راهنمای سفر ایروان ارمنستان

راهنمای سفر ایروان ارمنستان

از قدیمی‌ترین شهرهای جهان، ایروان ارمنستان است که بزرگ‌ترین شهر این کشور هم به حساب می‌آید و از سال 1918 تا کنون به عنوان پایتخت ارمنستان شناخته می‌شود. شهر قدیمی ایروان به دلیل معماری و آثار تاریخی که دارد، هر سال گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. اگر قصد سفر به این شهر تاریخی را دارید بهتر است قبل از سفر اطلاعات کاملی را درباره آن کسب کنید. به همین منظور در این مقاله از سفریار قصد داریم راهنمای سفر به ایروان را در اختیار شما قرار دهیم تا از سفر خود نهایت لذت را ببرید. پس در ادامه با ما همراه باشید.

معرفی ایروان ارمنستان

ایروان، پایتخت ارمنستان، شهری دنج که به خاطر معماری فوق‌العاده زیباییش معروف است. این شهر قدمتی چند صد ساله دارد بر اساس شواهد تاریخی منتشر شده، ساخت آن به سال 782 قبل از میلاد برمی‌گردد که نشان می‌دهد قدمت ایروان از رم بیشتر است. در واقع از قرن ششم قبل از میلاد، این شهر بخشی از پادشاهی ارمنستان را تشکیل می داد.
شهر ایروان بر روی رودخانه هرازدان در 14 مایلی (23 کیلومتری) از مرز ترکیه واقع شده است.  این کلان شهر شلوغ که در قلب قفقاز واقع شده و بیش از یک میلیون نفر در آن ساکن هستند.
مردم ارمنی بسیار مهربان و مهمان‌نواز هستند و وقتی که تجربه سفر به ایروان را داشته باشید، خودتان به‌راحتی متوجه این موضوع خواهید شد. برای سفر به ایروان می‌توانید از طریق هوایی و یا زمینی اقدام کنید. از دیگر جذابیت‌های شهر می‌توان به غذاهای ارمنی مشهور در سطح جهانی و مناظر خیره‌کننده کوه آرارات اشاره کرد. به همین دلیل هر سال گردشگران زیادی شهر زیبای ایروان ارمنستان را برای سفر انتخاب می‌کنند.
در جدول زیر اطلاعات مهم ایروان را یکجا می توانید مطالعه کنید:

ایروان ارمنستان در یک نگاه
ویژگی کلی:
  • پایتخت و بزرگ‌ترین شهر ارمنستان
  • یکی از قدیمی‌ترین شهرهای جهان
تور بارسلون 1،060،138 نفر در سال 2011
تاریخچه: قرن هشتم قبل از میلاد (سال 782 قبل از میلاد)
بهترین زمان برای بازدید: فصل بهار و پاییز 
واحد پول: درام 
زبان رسمی: ارمنی (ساکنان مسن‌تر به زبان روسی آشنایی دارند)
بازار و مراکز خرید: بازار ورنیساژ، مرکز خرید ایروان، دالما گاردن، مترونوم و تاشیر
غذاهای ارمنی:
  • دلمه‌های آبدار و کباب
  • سوپ خاش، کوفته‌ی لطیف
  • محصولات لبنی مثل ماتسون، ماست بدون افزودنی، پنیر متال خرد شده، چچیل، چاناک 
  • انواع پنیر
مکان‌های دیدنی ایروان: کلیسای جامع سارکیس مقدس، سالن اپرای ، لاورز پارک، بازار ورنیساژ، مسجد آبی، ماتناداران، یادمان نسل‌ کشی ارمنی‌ها

 معرفی ایروان ارمنستان

 

تاریخچه ایروان

همان‌طور که اشاره شد، بر اساس شواهد تاریخی تاریخ ایروان به قرن ششم قبل از میلاد برمی‌گردد. این شهر همچنین محل ویرانه‌های قلعه رومی (قلعه گارنی)، قلعه ترکی قرن شانزدهمی (اورارتو) و یک مسجد قرن هجدهم (مسجد جامع کبود) است. 
پس از جنگ جهانی اول، ایروان با هزاران بازمانده، پایتخت جمهوری اول ارمنستان شد. نسل‌کشی ارامنه (هولوکاست ارامنه) در امپراتوری عثمانی در این منطقه رواج یافت. این شهر در طول قرن بیستم با اضافه شدن به اتحاد جماهیر شوروی به سرعت گسترش یافت. در چند دهه ایروان از یک شهر در امپراتوری روسیه، به شهر اصلی ارمنستان تبدیل شد. 

تاریخچه ایروان

 

جمعیت ایروان چقدر است؟

در سال 2011، جمعیت ایروان 1،060،138 نفر بود که تقریباً 35٪ از کل جمعیت جمهوری ارمنستان است. بر اساس برآورد رسمی در سال 1395، جمعیت فعلی این شهر یک میلیون و 73 هزار و 700 نفر است. ایروان از سوی یونسکو به عنوان پایتخت جهانی کتاب در سال 2012 انتخاب شد. 
این شهر یک مرکز صنعتی، حمل و نقل و فرهنگی به شمار می‌آید که در آن کارخانه‌ها مواد شیمیایی، فلزات اولیه، ماشین آلات، مواد غذایی فرآوری شده و… تولید می‌شود.

 

بهترین زمان برای بازدید از ایروان چه زمانی است؟

بهترین زمان برای دیدن این شهر در فصل بهار و پاییز است. در ماه تیر و مرداد هوای مرطوب و گرم ممکن است برای شما خسته‌کننده باشد.

بهترین زمان دیدن ایروان

 

واحد پول ایروان چیست؟

واحد پول رسمی ارمنستان، درام است که به دو صورت کاغذی و سکه‌ای در انواع مختلف وجود دارد. مبادله پول در ایروان آسان است و هم بانک‌ها و هم مراکز مبادله ارز به راحتی در دسترس هستند. ارزهای مورد قبول برای مبادله شامل دلار آمریکا، یورو، روبل روسیه و چندین ارز دیگر از کشورهای همسایه است.

 

در ایروان به چه زبانی صحبت می‌کنند؟

زبان رسمی ارمنستان، ارمنی است و این زبان اصلی است که اکثر ساکنان ایروان به آن صحبت می‌کنند. با توجه به تاریخ ارمنستان به عنوان بخشی از اتحاد جماهیر شوروی، بسیاری از ساکنان مسن‌تر این شهر می‌توانند به زبان روسی هم با دیگر افراد ارتباط برقرار کنند. با‌این‌حال، نسل‌های جوان به طور فزاینده‌ای به سمت انگلیسی به عنوان زبان دوم انتخابی خود برای ارتباطات بین‌المللی گرایش پیدا می‌کنند.

 

آیا ایروان شهر امنی است؟

ارمنستان، کشوری آرام و امن است و ایروان به عنوان یکی از امن‌ترین شهرها در نظر گرفته می‌شود. مردم محلی این شهر به خاطر مهمان‌نوازی و کمک کردن به دیگران شناخته شده‌اند و محیطی آرام را برای گردشگران فراهم می‌کنند.

 

خرید در ایروان

پایتخت ارمنستان دارای مراکز خرید متنوعی است و انواع محصولات از برندهای مختلفی در این مراکز به فروش می‌رسند. از مراکز خرید مهم پایتخت ارمنستان می‌توان به ورنسیاژ ایروان (Vernissage) اشاره کرد. در این مرکز خرید می‌توانید انواع سوغاتی، آثار هنری متنوع و وسایل تزیینی وجود دارد که می‌توانید خریداری کنید.
مرکز خرید ایروان، دالما گاردن، مترونوم و تاشیر از دیگر مراکز خرید شهر محسوب می‌شوند. در این مراکز علاوه بر خرید می‌توانید از تفریحاتی مانند ودکورت، سینما، مناطق بازی، سالن‌های بولینگ و موارد دیگر لذت ببرید.

 

غذاهای ارمنی

غذا و تنوع غذاهای سنتی ارمنی را نمی‌توان نادیده گرفت. در طول قرن‌ها، صنعتگران آشپزی ارمنی دستور العمل‌هایی را درست کرده‌اند که شهرت جهانی را برای فرهنگ غذایی این کشور به ارمغان آورده است. از دلمه‌های آبدار و کباب وسوسه‌انگیز گرفته تا سوپ خاش معطر و تند و کوفته‌ی لطیف. ارمنستان دارای مجموعه‌ای از محصولات لبنی منحصر به فرد است که به ندرت در جاهای دیگر یافت می‌شود. از جمله این محصولات می‌توان به ماتسون، ماست بدون افزودنی، پنیر متال خرد شده، چچیل، چاناک و انواع پنیرهای مختلف اشاره کرد.

 

مکان‌های دیدنی ایروان

مناطق تاریخی و فرهنگی ایروان، عمدتاً در مناطق زیر قرار دارند:

  1. منطقه کنترون، در اطراف میدان جمهوری
  2. میدان اپرا (ترکیبی از تئاتر ملی اپرا و باله، پارک قو و میدان آزادی)

این دو میدان بزرگ به خیابان شمالی متصل هستند. موزه‌ها، مجسمه‌ها، قدیمی‌ترین قلعه‌ها و معماری دوران عثمانی، ایرانی و شوروی را منعکس می‌کنند.
از زیباترین جاهای دیدنی ایروان می‌توانیم به موارد زیر اشاره داشته باشیم:

  • قلعه اربونی: قدیمی‌ترین بنای ایروان قلعه اربونی است که توسط شاه آرگیشتی در سال 782 قبل از میلاد ساخته شده است. 
  • کلیسای کاتوغیک تسیراناور آوان (Katoghike Tsiranavor): این کلیسا که در قرن ششم ساخته شده است، قدیمی‌ترین کلیسای شهر ایروان است.
  • خانه موزه آرام خاچاتوریان: این مکان پذیرای بازدیدکنندگان زیادی است.
  • موزه هوهانس تومانیان: خانه شاعر ملی ایروان است.
  • مسجد آبی: مسجد شیعیان قرن 18 در دوران شوروی به عنوان موزه استفاده می‌شد اما در حال حاضر به‌عنوان تنها مسجد ایروان فعالیت می‌کند.
  • موزه تاریخ ایروان: در این موزه می‌توانید تاریخ را از دوران پارینه سنگی تا تاریخ پیش از شوروی و تمدن‌های مدرن دنبال کنید.
  • کتابخانه میرزویان: این کتابخانه، کتابخوانی و جستجوی کتابخانه را با همراهی نوشیدنی گرم و کیک‌های شیرین ارائه می‌دهد.
  • فواره‌های آوازخوان در میدان جمهوری: همه روزه بین ساعت 21:00 تا 22:00، رقص و موسیقی جریان فواره‌های مختلف را می‌توانید در این میدان ببینید.
  • کارخانه کنیاک آرارات: یک کارخانه آبجوسازی است که می‌توانید از آن بازدید داشته باشید.
  • موزه کارهای چوبی: می‌توانید آثار هنری و مبلمان مختلفی را که از چوب ساخته شده‌اند توسط هنرمندان مدرن مشاهده کنید.

مکان های دیدنی ایروان

 

اقامت در ایروان

ایروان گزینه‌های اقامتی مقرون به صرفه را برای بازدیدکنندگان دارد. شما می‌توانید هتل‌های مجهز و راحت را در منطقه کنترون، پیدا کنید. مکان‌های نزدیک به میدان جمهوری برای استفاده از مترو در دسترس خواهند بود. 

 

زندگی شبانه در ایروان

اگر دوست دارید با موسیقی، رقص و نوشیدنی از سفر خودتان لذت ببرید، ایروان مکان مناسبی برای شما است. بیشتر کافه‌ها و میخانه‌ها فاصله کمی تا میدان جمهوری و میدان اپرا دارند. دیسکوها و کلوب‌های معروف در خیابان مسکویان و خیابان تومانیان قرار دارند. بنابراین، می‌توانید یکی را انتخاب کنید و سرگرمی‌های شبانه از نوع ارمنی را ببینید.

زندگی شبانه در ایروان

 

شماره‌های اضطراری در ایروان

اگر در طول سفر به ایروان به هر اورژانسی نیاز دارید، می‌توانید این شماره‌ها را شماره‌گیری کنید:

  • اورژانس عمومی 112 یا 911
  • آتش نشانی 101
  • پلیس 102
  • آمبولانس 103
  • خدمات گاز 104

 

چگونه به ایروان برویم؟

بهترین راه برای رفتن به ایروان، سفر با هواپیماست. فرودگاه بین‌المللی زوارتنوتس (Zvartnots)، در غرب شهر واقع شده است و به عنوان شلوغ‌ترین فرودگاه کشور ارمنستان شناخته می‌شود. پروازهای فرودگاه از کشورهای مجاور و همچنین پروازهایی از اروپا، خاورمیانه و برخی مناطق آسیا انجام می‌شود. از طرف دیگر، اگر از روسیه یا گرجستان می‌آیید، می‌توانید از طریق جاده به ایروان برسید. میانگین زمان رانندگی از تفلیس تقریباً 5-6 ساعت است.
پیشنهاد ما به شما خرید تور ایروان است؛ در اصل با خرید این تورها یک هزینه معقول و منصفانه پرداخت می‌کنید و از طرفی هم می‌توانید در بهترین هتل‌های ارمنستان اقامت داشته باشید و از جاهای دیدنی ایروان بازدید کنید. 

 

تجربه بازدید از ایروان ارمنستان با سفریار...

اگر راهنمای سفر به ایروان را خوانده باشید، بدون شک یک شناخت نسبی از این شهر دارید. کلیساهای قدیمی، بناهای تاریخی و فرهنگی، موزه‌ها و گالری‌ها، مناظر و مکان‌های تفریحی مدرن،  کلوب‌ها، رستوران‌ها، میخانه‌ها، بارها، مراکز خرید، میدان‌های تزئین شده به رنگ صورتی، باغ‌های سبز و پارک‌ها را در این شه خواهید دید.
ایروان طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های فرهنگی را ارائه می‌دهد: موسیقی جاز، راک، محلی و کلاسیک، رقص‌های ملی، رویدادها و جشنواره‌های مذهبی، فرهنگی و سرگرم‌کننده. در کل می‌توانیم بگوییم که ایروانی‌ها عاشق زندگی، جشن‌های بی‌دلیل یا بدون دلیل، عروسی و مهمانی هستند. پیشنهاد ما برای سفر به ایروان به شما، خرید تور ارمنستان است.  این تور را می‌توانید از سفریار تهیه کنید و چند روزی در بهترین هتل‌های ایروان اقامت داشته باشید. علاوه بر این، حتی می‌توانید از جاذبه‌های دیدنی ایروان بازدید کنید.

سوالات متداول
  • واحد پول رسمی ارمنستان، درام ارمنستان است.

  • زبان رسمی ارمنستان، ارمنی  است و اکثر مردم در ایروان به این زبان صحبت می‌کنند.

  • بله. ایروان یکی از امن‌ترین شهرهای ارمنستان است و همیشه تدابیر امنیتی در این شهر برای مردم و حتی گردشگران در نظر گرفته می‌شود.

  • این شهر رنگ صورتی خود را مدیون سنگ توفا است که به طور گسترده در ساختمان‌های قدیمی شهر استفاده می‌شود.

  • در پایتخت، می‌توانید دسترسی رایگان به وای فای را در بسیاری از مکان‌ها مانند کافه‌ها، هتل‌ها، رستوران‌ها و فرودگاه پیدا کنید. اگر نیاز به تماس تلفنی طولانی‌تری دارید یا از اینترنت بی‌وقفه استفاده می‌کنید، ممکن است ترجیح دهید یک سیم کارت ارمنی بخرید. می‌توانید از هر فروشگاه در مراکز شهر سیم کارت بخرید.

  • ایروان آب‌وهوای چهارفصله دارد، ولی پاییز و زمستان بهترین فصلی است که می‌توانید از این شهر بازدید داشته باشید.

نظرات کاربران

نظرتان را در مورد این تور با ما به اشتراک بگذارید

امتیاز از 5 از بین 0 نفر

دیدگاه ها