راهنمای سفر به ارمنستان

راهنمای سفر به ارمنستان

اگر به‌دنبال سفری راحت هستید، ارمنستان بهترین مقصد برای شماست. سفر به ارمنستان بدون نیاز به ویزا، در همسایگی کشور و با فرهنگی نزدیک به ایرانیان، تجربه مطلوبی خواهد بود. مردم مهمان‌نواز، آب‌ و هوای معتدل، قدمتی بی‌نظیر همه از دلایلی هستند که شما را به این سفر ترغیب می‌کنند. این منطقه بیش از 3000 سال قدمت دارد و میزبان گردشگران زیادی از سراسر دنیاست. 

اگر در سفر بعدی‌تان، ارمنستان را انتخاب می‌کنید، لازم است درباره شرایط سفر به ارمنستان، امنیت این کشور، جاهای دیدنی ارمنستان، هتل‌های این منطقه و بسیاری از موارد دیگر اطلاعات کافی داشته باشید. در این مقاله از سایت سفریار، راهنمای سفر به ارمنستان را برای شما تدارک دیده‌ایم. هرآنچه که می‌خواهید در مورد این کشور بدانید، از صفر تا صد در این مقاله توضیح داده شده است. با ما همراه باشید تا درباره این کشور دوست‌داشتنی اطلاعات بیشتری کسب کنید.

معرفی و تاریخچه کشور ارمنستان

ارمنستان، همسایه خوش‌آب‌وهوای ایران است که می‌تواند مقصد خوبی برای سفر باشد. به ارمنستان، سرزمین رودخانه‌ها و دریاچه‌ها می‌گویند؛ زیرا حجم بالایی از این کشور را کوهستان تشکیل می‌دهد. مردم ارمنستان کلیسای حواری ارمنی، قدیمی‌ترین کلیسای ملی جهان، را به‌عنوان نهاد مذهبی اولیه کشور به رسمیت می‌شناسد. 

بین قرن‌های 16 و 19 میلادی، سرزمین سنتی ارمنی، متشکل از ارمنستان شرقی و غربی تحت فرمانروایی امپراتوری‌های عثمانی و ایران قرار داشت. مالکیت آن در دوره‌های مختلف بین این دو امپراتوری جابه‌جا می‌شد. در قرن نوزدهم، ارمنستان شرقی توسط امپراتوری روسیه فتح شد، درحالی‌که بیشتر بخش‌های غربی سرزمین سنتی ارامنه، تحت‌سلطه عثمانی باقی ماند. 

در سال 1991، پس از انقلاب روسیه، همه کشورهای غیرروسی پس از پایان یافتن امپراتوری شوروی، استقلال خود را اعلام کردند که منجر به تاسیس اولین جمهوری ارمنستان شد.

ارمنستان با توجه به اینکه کشوری بسیار جالب با تاریخ فوق‌العاده غنی و پرحادثه‌ای است، تنوع فرهنگی بسیاری دارد. مردمان مهمان‌نواز، غذاهای لذیذ و ارزان‌قیمت، همچنین اماکن دیدنی و تفریحی، این کشور را به مقصدی فوق‌العاده تبدیل کرده است. پس به‌هیچ‌عنوان سفر به ارمنستان را از دست ندهید.

سفر به ارمنستان و معرفی این کشور

 

موقعیت جغرافیایی ارمنستان

در جواب این سوال که ارمنستان کجاست، باید بگوییم که این کشور در منطقه قفقاز جنوبی واقع شده و از نظر موقعیت جغرافیایی در مرز آسیا و اروپاست. در واقع، ارمنستان کشوری بین دریای خزر و دریای سیاه که با گرجستان از شرق و با جمهوری آذربایجان از غرب مرز مشترک دارد. مساحت ارمنستان 29.743 کیلومتر مربع است.

این کشور کوچک مناظر باشکوهی دارد که مطمئنا دوستداران طبیعت را شگفت‌زده خواهد کرد. اگر دوست دارید در نقشه موقعیت جغرافیایی ارمنستان را بدانید، در زیر می‌توانید نقشه ارمنستان را مشاهده کنید.

نقشه ارمنستان

 

آب و هوای ارمنستان و بهترین فصل سفر به ارمنستان

ارمنستان دارای آب‌ و هوای قاره‌ای است. این کشور زمستان‌های سرد و برفی و تابستان‌های خشکی دارد. در ارمنستان، بهار به‌عنوان معتدل‌ترین فصل سال با بارندگی همراه است. بهترین زمان برای سفر به ارمنستان را فصل بهار می‌دانند که دما در حدود 20 درجه سانتی‌گراد (68 درجه فارنهایت) خواهد بود. در صورت تمایل می‌توانید همین الان تور ارمنستان نوروز 1403 سفریار را رزرو کنید.

تابستان‌ها در ارمنستان، دمای هوا تا ۳۵ درجه سانتی‌گراد (۹۵ درجه فارنهایت) افزایش می‌یابد. اگر قصد دارید اسکی کنید، آذرماه بهترین ماه برای سفر به ارمنستان است. در این فصل دمای هوا به زیر صفر می‌رسد و در مناطق شمالی بارش برف زیاد است. شهرهایی مانند ایروان در این ماه‌ها خلوت‌تر می‌شوند و معمولا گردشگران کمتری در زمستان به این شهرها سفر می‌کنند. بنابراین هزینه سفر شما نیز کمتر خواهد شد.

بهترین زمان سفر به ارمنستان

 

جشنواره‌ها، مراسم آیینی و فرهنگی ارمنستان

میراث فرهنگی غنی ارمنستان در جشنواره‌های جذاب آن نمود دارد. این کشور کوچک مملو از رویدادهای فرهنگی است که در طول سال برگزار می‌شوند؛ از رقص‌های سنتی گرفته تا هنرهای معاصر. در اینجا پنج جشنواره محبوب ارمنستان را معرفی می‌کنیم:

جشنواره شراب در آرنی | Areni Wine Festival

شاید با شنیدن نام این جشنواره از خودتان بپرسید، «چرا آرنی؟» آرنی را زادگاه فرهنگ شراب‌سازی می‌دانند؛ زیرا قدیمی‌ترین شراب‌سازی جهان (با 6000 سال قدمت) در غار آرنی کشف شد. در نتیجه، در جشنواره شراب آرنی، سنت‌های باستانی شراب‌سازی ارمنستان جشن گرفته می‌شود. این جشنواره شامل موسیقی، رقص و البته چشیدن مزه شراب از تمام شراب‌سازی‌های منطقه وایوتس دزور است. اجرای رقص محلی سنتی این رویداد را به پایان می‌رساند.

جشنواره شراب آرنی راهی عالی برای آشنایی بیشتر با فرهنگ و سنت‌های ارمنی و در عین حال لذت بردن از غذاها و نوشیدنی‌های خوشمزه این کشور است. بنابراین، اگر قرار باشد که مهرماه به ارمنستان سفر کنید، پیشنهاد می‌کنیم که حتما از این جشنواره دیدن داشته باشید.

بازدید از جشنواره شراب در سفر به ارمنستان

جشنواره بین‌المللی فیلم زردآلو طلایی | The Golden Apricot Yerevan International Film Festival

در این جشنواره، فیلم‌سازان، هنرمندان و سازمان‌های فرهنگی از سراسر جهان برای تبادل آثار خود و همکاری فرهنگی در ایروان گرد هم می‌آیند. چرا نام زردآلو طلایی؟ زیرا زردآلو نماد ملی ارمنستان و طلایی رنگ است.

جشنواره بین‌المللی فیلم «زردآلو طلایی» دلیل دیگری برای بازدید از ایروان و لذت بردن از رونق فرهنگی این شهر محسوب می‌شود. در این جشنواره علاوه‌بر نمایش فیلم، رویدادهای فرهنگی دیگری مانند: کنسرت‌ها، نمایشگاه‌ها، کارگاه‌ها، مسترکلاس‌ها و اجراهای تئاتر برگزار می‌شود. مهم‌تر از همه، بازدید از این جشنواره برای عموم آزاد است. در نتیجه می‌توانید بلیت را از قبل یا در روز اکران تهیه کنید.

جشنواره بین المللی فیلم زردآلو طلایی در ارمنستان

جشنواره باربیکیو در آختالا | The Barbecue Festival

آختالا روستایی در شمال ارمنستان است که به‌خاطر کلیسای قرون وسطایی و نقاشی‌های دیواری‌اش شهرت دارد. افراد علاقه‌مند به غذا و فرهنگ، هر سال برای جشنواره باربیکیو در آختالا جمع می‌شوند. در طول جشنواره، می‌توانید کباب‌های خوشمزه ارمنی را امتحان کنید و از موسیقی زنده لذت ببرید. امکان آشپزی برای شما نیز فراهم است. می‌توانید از صومعه آختالا و معماری بی‌نظیر آن دیدن کنید و حتی از مردم محلی در بازار کوچک خرید نمایید.

جشنواره بالن | Balloon Festival

صدها بالون را تصور کنید که در آسمان شناور هستند. منظره‌ای خیره‌کننده و عجیب را ایجاد می‌کنند که احساس قدم زدن در فضایی رویایی را رقم می‌زنند. در طول این جشنواره از بهترین غذاهای ارمنی، موسیقی زنده که شما را به رقصیدن وادار می‌کند، لذت خواهید برد. حتی می‌توانید در این جشنواره بالن سواری کنید و ارمنستان را از آسمان ببینید. این جشن در ماه سپتامبر برگزار می‌شود.

جشنواره بالن های رنگارنگ در آسمان های ارمنستان

جشنواره رنگ ایروان | Color Festival

جشنواره رنگ ایروان یکی دیگر از جشنواره‌های فوق‌العاده شادی است که در ارمنستان برگزار می‌شود. مانند کشورهای دیگر در سراسر جهان، هرساله مردم گرد هم می‌آیند تا خود و شهر را در رنگ غرق کنند. جشنواره رنگ ایروان یک جشنواره نسبتا جدید در ارمنستان است که در آغاز تابستان انجام می‌شود.

جشنواره رنگ ایروان

 

 پوشش، غذاهای محلی و سوغاتی ارمنستان

اگر ارمنستان را کشور فرهنگ‌‌‌های متنوع بنامیم، اغراق نکرده‌ایم. جغرافیا، ادبیات، رقص، معماری و موسیقی، از عوامل تاثیرگذار بر فرهنگ مردم این منطقه بوده‌اند. شاید بتوان آداب‌ورسوم مردم ارمنستان را ادامه فرهنگ اورارتویی این منطقه دانست. در ادامه راهنمای سفر به ارمنستان به بررسی سوغاتی‌ها، غذاها و پوشش ارمنی‌ها می‌پردازیم:

سوغاتی‌های ارمنستان

سوغاتی‌های مختلفی را می‌توانید در ارمنستان برای خودتان یا اعضای خانواده بخرید که محبوب‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • انار در ارمنستان به‌عنوان یک نماد ملی در نظر گرفته می‌شود. هدایایی که این جنبه از فرهنگ ارمنی را منعکس می‌کنند، معمولا انارهای سرامیکی هستند.
  • ارمنی‌ها سابقه‌ طولانی در نقره‌کاری دارند؛ انگشتر، دستبند، گردن‌بند و گوشواره‌های حکاکی‌شده با نشان‌های ملی را می‌توانید در این کشور به‌عنوان سوغاتی برای خودتان یا دیگران بخرید.
  • فرش‌های ارمنی به تصاویر مذهبی و فرهنگی و طرح‌های خاص معروف هستند. حتی از فرش‌های ارمنی برای تزئین یا دکور استفاده می‌کنند که گزینه خوبی برای خرید سوغاتی است.
  • زیورآلات چوبی حکاکی‌شده با دست، از سوغاتی‌های مورد علاقه بسیاری از گردشگران  در سفر به ارمنستان است.
  • خوراکی‌هایی ازجمله میوه‌های خشک، آجیل، سوسیس، پنیر، باقلوا و ادویه را نیز می‌توان از این کشور یادگاری خرید.

غذاهای ارمنستان

ارمنستان غذاهای جالب، متنوع و لذیذی دارد. بسیاری از غذاهای ارمنستان، کبابی هستند و طعم بی‌نظیری دارند. در شهرهای مختلف این کشور می‌توانید غذاهایی ایرانی مانند دلمه یا کوفته را امتحان کنید. مواد رایج در غذاهای ارمنی عبارتند از: گوشت بره، بادمجان، ماست، پنیر دلمه، برگ انگور و بسیاری از ادویه‌های معطر.

محبوب‌ترین غذاهای ارمنستان را می‌توان به‌صورت زیر فهرست کرد:

  • سوپ قارچ
  • سوپ عدس
  • کوفته گوشت گاو
  • خوراک گوشت با سس انار 
  • ماهی کبابی 
  • ماهی شکم پر 
  • سوجوق

پوشش مردم ارمنستان چگونه است؟

لباس‌های سنتی ارمنی که قرن‌ها در زندگی روزمره و در جشن‌ها کاربرد داشته‌اند، بازتابی از هویت فرهنگی مردم این کشور هستند. لباس ملی ارمنستان در هر منطقه متفاوت و در هر استان دارای سبک و ویژگی‌های خاصی است. این لباس‌های محلی همچنین بسته به جنسیت، سن و موقعیت اجتماعی فرد و مناسبتی که برای آن پوشیده شده، بسیار متفاوت است. اما به‌طور کلی، ویژگی‌های مشخص‌کننده لباس ارمنی شامل پارچه‌های قرمز و تزئینات رنگارنگی است که روی این لباس‌ها دیده می‌شود.

لباس سنتی ارمنی مردان شامل یک پیراهن ابریشمی یا نخی است که با شلوارهای گشاد از پشم یا پنبه تیره تهیه می‌شود. روی پیراهن یک ارخالق نخی یا ابریشمی، ژاکتی که از کمر به پایین با قلاب یا دکمه‌های کوچک بسته می‌شود، می‌پوشند. 

ارمنیان غربی یک جلیقه بدون بند و یک ژاکت بلند با آستین بلند را به تن می‌کنند. به‌جای کمربند، روسری بلند و پهن و بافته‌شده را چندین بار دور کمر می‌پیچیدند. لباس‌های سنتی ارمنی زنان در مناطق شرقی و غربی شامل لباس بلند ارخالق با چاک بر روی سینه و زیر باسن است. کمر با روسری ابریشمی یا پشمی بلند و تاشده پوشانده می‌شود. برای زنان ارمنی غربی، پیش‌بند دوزی و تزئینات هم ضروری است.

امروزه از لباس‌های سنتی ارمنی بیشتر برای اجرای رقص استفاده می‌شود. در‌حالی‌که پسران شلوار گشاد تیره و ژاکت مناسب می‌پوشند. در برخی از مناطق ارمنستان و قره باغ، زنان مسن روسری کوتاه بر سر دارند.

 

جاهای دیدنی و گردشگری ارمنستان؛ ارمنستان کجا بریم؟

آثار تاریخی، موزه‌ها و پارک‌های طبیعی از جاذبه‌های گردشگری ارمنستان هستند. در این راهنمای سفر به ارمنستان، برخی از معروف‌ترین جاهای دیدنی آن را با هم مرور می‌کنیم:

ایروان، پایتخت ارمنستان

ایروان به‌عنوان پایتخت ارمنستان، شهری است با کلوب‌ها، رستوران‌های امروزی و بارهایی به‌سبک اروپایی شناخته می‌شود که هریک را می‌توان به‌عنوان جاذبه‌ای خاص معرفی کرد. یکی از ویژگی‌های بارز مرکز این شهر، وجود پله‌های آبشاری است که برای جشن 50 سالگی ارمنستان در زمان شوروی ساخته شده‌اند. جاهای دیدنی ایروان عبارت‌اند از:

  • مجموعه کاسکاد (Yerevan Cascade)
  • خانه اپرا ایروان (Yerevan Opera Theatre)
  • دنیای آب ایروان (Yerevan Water World)
  • موزه تاریخ ایروان (Yerevan History Museum)
  • سینما مسکو (Moscow Cinema)
  • مسجد کبود ایروان (Blue Mosque, Yerevan)
  • دریاچه ایروان (Yerevan Lake)

مسجد کبود در ایروان ارمنستان

پیست اسکی Tsaghkadzor

ارمنستان به‌لطف زمین‌های کوهستانی به مکانی محبوب برای علاقه‌مندان ورزش‌های زمستانی تبدیل شده است. در طول زمستان، سفر به ارمنستان، بهشت دوستداران اسکی و اسنوبورد محسوب می‌شود. پیست اسکی تساغکادزور (Tsaghkadzor) در دره رودخانه Marmarik، محبوب‌ترین مکان برفی است. بلیط یک روزه برای این پیست اسکی در سال 1402، 12000 درام به فروش می‌رسد.

پارک ملی دیلیجان

پارک ملی دیلیجان (Dilijan National Park) یکی از دیدنی‌ترین مقاصد برای بازدید در ارمنستان است. این پارک با تپه‌های جنگلی و چمنزارهای سرسبز، هزاران گونه گیاهی و جانوری را در خود جای می‌دهد. برای بازدید از پارک دیلیجان باید به استان تاووش سفر کنید و در تمامی روزهای هفته، به‌جز شنبه و یک‌شنبه، می‌توان از آن بازدید کرد.

پارک ملی دیلیجان ارمنستان

موزه نسل‌کشی

موزه نسل‌کشی ارامنه (Armenian Genocide Memorial complex)، یکی از جالب‌ترین مکان‌های دیدنی ارمنستان است. درون این موزه، مجموعه‌ای از عکس‌ها، اسناد، گزارش‌های روزنامه‌ها و فیلم‌هایی وجود دارد که داستان این رویداد غم‌انگیز در تاریخ ارمنستان را روایت می‌کنند. ورودی موزه رایگان است و لازم نیست هزینه‌ای بابت این بازدید پرداخت کنید.

  • آدرس: ایروان، تپه Tsitsernakaberd

صومعه تاتو

این صومعه قرون‌وسطایی بین قرن‌های 9 تا 13 ساخته شده است. به‌دلیل موقعیتش در لبه تنگه‌ای عمیق، بی‌نظیر به نظر می‌رسد. داخل این مکان با نقاشی‌های دیواری قرن دهم و سقف‌های سنگی طاق‌دار پوشیده شده است. درحالی‌که نمای بیرونی دارای گنبدهای نوک‌تیز بوده، توسط دیوارهای سنگی بلندی احاطه شده‌اند.

تنها راه برای بازدید از صومعه تاتو (Tatev Monastery)، عبور از تله‌کابین 5752 متری است که 320 متر (1049 فوت) بالای رودخانه وروتان معلق است. تله‌کابین حدود 15 دقیقه طول می‌کشد و بلیت رفت و برگشت آن در سال 1402، 5000 درام است. صومعه تاتو حدود 3.5 ساعت از ایروان فاصله دارد.

صومعه گغارد

صومعه گغارد (Geghard Monastery) مجموعه‌ای ثبت‌شده در فهرست میراث جهانی است که نامش را از نیزه‌ مصلوب کردن مسیح وام می‌گیرد. ساختمان‌های این منطقه از کوه تراشیده شده‌ و با صخره‌هایی در امتداد تنگه رودخانه آزات احاطه می‌شوند.

کلیسای جامع اچمیادزین

این کلیسا، قدیمی‌ترین کلیسای جامع در ارمنستان است و اغلب به‌عنوان قدیمی‌ترین کلیسای جامع در جهان، از آن نام می‌برند. موزه کلیسای جامع اچمیادزین (Etchmiadzin Cathedral) آثار جالبی دارد؛ ازجمله یک قطعه فرضی صلیب که عیسی را بر روی آن مصلوب کردند، نیزه‌ای که پهلوی عیسی را سوراخ کرد و یک قطعه از کشتی نوح. در سال 1402، ورودی موزه 1500 AMD است.

آب‌های شفابخش جرموک

جرموک (Jermuk) با بیش از 40 چشمه آب گرم طبیعی، محبوب‌ترین شهر آبگرم در ارمنستان است، با انواع هتل‌ها و اسپا (هزینه اتاق‌ها از 15000 درام در سال 1402 شروع می‌شود). می‌توانید یک نمونه رایگان از آب معدنی شفابخش آن را از گالری آب دریافت کنید که دارای خواص درمانی نیز هست. جرموک حدود 3 ساعت با ایروان فاصله دارد.

 

مراکز خرید و بازارهای ارمنستان

همان‌طور که می‌دانید، خرید جزء جدایی‌ناپذیر هر سفری است؛ به‌خصوص برای ما ایرانی‌ها. ارمنستان فرصت‌های بسیار خوبی را برای خرید اقلام منحصرا سنتی و لباس‌های برند برای گردشگران فراهم کرده است. عمده محصولات محلی، پنیر، میوه، شیرینی ارمنی، ادویه، قهوه و فرش خواهد بود. آثار هنری این کشور را می‌توان در بازارها یا فروشگاه‌های تخصصی و گالری‌های هنری خریداری کرد.

بد نیست بدانید که اکثر فروشگاه‌های لوکس در ایروان پایتخت ارمنستان در خیابان شمالی و خیابان تومانیان قرار دارند. در آنجا می‌توانید برندهایی مانند Burberry، امپریو آرمانی، رالف لورن و Brioni را پیدا کنید. ضمن اینکه برندهای دیور، دی‌اند جی، فندی و لانوین در خیابان لا گالریا فروشگاه دارند. 

یکی از بزرگ‌ترین مراکز ایروان، پاساژ تاشیر است که در بین گردشگران و مردم محلی محبوبیت دارد. این مرکز خرید دارای تعداد زیادی برند، فروشگاه و مکان‌های تفریحی در 7 طبقه است. در تاشیر، می‌توان به سالن بازی برای کودکان، کافه و سالن غذاخوری دسترسی داشت. 

یکی دیگر از مراکز خرید بزرگ در پایتخت ارمنستان، Dalma Garden Mall است که تعداد زیادی مغازه با طراحی مدرن دارد. 

اگر هم به خرید لوازم آرایشی علاقه داشته باشید، از مغازه نیریان در خیابان ابوویان، می‌توانید لوازم آرایشی طبیعی ارمنی را بخرید. این محصولات منحصرا از مواد سازگار با محیط‌زیست ساخته شده‌اند و آسیبی به پوست شما نمی‌رسانند.

مراکز خرید ارمنستان در ایام سفر

 

هتل های ارمنستان برای اقامت در سفر

انتخاب هتل یکی از مهم‌ترین نکات در طول سفر است. ارمنستان هرساله میزبان گردشگران زیادی از سراسر دنیاست و به‌همین دلیل امکانات مناسب برای اقامت آن‌ها در نظر گرفته شده است. تعداد مهمان‌سرا ها و هتل های ارمنستان بسیار زیاد هستند. بنابراین، می‌توانید بر اساس بودجه مورد نظر خود اقامتگاه خود را انتخاب کنید. 

در سفر به ارمنستان می‌توانید هتل‌های 3 تا 5 ستاره باکیفیتی پیدا کنید. ما در راهنمای سفر به ارمنستان سفریار به معرفی برخی از هتل‌های معروف آن که امکانات خوبی دارند، می‌پردازیم:

هتل 5 ستاره گرند هتل ایروان (Grand Hotel Yerevan)
هتل گلدن پالاس ایروان (Golden Palace Hotel Yerevan)
هتل رادیسون بلو ایروان (Radisson Blu Hotel Yerevan)
هتل نشنال (Hotel National)
هتل 4 ستاره هتل سنترال ایروان (Central Hotel Yerevan)
هتل دابل تری بای هیلتون ایروان سیتی سنتر (DoubleTree by Hilton Hotel Yerevan City Centre)
هتل داو ایروان (Dave Hotel Yerevan)
هتل و سوئیت رامادا بای ویندهام ایروان (Ramada Hotel & Suites by Wyndham Yerevan)
هتل 3 ستاره هتل بست وسترن پلاس کانگرس (Best Western Plus Congress Hotel)
هتل آویاترنس (Aviatrans)
هتل ایبیس ایروان سنتر (Ibis Yerevan Center hotel)
هتل اربونی (Erebuni Hotel)

 

 

نحوه سفر به ارمنستان

ارمنستان با جمهوری آذربایجان، گرجستان، ایران و ترکیه مرز مشترک دارد. مرزهای ترکیه و آذربایجان به‌دلیل روابط سیاسی با این کشورها بسته است؛ اما امکان عبور زمینی از طریق گرجستان یا ایران وجود دارد.

یک گذرگاه از ایران، مرز آگاراک/ نوردوز و چندین گذرگاه بین ارمنستان و گرجستان وجود دارد. همه این‌ها،  24/7 باز هستند (به استثنای گذرگاه Privolnoe از گرجستان). پس راه‌های سفر به ارمنستان را می‌توان به‌صورت زیر بیان کرد:

سفر با ماشین شخصی

اگر از آن دسته افرادی هستید که دوست دارید از تمامی جزئیات راه لذت ببرید، می‌توانید با ماشین شخصی خودتان به ارمنستان بروید. البته به دو مورد باید توجه کنید؛ یکی اینکه گواهینامه بین‌المللی داشته باشید و دوم برای خروج خودرو از کشور باید پلاک بین‌المللی دریافت کنید.

سفر با هواپیما

سفر هوایی یکی از آسان‌ترین روش‌ها برای سفر به ارمنستان است و بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند با هواپیما به ارمنستان سفر کنند. مدت پرواز تا ارمنستان حدودا 2 ساعت است. تور ارمنستان از تهران و سایر شهرها نیز به‌صورت هوایی و زمینی انجام می‌شود.

سفر با اتوبوس

سفر با اتوبوس هم جذابیت‌های خاص خودش را دارد و می‌توانید از زیبایی‌های مسیر لذت ببرید تا به مقصد برسید. سعی کنید حتما بلیت رفت و برگشت اتوبوس را تهیه یا با استفاده از تور زمینی سفریار اقدام به سفر کنید. هزینه این بلیت بر اساس زمان سفر و حتی امکانات و کیفیت اتوبوس متفاوت است.

سفر با قطار

قطار مستقیم از ایران به مقصد ارمنستان وجود ندارد؛ اما از تهران می‌توانید مستقیما به جلفا بروید، بعد باید خود را به مرز نوردوز برسانید و با ارائه مدارک به خاک ارمنستان وارد شوید. وقتی که به ارمنستان می‌رسید، می‌توانید با وسایل حمل‌ونقلی که وجود دارند، خودتان را به پایتخت این کشور، ایروان برسانید.

سفر به کشور ارمنستان با روش های مختلف

 

حمل و نقل عمومی در ارمنستان

اتوبوس‌ها و تاکسی‌های مشترک (مارشروتکا) شما را با قیمتی ارزان به مقصد می‌رساند. حتی می‌توانید برای گشت‌وگذار در ارمنستان، ماشین کرایه کنید. اگر از شرکت‌های بین‌المللی مانند Sixt، Hertz ماشین اجاره نمایید، در سال 1402، هزینه ارزان‌ترین ماشین حدود 40 دلار در روز تمام می‌شود. حمل‌ونقل عمومی در ارمنستان معمولا با وسایل نقلیه زیر است:

  • مارشروتکا: پرکاربردترین وسیله برای رفت‌و‌آمد در ارمنستان مارشروتکا است که ظاهری شبیه به ون‌ دارد.
  • اتوبوس: ایروان دارای شبکه‌ای کارآمد از اتوبوس ‌های عادی و برقی است که دسترسی افراد به نقاط مختلف شهر را راحت می‌‍کند. ساعت کار اتوبوس‌های درون شهری از ۷ صبح تا ۱۱ شب است.
  • مترو: متروی ایروان کلا یک خط دارد؛ اما سریع‌ترین روش برای جابه‌جایی در اطراف شهر به شمار می‌رود. قطارهای مترو از ساعت ۶:۳۰ صبح تا ۱۱ شب فعالیت دارند. 
  • تاکسی عمومی: ورودی تاکسی‌های عمومی ایروان ۶۰۰ درام است و به ازای هر یک کیلومتر حدود ۱۰۰ درام به کرایه شما اضافه می‌شود (سال 1402). 
  • تاکسی آنلاین: از جمله اپلیکیشن‌‌های تاکسی آنلاین ایروان، یاندکس (Yandex)، موبی‌تاکسی (Mobitaxi) و جی‌ جی (GG) را می‌توان نام برد.

 

هزینه سفر به ارمنستان

هزینه سفر به ارمنستان با توجه به غذایی که می‌خورید، هتل یا محلی که برای استراحت رزرو می‌کنید، تفریحاتی که دارید یا حتی هزینه حمل‌ونقل، متفاوت است. مثلا هتل‌های مقرون‌به‌صرفه به‌طور متوسط در سال 1402، حدود 8000 تا 9850 درام در هر شب، قیمت دارند. 

برای یک وعده غذایی ارزان در یک رستوران ارمنی، انتظار داشته باشید که حدود 1250-2750 درام در سال 1402 پرداخت کنید. هزینه رستوران‌های سطح بالاتر حدود 6000 تا 8500 AMD برای هر وعده غذایی است. حتی رستوران‌های چینی، گران‌تر از وعده‌های غذایی ارمنی هستند و برای یک غذا حداقل 3800 درام باید هزینه کنید.

هزینه تفریح و گشت‌وگذار را نیز باید جداگانه در نظر داشته باشید؛ مثلا اسکی حدود 12000 درام در سال 1402 هزینه دارد و هزینه موزه‌ها معمولا بین 1000 تا 1500 درام است.

هزینه سفر به ارمنستان

 

شماره تلفن‌های ضروری ارمنستان

بهتر است در طول سفرتان به ارمنستان حتما چند شماره را ذخیره کنید و همراه خودتان داشته باشید. برخی از شماره تلفن‌های ضروری ارمنستان عبارت‌اند از:

  • آتش‌نشانی:101
  • پلیس: 102
  • اورژانس:  103

 

سیم‌ کارت‌های کشور ارمنستان

برای دسترسی به اینترنت، به خصوص اگر بیش از چند روز در این کشور هستید، توصیه می‌کنیم یک سیم کارت محلی خریداری کنید. اپراتورهای تلفن همراه اولیه در ایروان عبارتند از:

  • Beeline (Veon Armenia)
  • UCom
  • VivaCell MTS

گردشگران می‌توانند یک سیم کارت را به قیمت چند دلار در فروشگاه‌های رسمی و فرودگاه خریداری کنند. خدمات تلفن همراه در سراسر ارمنستان، به جز مناطق کوهستانی دورتر، بسیار خوب است. 

 

وضعیت امنیت در کشور ارمنستان

ارمنستان کشوری بسیار امن برای سفر است؛ حتی اگر به تنهایی به این کشور سفر می‌کنید. جرم و جنایت بسیار کم در ارمنستان گزارش می‌شود؛ اما با این حال بهتر است همیشه اشیاء قیمتی خود (مخصوصاً کیف پول و تلفن) را ایمن و دور از دسترس دیگران نگه دارید. به‌خصوص مواقعی که در مکان‌های شلوغ شهر هستید. اگر با شرایط اضطراری مواجه شدید، برای کمک با 112 تماس بگیرید.

شاید برای شما سوال باشد که به‌عنوان یک خانم، به‌تنهایی می‌توان به ارمنستان سفر کرد؟ نظر یکی از گردشگران را درباره سفر تنهایی به ارمنستان در وبسایت My Wanderlust ببینم:

«بیشتر سفرهای من به ارمنستان، به‌تنهایی بوده است و تا کنون مشکلی نداشته‌ام. اما باید توجه داشته باشید که ارمنستان در منطقه قفقاز، جامعه‌ای نسبتا مردانه دارد. نیاز نیست نگران باشید؛ اما به‌هرحال احتیاط شرط عقل است. دیروقت سوار تاکسی‌های معمولی نشوید. درصورتی‌که نمی‌خواهید از اتوبوس و مترو … استفاده کنید، تاکسی اینترنتی یاندکس بهترین گزینه است.»

امنیت در کشور ارمنستان

 

اطلاعات و دانستنی‌های کاربردی کشور ارمنستان

در بخش‌های پایانی راهنمای سفر به ارمنستان بهتر است نکاتی کاربردی را نیز درباره این کشور بدانید تا سفر راحت‌تری داشته باشید:

  • زبان رسمی: ارمنی (البته زبان‌های روسی و انگلیسی هم در این کشور رواج دارند)
  • واحد پول: درام (AMD)
  • نوع برق شهری: ۲۳۰ ولت – ۵۰ هرتز
  • اختلاف ساعت با تهران: حدود نیم ساعت ارمنستان از ایران جلوتر است.
  • فرودگاه: فرودگاه بین‌المللی زوارتنوتس
  • دین اکثریت مردم: مسیحیت
  • بهترین فصل سفر: بهار و پاییز
  • سبک تفریحات: بازدید از جاذبه‌های تاریخی، شهرگردی و...
  • سوغاتی‌‌ها: جواهرات دست‌ساز، ظروف سنگی، میوه خشک‌شده، لواشک، گلیم و قالیچه و ...
  • بهترین جا برای اقامت: مرکز شهر در اطراف میدان‌‌های جمهوری و آزادی، اطراف ساختمان کاسکاد

 

حقایق جالب مربوط به ارمنستان که نمی‌دانید

حال که با جزئیات سفر به ارمنستان آشنا شدید، بد نیست نکات جالب درباره این کشور را نیز بدانید که عبارت‌اند از:

  • جالب است بدانید که تمامی تابلوها، منوی شهری، رستوران‌ها به زبان انگلیسی هستند و شما می‌توانید در خیابان و هتل‌ها و فروشگاه‌ها با مردم انگلیسی صحبت کنید. پیشنهادمان به شما این است که اگر به فکر سفر به ارمنستان هستید، حداقل سعی کنید چند کلمه مانند سلام (barev) و متشکرم (mersi) را یاد بگیرید که راحت‌تر بتوانید با مردم محلی ارتباط برقرار کنید. 
  • بهتر است بدانید که پول رایج کشور ارمنستان، درام است که با نماد (֏) و کد AMD شناخته می‌شود. سعی کنید وقتی که به این کشور سفر می‌کنید، همراه خودتان مقداری دلار داشته باشید.
  • ارمنستان یکی از اولین کشورهای تولیدکننده شراب در جهان به شمار می‌رود. این موضوع به‌دلیل قرار گرفتن آن در زیر کوه آرارات است که دره‌های غنی مناسب برای کشت انگور دارد.
  • آواز خواندن و ایجاد سروصدا بعد از تاریکی هوا در ارمنستان ممنوع است. قانون ارمنستان نواختن آلات موسیقی مانند گیتار و بانجو را پس از تاریکی هوا ممنوع می‌کند و انجام این کار جریمه دارد.
  • ارمنستان خانه یکی از بزرگ‌ترین دریاچه‌های آب شیرین و همچنین بزرگ‌ترین دریاچه قفقاز است. 
  • ارمنستان در مسیر تجاری تاریخی معروف به جاده ابریشم قرار دارد که چین را به اروپا و خاورمیانه متصل می‌کرد.
  • سه سایت میراث جهانی یونسکو در ارمنستان واقع شده‌اند؛ Monasteries of Haghpat and Sanahin، Monastery of Geghard and the Upper Azat Valley و Cathedral and Churches of Echmiatsin and the Archaeological Site of Zvartnots.

 

تجربه سفر به ارمنستان با تور ارمنستان سفریار

ارمنستان کشور کوچک با تاریخی غنی که به یک مقصد گردشگری جهانی تبدیل شده است. جاهای دیدنی ارمنستان باعث شده که این کشور، هرسال میزبان گردشگران زیادی از سراسر دنیا باشد. سفر به ارمنستان می‌تواند یکی از بهترین و خاطره‌انگیزترین سفرهای شما به شمار رود، به‌ویژه که فاصله بسیار کمی تا ایران دارد. قدم زدن در سرزمینی با قدمت 3000 ساله و پر از جاذبه‌های گردشگری، تجربه‌ای منحصربه‌فرد است. 

اگر تابه‌حال تجربه سفر به ارمنستان را نداشته‌اید، برای خرید تور ارمنستان می‌توانید به سایت سفریار مراجعه کنید. در نهایت، از بین بهترین تورهای ارمنستان با توجه به بودجه‌ای که دارید، تور مناسب را انتخاب نمایید و برای ثبت سفارش با کارشناسان سفریار (02191006828) تماس بگیرد. تور ارمنستان سفریار به‌صورت هوایی و زمینی (با اتوبوس)، به‌مدت 3 تا 8 روز برگزار می‌شود.

اگر درباره نوع هتل، بیمه مسافرتی، بلیت پرواز یا هر موضوع دیگری سوالی دارید، می‌توانید در کامنت‌ها با مشاوران آژانس در ارتباط باشید.

 

سوالات متداول
  • خیر؛ شهروندان ایرانی برای ورود به ارمنستان به ویزا نیاز ندارند. فقط کافیست پاسپورت معتبر همراه داشته باشید.

  • بهترین فصل برای سفر به ارمنستان، بهار است. به همین دلیل، تورهای نوروزی ارمنستان سفریار طرفداران بسیاری دارند.

  • قیمت تور ارمنستان با توجه به امکانات و خدمات تور مورد نظر متفاوت است. هرچقدر که تور موردنظر امکانات رفاهی بیشتری داشته باشد، طبیعتا قیمت آن هم بیشتر است. از جمله عواملی که روی قیمت تور ارمنستان اثر دارد، می‌‌توان به نوع سفر (زمینی یا هوایی)، نوع وسیله نقلیه (اتوبوس ویژه یا عادی، پرواز فرست ‌کلاس یا اکونومی)، تعداد روز و شب‌های اقامت، محل اقامت (هتل، هتل آپارتمان، اقامتگاه و...)، تعداد وعده‌های غذایی (صبحانه، نهار، شام و...)، برنامه تفریحی تور و... اشاره کرد.

  • ارمنستان یک مقصد امن برای گردشگران مختلف است و میزان جرم و جنایت در آن بسیار کم گزارش می‌شود.

  • شما می‌توانید با ماشین شخصی خودتان، اتوبوس، قطار و حتی پرواز به ارمنستان سفر کنید که هرکدام هزینه متفاوتی برای شما خواهند داشت. اگر دوست دارید از مسیر لذت ببرید، اتوبوس و ماشین شخصی گزینه خوبی است و اگر هم می‌خواهید سریع به مقصد برسید، بهتر است تور هوایی ارمنستان را انتخاب کنید.

نظرات کاربران

نظرتان را در مورد این تور با ما به اشتراک بگذارید

امتیاز از 5 از بین 0 نفر

دیدگاه ها