جشن رنگ‌ها در هند

جشن رنگ‌ها در هند

هند را با جشنواره‌های زیبا و رنگارنگ می‌شناسند؛ جشنواره‌هایی که هرکدام برگرفته شده از یک داستان و افسانه هستند. شاید تابه‌حال در مورد جشن هولی یا همان جشن رنگها در هند چیزهایی شنیده باشید. جشنواره رنگها در هند که به نام Holi نیز شناخته می‌شود، یکی از پر جنب‌وجوش‌ترین و شادترین فستیوال‌هایی است که در کشور هند جشن گرفته می‌شود. این یک جشن بهار هندو است که به معنای فرا رسیدن بهار، پیروزی خیر بر شر و جشن عشق و اتحاد است. در این مقاله از سفریار با ما همراه باشید تا نگاهی به جشنواره هولی و رسوم و رسومی که در آن اجرا می‌شود، داشته باشیم. 

منظور از جشن رنگها در هند چیست؟

جشنواره هولی در هند جشن پیروزی خیر بر شر، نابودی دیو هولیکا است. هر سال این جشنواره در روز بعد از ماه کامل که اوایل ماه فروردین است، جشن گرفته می‌شود. مردم شروع بهار و رویدادهای دیگر در آیین هندو را جشن می‌گیرند. آن‌ها در خیابان‌ها راهپیمایی می‌کنند و در حالی که می‌رقصند و آواز می‌خوانند، پودرهای رنگی به مردم می‌پاشند و اوقات خوشی را با هم می‌گذرانند.
اگرچه این جشنواره از جشن‌های محبوب هندی محسوب می‌شود، اما در بین غیر هندوها هم طرفداران زیادی دارد. ردم شب قبل از جشنواره هولی، گرد هم می‌آیند و مراسم مذهبی را انجام می‌دهند و سپس برای نابودی شر دعا می‌کنند. صبح روز بعد مردم سنت‌های واقعی کارناوال را شروع می‌کنند و روی صورت و بدن هم پودرهای رنگی می‌ریزند. آن‌ها گاهی اوقات از تفنگ‌های آبی و بالن‌های پر از آب برای سرگرمی بیشتر استفاده می‌کنند.
گروه‌هایی از مردم با طبل و سازهای دیگر در خیابان‌ها راهپیمایی می‌کنند، آواز می‌خوانند و می‌رقصند. مردم همچنین با خانواده و دوستان خود دور هم جمع می‌شوند تا اوقات خوبی در کنار هم داشته باشند و حتی غذاهای خوشمزه این جشنواره را امتحان کنند. 
هولی در فرهنگ هندو اهمیت فرهنگی زیادی دارد. در اصل هندی‌ها معتقدند که شروع این جشنواره، آخر فصل زمستان و شروع فصل بهار است. همچنین در این روز، مردم فراموش می‌کنند و می‌بخشند. در بیشتر موارد، در چنین روزی مردم بدهی خود را می‌پردازند و احساس خوبی دارند.

جالب است بدانید که برخی از کلمات را می‌توان به این جشنواره نسبت دارد؛ کلماتی مثل:

  • نور در مقابل تاریکی
  • گرما در برابر سرما
  • آخر زمستان و اول فصل بهار
  • انتهای تاریکی و ابتدای گرما
  • خیر و شر
  • و...

جشن رنگها در هند

 

تاریخچه جشن رنگها در هند به چه زمانی برمی‌گردد؟

این جشنواره شاد و دوست‌داشتنی در اساطیر هندو ریشه دارد و افسانه‌های متعددی با این جشنواره مرتبط است. شناخته‌شده‌ترین این داستان‌ها مربوط به هولیکا است، که عمه پراهلادا، از ارادتمندان به خدای هندو ویشنو بود. هیرانیاکاشیپو، پدر پراهلادا و برادر هولیکا، به پسرش دستور داد که از پرستش ویشنو دست بردارد، اما پراهلادا نپذیرفت. هولیکا و هیرانیاکاشیپو به دلیل تعهدش به ویشنو، نقشه‌ای برای کشتن پراهلادا طراحی کردند.
اگرچه هر منبعی شکل متفاوتی از تاریخچه این داستان را بازگو می‌کند، اما معمولا می‌گویند که هولیکا تلاش کرد پراهلادا را با خود به داخل آتش بکشد، زیرا معتقد بود که آتش به او آسیب نمی‌زند؛ زیرا شال محافظی بر سر داشت. با این حال، پراهلادا به دلیل ارادت خود به ویشنو به سلامت از آتش خارج شد، در حالی که هولیکا پس از دور شدن شال از او در آتش جان باخت. در نتیجه، شب قبل از هولی، آتش افروختن پس از غروب خورشید، نمادی از سوزاندن هولیکا و پیروزی خیر بر شر است.

تاریخ و مدت جشن رنگها در هند

جشنواره هولی معمولا در آخرین روز ماه کامل ماه قمری Phalguna برگزار می‌شود که معمولا در فوریه (بهمن ماه) یا مارس (فروردین) می‌افتد. این جشنواره دو روز طول می‌کشد، اگرچه ممکن است مدت زمان جشن‌ها در مناطق مختلف هند متفاوت باشد.

آداب و رسوم جشنواره هولی

هولی با جشن‌های پرشور و رنگارنگ مشخص می‌شود. مردم در فضاهای باز، خیابان‌ها و میدان‌های عمومی جمع می‌شوند و با رنگ‌های پودری خشک و بالن‌های پر از آب یا تفنگ‌های آبی بر روی یک دیگر رنگ می‌پاشند. فضا مملو از خنده، موسیقی و رقص است. مردم رنگ‌های پر جنب‌وجوش را بر روی صورت یکدیگر می‌زنند، با بازیگوشی یکدیگر را با آب رنگی خیس می‌کنند و اوقات شادی با هم دارند.

شب آتش سوزی در جشنواره هولی

جشنواره با آتش سوزی به نام Holika Dahan در عصر قبل از هولی آغاز می‌شود. این آیین شامل سوزاندن یک آتش نمادین برای یادآوری پیروزی خیر بر شر است. مردم دور آتش جمع می‌شوند، سرودهای مذهبی می‌خوانند، نماز می‌خوانند و برای خدایان دعا می‌کنند.

اهمیت فرهنگی جشن رنگها در هند

این جشنواره در اصل با افسانه‌های اساطیری مختلفی همراه است که محبوب‌ترین آن‌ها داستان پراهلادا و دیو هولیکا است. اعتقاد بر این است که فداکاری پراهلادا به لرد ویشنو از او در برابر قدرت‌های مخرب هولیکا محافظت می‌کند و به این ترتیب هولی پیروزی خیر بر شر را جشن می‌گیرد.
جشن هولی زمانی برگزار می‌شود که موانع اجتماعی به‌طور موقت کنار گذاشته می‌شوند. مردم از همه اقشار، صرف نظر از طبقه، عقیده یا موقعیت اجتماعی، گرد هم می‌آیند تا جشن بگیرند و از این جشنواره لذت ببرند. در اصل می‌توان گفت که برگزاری این جشن، حس اتحاد، هماهنگی و برادری را در میان جوامع هندی ترویج می‌کند. 

لذت‌های آشپزی در جشن هولی 

جشن رنگها در هند فقط یک جشن شادی و خوشحالی نیست! بلکه فرصتی است برای تجربه کردن غذای هندی، شیرینی و دسرهای مختلف. غذاهای لذیذ ویژه هولی مانند گوجیه (کوفته‌های شیرین)، مالپوا (پنکیک) و تاندای (یک نوشیدنی شیر طعم دار) تهیه شده و در این جشنواره بین افرادی که در آن شرکت می‌کنند، به صورت رایگان توزیع می‌شود.

تاریخچه جشن رنگها در هند

 

جشن هولی در کدام شهرهای هند برگزار می‌شود؟

در حالی که ماهیت هولی در سرتاسر هند یکسان است، در نحوه برپایی جشن در شهرهای مختلف هند تغییراتی وجود دارد؛ مثلا: در ایالت اوتار پرادش، زادگاه هولی، جشن‌ها به ویژه پرشور است و شهرهایی مانند: ماتورا و ورینداوان میزبان جشن‌های باشکوه هستند. در ایالت پنجاب، هولی با شور و شوق زیادی جشن گرفته می‌شود زیرا این جشنواره با جشنواره سیک‌ها هولا موهالا همزمان است.
صبح روز جشنوراه در دهلی، پیر و جوان به خیابان‌ها می‌آیند و یک کارناوال بزرگ را شروع می‌کنند. در این روز همه به رقص و پایکوبی می‌پردازند و پودرهای رنگی را روی هم می‌پاشند و Holi hai را فریاد می‌زنند.
محله‌های مسکونی در دهلی جنوبی، بهترین منطقه برای جشن گرفتن هولی هستند. جشنواره هولی مو یا جشنواره گاو، از جشن‌های محبوب این روز به شمار می‌رود. 

جشن هولی در شهرهای هند

 

3 مرحله برای برگزاری جشن رنگها در هند

معمولا برای برگزاری این جشنواره باید مراحل خاصی طی شود:

آماده سازی

قبل از جشنواره، مردم اغلب چوب و مواد قابل احتراق را برای روشن کردن آتش در پارک‌ها، مراکز اجتماعی و همچنین در فضاهای باز جمع می‌کنند. آماده‌سازی همچنین شامل گرم کردن خانه‌ها با غذا، تدارک دیدن نوشیدنی‌های مهمانی و غذاهایی است که قرار است در این جشن سرو شود.

روشن کردن آتش

در طول برگزاری این جشنواره، همان‌طور که در ابتدای متن هم گفته شد، مردم نیز دور آتش جمع می‌شوند، آواز می‌خوانند و می‌رقصند.

رنگ‌ها

رنگ‌های زیادی وجود دارد که مردم در این مناسبت استفاده می‌کنند. به طور سنتی، استفاده از رنگ طبیعی قابل شستشو برای این مناسبت بهترین گزینه است. 

برگزاری جشن رنگ هند

 

تجربه لذت بردن از جشن رنگها در هند با سفریار...

هولی یکی از زیباترین جشنواره‌های هندی‌است که نماد پیروزی خیر بر شر است. در این جشنواره مردم حس و حال خوبی دارند، می‌رقصند، آواز می‌خوانند، روی هم رنگ می‌پاشند و حتی غذاها و شرینی و دسر خوشمزه‌های هندی را می‌چشند. 
اگر در بهمن یا فروردین ماه شانس سفر به هند را داشته باشید می‌توانید در جشنواره رنگها در هند شرکت کنید. برای رفتن به هند، پیشنهاد ما به شما خرید تور هند است. برای خرید تور هند می‌توانید با کارشناسان سفریار با شماره  02191006828 تماس بگیرید تا کارشناسان ما راهنمایی‌های لازم در مورد تور جشنواره هولی هند را در اختیار شما قرار دهند.
نظر شما چیست؟ آیا تابه‌حال تجربه شرکت در جشن هولی را داشته‌اید؟ آیا این جشن جذابیتی برای شما داشت؟ اگر این‌طور است نظرات خودتان را با ما و مخاطبان سفریار در میان بگذارید. 

سوالات متداول
  • یکی از مهم‌ترین جشنواره‌های کشور هند، جشن هولی یا رنگهاست که در فروردین یا بهمن ماه برگزار می‌شود و همان‌طور که از اسم آن مشخص است، مردم روی هم رنگ می‌پاشند، می‌رقصند، آواز می‌خوانند و اواقات خوبی با هم دارند.

  • در هند، جشن‌های هولی در شهرهایی مانند: دهلی نو، جیپور، اودایپور و بسیاری از شهرها و شهرهای دیگر در سراسر شمال هند برگزار می‌شود. میهمانی‌های کوچک و بزرگ در سراسر این کشور برگزار می‌شود، اگرچه در جنوب هند، شور و هیجان کمتری در این جشنواره‌ها به چشم می‌خورد.

  • موضوع اصلی این جشنواره، همان سنت رنگ پاشیدن روی همدیگر است. دیگر جشن‌های هولی شامل دیدار دوستان و خانواده در خانه‌هایشان و مصرف شیرینی‌ها و غذاهای سنتی است.

  • برای واژه هولی می‌توان تفاسیر متعددی در نظر گرفت؛ مثل: پیروزی خیر بر شر، انتهای زمستان و شروع بهار، نور در برابر تاریکی و... در اصل این جشنواره یک فرصتی است تا افراد دورهم جمع شوند و با هم ارتباط داشته باشند.

  • غذاهای لذیذ ویژه هولی مانند: گوجیه (کوفته‌های شیرین)، پران پیلی (نان شیرین هند)، تاندای (یک نوشیدنی سنتی هندی)، مالپوا (پنکیک) و تاندای (یک نوشیدنی شیر طعم دار)

نظرات کاربران

نظرتان را در مورد این تور با ما به اشتراک بگذارید

امتیاز از 5 از بین 0 نفر

دیدگاه ها