معبد خاجوراهو هند

معبد خاجوراهو هند

معبد خاجوراهو هند مکانی باشکوه از درخشش معماری هند است که گردشگران را از سراسر جهان به خود جذب می‌کند. این معابد با قدمتی حدود 1000 ساله، نمونه‌ای زنده از میراث هنری و فرهنگی هند هستند. مجسمه‌های مرتبط با عشق شهوانی که در این معابد وجود دارند، یکی از برترین آثار هنری جهان هستند که با شور و شوق، به شیوه‌ای جادویی و طلسم‌آمیز عشق را به تصویر می‌کشند. این معابد همچنین دارای مجسمه‌هایی هستند که ارزش‌های نمادین و زندگی روزمره را در فرهنگ هند باستان به تصویر می‌کشند. بی‌شک خاجوراهو یکی از برترین آثار میراثی کشور است.
آیا قصد سفر به مادیا پرادش را دارید؟ پیشنهاد می‌کنیم در برنامه سفر خود، بازدید از این معابد باشکوه که به عنوان میراث جهانی یونسکو اعلام شده‌اند را بگنجانید. در اینجا همه چیزهایی که باید در مورد معابد خاجوراهو هند بدانید،آورده شده است؛ از جمله تاریخچه، معماری و دیگر حقایق جالب؛ پس با ما همراه باشید تا در سفرتان به هند بتوانید با شناخت بیشتری از این مکان بازدید کنید. 

کمی در مورد معبد خاجوراهو هند بدانیم

امروزه، خاجوراهو به عنوان یکی از بهترین مکان‌ها برای بازدید در مادیا پرادش برای تماشای معماری هند باستان است. معابد خاجوراهو در سال 1982 به دلیل زیبایی هنری منحصر به فردشان به عنوان میراث جهانی یونسکو معرفی شدند. این معابد به سه گروه شرقی، غربی و جنوبی طبقه‌بندی می‌شوند. 
هر سال در ماه فوریه (بهمن ماه)، جشنواره رقص Khajuraho به مدت یک هفته در محوطه معبد برگزار می‌شود. این جشنواره شاهد اجرای برخی از رقصندگان حرفه‌ای کلاسیک از سراسر هند است. همچنین یک موزه باستان‌شناسی در خاجوراهو وجود دارد.
اطلاعات زیر به شما کمک می‌کند شناخت بهتری از این معبد داشته باشید:

  • موقعیت جغرافیایی: معبد خاجوراهو در منطقه Chhatarpur مادیا پرادش واقع شده است. 372 کیلومتر از بوپال، 276 کیلومتر تا گوالیور و 259 کیلومتر با جبالپور فاصله دارد.
  • ساعت بازدید از این معبد: 8:00 صبح تا 6:00 بعد از ظهر
  • هزینه ورودی: 30 روپیه برای هندی‌ها؛ 500 روپیه برای خارجی‌ها
  • نزدیکترین فرودگاه: فرودگاه خاجوراهو (یک پرواز Spicejet از دهلی نو هر روز بعد از ظهر به اینجا پرواز می‌کند.)
  • نزدیکترین ایستگاه راه آهن: ایستگاه Khajuraho (اگر از دهلی نو بخواهید بروید، گیتا جایانتی اکسپرس را انتخاب کنید که روزانه از کوروکشترا به خاجوراهو حرکت می‌کند. پس از یک سفر شبانه، حدود ساعت 8 صبح به خواجوراهو خواهید رسید.)
  • تاریخ ساخت: 950 و 1050 میلادی
  • ساخته شده توسط حاکمان سلسله Chandela
  • وضعیت: میراث جهانی یونسکو
  • سبک معماری: سبک ناگارا

معرفی معبد خاجوراهو هند

 

معبد خاجوراهو هند؛ تاریخچه

براساس کتیبه‌های باقیمانده در معابد خواجوراهو می توان گفت این معابد در سال‌های 950 تا 1050 میلادی ساخته شده‌اند. ساخت معبد را به حاکمان سلسله Chandela نسبت می‌دهند. برخی معتقدند که خاجوراهو مساحتی حدود 20 کیلومتر مربع بوده و در قرن 12 شامل 85 معبد بوده است. با این حال، تنها 25 معبد از آن باقی مانده‌اند و این معابد امروزه در فضایی به مساحت 6 کیلومتر مربع گسترده شده‌اند.
جالب است بدانید که گروه معابد خواجوراهو به دو دین مرتبط هستند؛ جینیسم و هندوئیسم. معبد کاندریا مهادوا  در بین سایر معابد باقیمانده، بزرگترین و البته معروف ترین آنهاست. این معبد با مجسمه‌های بی‌شماری تزئین شده است که نشان دهنده غنای معماری باستانی هند است.
تا پایان قرن دوازدهم، این معابد عبادتگاه های فعالی بودند؛ اما از قرن سیزدهم تا هجدهم، تحت کنترل سلسله‌های مختلف مسلمان قرار گرفت.

معبد خاجوراهو هند

 

معماری معبد خاجوراهو هند

معابد خاجوراهو دارای نمادهای معماری به سبک ناگارا هستند. آنها بیشتر به خاطر مجسمه‌های مرتبط به عشق شهوانی معروف هستند. این معابد که بر پایه‌های گرانیتی و با استفاده از ماسه سنگ ساخته شده‌اند. مانند بسیاری از معابد هندو، زیارتگاه‌های خاجوراهو از طراحی Vastu-Purusha-Mandala پیروی می‌کنند.
یکی دیگر از ویژگی‌های این معابد این است که مجسمه‌ها در چینش‌های متقارن تکراری چیده شده‌اند، حتی اگر هر تصویر منحصر به فرد باشد. کنده کاری‌های بسیار تزیین شده دیوارها، ستون‌ها و سقف این معابد به صورت خاصی است. چندین تابلو و مجسمه در این معابد دارای کتیبه هستند.

معماری معبد خاجوراهو هند

 

موزه خواجوراهو

یک گنجینه عظیم از مجسمه‌ها و آثار هنری کنده کاری شده را در موزه باستان‌شناسی  خواجوراهو می توانید ببینید. این موزه که در سال 1967 تأسیس شد، دارای پنج گالری است. بیش از 3000 مجسمه در موزه وجود دارد که از این تعداد تنها 110 مجسمه برای عموم به نمایش گذاشته شده است.

  • زمان موزه: 10:00 صبح تا 5:00 بعد از ظهر. دوشنبه‌ها تعطیل است.
  • هزینه ورودی موزه: 20 روپیه برای هندی‌ها و 100 روپیه برای خارجی‌ها.

موزه خواجوراهو

 

بهترین زمان برای بازدید از معبد خاجوراهو هند چه زمانی است؟

مانند بسیاری از مکان‌های هند، مهرماه تا بهمن ماه بهترین زمان برای بازدید از خواجوراهو است. در مهر ماه، مناظر خواجوراهو سرسبز هستند و آب و هوای عالی را تجربه می‌کنید. در ماه‌های تابستانی بهتر است قید بازدید از این منطقه را بزنید؛ زیرا دما به طور متوسط به 42 درجه سانتی‌گراد می‌رسد و گرما غیر قابل تحمل است.

 

محل اقامت در خواجوراهو هند

خاجوراهو به عنوان یک مقصد توریستی محبوب، گزینه‌های زیادی برای اقامت دارد. هتل‌های باکیفیت و لوکس مانند Ramada by Wyndham، The Lalit Temple View و Radisson در این منطقه وجود دارند. با این حال، بیشتر آن‌ها کمی دور از جاذبه‌های اصلی قرار دارند. هتل‌های ارزان قیمت مانند هتل هارمونی بیشتر در اطراف گروه معابد غربی قرار دارند.
MPT Payal و MPT Jhankar نیز گزینه‌های خوبی برای اقامت در این منطقه هستند.

محل اقامت در خواجوراهو هند

 

مکان‌های دیدنی در نزدیکی خواجوراهو

چند مکان جالب در نزدیکی خواجوراهو وجود دارد که بسته به زمان خود می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید.

  • قلعه کالینجار: قلعه کالینجار که در حدود 100 کیلومتری خاجوراهو قرار دارد، دژ چاندلاها بود. همچنین یکی از مشهورترین قلعه‌های هند در قرون وسطی بود. این قلعه مملو از صنایع دستی بی‌شمار چاندلا است.
  • قلعه Ajaygarh: این قلعه در 30 کیلومتری کالینجار واقع شده است. مانند قلعه کالینجار، این قلعه نیز یکی از سنگرهای استراتژیک چاندلاها بوده است.
  • پارک ملی پانا: اگر می‌خواهید پس از کاوش در خرابه‌های تاریخی استراحت کنید، به پارک ملی سرسبز پانا بروید. فقط 20 کیلومتر از خواجوراهو فاصله دارد و مناظر بکر آن دیدنی‌های حیات وحش عالی دارند.

جاهای دیدنی خواجوراهو هند

 

نکاتی که در مورد بازدید از معبد خاجوراهو هند باید بدانید

قبل از برنامه‌ریزی برای بازدید از این مکان جذاب و دوست‌داشتنی بهتر است چند نکته را مدنظر داشته باشید:

  1. معابد خاجوراهو هر روز از طلوع تا غروب آفتاب باز می‌مانند.
  2. سعی کنید صبح‌ها اول وقت از این مکان بازدید داشته باشید، عصر و غروب معمولا این معبد مملو از حضور گردشگران و بسیار شلوغ است.
  3. برای ورود به گروه معابد غربی نیاز به بلیط دارید. بلیط ورودی برای اتباع هند و گردشگران متفاوت است. برای بازدیدکنندگان خارجی، بلیت 400 روپیه است. این بلیط برای بازدید از موزه هم معتبر است.
  4. موزه ASI در تمام روزها به جز جمعه‌ها از ساعت 10 صبح تا 5 بعد از ظهر باز است.
  5. نمایش نور و صدا هر روز عصر در گروه معابد غربی برگزار می‌شود. این نمایش به زبان‌های انگلیسی و هندی در دسترس است. از ساعت 18 تا 30 بعد از ظهر با نسخه انگلیسی شروع می‌شود و به دنبال آن نسخه هندی از ساعت 19 تا 30 بعد از ظهر شروع می‌شود. هزینه ورودی برای گردشگران هندی 250 روپیه است، در حالی که خارجی‌ها باید 750 روپیه بپردازند.
  6. توصیه ما به شما این است که برای بازدید از این معبد، کفش‌های راحت بپوشید. گشت‌وگذار در خواجوراهو نیاز به پیاده‌روی زیادی دارد؛ بنابراین باید یک کفش مناسب انتخاب کنید که خسته نشوید.
  7. سعی کنید یک چتر به همراه داشته باشید، عینک آفتابی بزنید و حتما ضدآفتاب استفاده کنید. همچنین، هنگام گشتن در معابد، یک بطری آب همراه خودتان داشته باشید.
  8. اگر دوست دارید به کمک یک راهنما در این معابد گشت بزنید و اطلاعاتی به دست آورید، می‌توانید یک راهنما بگیرید که هزینه‌ها از 1800 روپیه برای یک گروه دو نفره شروع می‌شود.

 

تجربه بازدید از معبد خاجوراهو هند با سفریار

شکی نیست که معبد خاجوراهو هند یکی از جذاب‌ترین مکان‌های دیدنی هند است. از این معبد بازدید داشته باشید تا شاهد میراث غنی معماری آن باشید و مهارت صنعتگران باستانی را که این آثار هنری شگفت انگیز را ساخته‌اند، تحسین کنید. با ررزو تور هند می‌توانید بازدید از این معبد را در برنامه سفر خودتان بگنجاند. برای خرید تور هند می‌توانید با کارشناسان سفریار تماس بگیرید و راهنمایی‌های لازم را در این زمینه دریافت کنید.

سوالات متداول
  • در حالت ائده‌آل، 2 روز برای جست وجود در این معبد کافی است.

  • این معبد در منطقه Chhatarpur مادیا پرادش واقع شده است. 372 کیلومتر از بوپال، 276 کیلومتر تا گوالیور و 259 کیلومتر با جبالپور فاصله دارد.

  • مهر تا بهمن بهترین موقعیتی است که می‌توانید از این مکان شناخته شده در هند بازدید داشته باشید.

  • اگر به دنبال غذاهای خوشمزه گیاهی هندی هستید، به Badri Seth Marwari Bhoj که درست روبروی دریاچه Shiv Sagar قرار دارد، بروید. در اطراف این منطقه می‌توانید رستوران و غذاخوری‌های مختلفی پیدا کنید که همه غذاهای هندی خوشمزه دارند.

  • هتل‌های باکیفیت و لوکس مانند Ramada by Wyndham، The Lalit Temple View و Radisson در این منطقه وجود دارند.

نظرات کاربران

نظرتان را در مورد این تور با ما به اشتراک بگذارید

امتیاز از 5 از بین 0 نفر

دیدگاه ها