عوارض خروج از کشور

عوارض خروج از کشور

مقدار دقیق عوارض خروج از کشور چقدر است؟ آیا تمام افراد باید این هزینه را پرداخت کنند؟ اینها سوالاتی هستند که معمولا افراد در هنگام سفر به کشورهای خارجی با آن‌ها مواجه می‌شوند و بهتر است نکات لازم سفر را بدانند. همان‌طور که می‌دانید تمام مسافران برای خروج از کشور باید مبلغ خاصی را به‌عنوان عوارض بپردازند تا اجازه پرواز به آن‌ها داده شود. البته در این بین برخی از مسافرین نیازی به پرداخت عوارض ندارند. 

پرداخت عوارض خروج از کشور نکات و جزئیاتی دارد که باید با تمام آن‌ها آشنا شوید. در ادامه این مطلب پرداخت این عوارض را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار می‌دهیم تا اطلاعات کاملی درباره قیمت دقیق آن در سال 1403 به دست بیاورید و با روش‌های پرداخت، تخفیف‌ها، مدارک لازم، مدت زمان اعتبار و افراد معاف از این قانون، آشنا شوید.

چرا باید عوارض خروج از کشور را پرداخت کنیم؟

سفر به کشورهای خارجی مراحل مختلفی دارد که یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین آن‌ها، پرداخت عوارض خروج از کشور است. در واقع برای اینکه مجوز خروج از کشور را بگیرید، باید مبلغی که دولت به‌عنوان عوارض تعیین کرده را پرداخت کنید. معمولا این مبلغ هر سال توسط دولت آپدیت می‌شود و تا زمانی که آن را پرداخت نکنید، مجوز خروج از کشور برایتان صادر نمی‌شود.

 عوارض خروج از کشور

 

عوارض خروج از کشور در سال 1403

عوارض خروج از کشور برای سال 1403 چقدر است؟ این سوال یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین سوالات حوزه گردشگری به‌شمار می‌آید  که معمولا  قبل از آغاز سفر با آن مواجه می‌شوید. نکته بسیار مهمی که باید قبل از پرداخت عوارض بدانید، تعیین مبلغ بر اساس تعداد سفرهای شما است. در واقع هرچه تعداد سفرهای شما کمتر باشد، عوارض کمتری پرداخت می‌کنید. 
دولت در سال 1403 عوارض خارج شدن از کشور را برای بار اول 400 هزار تومان اعلام کرده است. همچنین کسانی که برای بار دوم از کشور خارج می‌شوند، باید 600 هزار تومان و برای بار سوم 800 هزار تومان پرداخت کنند. البته این مبالغ برای مسافران عادی است، یعنی مقدار عوارض برای زائرین حج، ورزشکاران تیم ملی با مجوز وزارت ورزش، مرزنشینان، زائران عتبات عالیات و… با افراد عادی فرق می‌کند. به طور تقریبی یک سوم از هزینه از آن‌ها دریافت می‌شود.

 

روش‌های پرداخت عوارض خروج از کشور

معمولا کسانی که برای بار اول از کشور خارج می‌شوند، آشنایی زیادی با نحوه پرداخت عوارض ندارند. به‌طورکلی پرداخت عوارض خروج از کشور با روش‌های مختلفی انجام می‌گیرد که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از: 

  • پرداخت عوارض در فرودگاه با استفاده از خودپردازهای مخصوص
  • پرداخت عوارض  از طریق شعب بانک ملی
  • پرداخت عوارض  از طریق ATM 
  • به صورت آنلاین با سامانه سداد
  • با کارتخوان پرداخت الکترونیک سداد
  • از طریق سامانه سازمان امور مالیاتی

پرداخت عوارض خروج

 

چه کسانی از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف هستند؟

پرداخت عوارض‌ خروج از کشور برای تمام افراد ضروری نیست، در واقع یک‌سری از افراد خاص هنگام خروج از کشور بدون نیاز به پرداخت عوارض اجازه پرواز دریافت می‌کنند. این دسته از افراد عبارت‌اند از: 

  • آن دسته از دانشجویانی که در کشورهای خارجی مشغول تحصیل هستند، البته باید فاصله زمانی صفر آنها حدود 3 ماه باشد. 
  • جانبازان و بیمارانی که برای معالجه به کشورهای خارجی می‌روند. البته همراه بیمار باید 40 الی 60 درصد عوارض خروج را بپردازد. 
  • خدمه هواپیما و کشتی که برای ارائه خدمات به مسافران باید در طول سفر مجوز داشته باشند. 
  • افرادی که گذرنامه سیاسی دارند. 
  • زائرین کربلا که در ایام اربعین سفر می‌کنند. 

 

مدارک لازم برای پرداخت عوارض خروج از کشور

برای پرداخت عوارض خروج از کشور نیازی به ارائه مدارک خاص نیست، هنگامی که بخواهید برای پرداخت این عوارض اقدام کنید، کافیست کارت بانکی عضو شبکه شتاب و مشخصات فرد متقاضی را به همراه داشته باشید. بعد از وارد کردن مشخصات و پرداخت هزینه لازم، رسید پرداخت به شما داده می‌شود. 

مدارک عوارض خروج

 

اعتبار پرداخت عوارض خروج از کشور

اعتبار پرداخت عوارض یکی دیگر از مسائل مهم است که باید به آن توجه کنید. در مرحله اول باید عوارض را حداکثر تا 30 دقیقه قبل از پرواز پرداخت کرده باشید، اگر به هر دلیلی موفق به پرواز نشدید یا سفرتان را کنسل کردید، تا پایان سال امکان استفاده از رسید پرداخت را دارید و دیگر نیازی به پرداخت دوباره عوارض نیست. 

اعتبار عوارض خروج

 

عوارض خروج از کشور برای کودکان 

در صورتی که می‌خواهید فرزندانتان را با خود به سفر خارج از کشور ببرید، باید برای آن‌ها هم عوارض خروج از کشور پرداخت کنید. نکته مهمی که باید بدانید، عدم کاهش نرخ عوارض برای کودکان و نوزادان است، یعنی طبق قانون، تمامی افراد حتی کودکان و نوزادان باید عوارض را به طور کامل پرداخت کنند. 

 

پرداخت عوارض خروج از کشور با آژانس سفریار

اگر قصد سفر به خارج از کشور را دارید، باید برای پرداخت عوارض خروج از کشور اقدام کنید. این عوارض تنها توسط شخص پرداخت می‌شود به همین دلیل حتی با خرید تور هم شما باید برای پرداخت آن اقدام کنید. 
در صورتی که قصد مسافرت به خارج کشور را دارید و می‌خواهید اطلاعات جامعی را درباره نحوه سفر و … به دست آورید کافی است با کارشناسان سفریار تماس حاصل کنید تا راهنمایی‌های لازم را در اختیار شما قرار دهند.

نظرات کاربران

نظرتان را در مورد این مطلب با ما به اشتراک بگذارید

امتیاز از 5 از بین 0 نفر

دیدگاه ها