فستیوال های تابستانه

فستیوال های تابستانه

فستیوال های تابستانه در سراسر ایران پهناور و سایر نقاط دنیا فرصت خوبی را برای گذراندن تابستان، فصل آفتاب‌های داغ و لذت بردن از طبیعت را برای همه فراهم کرده است. اگر قصد دارید به جاهای دیدنی ایران در تابستان سفر کنید، بهتر است قبل از سفر، فستیوال تابستانی آن شهر را نیز بررسی کنید تا بتوانید با یک تیر چند نشان بزنید و در کنار جاهای دیدنی در مراسم و جشنواره‌های آن شهر نیز شرکت کنید. ایران با قدمت باستانی که دارد، مملو از جشن‌های تابستانی مانند جشن آب پاشونک، جشن تیرگان و مانند آن است که هر کدام تاریخچه و داستان زیبایی در بطن خود دارد؛ همچنین این مورد در دیگر کشورها هم صدق می‌کند. در این مجله گردشگری سفریار به معرفی جشن‌های تابستانی در ایران و سراسر دنیا بپردازیم.

فستیوال های تابستانه ایران

ایران، کشوری با فرهنگی غنی و تاریخچه‌ای باستانی است که برگزاری جشن‌ها و بزرگداشت رسوم مختلف در آن از دیرباز مورد توجه همه مردم بوده است. منشا فستیوال های تابستانه، پاییزی و زمستانی در ایران از آیین باستانی ما برگرفته شده است و در واقع، آداب و رسوم این مملکت است. برای آشنایی بیشتر با مفهوم اصالت ایرانی می‌توانید در فستیوال‌های فصلی مختلف شرکت کنید. 

جشن آب پاشونک

جشن آب پاشونک با سابقه تاریخی که دارد یکی از فستیوال های تابستانه در ایران است که در اکثر شهرها به ویژه اراک، محلات و فراهان هر ساله اول تیرماه برگزار می‌شود. در این روز عده‌ای از مردم در کوچه و خیابان‌ها با سنگی در دست شروع به خواندن آوازهای محلی می‌کنند و اهالی هر خانه همزمان با گذر این افراد از کوچه‌هایشان، با آب پاشی به استقبال آن‌ها می‌روند. در جشن آب پاشونک غذاهای محلی و سنتی مانند آش و دلمه نیز سرو می‌شود.
این جشن با پدیده‌های کیهانی و علاقه وافر ایرانیان باستان به آن گره خورده است. گفته می‌شود که منجمان اعلام کرده بودند که روز اول تابستان یعنی 1 تیرماه، بلندترین روز سال است و خورشید در بالاترین جایگاه طلوع و غروب می‌کند. به همین جهت، مردم در این روز دور هم جمع می‌شدند و با پاشیدن آب روی سر و صورت هم از خدا طلب باران می‌کردند.
البته، داستان‌های زیادی در رابطه با این جشن وجود دارد. ابوریحان بیرونی معتقد بود که جشن آب پاشونک متعلق به دوران جمشید شاه است. روایت دیگر این جشن را به قحطی دوران یزدگرد سوم نسبت می‌دهد که بعد از هفت سال بالاخره بارش باران باعث شده این قحطی از بین برود و از آن تاریخ به بعد برای شکرگزاری این جشن را برپا می‌کرده‌اند.
تاریخ برگزاری: هر ساله 1 تیرماه

جشن تیرگان

جشن تیرگان که به بزرگداشت آرش کمانگیر نیز معروف است، یکی از جشن‌های مهم در ایران است که در واقع جشنی به جا مانده از آیین زرتشتیان است. این جشن با نام «سیزده شو» و «آب ریزگان» نیز شناخته می‌شود؛ مازندران، سمنان و فراهان شهرهایی هستند که میزبان این جشن باستانی هستند.
جشن تیرگان دو تاریخچه متفاوت دارد که یکی به طبیعت باز می‌گردد و دیگری درباره آرش کمانگیر است. گفته می‌شود که به لحاظ طبیعی، این جشن در بزرگداشت ایزد باران و ستاره تیشتر یعنی ستاره باران آور در روز 10 تیر برای ایرانیان باستان برپا می‌شده است. به لحاظ تاریخی نیز به تیراندازی آرش کمانگیر بر فراز قله دماوند اشاره می‌کند.
این جشن به مدت 9 روز برگزار می‌شود و در این 9 روز گندم پخته و انواع میوه خورده می‌شود. به علاوه  فال کوزه، بستن دستبند تیر و باد نشانی از آرش کمانگیر، آب پاشی و مانند آن نیز به منظور شکرگزاری از خالق هستی انجام می‌شود که باعث رونق کشاورزی شده است. فال کوزه به این صورت است که دوشیزه‌ای با کوزه سبز سفالی پر آب، زیورآلات زنانی که آرزویی برآورد نشده دارند را جمع می‌کند و آن را زیر درخت کاج قرار می‌دهد تا نیت آن‌ها برآورده شود.
تاریخ برگزاری: هر ساله 10 تیرماه

جشن تیرگان

جشنواره گل و گیاه

یکی از خوشبوترین و مفرح‌ترین جشنواره‌های ایران، فستیوال تابستانه گل و گیاه است که همچون بهشتی افسانه‌ای در شهر محلات که به هلند ایران مشهور است، برگزار می‌شود. خاک حاصلخیز، آب و هوای معتدل و چشمه‌های آب گرم این شهر نیز بر زیبایی بیشتر این جشنواره اضافه می‌کند. هر ساله از نیمه اردیبهشت ماه تا اوایل شهریور این نمایشگاه برگزار می‌شود و شامل 120 گونه گیاهی است و با قدم زدن در این فضا روحیه شما کاملا عوض شده و حس و حال خوبی خواهید داشت. اگرچه که محلات شهری است که در آن گل و گیاه وجود دارد. اما، برگزاری جشنواره گل و گیاه قدمت کمی دارد و به تازگی برپا می‌شود.
تاریخ برگزاری: نیمه اردیبهشت ماه تا اوایل شهریور

جشنواره گل و گیاه

جشن خرمن

جشن خرمن یکی دیگر از فستیوال های تابستانه ایرانی است که در ستایش کاشت و برداشت محصولات کشاورزی به ویژه گندم و برنج در نیمه شهریور برگزار می‌شود. این جشن به ویژه در شهرهای شمالی به صورت گسترده‌تر برگزار می‌شود و از آنجایی که، جشنی سنتی در  شکرگزاری از خداوند برای داشتن فصلی پربار بوده است، سایر شهرهای ایران نیز جشن خرمن را بعد از برداشت محصول انجام می‌دهند.
این جشن از دوره قاجار به بعد برپا شده است و کشاورزان و به ویژه شالیکاران با لباس‌های محلی آواز محلی می‌خوانند و به جشن و پایکوبی که به رقص خرمن معروف است می‌پردازند. در این روز نماز شکر می‌خوانند و نمایشگاهی از صنایع دستی برپا می‌کنند. به علاوه، در این روز برای دور ماندن از بلایا، آش و غذای محلی می‌پزند و پخش می‌کنند. در زمان قاجار، عروسی‌ها نیز همزمان با جشن پر برکت خرمن اتفاق می‌افتاده است.
تاریخ برگزاری: نیمه شهریور ماه

جشن خرمن

جشن چله تابستان یا تموز

جشن تموز یا چله تابستان، فستیوالی است که هر ساله در چهلمین روز از این فصل که حدود 10 مرداد ماه است برگزار می‌شود. اهمیت جشن تموز، همچون توجه به شب یلدا یا شب چله زمستانی است. در این روز بلندترین و گرمترین روز سال را جشن می‌گیرند که به چله بزرگ تابستانی نیز شناخته می‌شود.
در واقع از حیث تاریخی، این جشن همزمان با برداشت محصول برگزار می‌شود و زمانی است که کشاورزان دوره استراحت خود را از این به بعد سپری می‌کنند تا برای کاشت دوباره آماده کار و تلاش شوند. جشن چله تابستان یا تموز، جشنی است که خیلی مشخص نیست که به چه دوره‌ای منسوب است؛ اما، طبق تحقیقات انجام گرفته و بر اساس متن حماسه گیلگمش به نظر می‌رسد که به دوره سومری، ایلامی و پارسیان مرتبط است. ریشه کلمه تموز به معنای هوای گرم و سوزان است.
تاریخ برگزاری: هر ساله 10 مرداد ماه

جشن چله تابستان یا تموز

 

فستیوال های تابستانه جهان

اگر خیلی وقت است که منتظر فستیوال تابستانی در کشورهای خارجی بوده‌اید، با آمدن فصل گرم و پر انرژی تابستان این فستیوال‌ها یکی بعد از دیگری در شهرها و کشورهای مختلف جهان در حال برگزاری است که می‌توانید در با خرید تور تابستان در این فستیوال‌ها شرکت کنید. اگرچه که هزینه سفر شما در این ایام ممکن است بیشتر شود. اما، ارزش سفر کردن و دیدن بخشی از فرهنگ سایر کشورها را دارد. 

فستیوال گِل در کره جنوبی

فستیوال گِل در کره جنوبی با نام Boryeong Mud Festival، جشنواره‌ای محبوب و مشهور در شهر بوریئونگ واقع در جنوب غربی کره جنوبی است. این فستیوال بیشتر جنبه درمانی دارد و از سال 1988 تا کنون از پرطرفدار ترین فستیوال های تابستانه به حساب می‌آید و توریست‌های زیادی را به سمت خود جذب کرده است. گِل استفاده شده در این جشنواره از خاک شهر بوریئونگ تهیه می‌شود و حاوی مواد معدنی قوی است؛ به همین جهت خاصیت درمانی دارد. به علاوه از آن در تهیه و ساخت لوازم آرایشی نیز استفاده می‌شود. برگزاری این فستیوال طی دو هفته در ماه جولای برگزار می‌شود که هفته دوم آن جذاب‌تر و مهیج‌تر است.
تاریخ برگزاری: هر ساله از 17 جولای الی 26 جولای که مصادف با  27 تیرماه تا 5 مرداد است.

فستیوال گِل در کره جنوبی

جشن آب ارمنستان

جشن آب ارمنستان یا وارداوار یکی از شادترین فستیوال های تابستانه است که هر ساله در ماه جولای برگزار می‌شود. این جشن 14 هفته بعد از تعطیلات عید پاک در سطح شهر به ویژه در میدان‌های اصلی برپا می‌شود. می‌توانید برای شرکت در این جشن خنک در هوای داغ تابستانی از طریق تور جشن آب ارمنستان به این کشور سفر کنید و روزی شاد را به همراه دوستان تجربه کنید. 
تاریخ برگزاری: هر ساله 7 جولای معادل 17 تیرماه

جشن آب ارمنستان

جشن خیابانی زوریخ

در شهر زوریخ سوئیس هرساله جشنی در 12 آگوست به عنوان فستیوال خیابانی برپا می‌شود که در ستایش و بزرگداشت صلح، آزادی، موسیقی و عشق است. علت انتخاب موسیقی برای این فستیوال، این است که موسیقی زبانی بین‌المللی است و در واقع بیانگر توامان آزادی و هنر است.
تاریخ برگزاری: 12 آگوست معادل 21 مرداد

جشن خیابانی زوریخ

فستیوال جاز استانبول

فستیوال موسیقی یکی از هیجان‌انگیزترین جشنواره‌ها است که کشور ترکیه هر ساله سعی می‌کند با اجرای موسیقی جاز در استانبول توریست‌های زیادی را به این کشور دعوت کند. این جشن بعد از فستیوال بزرگ خرید ترکیه، در 4 ژوئن تا 20 ژوئیه هر سال برپا می‌شود موسیقی جاز و فولکلور از موزیک‌هایی است که در این مدت نواخته می‌شود.
تاریخ برگزار: 4 ژوئن الی 20 ژوئیه که مصادف با 14 خرداد تا 29 تیر ماه است.

فستیوال جاز استانبول

فستیوال سورپرایز تابستانی دبی

دبی نیز یکی از شهرهایی است که در حوزه خلیج فارس، فستیوال تابستانی برگزار می‌کند و به ایران نزدیک است. می‌توانید از 10 تیر تا 20 مرداد در این فستیوال شرکت کنید و از لحظات خود لذت ببرید. در این فستیوال، فروش کالاها با تخفیف روبرو است و در کنار فستیوال خرید، کنسرت، تئاتر و برنامه‌های فرهنگی برای ایجاد سرگرمی مهمانان برگزار می‌شود.
تاریخ برگزاری: 1 ژوئیه الی 12 آگوست که معادل 10 تیر تا 21 مرداد ماه است.

فستیوال سورپرایز تابستانی دبی

فستیوال اسپلندور بایرون بی

اسپلندور بایرون بی یکی از فستیوال های تابستانه در کشور استرالیا است که بیشتر شبیه به بازار محلی است که در آن موسیقی نیز پخش می‌شود. به علاوه کارگاه‌های آموزشی، اجرای سیرک، یوگا، مدیتیشن، موج سواری و صندلی ماساژ نیز در این فستیوال برپا است که می‌توانید مطابق با سلیقه خود در یکی از آن‌ها شرکت کنید و روز خوبی را برای خود رقم بزنید. این فستیوال در نیو ساوث ولز برپا می‌شود و هنرمندان به ویژه تازه کاران در صنعت موسیقی، موزیک‌های محبوب را اجرا می‌کنند.
تاریخ برگزاری: 21 الی 23 ژوئیه برابر با 30 تیر الی 1 مرداد ماه هر سال

فستیوال اسپلندور بایرون بی

فستیوال سیگت بوداپست

ترکیبی از موسیقی، هنر، غذا، اجرا، فرهنگ محلی و غیره همگی مواردی هستند که در فستیوال سیگت بوداپست با آن روبرو خواهید شد. این فستیوال تابستانی در شهر بوداپست کشور مجارستان هر ساله در تاریخ 9 الی 16 آگوست برگزار می‌شود و افراد زیادی را از سراسر جهان به سمت خود جذب می‌کند. این فستیوال در مکانی زیبا در یکی از هفت جزیره دانوب برگزار می‌شود و یکی از سه فستیوال برتر دنیا است.
تاریخ برگزاری:9 الی 16 آگوست برابر با 18 الی 25 مرداد ماه

فستیوال سیگت بوداپست

جشنواره ادینبرو فرینج اسکاتلند

جشنواره ادینبرو فرینج اسکاتلند در آگوست هر سال به عنوان بزرگترین اجرای فستیوال هنری جهان در ادینبرو در پایتخت اسکاتلند برگزار می‌شود. این جشنواره درست بعد از جنگ جهانی دوم به مدت سه هفته برگزار می‌شود. در این فستیوال بیش از 30 هزار هنرمند 3841 اجرا خواهند داشت. در این جشنواره کمدین‌های مطرح نیز به اجرای برنامه می‌پردازند و مردم را در طی این روزها سرگرم می‌کنند.
تاریخ برگزاری: ماه آگوست

جشنواره ادینبرو فرینج اسکاتلند

جشنواره Wianki در لهستان

Wianki نام جشنواره‌ای بسیار معروف در لهستان است که در واقع ریشه‌ای باستانی داشته و در واقع جشنواره باروری است و نماد آینده، بخت و اقبال خوب در عشق و بارور شدن است. در این فستیوال زنان جوان به عنوان سنت، گلدسته‌هایی را با گیاهان می‌بافند و آن را به دست می‌کنند و در انتهای روز آن را رهسپار رودخانه می‌کنند تا بخت خوبی نصیب آن‌ها شود. پسران نیز در کنار رودخانه پنهان می‌شوند تا بتوانند دسته گل دختر مورد علاقه خود را از درون آب بگیرند.
این فستیوال تابستان تقریبا در تمامی لهستان برگزار می‌شود. اما، خاستگاه آن از کراکو شروع شده است و یکی از مهم‌ترین و محبوب‌ترین فستیوال‌ها است. این جشنواره در امتداد رودخانه ویستولا متمرکز است و تاج گل‌های زیادی در این رودخانه شناور شده، کنسرت و آتش بازی، غذای سنتی و انواع نوشیدنی سرو می‌شود.
تاریخ برگزاری: ----

جشنواره Wianki در لهستان

جشنواره آئوموری نبوتا در ژاپن

جشنواره آنوموری نبوتا در ژاپن Aomori Nebuta Matsuri Festival  یکی دیگر از فستیوال های تابستانه در جهان است که کشور ژاپن میزبان آن بوده و حدود دوم آگوست شروع شده و تا هفتمین روز از این ماه ادامه دارد. فانوس‌های متحرک که در واقع تصویر خدایان و شخصیت‌های افسانه‌ای را به تصویر می‌کشد در خیابان شروع به حرکت می‌کنند. این فانوس‌های شناور از کاغذ مخصوصی به نام واشی که صنایع دستی سنتی ژاپن است ساخته می‌شود و ساخت آن یک سال به طول می‌انجامد.
حین حرکت این فانوس‌های شناور در سطح شهر، گروه‌هایی شروع به طبل زدن کرده و رژه می‌روند و رقصندگان متعددی این رژه را همراهی می‌کنند. در این میان، در روز آخر تنها سه فانوس شناور می‌توانند برنده میدان شوند و رقابت را ببرند.
تاریخ برگزاری: 2 الی 7 آگوست برابر با 12 تا 17 مرداد ماه

جشنواره آئوموری نبوتا در ژاپن

جشنواره شب های سفید روسیه

برای لذت بردن و تجربه جشنواره شب های سفید روسیه می توانید به صورت ویژه با تور شب های سفید روسیه عازم سفر شوید و از این فستیوال تابستانی نهایت لذت را ببرید. این جشنواره در 90 مایلی دایره قطب شمال و در شمالی‌ترین شهر جهان، در سن پترزبورگ، برپا می‌شود. این جشنواره در زمانی از تابستان برگزار می‌شود که تماما روز و شب روشن است و توریست های زیادی را به ویژه از ایران به سمت خود جذب می کند. این فستیوال تابستان پدیده‌ای است که در 24 ساعت از شبانه روز همواره وجود دارد و در آن جشن‌های بی‌وقفه، آتش بازی، موسیقی زنده، اپرا و باله برگزار می‌شود.
تاریخ برگزاری: در اواخر بهار و اوایل تابستان

جشنواره شب های سفید روسیه

جشنواره ارواح در چین

جشنواره ارواح در چین در هفتمین ماه قمری چینی برگزار می‌شود. این جشنواره بر این باور برپا می‌شود که گویی درهای جهنم باز می‌شود و اجازه ورود دوباره ارواح به زندگی مجدد را به آن‌ها می‌دهد. خانواده‌ها برای رضایت خاطر و شادی ارواح اجدادشان به پخش غذا، پول و سرگرم کردن مردم می‌پردازند.
این جشن معمولا در پانزدهمین روز از هفتمین ماه چینی برابر با 15 آگوست برگزار می‌شود. در این روز فانوس‌های درخشان و نورانی را در امتداد رودخانه شناور می‌کنند. طبق سنت چینی‌ها، این فانوس‌ها ارواح گمشده را به سمت خانواده‌هایشان هدایت می‌کند. سایر کشورهای شرقی آسیا همچون اندونزی، ژاپن، سنگاپور و مالزی نیز جشنواره ارواح را جشن می‌گیرند. این فستیوال تابستانی ریشه در اعتقادات و تاریخچه چین دارد و شما را با فرهنگ مردمان این کشور بیشتر آشنا می‌کند.   
تاریخ برگزاری:هر ساله در تاریخ 15 آگوست

جشنواره ارواح در چین

 

جمع بندی مطالب

تابستان فصل خوشگذرانی و جمع کردن انرژی برای طی کردن زمستان سرد پیش رو است. با رفتن به فستیوال های تابستانی مختلف چه در داخل ایران و چه در سطح جهانی می‌توانید این 90 روز تابستان را با لذت تمام سپری کنید و خاطراتی خوش را برای خود رقم بزنید. این فستیوال‌ها از شمال تا جنوب اروپا، کشورهای آسیایی مانند کره، ژاپن و چین و بسیاری کشورهای دیگر هر ساله توریست‌های زیادی را به سمت خود جذب می‌کند و روزگاری پر از جشن، رقص و خوراکی‌های مختلف را برای مهمانان فراهم کرده و از همه مهم‌تر مردم سرزمین‌های مختلف را فرهنگ‌های مختلف آشنا می‌کند و گاهی دوستی‌هایی عمیق را به وجود می‌آورد. می‌توانید برای داشتن سفری با کیفیت، تور تابستان را برای این فستیوال‌ها انتخاب کنید.

سوالات متداول
  • ارمنستان، کره جنوبی، چین، ژاپن، روسیه، لهستان، اسکاتلند، بارسلونا، استانبول، دبی، زوریخ

  • جشن خرمن، جشن آب پاشونک، جشن تموز، جشنواره گل و گیاه و جشن تیرگان است.

نظرات کاربران

نظرتان را در مورد این تور با ما به اشتراک بگذارید

امتیاز از 5 از بین 0 نفر

دیدگاه ها