزی عبارت‌اند از:

  • پلیس در کشور مالزی : 999
  • پلیس توریست کوالالامپور مالزی : 21668322 (03)
  • راهنمایی و رانندگی در کشور مالزی : 20495666 (03)
  • اطلاعات تلفن در کشور مالزی : 103
  • اورژانس در کشور مالزی : 991
  • آتش‌نشانی در کشور مالزی : 994

 شاید در سفرتان به مالزی بنا به ضرورت، به این شماره‌های ضروری نیاز داشته باشید.

سیم کارت های کشور مالزی

در سفر به مالزی، برای اینکه به اینترنت دسترسی داشته باشید، باید سیم‌کارت‌های کشور مالزی را خریداری کنید. اکثر این سیم‌کارت‌ها را می‌توانید در فرودگاه‌های بین‌المللی و همچنین فروشگاه‌های ارائه‌دهنده سیم‌کارت پیدا کنید. در این کشور 6 اپراتور تلفن همراه وجود دارد که سیم‌کارت‌های زیر را ارائه می‌دهند:

  1. Digi
  2. Maxis
  3. Celcom
  4. Yes
  5. U mobil
  6. Unifi

توجه داشته باشید که این سیم‌کارت‌ها باید رجیستر شوند که همان مراکز فروش سیم‌کارت، این کار را برایتان انجام می‌دهند.

 

وضعیت امنیت در کشور مالزی

 این کشور با داشتن سیستم امنیتی قوی و پایبندی به قوانین بین‌المللی، کشوری آرام و امن چه برای ساکنین و چه برای گردشگران است. با وجود امنیت کافی در این کشور لازم است که حتما نکات زیر را رعایت کنید:

  • ‌سعی کنید مراقب پول و مدارکتان باشید و آن‌ها را در کیف‌های کمری نگهداری کنید.
  • اگر قرار است به مساجد بروید حتما لباس‌های پوشیده بپوشید.
  • در خیابان‌های شلوغ مالزی مراقب موبایل و وسایل گران‌قیمت و باارزش باشید.

به‌طور کلی، میزان جرم و جنایت در مالزی بسیار کم است و طی سال‌های گذشته به‌عنوان یک کشور امن و پایدار شناخته می‌شود.

امنیت کشور مالزی

 

دانستنی‌های جالب و کاربردی کشور مالزی

همان‌طور که در این مقاله راهنمای سفر به مالزی گفتیم، این کشور کوچکی است که اقتصاد آن به‌سرعت درحال‌رشد است. این کشور که در آسیای جنوب شرقی قرار دارد، در مسیر تجاری دریای چین جنوبی قرار گرفته است و دارای اقتصاد مناسبی است. شاید قبل از سفر به مالزی داشتن این اطلاعات به شما کمک کند:

  • شاید برایتان جالب باشید که بدانید پوشیدن رنگ زرد در مالزی ممنوع است! صدها تظاهرکننده با تی‌شرت‌های زرد در سال 2016 در خیابان های کوالالامپور هجوم آوردند تا خواهان استعفای نخست‌وزیر شوند. از آن زمان، پوشیدن رنگ زرد ممنوع است و هرکس که لباس زرد پوشیده باشد، بازداشت می‌شود.
  • مالزی از یک نظام سلطنتی چرخشی منحصربه‌فرد پیروی می‌کند که بر اساس آن 9 فرمانروای قومی مالایی به نوبت برای یک دوره پنج ساله پادشاه می‌شوند.
  • مالایی‌های قومی تقریبا نیمی از جمعیت 31 میلیونی مالزی را تشکیل می‌دهند. دیگر گروه‌های مهم عبارت‌اند از چینی‌ها، هندی‌ها و مردمان بومی مختلف.
  • این کشور از دو خشکی اصلی تشکیل شده است؛ شبه‌جزیره مالزی و بورنئو که با دریای چین جنوبی از هم جدا شده‌اند.
  • برج‌های پتروناس در کوالالامپور تا سال 2004 بلندترین ساختمان‌های جهان بودند. با ارتفاع 451.9 متر (1483 فوت) و 88 طبقه، این سازه‌ها به‌عنوان بلندترین ساختمان‌های دوقلوی جهان نام‌گذاری می‌شدند.
  • در نظر داشته باشید که حمل و جابه‌جایی قرص‌های روان‌گردان در این کشور ممنوع است.
  • سعی کنید برای آب آشامیدنی حتما از آب معدنی استفاده کنید و هرگز از آب‌های لوله‌کشی در کشور مالزی ننوشید.
  • اشیای گران‌قیمت خودتان را به مکان‌های شلوغ و پربازدید نبرید.

به غیر از این موارد، برخی از اطلاعات مهم و کاربردی کشور مالزی عبارت‌اند از:

  • زبان رسمی: مالایی
  • واحد پول: رینگیت
  • نوع برق شهری: 240 ولت و 50 هرتز است.
  • کد کشور: 60+
  • اختلاف ساعت با تهران: 4 ساعت و نیم از تهران جلوتر است.
  • فرودگاه‌های بین‌ المللی: فرودگاه بین ‌المللی کوالالامپور، فرودگاه سیمپانگ، فرودگاه باکلالان، فرودگاه لاواسش

 مالزی یکی از کشورهای جذاب و متنوع در جنوب شرقی آسیا است که دانستنی‌های جالب و کاربردی زیادی دارد.

سفر به مالزی با تور مالزی سفریار

مالزی را شاید بتوان یکی از جذاب‌ترین و توریستی‌ترین کشورهای جنوب شرقی آسیا دانست. کوالالامپور، یکی از مدرن‌ترین شهرهای آسیایی است که بلندترین آسمان‌خراش‌ها و معماری‌های بدیع را می‌توان در آن مشاهده کرد. جزایر پنانگ و لنکاوی نیز شما را با طبیعت منحصربه‌فرد مالزی آشنا می‌کنند.

تور مالزی به‌صورت عادی و ترکیبی به مقصد شهرهای مهم این کشور و حتی در ترکیب با سنگاپور انجام می‌شود. سفریار تور مالزی خود را معمولا به‌صورت 6 شب و 7 روز یا 7 شب و 8 روز برگزار می‌کند. برای سفر به مالزی با تور سفریار، کافیست مشخصات تورها را در وبسایت سفریار بررسی کنید و سپس در تماس با کارشناسان فروش (02191006828) تور مد نظر خود را رزرو کنید.

 

سوالات متداول
  • هزینه اقامت در مالزی بسته به محل اقامت شما، وعده غذایی، هزینه تفریحگاه و اماکن تاریخی و حتی هزینه اینترنت و خرید سیم کارت در کشور مالزی متفاوت است.

  • طبق آمارهای به‌دست آمده، مالزی هم برای گردشگران و هم افرادی که در این کشور ساکن هستند، امن وآرام است و میزان جرم و جنایت در این کشور خیلی کم می‌باشد.

  • بهترین راه برای سفر به مالزی، شرکت در تورهای مالزی است؛ در اصل شما با این تورها هم هزینه کمتری پرداخت می‌کنید و هم اینکه می‌تواند در بهترین هتل های مالزی اقامت داشته باشید و چند روزی به گشت‌وگذار هم بپردازید.

  • به‌طورکلی، نمی‌توان گفت که چه زمانی برای سفر به مالزی خوب است؛ اما بهار و تابستان بهترین فصل‌ها برای رفتن به این کشور هستند.

  • از معتبرترین مراکز خرید آنجا هم می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

    • مرکز خرید لو یات پلازا
    • مرکز خرید گاردنز کوالالامپور (گاردنز مال)
    • مرکز خرید مید ولی مگامال
  • برخی از مردان در مالزی شارونگ می‌پوشند و برخی از مناطق اطراف این کشور، یک پوشش سنتی به نام باجو آدات دارند.

  • فرودگاه بین ‌المللی کوالالامپور، فرودگاه سیمپانگ / فرودگاه سیمپانگ، فرودگاه باکلالان و فرودگاه لاواسش از شناخته‌شده‌ترین فرودگاه‌های این کشور هستند.

نظرات کاربران

نظرتان را در مورد این تور با ما به اشتراک بگذارید

امتیاز از 5 از بین 0 نفر

دیدگاه ها